Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Usanne beskyldninger

NYTT TEMA
cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 2820
13.09.19 21:02

Kalt inn på teppet hos sjefen sammen med verneombudet og fikk fortalt at en kollega har klaget på meg for seksuell trakassering. Vi er en liten bedrift så vedkommende som kom med denne beskyldningen ønsker være anonym.

Jeg vet  at jeg ikke har gjort noe galt da vi jobber i ett stort team i en stor terminal så jeg lurer på om jeg har krav på sammen med arbeidsgiver og verneombud sette oss ned ved bordet sammen med den som har kommet med klagen.

For hvordan skal jeg kunne forsvare meg eller komme med en motklage når jeg ikke vet hvem denne personen er?

Enda verre er det at det er rein løgn noe som kan bevises gjennom videoopptak om arbedsgiver vil legge frem bevis som beviser min uskyld

Har jeg rett på vite hvem denne personen er?

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4264
14.09.19 10:31
cruisecontrol: Har jeg rett på vite hvem denne personen er?

Har ikke et jus-svar på dette, men fra sidelinjen er du jo helt avhengig av å få vite hvem det gjelder, for å få vite om det reelt sett er noe som kan oppfattes som sex-trakassering.

Ville tatt kontakt med verneombud(som du nevner) og evt. fagforeningsleder for å gripe tak i dette fortest mulig.

Hvor jeg jobber vet jeg om et par saker, som ble beskrevet som seksuell trakassering, som de fleste kvinner og menn ville oppfattet som mikroskopisk bagatell.

Ei annen hadde laget ei lang liste med navn som hadde seksuelt trakassert henne, der ingen kjente seg igjen. Det kokte omtrent ned til at en hadde plystret etter henne en gang, og en annen hadde i et stort fellesskap fortalt en grov vits.

Selvsagt forekommer det også trakassering som bedriften må gripe inn i.

Føler noen seg trakassert er det i alle fall i alles interesse at det blir skværet opp.

Lykke til og håper det ordner seg!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg