Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Smittet- blir gæren snart!!!

NYTT TEMA
Herinacius

Herinacius
28.11.20 12:45

Noe man konkret kan gjøre er ihvertfall tilskudd. Det har vist seg at D-vitaminmangel disponerer i stor grad for å få symptomer/bli syk. Store doser av dette er lurt Likeledes mangel på sink. Ditto C-vitaminer.

Dette er en enkel forholdsregel, lett tilgjengelig på apotek/butikk. Kan evt få tygge/brusetabletter hvis det blir for kjedelig å drive med.

HNilsen

HNilsen
28.11.20 14:31
nostalgikern: Du bagatelliserer hvordan de som blir hardt angrepet har det, (og ikke minst følgeskadene mange opplever), - jeg sa bare at denne sykdommen tydeligvis ikke er å kimse av.  Hva sier du f.eks. til det faktum at i løpet av disse månedene Kinaviruset har herjet, så har en kvart million amerikanere dødd av sykdommen?  Og hva med de verst rammede landene ellers i verden, er det omlag som en "vanlig influensa", mener du?

Poenget her var at denne debattanten ikke trenger å frykte død og fordervelse. De fleste trenger ikke det. Ditt innlegg er derfor tåpelig. Hvorfor skremme unødvendig? Tror du f.eks. alle de 11 Åsane-spillerne vil bli varig syke av korona? I så fall har du forstått veldig lite av denne sykdommen og har laget din egen forståelse basert på tabloidoverskrifter. 

HNilsen

HNilsen
28.11.20 14:52
nostalgikern: Får håpe du har rett da... https://www.vg.no/nyheter/inne

Hvilken relevans har dette tabloide medieoppslaget for denne tråden. Er du forstyrret, eller noe? 

nostalgikern

nostalgikern
28.11.20 23:28
HNilsen: Poenget her var at denne debattanten ikke trenger å frykte død og fordervelse. De fleste trenger ikke det. Ditt innlegg er derfor tåpelig.

Kan ikke noe for at du oppfatter det jeg skrev som forsøk på ytterligere å skremme vedkommende, det var det  selvfølgelig ikke.  Vedkommende skriver forresten at hen er frisk av covid (så da så..).  Jeg tenkte bare å si at det er forståelig at man (slik som ts) kan bli litt engstelig for sykdommen, (for den er ikke å kimse av tydeligvis) selv er jeg ikke så veldig det, for jeg er god til å holde avstand (mitt favorittspøsmål f.eks. på butikker der noen blir  for tankeløst nærgående er litt unnskyldende;  "du har kanskje ikke hørt om den én-meters-regelen du?"  hvorpå de gjerne blir litt forlegne og trekker seg unna, en stor handlevogn er også et passelig "våpen" til å holde folk unna, f.eks. ved kassa osv.

Du skriver så nedsettende om "tabloide medieoppslag", men viser de et korrekt bilde av situasjonen, så må vi jo bare tåle det og ikke lulle oss inn i noe håp om at dette er sikkert "fake news" osv.  Jeg vil forresten like godt  returnere ditt siste spørsmål over her til deg selv, - du som jo vitterlig sammenligner denne pandemien med en vanlig influensa...  Ja, ja, man kan jo innbille seg slikt, men vis da til uttalelser fra helsefaglig hold, nasjonalt eller internasjonalt,  som gir deg rett i din påstand... (Profilbildet er forresten kanskje av deg selv?  Sier i tilfelle sitt).

(Innlegget ble redigert 28.11.20 23:35)

gugler

gugler
29.11.20 07:56

Er coronatesten troverdig ?

Det finnes grunn til å tenke på at antallet smittede som presentert i media ikke nødvendigvis speiler realiteten.

Testen kan konkluderes positiv uten å vurdere graden av smitte og mange positivt konkluderte tester egentlig burde vært stemplet negativ.

Bill_Babba

Bill_Babba
29.11.20 13:18

Angst og corona isolasjon er litt av en nøtt ja.

Beste en kan gjøre mot angst, er jo som mange sier, gå ut, jogge litt, "trene" ute i marka osv.

Men når en har påvist covid-19 så er en jo i isolasjon. Du kan jo ikke gå ut.

Derfor, om du har plass gå tur hjemme, har du veranda, kan du sikkert benytte den også. Benytt radioen, ha på kanal med god variasjon av snakking og musikk. gjerne så variert musikk som mulig også. Gla musikk fra 80-tallet funker fantastisk for meg.

Sørg for mest mulig lys inn. alle gardiner til side, luft ofte, få kald luft i ansiktet.

Se på morsom barne-tv.  (funker som f** for voksene, men i små doser)

Corona delen.. trur faktisk ikke du skal tenke så mye på, virker som du har kontrollen der ;-)

Snellman

Snellman
29.11.20 13:46
gugler: Testen kan konkluderes positiv uten å vurdere graden av smitte og mange positivt konkluderte tester egentlig burde vært stemplet negativ.

"burde vært stemplet negativt". Vel, med så lav nøyaktighet burde man droppe å konkludere med noe som helst. Selv har jeg fått en såkalt "falsk positiv" PCR på en annen sykdom, men da fikk jeg utført en grundigere test i ettertid viste det seg at PCR-testen var nettopp "falsk", men at de for covid-19 er så unøyaktige får en jo til å lure på hva poenget er overhodet.

(...) Men for å gi et generelt søvntips til TS så vil jeg nevne at det er dumt å oppholde seg for mye i senga, ja selv å være mye i soverommet sitt i løpet av dagen burde man unngå. Nå er jo dette vanskeligere hvis man er syk eller slapp, men om mulig er det i hvertfall lettere å ligge med dyna på stuesofa'n enn å gå en lang tur hvis man er dårlig.

daniekr

daniekr
29.11.20 14:28
nostalgikern: mitt favorittspøsmål f.eks. på butikker der noen blir  for tankeløst nærgående er litt unnskyldende;  "du har kanskje ikke hørt om den én-meters-regelen du?"

Cringe

HNilsen

HNilsen
30.11.20 12:40
nostalgikern: Du skriver så nedsettende om "tabloide medieoppslag", men viser de et korrekt bilde av situasjone

Nei, de viser ikke et korrekt bilde av situasjonen. Derfor er slike som deg helt ute på viddene. Nei, linken du la ved hadde ingen relevans for denne tråden. Trådstarter spurte om hva han skulle gjøre med angsten sin, han ba ikke om dramatiske tabloide hysteria-oppslag. Nei, jeg har ikke sammenlignet sykdommen med influensa, jeg har sammenlignet sykdomsbildet de aller fleste får med influensa. Men jeg regner ikke med at du er i stand til å se den nyansen. Det ville overrasket meg.

nostalgikern

nostalgikern
09.12.20 17:39
HNilsen: Nei, de viser ikke et korrekt bilde av situasjonen. Derfor er slike som deg helt ute på viddene.

Nytt "tabloid" lesestoff for herr Nilsen...  (Ikke noe å bry seg om slike hverdagsskildringer vet du, artikkel fra en "tabloidavis" og greier...). Hilsen "fortsatt helt ute på viddene"...

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/41Em9G/her-pleies-sveriges-sykeste-covidpasienter

HNilsen

HNilsen
10.12.20 19:38
nostalgikern: Nytt "tabloid" lesestoff for herr Nilsen...  (Ikke noe å bry seg om slike hverdagsskildringer vet du, artikkel fra en "tabloidavis" og greier...). Hilsen "fortsatt helt ute på viddene"... https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/41Em9G/her-pleies-sveriges-sykeste-covidpasienter

Du får fortelle meg hva det nye er som du tilfører debatten med denne linken? 

nostalgikern

nostalgikern
10.12.20 22:18
HNilsen: Du får fortelle meg hva det nye er som du tilfører debatten med denne linken?

Nei, ikke noe nytt i og for seg, bare nok et hverdagseksempel på stoda, for om mulig å få deg til å kutte ut å avfeie slikt som nærmest noe "tabloid" og uvesentlig.  Du avfeier alvorlighetsgraden til denne pandemien, og kaller vel slike reportasjer for "tabloide" (linken fra VG) og derfor lite å bry seg om?  Er etter ditt syn "tabloide artikler" nærmest for fake news å regne kanskje?  Kom med et eksempel vedr. denne problematikken, og som du ikke regner for "tabloid", og som etter ditt syn gir et mer sannferdig bilde av situasjonen da kanskje... 

Og la oss da like gjerne  fortsette å bruke situasjonen i Sverige som eksempel, i og med at linken dreide seg om den aktuelle situasjonen der.

HNilsen

HNilsen
11.12.20 10:09
nostalgikern: Og la oss da like gjerne  fortsette å bruke situasjonen i Sverige som eksempel, i og med at linken dreide seg om den aktuelle situasjonen der.

Ja, for trådens tema trenger du selvsagt ikke bry deg om. Det blir pirk. Tør jeg foreslå at du skriver om Viking i Branntråden og om elektronikk i Foreldre-barn-forumet? 

(Innlegget ble redigert 11.12.20 10:11)

William_S3

William_S3
11.12.20 10:36

Satser på at det har gått bra med tråstarter og at han kom seg over infeksjonen. Det får være det viktigste. 

nostalgikern

nostalgikern
11.12.20 22:29
HNilsen: Ja, for trådens tema trenger du selvsagt ikke bry deg om. Det blir pirk. Tør jeg foreslå at du skriver om Viking i Branntråden og om elektronikk i Foreldre-barn-forumet?

Javel, så denslags, i tillegg til å bagatellisere denne pandemien, er noe du finner relevant, men  de nevnte trådene er noe du får surre rundt i selv i tilfelle, (det var vel "kanskje" et forsøk på en spøk, men sikker kan man vel ikke være med deg...). De som evt. skulle utvise en viss "engstelse" for pandemien, de mener du har forlest seg på "tabloide oppslag" da tydeligvis, du mener vel at situasjonen f.eks. slik som i USA er ikke noe å vise til, eller de svenske tilstandene nå, "bare noe tabloide greier", sier herr Nilsen.  Så da så.  (Det samme sier vel gjerne Trumper´n..).

Når det gjelder ts, så har vedkommende sagt at hen er frisk igjen, så tåler nok godt denne sidedebatten vår, som hen forresten ikke trenger å lese hvis det blir "for sterkt"... (men neppe).

HNilsen

HNilsen
12.12.20 10:56
nostalgikern: Når det gjelder ts, så har vedkommende sagt at hen er frisk igjen, så tåler nok godt denne sidedebatten vår, som hen forresten ikke trenger å lese hvis det blir "for sterkt"... (men neppe).

Det finnes en egen tråd om korona der du kan legge ut om tilstanden i Sverige så mye du lyster. Du kan til og med tapetsere den tråden med tabloide oppslag om Sverige. Noen gjør det - daglig. Denne tråden handlet imidlertid ikke om det. Det var poenget mitt. Jeg har prøvd å si dette til deg på mange ulike måter, men jeg registrerer at du ikke klarer å forstå det. 

nostalgikern

nostalgikern
12.12.20 14:20
HNilsen: Det finnes en egen tråd om korona der du kan legge ut om tilstanden i Sverige så mye du lyster.

Vi kan nok med fordel avslutte denne smule disputten ja, i utgangspunktet uttrykte jeg bare egentlig forståelse for at trådstarter  kunne ha gode grunner til å føle engstelse for "coronaen" (forresten årets nyord i Norge som kjent), og skrev noe slik som at, - ja, den er jo ikke å kimse av den, eller ett eller annet i den dur, gidder ikke engang å scrolle oppover her for å finne nøyktig ordlyd.  Så kom du med en slags bagatellisering (av siste hundreårets klart verste pandemi) og ga uttrykk for at problemet var egentlig "tabloide oppslag" om disse greiene, og at egentlig var/er det ikke så mye å bry seg om, var det vel å forstå det som da.  Virkeligheten viser vel omsider også slike som deg noe annet, skulle man iallfall tro.  Det er slike som deg, som bagatelliserer problematikken omkring dette viruset, som utgjør en fare ute i samfunnet akkurat nå med tanke på fare for smittespredning.  Senest i morges var jeg på en butikk, vanskelig å merke at noen egentlig bryr seg om dette med avstand, f.eks i inngangskorridorer der man møter på folk.  De oppfører seg som i "før-corona-tiden" stort sett, later det til.  Alle disse sier vel som du; detta med coronaen serru, det er bare noe overfokuserte greier  "i tabloidene det",  - ikkeno´ å bry seg så mye om...  (profil-bildet ditt sier vel sitt).

HNilsen

HNilsen
13.12.20 11:50
nostalgikern: Vi kan nok med fordel avslutte denne smule disputten ja, i utgangspunktet uttrykte jeg bare egentlig forståelse for at trådstarter  kunne ha gode grunner til å føle engstelse for "coronaen" (forresten årets nyord i Norge som kjent), og skrev noe slik som at, - ja, den er jo ikke å kimse av den, eller ett eller annet i den dur, gidder ikke engang å scrolle oppover her for å finne nøyktig ordlyd.  Så kom du med en slags bagatellisering (av siste hundreårets klart verste pandemi) og ga uttrykk for at problemet var egentlig "tabloide oppslag" om disse greiene, og at egentlig var/er det ikke så mye å bry seg om, var det vel å forstå det som da.  Virkeligheten viser vel omsider også slike som deg noe annet, skulle man iallfall tro.  Det er slike som deg, som bagatelliserer problematikken omkring dette viruset, som utgjør en fare ute i samfunnet akkurat nå med tanke på fare for smittespredning.  Senest i morges var jeg på en butikk, vanskelig å merke at noen egentlig bryr seg om dette med avstand, f.eks i inngangskorridorer der man møter på folk.  De oppfører seg som i "før-corona-tiden" stort sett, later det til.  Alle disse sier vel som du; detta med coronaen serru, det er bare noe overfokuserte greier  "i tabloidene det",  - ikkeno´ å bry seg så mye om...  (profil-bildet ditt sier vel sitt).

1. Gir tabloidmediene et korrekt bilde av hva det innebærer å bli smittet av korona? Svar: Nei! Trådstarter er et eksempel på at tabloidmediene skaper angst hos folk. Det er unødvendig, for trådstarter ble helt frisk. Trådstarter ble heller ikke særlig mer syk av å ha korona enn det vedkommende hadde blitt av å bli smittet av mer kjente luftveisvirus, eksempelvis influensa. Trådstarters eksempel er det vanligste: Du blir smittet, du blir litt syk og så blir du frisk. 

2. Ved å skrive til trådstarter at han/hun kommer til å bli helt frisk, og at han/hun ikke må la seg overmanne av det som står i tabloidmediene - bagatelliserer jeg da alvorlighetsgraden av korona? Svar: Nei! Korona er potensielt veldig alvorlig på et samfunnsnivå. Hvis mange nok av de i risikogrupper blir alvorlig syke, så kan det lamme vårt helsevesen. Da vil hele samfunnet bli rammet. Korona er alvorlig i et samfunnsperspektiv, men det er - for de aller fleste av oss - ikke alvorlig på individnivå. Klarer du å forstå denne nyansen? sannsynligvis ikke. Så jeg skjønner ikke helt at jeg gidder. 

3. Kan du ut fra det jeg skriver resonnerer deg fram til at jeg ikke overholder smittevernrådene? Svar: Nei! Det er fri fantasi fra din side. som så mye annet av det du skriver. 

(Innlegget ble redigert 13.12.20 11:58)

nostalgikern

nostalgikern
13.12.20 14:29
HNilsen: Du blir smittet, du blir litt syk og så blir du frisk.

Nærmest en blåkopi av hva Trump stadig har messet om dette jo... :)  - Og altfor mange har nok gått på den limpinnen, iallfall i USA. 

Du får nå bare drive med din "propaganda" du, årsaken til at det er så vanskelig å få slått ned virusoppblomstringa slik som i Oslo, er nok bl.a. at altfor mange  sannsynligvis har samme holdning som du.  Det går vel sikkert rel. bra med de aller fleste som blir smittet (altså at de ikke dør, iallfall de utenom de såkalte risikogruppene), men det er ofte visstnok  vel så alvorlig dette med ettervirkninger som selv yngre kan slite med, div. kritisk organsvikt.  Men pytt sann, - sikkert bare noe tabloid tøys slik også, bare for tabloidene "å ha noe å skrive om", - sier nok alle "Nilsen-er".  Og de ser dessverre ut ut til å være litt for mange...  (Bare synd at alle disse tilsynelatende skjødesløse tenåringene, f.eks. de på videregående, alle disse som i større eller mindre flokker man så ofte kan se fnisende stikker hodene sammen for å beskue noe én av dem skal vise frem på mobilen sin, at selv om de kanskje knapt merker om de blir syke, så bidrar de med sin versjon av "Nilsen-skjødesløshet/optimisme" til at lokalsamfunn  finner å måtte stenge ned pga. smitteoppblomstring, med de problemer det fører med seg "unødvendig" for div. lokalsamfunn, næringsliv, skolehverdag m.m. 

HNilsen

HNilsen
13.12.20 15:29
nostalgikern: men det er ofte visstnok  vel så alvorlig dette med ettervirkninger som selv yngre kan slite med, div. kritisk organsvikt.

Over 100 000 nordmenn har hatt covid. Mener du et stort flertall av disse lider av «kritisk organsvikt». Det ville i så fall være sensasjonelt og bryte totalt med FHIs koronainformasjon. I FHIs informasjon heter det at de fleste får mild sykdom. Som er det jeg baserer meg på - landets øverste helseekspertise. Ikke anekdoter fra Nettavisen m.fl. Det å si at de fleste får mild sykdom er ikke propaganda - det er et faktum. Basert på statistikk. Det å hevde at de fleste blir alvorlig syke, slik du langt på vei gjør, er enten løgn eller manglende kunnskap. 

Og jeg skal gjøre et nytt forsøk på å mate med teskje, et fjerde forsøk: Sykdommen er ikke er farlig for de fleste mennesker på individnivå, men den er potensielt farlig på et samfunnsnivå. Hvis smitten får spre seg uhemmet. De fleste mennesker skjønner dette. Derfor er også de fleste lojale ovenfor tiltakene. Selv om det selvsagt går an å diskutere effekten til noen av tiltakene. 

nostalgikern

nostalgikern
13.12.20 22:08
HNilsen: Mener du et stort flertall av disse lider av «kritisk organsvikt».

Du glemte vel et spørsmålstegn her, men jeg kan jo svare at jeg har slett ikke uttalt noe om "et stort flertall". Du snakker om at jeg farer med løgn, men det er vel heller du som gjør det som vil ha det til at jeg også har uttalt "at de fleste blir alvorlig syke".  Kort fortalt så har jeg ikke uttalt dette, i tilfelle får du finne det igjen for meg...

Det er visst totalt over 40 000 smittede i Norge per nå, og bare under 1 prosent døde, så heldigvis har vi i Norge sluppet bra fra det.  Men hvis vi løfter blikket litt og ser ut i den store verden, så vil jeg fortsatt hevde at dette viruset er ikke akkurat å kimse av.

(Og de økonomiske konsekvensene er visstnok mye større enn under den såkalte finanskrisen, men det blir jo et litt annet tema).

nostalgikern

nostalgikern
13.12.20 23:38
HNilsen: Over 100 000 nordmenn har hatt covid.

- Og du snakker om at andre (jeg) driver med løgn eller lider av kunnskapsmangel...  (Du må i beste fall blande sammen norske tall og ett eller annet annet land, men at du vil innrømme desinformasjon, det sitter nok langt inne. Vi må jo forholde oss til registrerte tilfeller og ikke tall grepet ut av lufta i tilfelle,  det reelle tallet er nok  høyere enn de registrerte, men noe eksakt tall på det er ingen gitt å vite).

HNilsen

HNilsen
13.12.20 23:55
nostalgikern: - Og du snakker om at andre (jeg) driver med løgn eller lider av kunnskapsmangel...  (Du må i beste fall blande sammen norske tall og ett eller annet annet land, men at du vil innrømme desinformasjon, det sitter nok langt inne. Vi må jo forholde oss til registrerte tilfeller og ikke tall grepet ut av lufta i tilfelle,  det reelle tallet er nok  høyere enn de registrerte, men noe eksakt tall på det er ingen gitt å vite).

I begynnelsen av oktober gikk FHI ut med at 90 000 antas å ha vært smittet. Tallet er regnet ut fra en matematisk modell. Sjekk tabell i artikkelen. Det er vel ikke å ta særlig i å anta at dette tallet har steget til over 100 000 to måneder senere, etter at landet har vært gjennom det største smittetrykket siden mars. I artikkelen kan du også lese at dødeligheten regnes til 0,31 prosent - ikke under en prosent, som du skriver. Risikoen for å måtte ha behov for behandling på sykehus - 1,2 prosent. Alt dette er FHIs regnestykker. Landets øverste fagmyndighet på området. 

(Innlegget ble redigert 13.12.20 23:56)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg