Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Manglende vask etter endt leieophold

NYTT TEMA
Reddington1
Reddington1Innlegg: 1011
08.08.19 21:38

Hei. 

Jeg har de siste to årene leid en leilighet av en privatperson, og leverte nøklene etter ferdig flyttevask forrige uke. Jeg hadde brukt en god del tid, og mente selv at jeg forlot leiligheten i samme tilstand som da jeg flyttet inn. Fikk en melding fra utleier, med vedlagte bilder, av det han mente var manglende vasking. Bildene viser jo at det er en delvis for dårlig vask, hhv lister i dusjkabinett (disse må skrus løs først), diverse karmer og litt småting. Utleier foreslo at vi diskuterte dette opp mot depositumkontoen, og foreslo at 1750,- ble beholdt av han som gebyr for manglende vask. Han sa han hadde brukt mange timer i dag på å gå over vaskingen, og det tror jeg for så vidt på.

Spørsmålet mitt er da, er ikke 1750,- litt mye? Eller er jeg på vidda? Kan man regne dette i ren timelønn, eller blir det feil da jeg strengt tatt har et ansvar for tilstrekkelig vasking?  Si at han brukte 5t på vaskingen, så gir det altså en timelønn på 350,-. Jeg synes det høres mye ut, men vet ikke hva som er vanlig. Noen som har erfaring med dette og eventuell beløp som er rettferdige?

(Innlegget ble redigert 08.08.19 21:38)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5185
09.08.19 09:48

Det å _gå over_ vasken er ikke en erstatningsberettiget post. Det utleier kan dekke er "nødvendige utgifter til utbedring" og "tap som følge av leierens mislighold", jf. husleieloven § 10-3 annet og tredje ledd. 

Hvis utleier selv har gjort arbeidet kan han beregne en rimelig lønn basert på ufaglært arbeid. I de sakene jeg har sett i Husleietvistutvalget nedlegges det ofte påstander basert på 200,- kr timen, men HTU fastsetter bare et skjønnsmessig totalbeløp, så det er ikke gitt at det er noe fasitsvar. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg