Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det rettssikkerhet i Asker og Bærum?

NYTT TEMA
LarsChri
LarsChriInnlegg: 2
26.08.19 12:11

ER DET RETTSSIKKERHET I ASKER OG BÆRUM?

Etter å ha lest flere artikler i media vedrørende terroren i moskeen på Skui må jeg dessverre stille spørsmål om det er rettssikkerhet i Asker og Bærum.  Kan innbyggere i Asker og Bærum være trygge på at politiet er der når vi har behov for dem?  La meg fortelle om min egen erfaring når jeg hadde et stort behov for hjelp fra politiet og som kan forsvare påstanden om at rettsikkerheten i Asker og Bærum svikter. Jeg ble utsatt for grov kriminalitet i flere måneder og fikk følelsen av å bli ignorert og motarbeidet av politiet hele tiden frem til sakene til slutt ble henlagt juni 2019.   

Bakgrunnen er at jeg ble tilbudt hjelp av en kvinne juni 2018 som skulle løse en del oppgaver for meg i en periode. I første møte klarte hun å overbevise meg at hun kunne få løst oppgavene ved å legge frem en omfattende CV med referanser.  Som viste seg å være falske.   

Hun vant ganske raskt min tillit ved bruk av løgner og manipulering som jeg forsto senere. Istedenfor å fokusere på oppgavene begynte hun etter kort tid å fortelle om sine økonomiske problemer. Hennes historier medførte at jeg ga henne store lån for at hun skulle komme over sine økonomiske problemer. I følge henne hadde hun kr. 170.000 utestående som hun ventet på.  På grunn av stor møteaktivitet ble hun godt kjent med min bolig i denne perioden.

Tyveri av bankkort

11. desember 2018 sa jeg nei til videre økonomisk bistand da hun ba om kr. 200.000, et par dager senere kr. 70.000. 15. desember ble bankkortet mitt stjålet i min bolig. Kvinnen og hennes kjæreste sa med en gang at de ville finne tyven mot betaling på forskudd.  18. desember kom de på besøk uanmeldt og sa at de hadde funnet mannen. De hadde med seg en muskulær mann i treningsdress.  De var tydelig ruset av et eller annet.  De skulle ha kr. 25.000 for at de hadde funnet tyven. Jeg nektet og de truet med å skade meg hvis jeg ikke overførte pengene med en gang.  Bankkortet hadde de makulert. 

Hvordan klarte de fra Tønsberg å finne tyven på 2 dager når politiet ennå ikke har klart det?  Her var det en klar sammenheng med det som fulgte av trusler og id tyveri.  Politiet fikk 100% bevis på at det var kvinnen og kjæresten. Da forsto jeg at kvinnen ikke var den personen som skulle hjelpe meg med oppgavene.  Hun hadde hatt en plan fra starten av at de skulle svindle meg for det de kunne klare.

Trusler

Dagen etter, 19. desember begynte marerittet, drapstruslene ble ringt inn i hele julen på natten. Jeg anmeldte de til politiet 4. januar for:

·         Bedrageri, grove trusler, tyveri av bankkort i bolig og senere ID tyveri

Alle truslene ble tatt opp på bånd som viste mobilnr som det ble ringt fra.  Det var kjæresten til kvinnen og 3dje mann som senere ble gjenkjent og navngitt. Blant annet truet de med å komme innen 10 minutter å skyte/skade meg dersom jeg involverte politiet.  

ID-tyveri

7. januar 2019 begynte ID tyveriene.  Med mitt personnr. forsøkte de å kjøpe Samsung TV 82 tommer (kr. 33.000) hos Elkjøp, opprettelse av konto i Ressurs Bank, Western Union, mobilabonnement i Telenor, overføring av større beløp fra Eurocard etc. 

Politiets etterforskning

Politiet fikk opplysninger som var sikre bevis på hvem gjerningsmennene var, navn, mobilnr, IP adresser, falske e-postadresser, sms’er, kontoutskrifter og mange lydfiler. Opplysninger som politiet enkelt kunne spore opp og være nok bevis til at de kunne innkalle alle 3 personene til avhør og påtale de for Bedrageri, Trusler og ID tyveri.

Her har jeg og to andre ofre samarbeidet og gitt politiet beviser på et sølvfat slik at de kunne stoppe kriminaliteten til disse menneskene. Jeg har opplevd at jeg er blitt mistrodd og fått kritikk av politiet for å levere for mye bevis. Hvorfor har ikke politiet undersøkt eiere av 5 gitte mobilnummer (tilhører kvinnen, kjæresten og 3djemann) som automatisk ble satt på lydfilene. Hvorfor har ikke politiet funnet eier av IP adresse som Ressurs Bank har opplyst i forsøk på å opprette kredittkort lån. Et IT firma fant ut at IP adressen er lokalisert i Tønsberg/Larvik området.  Det er kun politiet som har verktøy til å finne eieren av IP adressen, få bekreftet eiere av mobilnumrene og de falske e-mail adressene. Bompasseringer til den bilen kvinnen hadde stjålet viste deres besøk til min bolig 16 og 18 desember 2018.

Skal jeg i all fremtid leve i frykt for at min personlige informasjon skal bli misbrukt av svindlere på grunn av at politiet ikke tar slik kriminalitet på alvor?

Nå vil vi antagelig påklage henleggelsene til Oslo statsadvokatembetet for dette går utover rettssikkerheten og vår trygghet.   

petterG
petterGInnlegg: 9656
26.08.19 12:36
LarsChri: Hennes historier medførte at jeg ga henne store lån for at hun skulle komme over sine økonomiske problemer.

Så naiv er det ikke lov å være...

Referee799
Referee799Innlegg: 7403
28.08.19 07:50
LarsChri: stille spørsmål om det er rettssikkerhet i Asker og Bærum. Kan innbyggere i Asker og Bærum være trygge på at politiet er der når vi har behov for dem?

Nå er vel ikke tilgjengeligheten på politi definisjonen på rettssikkerhet...

LarsChri
LarsChriInnlegg: 2
28.08.19 11:49

Når politiet gjør store saksbehandlingsfeil, lyver og motarbeider mennesker som er utsatt for kriminalitet bevisst, da går det løs på rettssikkerheten. I denne saken foreligger det 150% bevis på hvem gjerningsmennene er.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45945
28.08.19 20:46
LarsChri: Når politiet gjør store saksbehandlingsfeil, lyver og motarbeider mennesker som er utsatt for kriminalitet bevisst, da går det løs på rettssikkerheten. I denne saken foreligger det 150% bevis på hvem gjerningsmennene er.

Jeg tror du fortsatt sliter med forståelsen av hva rettssikkerhet går ut på.

Og nå ser det også ut som du har lignende problemer med prosentregning.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5185
29.08.19 09:21

Du har adgang til å forfølge saken som privat straffesak. 

spiraltrollet
spiraltrolletInnlegg: 450
29.08.19 09:41
LarsChri: Politiet fikk opplysninger som var sikre bevis på hvem gjerningsmennene var, navn, mobilnr, IP adresser, falske e-postadresser, sms’er, kontoutskrifter og mange lydfiler. Opplysninger som politiet enkelt kunne spore opp og være nok bevis til at de kunne innkalle alle 3 personene til avhør og påtale de for Bedrageri, Trusler og ID tyveri.
Her har jeg og to andre ofre samarbeidet og gitt politiet beviser på et sølvfat slik at de kunne stoppe kriminaliteten til disse menneskene. Jeg har opplevd at jeg er blitt mistrodd og fått kritikk av politiet for å levere for mye bevis. Hvorfor har ikke politiet undersøkt eiere av 5 gitte mobilnummer (tilhører kvinnen, kjæresten og 3djemann) som automatisk ble satt på lydfilene. Hvorfor har ikke politiet funnet eier av IP adresse som Ressurs Bank har opplyst i forsøk på å opprette kredittkort lån. Et IT firma fant ut at IP adressen er lokalisert i Tønsberg/Larvik området. Det er kun politiet som har verktøy til å finne eieren av IP adressen, få bekreftet eiere av mobilnumrene og de falske e-mail adressene. Bompasseringer til den bilen kvinnen hadde stjålet viste deres besøk til min bolig 16 og 18 desember 2018.
Skal jeg i all fremtid leve i frykt for at min personlige informasjon skal bli misbrukt av svindlere på grunn av at politiet ikke tar slik kriminalitet på alvor?
Nå vil vi antagelig påklage henleggelsene til Oslo statsadvokatembetet for dette går utover rettssikkerheten og vår trygghet.

skift kjønn , så kommer skjørteregimet til å nagle dem..som PRI-1

spiraltrollet
spiraltrolletInnlegg: 450
29.08.19 09:56

blir ikke tatt på alvor som eldre herremann som kaster penger etter en ung jente, som viser seg å være svindler...eldre herremenn , penger og unge jenter er sammenfallende ALT skjørteregimet ikke tåler tanken på..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg