Columbus_3: Nå sitter det folk her og bedømmer forholdene rundt om i landet sett fra et Osloperspektiv. Vi har ett hotell på stedet og de har annet belegg. Nærmeste konferansearena er 200 km unna.
Det er faktisk ikke flust opp av egnede lokaler rundt om over hele landet. I byene er det kanskje ikke et problem, men på landsbygda er det nok det.
Saken som ble lenket til her gjaldt Sotra kommune. Dette er en nabokommune til Bergen. I Bergen er det da flust med hoteller som kunne vært brukt til vaksinering. Konferanserommene på hotellene lider vel ikke akkurat av stinn brakke for tiden.
Vil også tro at mange hoteller ville satt pris på aktivitet. Man kan jo til og med innkvartere helsepersonale på hotellene slik at man kan holde på med vaksinasjon til omtrent alle døgnets timer hvis det er ønskelig.
At man i ekstremt grisegrendte strøk må ta til takke med en idrettshall er imidlertid forståelig. Men hvorfor begynne med dette i tett befolkede bystrøk?
(Innlegget ble redigert 16.01.21 23:33)

basillen: Saken som ble lenket til her gjaldt Sotra kommune. Dette er en nabokommune til Bergen. I Bergen er det da flust med hoteller som kunne vært brukt til vaksinering. Konferanserommene på hotellene lider vel ikke akkurat av stinn brakke for tiden.
Dessuten er det nok mulig med mange adhoc løsninger hva gjelder lokaler for vaksinering. I kommuner med flyplasser finnes det sikkert en eller annen ledig hangar man kan bruke (ja dette er faktisk seriøst ment fra min side)
(Innlegget ble redigert 16.01.21 23:35)

Gorback: 5 år??? De aller fleste som tar kvelden MED covid-19 ville neppe kunne forvente å leve måneder engang - husk at gjennomsnittstiden for opphold på sykehjem er 2 år - og det er de svakeste av disse igjen som bukker under for covid-19(!) De fleste av sykehjemsbeboerne som vandrer heden for corona ville gjort det samme for hvilket som helst annet luftveisvirus - inkludert "vanlig" norsk forkjølelse...
Det burde det jo være lett å dokumentere. Vi kan i hvertfall anta det med rimelighet bare basert på alderen til de døde.
189 av 517 døde er 79 år eller yngre. Hvor mange i 70-årene er det egentlig på et sykehjem?
Antakelig ikke så mange, siden 196 døde på sykehus, mens 281 på sykehjem.
Med andre ord virker det som at det er en betydelig andel utenom sykehjemmet som dør - som ikke passer inn i det gjennomsnittlige oppholdet på sykehjem.
Så er det klart at veldig mange av de 70-åringene som har dødd antakelig slet med noen alvorlige helseplager hvorav en stor slump kanskje ikke hadde så mange år igjen. Men om snittet gjenstående år på de døde er på 1-2 år tviler jeg på.
Derfor jeg sa 5 år, for å prøve å kompensere litt.
(Innlegget ble redigert 16.01.21 23:40)

Basert på min teori om at de landene som har hatt en betydelig overdødelighet i all hovedsak har sett at en stor andel av de menneskene med 1-5 år igjen av livene sine har dødd i løpet av ett år - så vil det nødvendigvis bli noen år med "underdødelighet", siden de som ellers skulle vært spredd utover disse årene allerede er borte.
Vi får se! Sverige og Belgia er eksempler på land hvor denne effekten nødvendigvis må inntreffe i årene etter corona (hvis min teori stemmer).
(Innlegget ble redigert 16.01.21 23:55)