"Du henviser spesifikt til uke 45."Dette er faktisk helt feil. Som jeg påpekte i mitt innlegg, jeg snakket altså om en z-score for alle ukene mellom uk 40 til uke 50 for 2017 til 2019 - Jeg skriver i innlegget du svarer på "For disse årene har z-scoren variert mellom 1 og -2 for +/- 5 uker rundt denne uken.". Ingen av de er i nærheten av den z-scoren vi nå ser. Vi vet også at bare i forbindelse med covid19 har antall døde pr dag gått fra 340 til 440 på de snaue to ukene mellom euromomos mest oppdaterte tall og de nyeste glidende snittet til worldometer.
Så igjen, hvor har du fra at mønsteret tilsier at f.eks. England vanligvis ser en så høy z-score? Hvor er dette mønster du mener eksisterer, for som sagt, jeg finner ikke belegg for et slikt mønster i tallene og tabellene man finner på euromomo. Hva skulle så i så fall tilsi at årene 2017, 2018 og 2019 ikke er i nærheten av å utvise dette mønsteret du snakker om? Kom gjerne med kilder som sier at årene 2017-2019 er spesielt unormale.
Som sagt, din formulering er tilsynelatende beviselig feil fordi vi slett ikke har noe historisk mønster som tilsier så sterk overdødelighet for denne perioden, det er i hvert fall ikke dokumentert på euromomo sine sider.
Jeg sier heller ikke at Storbritannia ikke skal ha tiltak. Det jeg derimot er interessert i er din opprinnelig påstand at det er normalt å registrere en slik overdødelighet som de har hatt denne senhøsten. Du sier du har dette fra euromomo, jeg sier at dette stemmer ikke overens med de tallene jeg ser når jeg titter på akkurat samme kilde. Tvert imot, en z-score så høy for denne perioden er langt over det som har vanlig de tre siste årene. Faktisk har man også registrert underdødelighet i mange av disse ukene, så hvor du har dette med at mønsteret er en overdødelighet i ukene 40-50 finner jeg ikke noe belegg for. Du sier du brukte data fra eurumomo, da er det jo veldig rart at vi visstnok bruker samme kilde og tydeligvis leser noe helt annet?
Sånn generelt om tiltakene i Storbritannia så er det et i praksis en ganske stor bløff Johnson prøver seg på, siden mange av disse tiltakene bare vil gjelder for tier 1 og 2, og for de fleste områdene vil f.eks. det fortsatt være stengte tribuner m.m. Boris og co har forøvrig en svært dårlig track record med denne pandemien, fra vente med lockdown i vår og høst, til å åpne opp for tidlig og kjøre sponsing av å spise ut i august (som bare drev smittetallene rett oppover igjen) til å blåse mrd av pund på test and trace systemer som ikke funker (i stor grad dyre kontrakter gitt til tory-venner) I USA kan man i det minste se frem til at man får inn Biden og en litt mer seriøs nasjonal håndtering de kommende månedene, i Storbritannia må man leve (og dø) med Boris i mange år.