Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide med en lovendring?

NYTT TEMA
frk.malin
frk.malinInnlegg: 264
07.11.19 07:28

Hva skal til for at man kan begynne å holde enkeltpersoner personlig ansvarlig for tabber som koster samfunnet milliarder? Jeg tenker da spesielt på to aktuelle saker: 

- Helge Ingstad ulykken

- Byggesmellen i Oslo sentrum v/Stortinget.

Mellom 2-5 personer har pga udyktighet, uoppmerksomhet eller idioti kostet samfunnet et sted mellom 6.3 - 7 MILLIARDER KRONER!!! 

Men blir det noe konsekvenser? Nei. Mannskapet på Helge Ingstad mønstret rett over på en ny fregatt bare timer etter de hadde vraka 1/4 av Norges maritime forsvarsevne og ødelagt verdier på 4 milliarder, pytt pytt.. Byråkraten som dreit seg ut i Oslo sentrum kostet oss 2.3 milliarder. Hun gikk riktignok frivillig fra sin stilling, men det ble med den konsekvensen.

Hva skal til for at vi kan begynne å holde enkeltpersoner, som koster felleskapet enorme summer pga av sin inkompetanse/stahet, økonomisk og strafferettslig ansvarlige? Jeg er drittlei denne snillismen her til lands. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9248
07.11.19 10:04
frk.malin: Hva skal til for at vi kan begynne å holde enkeltpersoner, som koster felleskapet enorme summer pga av sin inkompetanse/stahet, økonomisk og strafferettslig ansvarlige? Jeg er drittlei denne snillismen her til lands.

Korleis hadde du tenkt at det skal bidra til noe positivt?

frk.malin
07.11.19 10:59

Må alt være positivt? Hvorfor er det positivt at så få som to enkeltpersoner kan koste landet 6.3 milliarder uten at det får konsekvenser?? Har ikke engang orket og se på hvor mye det utgjør PR. innbygger i skatt. Ei heller hva vi kunne ha gjort med disse pengene. I stedet så skal det bare feies under teppe.. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9248
07.11.19 13:40
frk.malin: Må alt være positivt? Hvorfor er det positivt at så få som to enkeltpersoner kan koste landet 6.3 milliarder uten at det får konsekvenser?? Har ikke engang orket og se på hvor mye det utgjør PR. innbygger i skatt. Ei heller hva vi kunne ha gjort med disse pengene. I stedet så skal det bare feies under teppe..

Det blir jo ikkje feid under noe teppe. Det lir undersøkt nøye korleis noe slikt kunne skje, og det blir tatt lærdom av det.

Spørsmålet blir jo då om det viktigaste er å straffa, eller ta lærdom?

Har vi nytte av at noen blir straffa?

Har vi nytte av at vi kan læra noe av hendelsen?

Langorm
LangormInnlegg: 9139
08.11.19 15:20

Jeg så direktesendingen, som var på TV nå: "Nå har vi lært. Nå skal alt bli så meget bedre". Dette i seg selv, skulle vel ikke bare mangle? En kan bare ikke her legge ansvar til side, ved å henvise til kunnskapsløshet. Enda var det da godt, at ingen menneskeliv gikk tapt.

frk.malin
08.11.19 21:05

Nettopp!! Og en annen ting, etter 1år med granskning så har vi fortsatt ikke fått svar på det mest åpenbare spørsmålet:

Når Helge Ingstad oppfatter oljetankerens lys som en del av fastlandet, hvorfor fortsetter de da med full fart inn i det man tror er land? Uten å senke farten?? Helt sykt alt sammen..

petterG
petterGInnlegg: 9622
08.11.19 22:20
frk.malin: Når Helge Ingstad oppfatter oljetankerens lys som en del av fastlandet, hvorfor fortsetter de da med full fart inn i det man tror er land?

Feil. Som en del av belysningen på en oppankret oljerigg, som man ikke forventer skal bevege seg.

frk.malin
08.11.19 22:35

Hva er feil? Havarikommisjonen konkluderer med at fregatten oppfatter lyset som en del av fastlandet. Hvorfor kjører man rett inn i brygga med vilje? 

Men la oss si jeg tar feil og du har rett, spørsmålet er omtrent det samme: Hvorfor kjører man rett inn i det man oppfatter er en oppankret oljerigg uten å senke farta? 

Langorm
LangormInnlegg: 9139
09.11.19 01:00

.

(Innlegget ble redigert 09.11.19 01:02)

petterG
petterGInnlegg: 9622
09.11.19 13:59
frk.malin: Hvorfor kjører man rett inn i brygga med vilje?

Nå er det gjerne slik da, at "brygga" sjelden kommer mot deg i 10-15 km/t...

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 869
12.11.19 13:09
frk.malin: Hva skal til for at vi kan begynne å holde enkeltpersoner, som koster felleskapet enorme summer pga av sin inkompetanse/stahet, økonomisk og strafferettslig ansvarlige? Jeg er drittlei denne snillismen her til lands.

Det hjelper jo ikke å straffe dem. Ingen av disse har slike summer på bok som de kan betale. Dersom du mener de burde sitte i fengsel så faller argumentasjonen på sin egen urimelighet. Da fortsetter de bare å koste samfunnet penger. Da en fengselsplass koster rundt 1M i året å drifte.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5176
13.11.19 12:17

Hva vil bli bedre av å innføre den praksisen du foreslår? 

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54937
13.11.19 14:56
krikkert2: Hva vil bli bedre av å innføre den praksisen du foreslår?

Tja, lønnen i de stillingene rammes av praksisen vil trolig gå opp.

Klikk for å gå tilbake til toppen