Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Munnbindpåbud på butikker, takk.

NYTT TEMA
basillen

basillen
25.10.20 18:47
Sandaas: Og konsekvensen ser vi at det ikke var nok, antakelig også i samspill med at så mange gjøker var "lei" av munnbind og slurvet med dette. I det øyeblikk man overlater det til at folk selv skal vurdere når de bør bruke munnbind så finnes det altfor mange tullinger som gjør dårlige valg og da vil viruset åpenbart bli spredt. Selv Støre som til vanlig er en ganske så oppegående fyr klarte å slurve med et så enkelt tiltak, tenk da bare å på alle de idiotene som ikke klarer å te seg om de faktisk ikke har et konkret påbud å forholde seg til...

Det er jo mye av dette jeg har prøvd å formidle også.

Studier har påvist at munnbind kan ha en effekt i henhold til å begrense f.eks. dråpesmitte. Dette benekter jeg ikke.

Problemet er nettopp det du skriver her: Det er en vesentlig forskjell på å påvise effekten av munnbind i kontrollerte omgivelser, eller å henvise til at leger, tannleger og andre fagfolk bruker munnbind, for så å anta at dette vil ha en stor effekt når gjennomsnittsborgere skal bruke dem. Eller "gjøker" for å bruke ditt uttrykk. Til og med reglene rundt omkring er jo helt idiotiske. I mange land har man f.eks. lov til å ta av munnbind når man setter seg ned for å spise eller ta en øl, før man så må ta på munnbindene igjen etterpå. Da har man jo allerede gjort det man ikke skal gjøre med munnbind - nemlig fikle på dem og ta dem av og på. I tillegg er det nok mange som slurver med munnbindhygiene og bruker f.eks. engangsmunnbind langt lengre enn de er ment for. Eller de vasker ikke tøymunnbindene ofte nok. Eller man har snekret sammen "hjemmelagde" munnbind av ytterst tvilsom kvalitet. Eller man forsøker etter beste evne å følge reglene, men justerer og fikler ubevisst på munnbindet uten at man en gang er klar over det.

Så la meg igjen bare gjøre det klinkende klart - jeg benekter ikke at munnbind fungerer hvis de brukes korrekt. Jeg er helt for at leger, tannleger, folk som jobber på gamlehjem og andre som faktisk vet hva de gjør skal bruke munnbind.

Ute blant befolkningen er det imidlertid alt for mange variabler knyttet til menneskelig atferd som gjør at jeg mener tiltaket i praksis ikke fungerer selv om det er riktig at det teoretisk kan ha en positiv effekt. Det er også mulig at det er en viss effekt, men den er i så fall minimal etter min mening. I hvert fall ikke god nok til at jeg kan se en positiv korrelasjon.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 18:49)

Noreger

Noreger
25.10.20 20:15
Sandaas: Det er fint du trekker fram Belgia. For det som faktisk skjedde i Belgia var at de den 23. september signaliserte at de skulle lette på munnbindpåbudet, og det ble faktisk gjeldende fra 1. oktober, uken etterpå måtte de begynne å stramme inn kraftig igjen fordi smitten økte så mye...  Belgia er altså bare atter et eksempel på at påbud om munnbind beviselig har en god effekt for å stoppe smitten.

Er denne påstanden et "bevis" på at munnbind virker?

Er det slik vitenskapelig metode fungerer nå?

Belgia er jo EU's hovedsete. Der er det vel fri flyt av de fire frihetene og de ville vel gjort Korona til en femte om de kunne. 

Il-Pirata

Il-Pirata
27.10.20 11:52

Jeg har av og til tenkt på hvordan så mange kunne bli offer for massesuggesjonen i Tyskland på -30 tallet, men nå ser jeg at nordmenn er enda mer lette å gjete enn tyskerne. På med de selvutslettende munnbleiene uten protester, ja det finnes endog de som roper på enda mer undertrykkelse og de går dermed de stakkars hijab og niqab kledte muslimske damene en høy gang med å utslette seg selv og vise underdanighet, for de protesterte ihvertfall an mass i gatene da Iran ble omgjort fra et nogenlunde fritt samfunn til et religiøst diktatur i -79. 

(Innlegget ble redigert 27.10.20 11:54)

Rockohh

Rockohh
27.10.20 12:30
nostalgikern: Nå som coronasmitten sprer seg såpass heftig også her til lands, så burde myndighetene så klart innføre påbud om munnbindbruk for kunder på butikker, ikke minst i ofte kundetette dagligvarebutikker. Nå er nok tiden inne for å ta i bruk et slikt "føre vâr"-tiltak, i og med at det viser seg at folk flest ikke er flinke nok til overholde disse stadige formaningene om denne énmeters-regelen. Jeg la f.eks. senest i går merke til en lettere stresset yngre kvinne som presset seg fram og strakk ut hånden for å gripe en melkekartong mens en eldre kvinne allerede drev og hentet ut sin melkekartong fra kjøleskapet der. Veldig tett på og helt uansvarlig gjort av den unge selvfølgelig. Men slikt er jo bare ett enkelt hverdagseksempel, det er ellers lett å se at på butikker er folk ikke flinke nok til å tenke over dette avstandskravet. (Og de stakkars ansatte er prisgitt å omgås alle disse tankeløse og hensynsløse kundene). Utover i ukene som kommer vil jo handelen og trengselen øke, derfor burde myndighetene like gjerne innføre et munnbindpåbud på butikker nå, om ikke annet da f.eks. i november og desember, altså under "julehandelen". Såpass strikthet burde vi alle akseptere, og myndighetene burde legge vekk sin naive antakelse om at folk flest er ansvarlige osv. Silkehanskene bør av nå, så slipper man forhåpentligvis enda sterkere lut litt senere hen.

Du virker ihvertfall imun mot motforestillinger om munnbind! Ille å forlange at andre skal underordne seg din ureflekterte mening om dette.

nostalgikern

nostalgikern
28.10.20 10:19
Rockohh: Du virker ihvertfall imun mot motforestillinger om munnbind! Ille å forlange at andre skal underordne seg din ureflekterte mening om dette.

Tror nok ikke f.eks. Oslos byråd har tatt sin beslutning utfra mitt "forslag" gitt ;) (mitt innlegg riktignok skrevet dagen  før dette Oslo-påbudet ble innført, men...).  Du får henvende deg til den kommunen og fortelle dem at deres bestemmelser nå er "ureflekterte" da vet du. Kanskje disse som bestemmer der er "partikamerater"av deg også, for alt jeg vet, så da tar de sikkert til seg din viten om temaet...  

Håper ikke ansatte må bruke munnbind da, det blir jo ikke nødvendig hvis kundene er flinke til å bruke det, de ansatte i f.eks. dagligvarehandelen har jo en hektisk nok arbeidsdag som det er, uten at de må stenge seg inne bak munnbind hele dagen i tillegg.

Ser forresten fra utlandet folk som ikke har munnbindet over nesen engang, og en rekke f.eks. politikere tar på munnbindet slik f.eks. FHI har fryktet ville gjøres også i Norge, lenge derfor de ikke anbefalte bruken av dette, visstnok. 

Mon tro hvordan påvirker all denne munnbindbruken effektiviteten til overvåkningskameraer?  Sånn sett er ikke ansiktstildekking noe ønskelig, men.

Kaizen

Kaizen
29.10.20 15:35

Basillen: Hvis en person som er smittet benytter munnbind, vil dette beskytte andre fra å bli smittet. Det gjelder også ved feil bruk.

I tillegg beskytter munnbind godt mot virusinfeksjoner. Opptil 80% dersom du bruker det helt riktig. 

Der hvor to personer benytter munnbind under kontakt vil det derfor bli en vinn-vinn situasjon i et samfunn med mye smitte. 

Er ikke for bruk av munnbind dersom det er lite smitte, da sjansen for å møte en smittet da vil være svært liten.

Slik smittesituasjonen er f.eks i Oslo er det fornuftig med bruk av munnbind på offentøige steder.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 15:37)

Solvgutt1

Solvgutt1
29.10.20 15:37
Kaizen: I tillegg beskytter munnbind godt mot virusinfeksjoner. Opptil 80% dersom du bruker det helt riktig.

Dette er spredning av falsk informasjon.

Kaizen

Kaizen
29.10.20 15:40

Sølvgutt: Ta deg en bolle. Publikasjoner fra 21 studier knyttet til bruk av MUNNBIND hos Pubmed.gov sier at effekten kan være opptil 80% beskyttelse hos helsepersonell.

Solvgutt1

Solvgutt1
29.10.20 15:43
Kaizen: Sølvgutt: Ta deg en bolle. Publikasjoner fra 21 studier knyttet til bruk av MUNNBIND hos Pubmed.gov sier at effekten kan være opptil 80% beskyttelse hos helsepersonell.

Nei, det gjør den ikke. Du mangler fullstendig språk og begrepsforståelse. "Face mask" er et samlebegrep som omhandler alt fra ikke-medisinske munnbind, til avansert ånderettsvern. De har vilt forskjellig beskyttelsesgrad. De munnbindene du får kjøpt på butikken har ikke 80% beskyttelsesgrad mot at du skal bli smittet av et virus. Ikke i nærheten. De beskytter knapt i det hele tatt og det er heller ikke funksjonen deres.

Helsepersonell bruker ånderettsvern av en helt annen kvalitet. Selvfølgelig finnes det ansiktsmasker meg høy beskyttelsesgrad, men det er ikke disse som brukes av folk flest i samfunnet. Det har de ikke tilgang på. Og det kommer de neppe til å få.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 15:44)

Kaizen

Kaizen
29.10.20 15:52

Sølvgutt: Denne meta-studien omfatter sammenfatning av studier knyttet til bruk av munnbind  både hos Helsepersonale og uautorisert personale. Basert på 21 studier. Sitter her hjemme nå med 10 pk Surgical mask kjøpt på REMA. Også benyttet av medisinsk personell på operasjonsstuer. Så ta den bollen i et jafs du Sølvgutt.

Solvgutt1

Solvgutt1
29.10.20 15:55
Kaizen: Sølvgutt: Denne meta-studien omfatter sammenfatning av studier knyttet til bruk av munnbind  både hos Helsepersonale og uautorisert personale. Basert på 21 studier. Sitter her hjemme nå med 10 pk Surgical mask kjøpt på REMA. Også benyttet av medisinsk personell på operasjonsstuer. Så ta den bollen i et jafs du Sølvgutt.

Men herregud da mann. Du forstår at "face mask" ikke beskriver alle typer munnbind og ånderettsvern og at forskjellige typer har forskjellige beskyttelsesgrad?

Hva slags masker var det som hadde 80%-grad? Kan du linke til metastudien?

Kaizen

Kaizen
29.10.20 16:15

Studien heter: Effekt av munnbind i å forebygge overføring av virusinfeksjon i lungene - en systematisk oversikt.  Fant den på på Pubmed.gov 

Il-Pirata

Il-Pirata
29.10.20 16:45

Ikke ville jeg gjort nazihilsen i Tyskland i -30 åra, ikke vil jeg benytte ansiktsmaske og ikke vil jeg holde mygg ute med hønsenetting. Men for all del noen tror sikkert hønsenetting er veldig virkningsfullt mot mygg og ansiktsbleier mot virus, størrelsesforholdet er omtrent den samme. Selv N.95 blir altfor grovt for virus og hva med øynene? de er selvsagt et like mulig inngangspunkt for virus som kjeften er.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 16:48)

mrpink106999

mrpink106999
29.10.20 17:26

Jeg nekter å gå med munnbind før grensene stenges.

Rockohh

Rockohh
29.10.20 17:59
nostalgikern: Tror nok ikke f.eks. Oslos byråd har tatt sin beslutning utfra mitt "forslag" gitt ;) (mitt innlegg riktignok skrevet dagen før dette Oslo-påbudet ble innført, men...). Du får henvende deg til den kommunen og fortelle dem at deres bestemmelser nå er "ureflekterte" da vet du. Kanskje disse som bestemmer der er "partikamerater"av deg også, for alt jeg vet, så da tar de sikkert til seg din viten om temaet...

Jeg skrev at DU virker ihvertfall imun mot motforestillinger om munnbind. Og jo, du har vist en ureflektert og diktatorisk holdning til bruk av munnbind. Du fikk mange gode motargumenter mot bruk av munnbind allerede i tråden din av 8.10.20 "Uansvarlige Oslo-borgere", men det prellet av som vann på gåsa.

Der var du talsmann for å innføre en bot på 1000 kroner ved unnlatelse å bruke munnbind på kollektivtransporten, for å få "alle" til å bruke det. Du mente det var uheldig  at politiet først gikk så bastant ut med å proklamere at de ikke hadde kapasitet til å føre noen kontroll med denne munnbindbruken. (Når mange vinningsforbrytelser, vold og trusler blir henlagt av manglende saksbehandlingskapasitet).

Du skrev også der at de som ikke overholdt disse reglene kan bli rene mordere, hvis de blir smittet og smitter andre.  Du svarte ikke på mitt spørsmål til deg:"Gjelder det de som blir smittet av vanlig influensa også, mener du, at de og kan anses bli rene mordere, da det også dør mange av vanlig influensa?"

NoDabForYou

NoDabForYou
29.10.20 18:05

Det er en enkel måte å teste om munnbindet fungerer på. Det er å montere det over rumpehullet. Hvis fiselukten fortsatt brer seg når du promper, så fungerer ikke munnbindet mot virus heller. 

Rockohh

Rockohh
29.10.20 18:42
Kaizen: : Hvis en person som er smittet benytter munnbind, vil dette beskytte andre fra å bli smittet. Det gjelder også ved feil bruk. I tillegg beskytter munnbind godt mot virusinfeksjoner. Opptil 80% dersom du bruker det helt riktig.

Nei, dette er feil! I følge FHI har munnbind en smitteforebyggende effekt på 40 prosent, mens 1 meters avstand vil ha over 80 prosent. Jeg tror de 40 prosentene er et alt for høyt tall, særlig fordi det er forskjell på munnbind og det veldig ofte brukes feil. Ved feilbruk kan munnbind og bli rene smittebomben. Vanlig munnbind har kun effekt overfor store partikler som dråper, men i liten grad mot partikler som spres i luften, slik som små viruspartikler.

Dårlig stoffvalg på munnbind kan føre til at fibre trekkes ned i lungene, noe som igjen kan føre til infeksjoner.

Gloriana

Gloriana
29.10.20 18:44

Nå er jeg så drita lei hele corona.. Skulle innom en butikk på Skøyen i dag, den var så og si tom og kan ikke kalles kjøpesenter el. Påbud om munnbind var det imidlertid. Registrerer også vesentlig flere med munnbind på vestkanten vs på østkanten. Så glad for at jeg kan trekke meg ut fra byen, disse latterlige påbudene gjør mye mer vondt enn hva de gjør godt.

Rockohh

Rockohh
29.10.20 21:12
Gloriana: Nå er jeg så drita lei hele corona.. Skulle innom en butikk på Skøyen i dag, den var så og si tom og kan ikke kalles kjøpesenter el. Påbud om munnbind var det imidlertid. Registrerer også vesentlig flere med munnbind på vestkanten vs på østkanten. Så glad for at jeg kan trekke meg ut fra byen, disse latterlige påbudene gjør mye mer vondt enn hva de gjør godt.

Jeg tror ikke de har lov til å ha påbud om munnbind når en kan holde 1 meters avstand?

Gloriana

Gloriana
29.10.20 21:14

@Rockohh

Det sa jeg til dem, men det ble dårlig mottatt av en traktorlesbe av en Securitasvakt. Sikkert deilig å få herse litt. 

Rockohh

Rockohh
29.10.20 21:14
Gloriana: Nå er jeg så drita lei hele corona.. Skulle innom en butikk på Skøyen i dag, den var så og si tom og kan ikke kalles kjøpesenter el. Påbud om munnbind var det imidlertid. Registrerer også vesentlig flere med munnbind på vestkanten vs på østkanten. Så glad for at jeg kan trekke meg ut fra byen, disse latterlige påbudene gjør mye mer vondt enn hva de gjør godt.

Ja, jeg er helt enig! De latterlige påbudene gjør mer vondt enn de gjør godt!

Noreger

Noreger
30.10.20 12:44
mrpink106999: Jeg nekter å gå med munnbind før grensene stenges.

Dette er et eksempel hvor politikerne velger å IKKE følge konsensus. Leste et sted at over 90% av Norges befolkning mener stengte grenser ville hjelpe imot COVID-19. Jeg tror ikke det er 90% støtte for bruk av munnbind. Et flertall kanskje, men ikke 90%. 

Så grensekontroll er et sjeldent punkt hvor politikerne velger å ikke bruke konsensus. Selvsagt vil de nok her heller lytte til EU og globale markedsliberalister av alle typer. Likedan er det helt tullete at folk ifra utlandet kan komme og gå uten 14 dagers karantene eller at det ikke er påbudt med testing om en kommer ifra utlandet. Igjen lytter politikerne mer til utenlandske makter enn sitt eget folk.

COVID-19 har iallfall avslørt ENDA MER hvor lydhøre dagens politiske ledelse er ovenfor utlandet framfor velgermassen. 

Noreger

Noreger
30.10.20 12:46
Gloriana: @Rockohh Det sa jeg til dem, men det ble dårlig mottatt av en traktorlesbe av en Securitasvakt. Sikkert deilig å få herse litt.

Og DETTE er et annet aspekt av Korona-tiltakene. De som elsker å utøve den lille autoriteten de har, får nå enda et redskap å gjemme seg bak. Hver gang jeg ser en vekter, kan jeg ikke få meg ifra å tenke at der er enda en døgnenikt som enten vil bli snut eller ikke ble snut. For de meste gjør de ingenting, men prøver konstant å hevde autoritet de ikke har noen lov som støtter dem. 

Gloriana

Gloriana
30.10.20 14:03
Noreger: Og DETTE er et annet aspekt av Korona-tiltakene. De som elsker å utøve den lille autoriteten de har, får nå enda et redskap å gjemme seg bak. Hver gang jeg ser en vekter, kan jeg ikke få meg ifra å tenke at der er enda en døgnenikt som enten vil bli snut eller ikke ble snut. For de meste gjør de ingenting, men prøver konstant å hevde autoritet de ikke har noen lov som støtter dem.

Mennesker med sykelige kontrollbehov finner du overalt, også blant de som hevder de ikke har det ;) Resultatet ble jo at jeg ikke brukte penger i butikken og heller støttet en konkurrent, deres tap. 

(Innlegget ble redigert 30.10.20 14:05)

Gloriana

Gloriana
30.10.20 14:06
Noreger: Leste et sted at over 90% av Norges befolkning mener stengte grenser ville hjelpe imot COVID-19

Jeg tror at klassisk vinningskriminaliteten som vanligvis utføres av omreisende, utenlandske bander kommer til å være tilnærmet borte i 2020, stengte grenser har også sine soleklare fordeler! 

Rockohh

Rockohh
30.10.20 16:34
Gloriana: Mennesker med sykelige kontrollbehov finner du overalt, også blant de som hevder de ikke har det ;) Resultatet ble jo at jeg ikke brukte penger i butikken og heller støttet en konkurrent, deres tap.

Flott! Så du fant en butikk uten munnbleietvang?

Rockohh

Rockohh
30.10.20 16:44
Noreger: COVID-19 har iallfall avslørt ENDA MER hvor lydhøre dagens politiske ledelse er ovenfor utlandet framfor velgermassen.

Ja, det er tydelig! Covid-1984 for full fart i totalitær retning!

Rockohh

Rockohh
30.10.20 17:56

FHI om ulempene med munnbind:

- Økt risiko for smitte til personene grunnet berøring av munnbind med påfølgende berøring av øyne med forurensede hender.

- Mulig risiko for smitte som følge av at munnbindet ikke skiftes når det er fuktig eller forurenset.

- Hodepine og pusteproblemer avhengig av type munnbind.

- Utvikling av utslett, sår og allergiske reaksjoner ved langvarig bruk.

- Vanskeligheter med å kommunisere tydelig og klart.

- Vanskeligheter med å kommunisere med personer med hørselsproblemer.

- Generelt ubehag.

- Falsk følelse av trygghet, med påfælgende lavere etterlevelse av andre smitteverntiltak

Av positive sider var det noe mer ullne fordeler, som var tildels direkte motstridende til ulempene.

Konklusjonen til FHI er at munnbind i all hovedsak ikke skal anbefales i noen situasjoner, annet enn der det er "høyt  smittepress" og andre tiltak ikke er bedre egnet.

Noreger

Noreger
30.10.20 19:24
Gloriana: Påbud om munnbind var det imidlertid. Registrerer også vesentlig flere med munnbind på vestkanten vs på østkanten.

Selv om det sikkert er mer smitte på Østkanten hvor jo innvandrere bor i større tetthet og en vet at Covid har rammet disse gruppene mer. 

Men det er jo selvsagt at på Vestkanten har en jo alle trendy og konforme elitister samt en mer oversiktelig situasjon, slik at påbud fungerer bedre der, så lenge politiet ikke er aggressive nok. For det ville jo ikke vært første gangen politiet forventer en helt annen grad av respekt for loven på Majorstua enn i Groruddalen. 

Dette blir merkerligere og merkerligere'

nostalgikern

nostalgikern
30.10.20 23:03
Pogba6: Å gid. Var vel døden nær da.

Ja, hvis den eldre damen var blitt smittet av den unge som trengte seg fram og var hensynsløst tett på henne, så kunne det jo teoretisk endt med døden ja, altså på litt sikt.  Kan du forklare hvorfor det helt umulig kunne endt slik?  Det er folk som du som har slike likeglade holdninger til problematikken som gjør at smitten sprer seg så raskt i Norge nå.  Likegladhet er i dag stikkordet (og man kan gjerne putte på hensynsløshet og arroganse også, samt en god porsjon dumskap, ref. f.eks. disse om som ikke er såpass skarpe i møtet med tall at de ikke engang skjønner dette med den " 10-er-regelen" heller,  forresten  senest gjort et nummer av i kveldens NpN...).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg