Har man hørt noe om når J&J-vaksinen evnt kan bli / vil godkjennes? Siste jeg leste var "i mars".
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Har man hørt noe om når J&J-vaksinen evnt kan bli / vil godkjennes? Siste jeg leste var "i mars".
Bra innlegg, kunne ikke vært mer enig.
Ble satt 12.503 doser i går - 9.008 førstegangs og 3.495 andregangs.
Flott, takk.
12.500 doser på en dag? Ufattelig lavt antall.
Nå er jo fortsatt leveransene den store flaskehalsen, vi bruker vel opp alle dosene? Man bør selvfølgelig bruke de man har så fort som mulig, men det er vel til en hver tid bare snakk om dager.
Den store testen kommer mot slutten av måneden og i april når leveransene tar seg opp. Har man da forberedt seg godt nok? Da finnes det ingen unnskyldninger.
Dette har vi vel vært igjennom omtrent femti ganger allerede, men størsteparten av dosene settes pÃ¥ onsdager og torsdager. Denne uken er det fordelt om lag 104.000 doser, med et etterslep pÃ¥ ca 10.000 fra forrige uke.Â
Relativt i forhold til folketall er dette helt ok sammenlignet med andre land. Ja, vi skulle gjerne hatt flere doser, og ja, det kommer flere doser etter hvert. Særlig fra april får vi langt flere doser enn vi gjør nå, samtidig som vi i mars får langt flere enn vi gjorde i februar.
Det er vel det høyeste det har vært på en tirsdag? Ufattelig lavt??
Høyeste oppdatering så langt på en onsdag. Det bare øker utover uken og alle dosene blir satt..
Oi her hadde folk svart før meg. Jaja.Â
(Innlegget ble redigert 03.03.21 13:18)
Man kan ikke sette flere doser enn de som blir levert. Er det veldig vanskelig å forstå?
Professor Erik Nord har rett. Mange mennesker drar ut og inn av Oslo, og sprer smitten.
Der flest smittede bor, der må smitten bekjempes med vaksiner. Det gir færre DØDE og smittede i Norge.
(Innlegget ble redigert 03.03.21 13:19)
Ser fra vaksinekalenderen at FHI estimerer ut ifra nøktern leveranseprognose for Pfizer, Moderna og Oxford AstraZeneca. De tar altså ikke høyde for J&J og andre vaksiner (minst et par i rolling review nå). Dette ser jo utvilsomt lovende ut, når man egentlig sitter å frykter at selv 2021 ryker før alle er vaksinert. Kan vi alle være der ila. juni/juli?
Ting som også kan fremskynde prosessen er flere doser enn antatt i prognosene og at man går over til å gi en dose av Pfizer, Moderna og kanskje til og med Oxford AstraZeneca sin på de som ikke er i risikogruppa?
Edit: Fra VGs optimistiske vaksineleveranse-prognoser er vi på nesten 10 millioner doser i juli, altså mer enn nok til å dekke den voksne befolkninga og litt til. Nøkterne er på 6,7 millioner, holder nesten det og.
(Innlegget ble redigert 03.03.21 13:35)
Dette er det optimistiske scenario til FHI og Bukholm sa i media i gÃ¥r at det nærmer seg det mest realistiske scenario ogsÃ¥. SÃ¥ svaret pÃ¥ det er vel: Ja. SÃ¥ lenge produsentene leverer som de skal.Â
Vi er svært nære Ã¥ fÃ¥ en hel drøss med vaksiner.. Og alle over 45 Ã¥r kan være vaksinert ila mai.Â
(Innlegget ble redigert 03.03.21 13:32)
Kanskje jeg må slutte å være så negativ da? ;)
Jeg både håper og tror at dette vil gå bra. Massevaksinerings sentre står så vidt jeg vet klare til å gå i gang. Tror faktisk det kommer noe godt ut av denne "slow starten" ettersom man nå har hatt god tid på å teste ut logistikk, rutiner og ikke minst ordne med tilstrekkelig antall personell.
Hvis jeg ikke husker helt feil så gikk det veldig bra med vaksineringen mot svineinfluensaen.
Dette er ogsÃ¥ mitt inntrykk. Alt er klart, vi trenger bare dosene. I Oslo stÃ¥r de klare til Ã¥ vaksinere 110k i uken..Â
Jeg må si det er litt interessant å se på grafen for vaksinerte fordelt på kjønn og alder. Det er allerede omtrent 100.000 kvinner under 65 som har fått første dose. For menn er tallet omtrent en fjerdedel. Ganske grei illustrasjon på kjønnsfordelingen innen helsevesenet.
For Ã¥ sammenligne med de eldste er tallet pÃ¥ kvinner over 65 som har fÃ¥tt første dose rundt 130000, + ca 80.000 menn.Â
Synes du skal fortsette det gode arbeidet med innleggene i hovedtråden jeg. Vi er vel alle utålmodige og her står champagnen sånn lett på kjøl.. Krysser fingrene :)
Blir nok godkjent den 11. mars:
https://www.rte.ie/news/coronavirus/2021/0302/1200434-covid19-eu/
Så da har vi hatt det høyeste tallet ever både for mandag og tirsdag. Gledelig.
Likevel kan det lang tid før den første dosen av den vaksinen blir satt på en europeer.
Kommer an på hvordan man ser det. J&J sier de er klar til å levere i andre kvartal og Beligia sier de skal få doser i April. Så da regner jeg med at det blir i April for resten av EU også.
Noen sier til og med utrulling av vaksinen sent i mars måned
(Innlegget ble redigert 03.03.21 14:08)
Om ting gÃ¥r som planlagt kan vi vaksinere 700 000 nordmenn med denne i løpet av april.Â
Listhaug hiver seg på lasset og mener vi bør gjøre som Danmark og Østerrike, nemlig se mot Israel og prøve å få tak i doser utenfor EU.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mB3Kdl/listhaug-ber-regjeringen-vaakne-i-vaksinejakten-solberg-burde-vaert-paa-samme-fly
Og så? Det gjør det ikke noe mindre feigt at politikere, som innbyggerne er prisgitt at gjør gode valg, ikke tør å ta de beste valgene for befolkningen.
Åja, siden han kritiserte røykeforbudet, så kan vi ikke høre noe på han ang. korona...
Herregud for en logikk. Du får bare høre på de du ønsker å høre på, jeg vet jo at du er veldig selektiv der.
Hva synes du om debatten da?
Du fikk med deg at Nord og FHI har sammenfallende syn på saken? Både han og FHI mener at man kunne spart enda flere liv med mer skjevfordeling. Men FHI og regjeringen har falt ned på en feig mellomløsning.
Men du er kanskje ikke så opptatt av å redde flest mulig liv?
Til og med Raymond driver fortsatt og snakker om smittetrykk.