Neida, men er det noen drastisk økning i innleggelser og døde?
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Neida, men er det noen drastisk økning i innleggelser og døde?
Enig med deg. La barn og unge holde på, men da må man glemme slå-ned- strategien. For 0 smitte og åpne skoler/barnehageer fungerer ikke nå. De kan ikke ødelegge alle andres liv pga. at de vil ha et smittefritt samfunn, og det er dessuten en veldig urealistk ambisjon.
Det begynte først å utvikle reststens mot vaksiner og tidligere syksomsforløp etter Astra Zeneca- testene i Brasil, England og Sør-Afrika. La oss håpe at det er tilfeldig. De forrige virusvantentene var mer smittsomme, men virket mindre dødelige enn de foregående. Tenker på pensjonistbuss-varianten f.eks, den kan ikke ha vært spesielt hard siden alle overlevde. Dessverre utryddet vi denne i Norge.
Bergen var virkelig fantastisk! Vi prøvde oss vel litt på smittevernsregler, men det røyk fort. Bor man i andres bolig, er det begrenset hvor mye avstand man klarer å holde. Men alt har gått bra, alle er friske og raske en uke senere:)
Helt enig. Greit å begynne der skoen trykker mest. Og merkelig hvis det er noen som er uenig i dette.
Med tanke på hvor lite smitte det er i Bergen så er det ikke noen overraskelse at dere alle er friske og fine en uke senere :).
Forøvrig var jeg på den beste/villeste festen i hele mitt liv i Bergen nylig, alle var så glade, for ingen hadde møtt noen på lang tid. Forsmak til post-pandemi stemning. Anbefaler!!!
Om ordlyden hadde vært "eldre i storfamilier", så ville det selvfølgelig vært noe annet.
Ellers blir jo dette på grensen til rasisme.
Burde kanskje å drite i om folk er brune, grønne eller hvite.. Hovedsaken må jo være å vaksinere flest mulig eldre og de i risikogruppen, i de bydelene det er mest smitte. Ikke bare innvandrere som bor på Oslo øst.
Her er det Robert Steen som driter på draget, siden han tydeligvis tror det er bare innvandrere som bor der. Tipper han bor på Oslos "beste" vestkant, siden han ikke kjenner byen "sin"..
(Innlegget ble redigert 05.03.21 23:35)
Lurer på om disse ansatte var vaksinerte?
Er det ikke rundt 30 plasser på AHUS? Og at 10 er besatt av Covid-pasienter? Var i hvert fall det jeg tror jeg leste i artikkelen i går. Uansett er 30 også ikke mye nok, men 10 ville vært skandaløst lavt.
Dessverre har regjeringen satset mer på nedstenging enn opprustning. Billigere kanskje....
(Innlegget ble redigert 05.03.21 23:43)
Eldre innvandrere i storfamilier bør prioriteres når Oslo velger intern vaksinestrategi, mener bystyremedlem Afshan Rafiq (H). Uaktuelt, svarer helsebyråden.
Det står da tydelig hvem hun ønsker å prioritere.
altså eldre innvandrere i storfamilier.
Hva da med storfamilier som ikke er innvandrere?
Skal de eldre der da ikke prioriteres fordi de ikke er innvandrere?
Det ligger 11 pasienter på intensiv på Ahus, og vi leser at det er fult.
Stemmer, ser det nå. Vet ikke hvor jeg hadde 30 fra. 11 har det altså. Det samme som for 12 år siden når sykehuset ble bygd.
Kanskje enda mer utrolig er følgende som overlege Laake på Riksen sier: "Når vi i tillegg vet at norsk gjennomsnitt er under halvparten av OECD-landene, skjønner alle at kapasiteten Ahus opererer med til daglig, er latterlig dårlig, sier overlegen."
Vi har altså i snitt under halvparten av OECD-landene? Verdens rikeste land som vi liker å kalle oss?
Fult er et relativt begrep i denne sammenheng. Ahus har visstnok 10 ordinære, daglige intensivplasser. Disse er nå fylt. Derfor overfører de intensivpasienter til andre sykehus i regionen, fortrinnsvis OUS. De har mulighet til å øke denne kapasiteten betraktelig, men det vil gå utover ordinær drift. Det er unødvendig når det er andre sykehus som kan ta deres intensivpasienter.
Intensivkapasiteten deres er lav, men det er visst OUS som er "intensivsykehuset" i regionen.
Dessverre på nivå med et U-land.
Det er ganske "fult" ja, høyrepolitikk som har driftet sykehusene etter markedsliberalistiske prinsipper - der sykehusenes tjenester defineres som "varer"! Sånn kan det gå når økonomer skal skjære alt ned til beinet for å gjøre alt så kostnadseffektivt som mulig - marginene blir små når det oppstår noe uforutsett...
Jeg tipper det hadde blitt reaksjoner om for eksempel Bergen kommune gikk ut med følgende:
På grunn av stor smittespredning blant studenter i Bergen, så vil vi prioritere å vaksinere de etnisk norske studentene.
For meg er det mest viktig at barn og unge kan leve litt "normalt" i disse tider. Og beboerne på sykehjemmene i Oslo er vaksinerte alle sammen, så jeg skjønner ikke hva du skal fram til her.
Er det blitt mange innlagte og døde i de siste ukene? Så hvem i den voksne befolkningen skal du "spare liv og helse" til? At noen blir syke og eventuelt dør av dette viruset, er ikke noe mer merkelig at folk dør av andre sykdommer.
Bare tull. Den eneste politikeren jeg har hørt på ved en tale til nasjonen (foruten standardtalen 1.nyttårs dag), var Jens Stoltenberg sin tale etter Utøya. Ellers er det bare kongen sin nyttårstale jeg hører på.
(Innlegget ble redigert 05.03.21 23:59)
Ikke hvis sykehusene i Bergen begynte å fylles opp av etnisk norske studenter.
Totalt eller med korona?
Denne voldsomme smitteøkningen er veldig oppskrytt. Holder seg veldig jevnt, ligget konsekvent mellom 400-700 i lang tid.
Vil en mrna vaksine føre til flere dødfødte barn , barn med kroniske syndromer etc.
Det er ikke veldig lurt å kødde med gen/dna materie.
Har det blitt gjort noe forskning på dette og i så fall i hvilken "testfase".
Jeg vil råde de som planlegger å få barn til å ikke ta denne vaksinen. I hvert fall vent til svangerskapet er over.
(Innlegget ble redigert 06.03.21 07:20)
Firedoblet på én måned. Jeg har ikke sett noen som skryter av det. Skryte kan vi gjøre når vi har flatet ut den bølgen vi er inne i og som stiger.
Felleskatalogen om Pfizer-vaksinen:
"Graviditet: Begrenset erfaring. Dyrestudier indikerer ingen direkte eller indirekte skadelige effekter mhp. graviditet, fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling. Nytte-/risikovurdering skal gjøres før vaksinering."
AstraZeneca-vaksinen er vel alternativet?
(Innlegget ble redigert 06.03.21 07:44)
Er vel flere som har død pga Covid-19 enn av.
Det ble jo opplest og vedtatt i alle rikets medier under første nedstengningsperido at Covid-19 omtrent var eneste gyldige grunn til å oppsøke fastlege/sykehus, for å ikke "overbelaste" helsevesenet.
Ble det? Det har jeg ikke fått med meg og dermed ble det reiser til sykehus.
De har med andre ord ikke forsket på det og fått et dokumenterbart resultat som kan fastslå det; ikke gang på dyr. Det har riktignok blitt forsket på dyr med SARS/korona syndromer på apekatter som har fått tydelige konsekvenser for avkommet. Forsøkene har blitt gjort i flere år uten ønsket resultat.
"Indikerer" betyr ikke at det bevist.
Denne vaksinen har mange ubesvarte spørsmål.
Når jeg er en voksen person så er jeg ikke redd for å dø av korona og tar ikke vaksinen.
Hadde jeg vært ung og sammen med en samboer som er vaksinert av DNA manipulerende materie ville jeg merket en angst for risikoen for at barna vil bli født med ikke legbare syndromer.
(Innlegget ble redigert 06.03.21 07:59)