Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Case - trenger tips

NYTT TEMA
stefan16
stefan16Innlegg: 3845
26.08.19 17:25

Hei,

Kort forklaring av problemstillingen:

Min mor har 6 søsken.
2 av disse søsknene bor i huset til søskenflokkens to avdøde foreldre.
(Foreldrene døde i henholdsvis 2004 og 2007).

Huset er ikke verdt mye i seg selv, det er falleferdig. Men tomta det står på er verdt en del millioner. (Sentralt på Østlandet).

Nå kommer da mine spørsmål:

Har alle de 7 søsknene rett på hver sin del av tomtas verdi?

Hvordan kan min mor gå frem her for å få sin andel?

Skal de to som bor der kastes ut og man selger tomta? (Kan noen av søsknene kreve dette?)

Kan de to som bor der evt betale ut de søsknene som kommer og krever sin andel?

Hvis det foreligger et testamente som sier at alle 7 skal dele på alt, hvordan løses det i praksis?

Og hvordan er løsningen hvis det ikke foreligger noe testamente?

Hva gjør min mor hvis hun ikke vet om det foreligger et testamente?

Kan det foreligge testamente både fra avdød mor og avdød far?

Setter pris på om noen kan guide meg i riktig retning her.

På forhånd takk.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45831
26.08.19 22:25
stefan16: Hei, Kort forklaring av problemstillingen: Min mor har 6 søsken.
2 av disse søsknene bor i huset til søskenflokkens to avdøde foreldre.
(Foreldrene døde i henholdsvis 2004 og 2007). Huset er ikke verdt mye i seg selv, det er falleferdig. Men tomta det står på er verdt en del millioner. (Sentralt på Østlandet). Nå kommer da mine spørsmål: Har alle de 7 søsknene rett på hver sin del av tomtas verdi? Hvordan kan min mor gå frem her for å få sin andel? Skal de to som bor der kastes ut og man selger tomta? (Kan noen av søsknene kreve dette?) Kan de to som bor der evt betale ut de søsknene som kommer og krever sin andel? Hvis det foreligger et testamente som sier at alle 7 skal dele på alt, hvordan løses det i praksis? Og hvordan er løsningen hvis det ikke foreligger noe testamente? Hva gjør min mor hvis hun ikke vet om det foreligger et testamente? Kan det foreligge testamente både fra avdød mor og avdød far?   Setter pris på om noen kan guide meg i riktig retning her. På forhånd takk.

Hvorfor er ikke arveoppgjøret gjort opp for lenge siden?

Det er over 10 år siden siste foreldre døde og da burde jo arveoppgjøret være gjort opp for lenge siden.

Er det gjort opp så er det vel nye eiere av denne tomten og da er det merkelig om noen andre enn disse eierne skulle ha rettigheter til tomten.

Det er også en generell 10 års regel der krav på arv faller bort dersom man ikke har hevdet den tidligere.

Men hovedspørsmålet er om arveoppgjøret er foretatt og dersom det er det hvorfor du tror at din mor da har krav på andres eiendom?

Dersom arveoppgjøret ikke er gjort er spørsmålet hva i helvete er det arvingene har holdt på med de siste 12 årene?

stefan16
stefan16Innlegg: 3845
26.08.19 23:58

Ting har tatt tid, det er en litt splitta familie der ikke alle snakker sammen, og folk bor på ulike kanter av landet. Fikk nå vite at det ikke forelå noe testamente. 

De 2 søsknene som bor der nå, bodde der også sammen med foreldrene i slutten av deres levetid. Spørsmålet er jo da hvordan eiendommen skifter over fra å være eid av foreldrene, til å være eid av de barna som blir boende?

I mitt hode har jo de 7 barna like mye krav på denne eiendommen?

Jeg er overhodet ingen ekspert på dette området, men jeg vil evt høre med en advokat med god oversikt over emnet, og sette han i kontakt med min mor.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45831
27.08.19 01:31
stefan16: Ting har tatt tid, det er en litt splitta familie der ikke alle snakker sammen, og folk bor på ulike kanter av landet. Fikk nå vite at det ikke forelå noe testamente. 
De 2 søsknene som bor der nå, bodde der også sammen med foreldrene i slutten av deres levetid. Spørsmålet er jo da hvordan eiendommen skifter over fra å være eid av foreldrene, til å være eid av de barna som blir boende?
I mitt hode har jo de 7 barna like mye krav på denne eiendommen?
Jeg er overhodet ingen ekspert på dette området, men jeg vil evt høre med en advokat med god oversikt over emnet, og sette han i kontakt med min mor.

Arveoppgjør i splitta familier er ingen uvanlighet. Men selv om det kan gå stygt for seg klarer man da å få gjort unna det juridiske i løpet av et år eller to

Eiendommen skifter eier, og det er jeg ganske sikker på at har skjedd, ved tinglysning. Du kan lese mer om det her.

Dersom du lurer på hvem eiendommen står på kan du muligens finne det ut her. Finner du det ikke der kan du høre med kartverket. Tidspunktet for eierskifte er her interessant.

Et eventuelt eierskifte kan ha foregått lenge før noen av foreldrene døde og således ville det ikke vært noe særlig å hente i et arveoppgjør. Levde begge foreldrene når dette skjedde så hadde de selvfølgelig full råderett over egen eiendommen og kunne gi det bort til hvem som helst dersom de følte for det. Også 2 av barna deres.

Etter at den ene døde så går ikke det da den gjenlevende ikke kan gi bort arven etter den førstdøde.

Jeg vil anta med meget stor sannsynlighet at eiendommen står på minst en av de som bor der. Spørsmålet er når dette eierskifte skjedde og om de avdøde foreldrene da hadde rett til å selge/gi bort denne eiendommen.

Hadde de det så har ikke din mor rett på noe av eiendommen. Og selv om det er noe galt med eierskiftet her så kan det godt hende at man vil slite ved å ta opp en arvesak 12 år etter vedkommende døde. Det er som sagt en foreldelse her på 10 år.

Sjekk når eierskiftet (det sannsynlige eierskiftet) skjedde først og vurder deretter om det har en snøballs sjanse i helvete til å ende med at din mor får noen av denne eiendommen.

Skal man gjenåpne/avslutte et arveoppgjør 12 år etter dødsfallet så trenger man nok advokater ja. Og da også en del penger for å betale disse advokatene.

Men husk at ingen har krav på foreldrenes eiendom før de dør. Før det er eiendommen fullt og helt foreldrenes eiendommen som de kan gjøre hva de vil med. Det gjelder også for din mor. Hun kan sløse bort hele formuen sin eller gi den til hvem som helst uten at du kan fremme noe krav overfor henne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg