Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forelegg - behøver råd.

NYTT TEMA
Pepe1111
Pepe1111Innlegg: 3
31.12.19 12:09

Jeg har mottatt en forelegg for kroppskrenkelse.

Litt rundt hendelsen:

- Meg og 3 kompiser var på vei hjem fra byen. Vi hadde ikke drukket spesielt mye.

- På vei hjem går vi langs veien, det kommer da en bil som tuter, sladder og er nesten oppe på fortauet ved oss.

- Han ene kompisen min blir nokså irritert og kaster en pølse på bilen. (Det ble ingen skader på bilen)

- Det kommer en person ut av bilen fly forbanna og løper rett opp i fjeset på kompisen min. Han er svært truende, og slik jeg tolker situasjonen vil han slå når som helst.

- Hendelsen skjedde i en bakke med svak helning. Jeg dyttet vedkommende vekk middels hardt, og han falt bakover. Han reiste seg deretter opp igjen og løp mot kompisen min på nytt. Jeg dyttet han vekk en gang til, og han snublet og datt igjen.

- Politiet ankom og de sa at saken mest sannsynligvis ville bli henlagt og at vi burde dra hjem.

- Noen par uker etterpå ringer politiet meg, og forteller at vedkommende brakk hånden da han tok seg for, og at jeg er anmeldt av han.

- Jeg forklarte hva som hadde skjedd, blant annet at jeg dyttet vedkommende.

Jeg lurer nå på om jeg skal vedta forelegget eller om dette kan anses som nødverge eller andre bestemmelser.

For øvrig har jeg aldri vært i en lignende situasjon tidligere, og det var heller aldri meningen at vedkommende skulle bli skadet.

Jobben min krever plettfri vandel og jeg er svært redd jeg vil miste jobben, dersom jeg vedtar forelegget.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5191
02.01.20 11:27

Be om innsyn i straffesaksdokumentene - hans forklaring, hva politiet har notert seg fra din forklaring, hva politiet har observert, osv. 

Prlx
PrlxInnlegg: 3751
23.01.20 18:36

Ikke vedta forelegget, så enkelt er det. 

drunk_muslim
drunk_muslimInnlegg: 431
23.01.20 18:48
Pepe1111: Jobben min krever plettfri vandel og jeg er svært redd jeg vil miste jobben, dersom jeg vedtar forelegget.

det skal alltids to parter til for at det blir bråk , og her var det to bråkete parter og det ble bråk..vanligvis pleier politiet å si at begge parter var like god...

hvis du har fått jobben med plettfri vandel så mister du ikke jobben..det gjelder til og med for piloter på store passasjerfly, de må ha plettfri vandel når de får jobben , men kan gjøre mye rart etterpå..de kan miste muligheten for personalansvar da , riktignok..

her er det en nødvergesituasjon der du vile redde kameraten din fra noe som virket å ville ende i vold og en så liten sak at poltiet ikke vil føre den for retten pga saksomkostninger ..du slipper sikkert med påtaleunnlatelse hvis du ikke vedtar... men da ligger du som "skyldig " i politiets logg og vurdering av deg senere...det er alltid en psykologisk trussel i å ikke vedta..vil de gå til retten med den og du få en masse saksomkostninger i tillegg , eller er saken akkurat for liten til det...her må du finne gambleren i deg eller vedta :)

kval
kvalInnlegg: 13706
23.01.20 18:49
Pepe1111: Jeg lurer nå på om jeg skal vedta forelegget eller om dette kan anses som nødverge eller andre bestemmelser.
For øvrig har jeg aldri vært i en lignende situasjon tidligere, og det var heller aldri meningen at vedkommende skulle bli skadet.

Jobben min krever plettfri vandel og jeg er svært redd jeg vil miste jobben, dersom jeg vedtar forelegget.

Når du selv fremstiller det slik at du uskyldig skal du ikke erkjenne skyld. Vedtar du forelegget om bot er det ikke en erkjennelse av skyld men en billig og rask måte å få saken ut av verden.

Spørsmålet her er om du får den ut av verden når du allikevel havner i strafferegisteret og det eventuelt får konsekvenser for jobben din.

Saken havner sannsynligvis i domstolen om du nekter å vedta. Da er resultatet ikke garantert på forhånd og det kan bli dyrt.

Prlx
30.01.20 17:13
drunk_muslim: her er det

Alt du lirer av deg er 100% feil.

Prlx
30.01.20 17:15
kval: . Da er resultatet ikke garantert på forhånd og det kan bli dyrt.

Det blir garantert ikke dyrt. Har vedkommende en normal årsinntekt, så ligger saksomkostningene stort sett på 1000-2000 kroner. 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7571
30.01.20 17:16
Pepe1111: På vei hjem går vi langs veien, det kommer da en bil som tuter, sladder og er nesten oppe på fortauet ved oss.

Anmeld vedkommende for villmannskjøringen..

Bedre med et brukket håndledd, enn uten sertifikat i et års tid..

Bantor
BantorInnlegg: 1118
05.02.20 10:27

Jeg er enig med Drunk Muslim. Bare å vedta. Få saken ut av verden. Du kommer ikke unna med nødverge i en sånn sak.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg