Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arvespørsmål

NYTT TEMA
Bryskfrid
BryskfridInnlegg: 1
01.09.19 16:09

Såvidt jeg har skjønt kan man ikke arve noen man har myrdet.

Men hva er foreldelsesfristen for å få inndratt arv etter å ha myrdet noen?  Si du myrder den barnløse kona og arver en gård - hvis dette blir oppdaget når oldebarna (etter barna du fikk med en ny dame) eier gården - vil det gå ut over oldebarna?

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5185
02.09.19 10:41

Hovedregelen er at man arver likevel, men retten kan etter arveloven 2019 § 72 (ikke i kraft, men trer i kraft neste år, praktisk talt identiske regler gjelder i dag) fradømme arveretten. 

Arveretten kan fradømmes etter at arven har falt (dette vil jo også typisk være tilfelle, i og med at arvelater er død mens straffesaken om mord pågår).

Jeg antar at sak om fradømmelse av arv må reises før arvingen/morderen dør. En slik sak kan ikke reises mot morderens egne arvinger, ettersom arveloven kun åpner for å fradømme _gjerningspersonen_ arveretten. 

RuneHelgesen
RuneHelgesenInnlegg: 1
13.02.20 15:32

Lurer på om når en bror er død, og har 2 helsøsken og to halvsøsken, skal arven deles likt eller får helsøsken mer enn halvsøsken?

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5185
19.02.20 11:44
RuneHelgesen: Lurer på om når en bror er død, og har 2 helsøsken og to halvsøsken, skal arven deles likt eller får helsøsken mer enn halvsøsken?

Dersom bror er død og ikke har barn er det foreldrene, ikke søsknene, som arver. Se arvelova § 2. 

Dersom én forelder er død arver den andre forelderen halvparten. Den andre halvparten går videre til den forelderens barn. Er begge foreldrene døde går halvparten til den ene forelderens barn og halvparten til den andre forelderens barn. 

Halvsøsken arver bare sin egen forelder, og arver derfor mindre enn helsøsken. 

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 31106
19.02.20 12:11
Bryskfrid: Såvidt jeg har skjønt kan man ikke arve noen man har myrdet.

Positivt at du som helt ny bruker på VGD "går rett på sak" !

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg