Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vaksineringen - Utviklingen i tall

NYTT TEMA
isvotten

isvotten
09.05.21 16:12
Benkeslitern: I og med at du stemmer Rødt, kan det være at en del av deg håper at dagens regjering skal feile på sin vaksinestrategi ?

Jeg mener de allerede har feilet kapitalt.

Amnon

Amnon
09.05.21 16:13
isvotten: Det er for øvrig også forskjell på å være negativt innstilt og det å være realistisk innstilt.

Når man ser leverte / satte doser og prognose vs forventet leveranse for å klare scenarioene i kalenderen så forstår jeg skepsisen. Det må vel leveres 350k+ doser i uka fremover i mai for å klare estimatet for nøktern scenario denne måneden, men jeg antar det er rett før proppen virkelig løsner nå og at det uansett går ihht planen når man først er i juni/juli selv om den ikke følges slavisk frem til da. Jeg har ingen tro på at FHI holder igjen justeringer av kalenderen selv om de vet nå at det ikke kan gå, de har vært ganske ryddige der hele veien.

Personlig er jeg fortsatt innstilt på å få første dose til høsten, typisk september. Alt annet er bonus for min del.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 16:14)

MacanT

MacanT
09.05.21 16:19
isvotten: Imidlertid er jeg av natur mildt sagt en realist fremfor en optimist.

Pessimistisk sytpeis tenker jeg er en bedre benevning.

isvotten

isvotten
09.05.21 16:26
Amnon: Personlig er jeg fortsatt innstilt på å få første dose til høsten, typisk september. Alt annet er bonus for min del.

Altså tror du heller ikke på scenarioet der de lover at alle er vaksinerte med første dose i juli. 

Du tror på din første dose i september. Den påfølgende da nødvendigvis 12 uker senere. Det vil si i desember.

Jeg står fortsatt på min spådom. Den siste andredosen blir satt i februar 2022.

Deila

Deila
09.05.21 16:27
isvotten: Jeg står fortsatt på min spådom. Den siste andredosen blir satt i februar 2022.

Ta det i annen tråd plis. Denne tråden handler om utviklingen i tall, og vi forholder oss til virkeligheten og FHI sin vaksinekalender. 

isvotten

isvotten
09.05.21 16:31
Deila: Ta det i annen tråd plis. Denne tråden handler om utviklingen i tall, og vi forholder oss til virkeligheten og FHI sin vaksinekalender.

Etter uke 20 (23.mai) skal det være distribuert 2 194 734 doser. 

Etter uke 21 skal det være levert 3.060.000 doser. Det er 865 266 doser MER enn det som distribuert når mai måned kun har en uke igjen. 

Det betyr at selv om det skulle drøye en uke ut i juni før alt som skal mottas til og med mai har blitt distribuert, så må det i snitt den siste uken i mai og den første uken i juni distribueres 432 633 doser i disse to ukene for at man skal være ajour med antallet doser som blir mottatt om man skal ta FHI sine tall angående dette for god fisk.

____

Mulig dette ikke stemmer med ditt ønskescenario, Deila. Men det er fremdeles de reelle tallene.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 16:33)

Deila

Deila
09.05.21 16:36
isvotten: Mulig dette ikke stemmer med ditt ønskescenario, Deila.

Ikke mitt, men FHI, de som styrer vaksinasjonsprogrammet i dette landet. Og det er ikke et ønskescenario, men et realistisk et. Du som hevder at du er en realist burde forholde deg til det. 

(Innlegget ble redigert 09.05.21 16:37)

isvotten

isvotten
09.05.21 16:38
Deila: Ikke mitt, men FHI, de som styrer vaksinasjonsprogrammet i dette landet. Og det er ikke et ønskescenario, men et realistisk et. Du som hevder at du er en realist burde forholde deg til det.

Jeg forholder meg KUN til de oppgitte tall.

Kan du vennligst fortelle meg hvilke av disse tallene som ikke stemmer?

Deila

Deila
09.05.21 16:41
isvotten: Jeg forholder meg KUN til de oppgitte tall.

Og jeg og andre forholder oss til FHI og deres vaksinasjonskalender. Ikke spådommen til en random vott.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 16:45)

Amnon

Amnon
09.05.21 16:41
isvotten: Altså tror du heller ikke på scenarioet der de lover at alle er vaksinerte med første dose i juli.  Du tror på din første dose i september. Den påfølgende da nødvendigvis 12 uker senere. Det vil si i desember.

Nei, jeg tror på scenarioet - men er uansett innstilt på høsten. Det har jeg vært siden i vinter. Du griner voldsomt om dette, men det hjelper ingenting. Vaksinene kommer når de kommer, FHI som sitter på all informasjonen sier juli. Tro på det eller la være, denne kontinuerlige griningen er kun irriterende for de som leser tråden.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 16:44)

isvotten

isvotten
09.05.21 16:44
Deila: Og jeg og andre forholder oss til FHI og deres vaksinasjonskalender. Ikke spådommen til en random vott.

Konstaterer da at du ikke klarer å finne noen feil i mine tall.

Deila

Deila
09.05.21 16:45
Amnon: denne kontinuerlige griningen er kun irriterende for de som leser tråden.

Riktig. 

Benkeslitern

Benkeslitern
09.05.21 17:00
isvotten: februar

Altså tror du heller ikke på scenarioet der de lover at alle er vaksinerte med første dose i juli. 

Du tror på din første dose i september. Den påfølgende da nødvendigvis 12 uker senere. Det vil si i desember.

Jeg står fortsatt på min spådom. Den siste andredosen blir satt i februar 2022.

Dette viser jo at du er på bærtur.  Du klarer jo ikke engang å ta innover deg at når alle har fått første dose, så kan jo alt som kommer til landet settes som andre dose. 

Det vil sannsynligvis medføre at de siste som får første dose her i landet ikke trenger å vente mer enn tre uker før de får dose 2.

isvotten

isvotten
09.05.21 17:11
Benkeslitern: Det vil sannsynligvis medføre at de siste som får første dose her i landet ikke trenger å vente mer enn tre uker før de får dose 2.

Det innebærer i så fall at alle de som har fått før dem allerede har fått sin andredose, og det har de jo ikke...

Benkeslitern

Benkeslitern
09.05.21 17:26
isvotten: innebærer

Det innebærer i så fall at alle de som har fått før dem allerede har fått sin andredose, og det har de jo ikke...

Du forstår vel at det går raskere å gi folk andre dose når man ikke trenger å bruke av leveransene til å sette første dose ?

Amnon

Amnon
09.05.21 17:28
isvotten: Det innebærer i så fall at alle de som har fått før dem allerede har fått sin andredose, og det har de jo ikke...

Når alle har fått 1. dose (est. juli), vil man ikke vente 12 uker på dose 2. Tipper 3,-4 - max. 6 avhengig av hva som gir best effekt. På det tidspunktet renner det nok inn vaksiner.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 17:29)

Iseran2770

Iseran2770
09.05.21 17:56
Amnon: Når alle har fått 1. dose (est. juli), vil man ikke vente 12 uker på dose 2. Tipper 3,-4 - max. 6 avhengig av hva som gir best effekt. På det tidspunktet renner det nok inn vaksiner.

Dette stemmer selvsagt. Det vil være meningsløst at de som får første dose i juli skal vente til oktober med å få dose nummer to. Hva skal man da bruke alle dosene vi mottar i august og september til.

isvotten

isvotten
09.05.21 19:03
Amnon: På det tidspunktet renner det nok inn vaksiner.

Akkurat som det har flommet over av vaksiner i mai i forhold til i april?

Kommunelegen i Lindesnes er blant dem som har begynt å stille de samme spørsmålene som meg angående vaksineleveranser.

Amnon

Amnon
09.05.21 19:08
isvotten: Akkurat som det har flommet over av vaksiner i mai i forhold til i april?   Kommunelegen i Lindesnes er blant dem som har begynt å stille de samme spørsmålene som meg angående vaksineleveranser.

Det er greit å stille spørsmål, men du drar det en del lenger enn det. Du har også fått frem poenget ditt til gangs, du tror dette drar ut til februar og at FHI holder oss for narr. Nå gjenstår det bare å lene seg tilbake og se hva som skjer. Klaging her inne endrer ingenting, men du kan jo sende en e-post til FHI og spørre hvordan der skal gå til.

JohnTiger67

JohnTiger67
09.05.21 19:32
Iseran2770: VG har tatt opp konkurransen med tabellene dine. De har lagt til en veldig bra oversikt Vaksinerte Etter Alder. VG's svakhet er selvsagt at vaksinetall for fredag og etterregistrering fra torsdag ikke kommer før mandag ettermiddag.

Jepp, de har endelig hørt på meg :)

1 april sendte jeg de mail med blant annet dette :

------------

Hei igjen J

Dere har jo så mange fine oversikter, men jeg og flere med meg savner en oversikt over hvor mange (både i antall og prosent) i de 6 ulike aldersgruppene som FHI rapporterer på som har fått vaksine sett opp mot antall mennesker i disse aldersgruppene.

Jeg har akkurat laget en oversikt som jeg postet på vgd.no (VG-debatt), jeg kan selvsagt oppdatere den der inne så ofte jeg orker, men det er sikkert andre enn meg og de andre i menigheten på VGD som kan synes noe slikt er interessant.

---------------------------

Jeg får se om jeg gidder å oppdatere min oversikt lørdag morgen fremover, nå som de tross alt har en grei oversikt som de oppdaterer hver dag.

isvotten

isvotten
10.05.21 07:29

Det begynner nå endelig så smått å gå opp for enkelte kommuner at tallene de har blitt presentert angående vaksinedoser som skal mottas ikke stemmer. 

Nyhet fra Lindesnes kommune angående svikt i vaksineleveranser:
____

Vi fikk tidligere signaler om at vi ville få en dobling i antall doser fra uke 18. Vi planla derfor å drive førstegangsvaksinering parallelt med annengangsvaksinering i tiden fremover. Dessverre får vi betydelig færre doser enn forespeilet av staten. Konsekvensen er at vaksineringen i kommunen blir forsinket.

Konsekvensen av det er at det vil gå noen uker før vi kan sette første dose på personer i moderat risikogruppe under 65 år (som skal vaksineres av fastlegen) og de over 65 år som foreløpig ikke er vaksinert.

315 personer over 65 år har ennå ikke fått time til vaksinering. De er ikke glemt, men blir kalt inn antakelig om 2-3 uker til, så snart vi får flere vaksinedoser igjen. Vaksineringen av de under 65 år med moderat risiko på grunn av underliggende sykdom vil også stoppe opp. Vi kaller inn denne gruppen antakelig om 2-3 uker til, så snart vi får flere vaksinedoser igjen.

Svikt i leveransene gjør også at vaksineringen av friske folk under 65 år ikke kan gå i gang i gang med det første, men settes litt på vent. Tidspunkt for vaksinering av denne gruppen, avhenger av antall vaksinedoser kommunen får i tiden fremover.

Kommunen har både ressurser og personell til å vaksinere en stor andel av befolkningen i løpet av kort tid, men vi er helt avhengige av å få tildelt flere vaksinedoser for å kunne vaksinere flere.

Et par uker før vi starter vaksineringen av de under 65 år, vil vi lansere en ny måte å bestille time til vaksinering på. Det vil da være mulig for denne gruppen å bestille time til vaksinering via kommunens nettside, og det vil være like enkelt som å bruke nettbanken.

____

Link til nyheten på kommunens hjemmeside.

isvotten

isvotten
10.05.21 09:32

Fra uke 18 ble det forespeilet en dobling i antall doser. I stedet har det vist seg at det har blitt en nedgang! I enkelte kommuner nesten en halvering!  

Her er tall, med utgangspunkt i ukene 17, 18, 19 og 20 for tre kommuner i Agder. Kommunene er Kristiansand, Lindesnes og Evje og Hornnes. Men samme utvikling er det altså i ALLE kommuner.  

Tallene er hentet direkte fra FHI sine sider angående vaksinedistribusjon, og er senest oppdatert på fredag 7.mai.  

Kristiansand kommune:

Uke 17: 789 hetteglass a 6 doser.

Uke 18: En kraftig nedgang til 572 hetteglass.

Uke 19. Videre nedgang til 546 hetteglass.

Uke 20: En liten oppgang til 643 hetteglass.  

I og med at det ble forespeilet en dobling av vaksinedoser fra og med uke 18, så er dette svært alarmerende!  

Lindesnes kommune: Uke 17: 158 hetteglass a 6 doser.

Uke 18: En kraftig nedgang til 112 hetteglass.

Uke 19: Nesten likt i uke 18. 115 hetteglass.

Uke 20: En ytterligere stor nedgang til kun 102 hetteglass.  

I stedet for en dobling i uke 18, hvilket hadde betydd 316 hetteglass, så ser man altså at det bare ble levert en tredel av dette, og i uke 20 vil det bli levert under en tredel!  

Evje og Hornnes kommune:

Uke 17: 25 hetteglass.

Uke 18: En kraftig nedgang til bare 18 hetteglass.

Uke 19: En videre kraftig nedgang til bare 13 hetteglass.

Uke 20: 16 hetteglass.  

Det var forespeilet en dobling fra og med uke 18. For Evje og Hornnes hadde det innebært 50 hetteglass pr uke.   Imidlertid blir det altså i uke 19 levert kun 13 hetteglass,  altså bare 26% av det som ble forespeilet.

___  

Generelt er jo dette er jo særs alvorlig  og må settes fokus på! Dette må det bli stilt spørsmål ved både til lokale og nasjonale myndigheter!

(Innlegget ble redigert 10.05.21 09:33)

Amnon

Amnon
10.05.21 09:45
isvotten: Generelt er jo dette er jo særs alvorlig  og må settes fokus på! Dette må det bli stilt spørsmål ved både til lokale og nasjonale myndigheter!

Poenget mitt i forrige i innlegg er at man bør få FHIs input på dette, jeg antar de baserer seg på EUs avtaler og prognoser. Er det f.eks forskyvninger i leveransene som gjør at man ikke treffer uke 18-20, men kompenserer uke 21-23? Er det noe poeng i å krisemaksimere nå? FHI har jevnlig justert prognosene sine i henhold til oppdatert status fra leverandørene, derfor er det lite som tyder på at de fører oss bak lyset. Hva skulle de ha igjen for det?

(Innlegget ble redigert 10.05.21 09:47)

Someone

Someone
10.05.21 10:07
isvotten: Fra uke 18 ble det forespeilet en dobling i antall doser. I stedet har det vist seg at det har blitt en nedgang! I enkelte kommuner nesten en halvering!

Det er en nedgang, men man må se på totalen og ikke enkeltkommuner.

Ellers så sier jo FHI selv at deres prognose er usikker, selv om noen omtrent tolker det som en fasit....

Benkeslitern

Benkeslitern
10.05.21 11:33
isvotten: tallene

Det begynner nå endelig så smått å gå opp for enkelte kommuner at tallene de har blitt presentert angående vaksinedoser som skal mottas ikke stemmer. 

Da Norge ble lovet ekstra doser fra Pfizer i løpet av andre kvartal husker jeg godt at FHI sa de ikke visste når de kom.

Det er mulig FHI bare spredte dette utover Mai og Juni måned i sine prognoser, men realiteten er at mesteparten av disse kommer i Juni. Det kan være grunnen til at kommunene nå mottar færre doser enn de har blitt forespeilet.

Men da får de høyst sannsynlig mange flere doser i Juni enn de har blitt forespeilet, for jeg er rimelig sikker på at Pfizer har så god oversikt over produksjonen nå at de ikke lover mer enn de kan holde. 

(Innlegget ble redigert 10.05.21 11:34)

isvotten

isvotten
10.05.21 11:52
Someone: Det er en nedgang, men man må se på totalen og ikke enkeltkommuner.

Jeg kan gjerne se på totalen for hele landet. Bildet blir akkurat det samme.

Uke 17: Antall doser: 220.224

Uke 18: Antall doser: 181.558  (altså en nedgang på 40.000 doser, og særdeles langt unna en dobling som hadde vært 440.448 doser).

Uke 19: Antall doser: 184.446

Uke 20: Antall doser: 177.580  (Ytterligere nedgang fra uke 19)

Fra og med uke 18 var det forespeilet en dobling av antall doser, dvs 440.448 doser pr. uke.

Inneværende uke blir det distribuert 184.446 doser, hvilket vil si kun 41 % av det antallet doser som man hadde blitt forespeilet. 

isvotten

isvotten
10.05.21 11:53
Someone: Ellers så sier jo FHI selv at deres prognose er usikker, selv om noen omtrent tolker det som en fasit....

Det er en vesentlig forskjell på å love dobbelt så mange doser og det å levere vesentlig færre doser. 

Det rimer ikke med noen logikk i det hele tatt, uavhengig av usikre prognoser. 

Iseran2770

Iseran2770
10.05.21 12:02
isvotten: Uke 19: Antall doser: 184.446 Uke 20: Antall doser: 177.580

Jeg er helt enig i at antallet for uke 19 (denne uke) og 20 (neste uke) er foruroligende lavt. Det må bli distribuert voldsomt mye i uke 21 og 22 for at det vi har blitt lovet for mai måned skal bli oppfylt.  

Someone

Someone
10.05.21 12:05
isvotten: Det er en vesentlig forskjell på å love dobbelt så mange doser og det å levere vesentlig færre doser.

Har de lovet noe som helst?

Bortsett fra leveringen 1-2 uker frem i tid, så er jo alt bare prognoser og hva man tror/håper

(Innlegget ble redigert 10.05.21 12:06)

Iseran2770

Iseran2770
10.05.21 12:15

Søndagstallene er de minst spennende, men her er uke 18:

4 450 + 21 801 + 78 018 + 69 148 + 30 800 + 976 + 557 = 205 750 

(Innlegget ble redigert 10.05.21 12:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg