Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gjestearbeidere og smitte- hva med oss norske?

NYTT TEMA
startelver

startelver
21.01.21 13:24

Ser at Skreisesongen er i gang og VG hadde i dag denne artikkelen 

utenlandske-gjestearbeidere-isoleres-foer-skreifisket-aa-faa-smitte-inn-i-anleggene-vil-vaere-en-katastrofe

3-4000 gjestearbeidere ankommer fra Romania og andre land hvert år.  

Så etterlyser daglig leder i et fiskemottak nordmenn i disse tider:
"Hun mener myndighetene på et tidlig tidspunkt burde tatt grep for å legge til rette for at norske ledige kunne få jobb i fiskeindustrien.
– Noen gjestearbeidere trengs, dette er ikke svart-hvitt. Men det er klart at en større andel norske arbeidstagere kunne redusert smitterisikoen og faren for nedstenging av anlegg, og sannsynlig spart samfunnet for store utgifter og ressurser forbundet med karatene og testing."

Så tilbake til oss nordmenn som er arbeidsledige.  Jeg er sikker på det er mange, inklusiv meg selv som kunne tatt en ekstrajobb men da må det tilrettelegges for det!  
Er det lønna det står på ?  Norsk lovgivning gir alle rett til samme lønnsbetingelser innen den type industri. 

Det handler om viljen, selv om det står gjestearbeidere i kø for å jobbe i lukrative Norge, er det kanskje på tide å prioritere nordmenn, vi som faktisk bor her?   

Kunne ikke NAV tatt en runde og plukket opp de som har lyst til å jobbe innen ulike industrier?  Det fatter jeg faktisk ikke. 

(Innlegget ble redigert 26.01.21 12:04)

Reiert

Reiert
21.01.21 14:56
startelver: Kunne ikke NAV tatt en runde og plukket opp de som har lyst til å jobbe innen ulike industrier?  Det fatter jeg faktisk ikke

Selvfølgelig en god ide, men man trenger vel ikke sitte å vente på at NAV skal gjøre dette. Kan man ikke selv ta initiativet til dette?

Makro1

Makro1
21.01.21 15:04
Reiert: Selvfølgelig en god ide, men man trenger vel ikke sitte å vente på at NAV skal gjøre dette. Kan man ikke selv ta initiativet til dette?

Trygdene er tydeligvis på et såpass nivå at initiativet ikke utløses i særlig grad...

farout05

farout05
21.01.21 15:09
startelver: Det handler om viljen, selv om det står gjestearbeidere i kø for å jobbe i lukrative Norge, er det kanskje på tide å prioritere nordmenn, vi som faktisk bor her?

Om man tenker smitte, om man tenker klima, og om man tenker på å få flest mulige nordmenn i arbeid, er det en oppgave for våre politiske myndigheter å tilrettelegge for norsk arbeidskraft i Norge.

Men slik tenker ikke norske politikere. De tenker kun å gjøre Norge så avhengig av EU som mulig. Alle midler tas i bruk. Man kan regne på hva det koster norske skattebetalere. Kulturskifte til mafia-dominans i arbeids- og næringslivet 60 milliarder kr hvert år, EØS-avtalen 8 milliarder hvert år. I tillegg kommer det et kjempebeløp nå som går til tiltak for næringsdrivende, mens importen av smitte strøymer inn.

Når tid skal norske politikere få opp øynene for at de kjører landet i grøfta?

startelver

startelver
21.01.21 15:36
Reiert: Selvfølgelig en god ide, men man trenger vel ikke sitte å vente på at NAV skal gjøre dette. Kan man ikke selv ta initiativet til dette?

Grunnen til dette er at det er profesjonelle leieselskaper som opererer i Norge, stillingsannonser vil ikke bli utlyst. 
Ja er det så enkelt som å ta en telefon til fiskerne? 

NAV kunne organisert dette, kandidater som vil jobbe kan få de jobbene som gjestearbeiderne har.

Hvor mye tjener de på sesongjobben ?  

startelver

startelver
21.01.21 15:38

Selv har jeg aldri jobbet på et fiskemottak, men hvis jeg får vite at det finnes jobber, at full opplæring vil bli gitt, så hvorfor ikke? 

Å flytte på hybel til Lofoten eller hvor det nå er i 3 måneder er det sikkert mange som kunne tenke seg. 

Reiert

Reiert
21.01.21 15:44
startelver: Grunnen til dette er at det er profesjonelle leieselskaper som opererer i Norge, stillingsannonser vil ikke bli utlyst. 
Ja er det så enkelt som å ta en telefon til fiskerne?  NAV kunne organisert dette, kandidater som vil jobbe kan få de jobbene som gjestearbeiderne har. Hvor mye tjener de på sesongjobben ?

Det er sikkert riktig, men du har da 2 valg. Sitte å vente til noen ringer å gir deg et tilbud eller søke deg frem til rette vedkommende via nettet og ringe dem på egenhånd ;)

startelver

startelver
21.01.21 16:00

Jeg kan selvsagt ringe den kvinnen som ble intervjuet av VG, men de har allerede fått nok folk tydeligvis. 

Innlegget mitt er ment å diskutere om vi for eksempel til neste sesong kan få nordmenn ut i arbeid istedenfoir gjestearbeidere. 
Dette må jo planlegges og noen må være initiativtakere. 

Akkurat som med jordbærplukkingen i sommer, der norsk ungdom ble kontaktet og brukt istedenfor polakker/asiater. 

farout05

farout05
21.01.21 16:48

EØS-avtalen har skapt et villniss av muligheter for næringsdrivende til å skaffe seg råbillig arbeidskraft, enten fra øst i EU eller enda lengre øst.

Bedrifter kan opprette "filial" i EU i den hensikt å drive med juks, og de utenlandske arbeiderne er gjerne ansatt i bemanningsbedrifter og får" lønn" hos disse. Det jukses også med innkvartering.

En rumener i linken til TS sier at han er ansatt i et bemanningsselskap. Det lukter sosial dumping lang lei.

Her et par artikler om Andenes Fiskemottak, les og lær:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ned-mot-60-kroner-i-timen-og-opp-til-32-timers-arbeidsdag/71805347

https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-sosial-dumping-i-retur/71832574

Dette viser ødeleggelsen av samfunnet som EØS-avtalen forårsaker.

Norge burde ikke være avhengig av at grådige lykkejegere eier norske fiskebruk, og som driver kriminell virksomhet og skummer fløten av norske fiskeressurser.

Å rette opp i dette er ikke ei sak for NAV, men må løses av politikerne, som har skapt ødeleggelsen.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 16:51)

perchri

perchri
21.01.21 18:57
farout05: Når tid skal norske politikere få opp øynene for at de kjører landet i grøfta?

Om det så er ,at politikerene kjører landet i grøfta, har vi hatt mer en tid til å "hoppe av". Er vi for late? Nå får vi se når valget er kommer, hva "vi" som ønsket å hoppe av før krasj sitter igjen med? Som vanlig....et tryne likt en bulldogg.

Vi krangler allt for mye, er tydeligvis  late....gidder ikke engang å prøve å "hoppe" av. 

Som nevt, er nok NAV sine understøttelser så gode, at man gidder ikke.

steep

steep
21.01.21 19:08
startelver: Kunne ikke NAV tatt en runde og plukket opp de som har lyst til å jobbe innen ulike industrier?  Det fatter jeg faktisk ikke.

Hva om de plukker seg selv opp?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 19:14
startelver: Så tilbake til oss nordmenn som er arbeidsledige. Jeg er sikker på det er mange, inklusiv meg selv som kunne tatt en ekstrajobb men da må det tilrettelegges for det!
Er det lønna det står på ? Norsk lovgivning gir alle rett til samme lønnsbetingelser innen den type industri. Det handler om viljen, selv om det står gjestearbeidere i kø for å jobbe i lukrative Norge, er det kanskje på tide å prioritere nordmenn, vi som faktisk bor her?

Nå sier hun jo at de gjerne vil ha flere norske ansatte, så da er det bare å søke da. Eller klarer du ikke å søke en jobb uten at NAV holder deg i lanken og viser deg veien?

I noen bransjer er det ikke så lett å bare kaste inn tilfeldig arbeidsløse, som i helsevesenet og transportbransjen. Det samme i anleggsbransjen, hvor mange arbeidsledige fagarbeidere er det der ute?

Jeg er absolutt for å bruke norsk arbeidskraft når det er mulig, men i noen bransjer klarer vi oss ikke uten disse utlendingene.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 19:17
startelver: Akkurat som med jordbærplukkingen i sommer, der norsk ungdom ble kontaktet og brukt istedenfor polakker/asiater.

Vi kjører mye jordbær fra Rogalad til Norgesgruppen og COOP her på Østlandet, og det et par av bøndene på Jæren kunne fortelle var at rundt halvparten av de norske som kom for å jobbe forsvant igjen iløpet av en uke. Det var tydligvis for hardt for sarte nordmenn med en fysisk jobb.

De yngste var de som holdt ut, de over 25 forsvant stort sett alle sammen.

startelver

startelver
21.01.21 19:24
DenSisteBohem: De yngste var de som holdt ut, de over 25 forsvant stort sett alle sammen.

Det er godt mulig men det gjelder ikke alle, har du dårlig rygg skal du selvsagt ikke stå i åkeren. Det er en myte at alle nordmenn er så jævla slappe. 

Jeg er litt opp i årene selv men det å pakke og filetere fisk tror jeg at jeg greier, selv om det er lange arbeidsdager. 

Kunne vært interessant å vite hvordan de jobber.  

(Innlegget ble redigert 21.01.21 19:27)

startelver

startelver
21.01.21 19:26
DenSisteBohem: I noen bransjer er det ikke så lett å bare kaste inn tilfeldig arbeidsløse, som i helsevesenet og transportbransjen. Det samme i anleggsbransjen, hvor mange arbeidsledige fagarbeidere er det der ute?

Man trenger ikke å være fagarbeider i mange av disse jobbene.

F.eks sjåførjobber og ulike produksjonsjobber der det gis opplæring.

startelver

startelver
21.01.21 19:28

Jeg søker forresten på flere jobber hver uke, jeg er kanskje ingen typisk naver.  Har også gitt beskjed om at flytting er aktuelt hvis det dukker opp noe. 

farout05

farout05
21.01.21 19:41
perchri: Om det så er ,at politikerene kjører landet i grøfta, har vi hatt mer en tid til å "hoppe av". Er vi for late? Nå får vi se når valget er kommer, hva "vi" som ønsket å hoppe av før krasj sitter igjen med? Som vanlig....et tryne likt en bulldogg. Vi krangler allt for mye, er tydeligvis  late....gidder ikke engang å prøve å "hoppe" av.  Som nevt, er nok NAV sine understøttelser så gode, at man gidder ikke.

Når landets myndigheter har tilrettelagt for at norsk arbeids- og næringsliv kriminaliseres, samt at næringslivet får tilgang til billig utenlandsk arbeidskraft, som da selvsagt blir foretrukket (fordi man kan utnytte), framfor norsk arbeidskraft (som næringslivet vet de må betale norsk lønn), er det ikke mulig å endre dette ved at ledige norske møter fram på NAV.

NAV kan jo ikke få næringslivet til å velge norsk framfor utenlandske, langt mindre få ryddet opp i den tilretteleggingen myndighetene har sørget for.

Dette er jobb for politikerne, og skal det gjøres noe effektivt må EØS-avtalen bort.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 19:42)

riksen77

riksen77
21.01.21 19:43

Det er helt tragisk at det er mange mange tusen arbeidsledige her i landet, mange er unge voksne som ikke har fikset skolen helt, de går hjemme mens vi leier inn polakker og annet rask fra østeuropa. Vi kommuniserer dårlig med dem, nå drar de med seg smitte og jeg kan skrive en avhandling om andre temaer hvis jeg hadde villet. Jobber med dem hver dag og dette har ødelagt mye av håndverksfag i pressområder rundt Oslo ihvertfall. 

Det er ikke at folk som bor i Norge går hjemme mens vi leier arbeidskraft utenfra, fordi jobbene "ikke er bra nok " eller hva det er vet ikke jeg men, det jeg vet er at få norske ungdommer i hovedstadsområdet ikke velger yrkesfag. Hadde det vært andre jobber hadde dette vært greit men når alternativet er ledighet og trygder er og blir dette for dumt. Personlig er jeg dri...... lei av å snakke og kommunisere med dårlig engelsk og høyst tvilsomt tegnspråk hver daglig. 

Jeg tror det er på høy tid at trygde systemet blir gått gjennom og da MÅ også LO og andre arbeidstager organisasjoner være med. Alle må vel være enige om at dette ikke er bra,og det har pågått for lenge allerede. 

farout05

farout05
21.01.21 19:46
startelver: Man trenger ikke å være fagarbeider i mange av disse jobbene. F.eks sjåførjobber og ulike produksjonsjobber der det gis opplæring.

Problemet er at næringslivet vil ikke betale norsk lønn, når de kan hente billige arbeidere hos bemanningsselskaper.

startelver

startelver
21.01.21 19:52
farout05: Problemet er at næringslivet vil ikke betale norsk lønn, når de kan hente billige arbeidere hos bemanningsselskaper.

Det er krav til minimumslønn i Norge, som alle må forholde seg til.  

Jeg jobber gjerne til minimumslønn enn å få arbeidsavklaringspenger fra NAV, det er allikevel bedre betalt. 

Problemet er at "systemet" i Norge er lagt opp helt annerledes i dag enn for 10-15 år siden. 

Nå har vi mange godt voksne som må omskolere seg og finne på noe annet å gjøre.  Og da må vi konkurrere med gjestearbeiderne. 

Jeg har snakket med NAV om dette og de er klar over situasjonen og disse bemanningsselskapene. 

(Innlegget ble redigert 21.01.21 19:52)

farout05

farout05
21.01.21 19:53
riksen77: Det er helt tragisk at det er mange mange tusen arbeidsledige her i landet, mange er unge voksne som ikke har fikset skolen helt, de går hjemme mens vi leier inn polakker og annet rask fra østeuropa. Vi kommuniserer dårlig med dem, nå drar de med seg smitte og jeg kan skrive en avhandling om andre temaer hvis jeg hadde villet. Jobber med dem hver dag og dette har ødelagt mye av håndverksfag i pressområder rundt Oslo ihvertfall.  Det er ikke at folk som bor i Norge går hjemme mens vi leier arbeidskraft utenfra, fordi jobbene "ikke er bra nok " eller hva det er vet ikke jeg men, det jeg vet er at få norske ungdommer i hovedstadsområdet ikke velger yrkesfag. Hadde det vært andre jobber hadde dette vært greit men når alternativet er ledighet og trygder er og blir dette for dumt. Personlig er jeg dri...... lei av å snakke og kommunisere med dårlig engelsk og høyst tvilsomt tegnspråk hver daglig.  Jeg tror det er på høy tid at trygde systemet blir gått gjennom og da MÅ også LO og andre arbeidstager organisasjoner være med. Alle må vel være enige om at dette ikke er bra,og det har pågått for lenge allerede.

Helt enig i at situasjonen er tragisk.

Lurer på hvilket annet land med drøye 5 millioner innbyggere har 200.000 arbeidsledige, mens tusenvis av arbeidere hentes fra andre land og fyller jobbene?

Norge er et land UTEN ansvarlige politikere.

startelver

startelver
21.01.21 20:06
farout05: Lurer på hvilket annet land med drøye 5 millioner innbyggere har 200.000 arbeidsledige, mens tusenvis av arbeidere hentes fra andre land og fyller jobbene?

Sikkert noe lignende i Sverige og Danmark. Men dette er et alvorlig problem som må tas tak i ! 

Polakker og Rumenere er fornøyd med betingelsene, men jeg vil også være fornøyd bare å ha en skattbar inntekt selv om den er lav. 

Har man ingen skattbar inntekt over flere år så raser kredittratingen nedover .

Det siste jeg vil se er at en utlending kommer rett inn og får tildelt en jobb med mindre han er faglig mere kvalifisert enn meg. 

(Innlegget ble redigert 21.01.21 20:08)

farout05

farout05
21.01.21 20:27
startelver: Det er krav til minimumslønn i Norge, som alle må forholde seg til.

Det er vel fortsatt noen seriøse arbeidsgivere som oppfyller dette kravet. Imidlertid sier Kripos at omfanget av kriminaliteten i arbeidslivet er enormt.

Verken Kripos, Økokrim eller A-krim-sentrene får ressurser til å hanskes med dette. Det er mengder av utenlandske kriminelle nettverk som er profesjonelle i å finne metoder for å drive sin virksomhet uten å bli oppdaget.

Her er 17 metoder kontrolltilsynet har avdekket:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/17-metoder-som-viser-hvordan-de-kriminelle-unngar-skatt-utnytter-arbeidere-og-snylter-pa-velferdsordninger-6.158.454856.3251ea9f68

De kriminelle i arbeids- og næringslivet koster skattebetalerne ca. 60 milliarder kr hvert år.

farout05

farout05
21.01.21 20:36
startelver: Sikkert noe lignende i Sverige og Danmark. Men dette er et alvorlig problem som må tas tak i !  Polakker og Rumenere er fornøyd med betingelsene, men jeg vil også være fornøyd bare å ha en skattbar inntekt selv om den er lav.  Har man ingen skattbar inntekt over flere år så raser kredittratingen nedover . Det siste jeg vil se er at en utlending kommer rett inn og får tildelt en jobb med mindre han er faglig mere kvalifisert enn meg.

Lav skattbar inntekt får vel også innvirkning på opptjent pensjon?

Ja, kriminaliteten i arbeids- og næringslivet er et alvorlig samfunnsproblem, det raserer landet og befokningen.

Dog ligger den største faren i at mafiaen skal få kontakter i beslutningsorganer, og prege samfunnet, slik det har skjedd i EU. Kripos har advart mot at mafiaen er en stor trussel mot Norge.

Problemet kom til Norge med EØS-avtalen, hvis regelverk danner fundamentet for situasjonen vi er inne i. Så lenge vi er medlem av EØS, vil Norge ikke makte å få slutt på problemene.

startelver

startelver
21.01.21 20:41
farout05: Lav skattbar inntekt får vel også innvirkning på opptjent pensjon?

"Nav-lønn" er ikke skattbar i det hele tatt så det er ihvertfall ikke noe bedre.

Så ja takk, gjerne minimumslønn. 

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 20:44
startelver: Det er godt mulig men det gjelder ikke alle, har du dårlig rygg skal du selvsagt ikke stå i åkeren. Det er en myte at alle nordmenn er så jævla slappe.

Som sagt, over halvparten forsvant igjen iløpet av den første uka ifølge jordbærbøndene selv.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 20:45
farout05: Det er vel fortsatt noen seriøse arbeidsgivere som oppfyller dette kravet. Imidlertid sier Kripos at omfanget av kriminaliteten i arbeidslivet er enormt.

De aller aller fleste arbeidsgivere i Norge følger lover og regler. Her forsøker du å gi inntrykk av at flertallet ikke gjør det.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 20:46
startelver: F.eks sjåførjobber og ulike produksjonsjobber der det gis opplæring.

Du kan ikke kjøre lastebil uten førerkort for lastebil. Hjelper ikke mye med opplæring hvis du ikke har det gitt.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 20:49
farout05: Problemet er at næringslivet vil ikke betale norsk lønn, når de kan hente billige arbeidere hos bemanningsselskaper.

Pisspreik. Mine sjåfører fra Latvia og Polen får nøyaktig samme lønn som de norske sjåførene, i tillegg har de fri reise hjem (og tilbake til Norge) når de har sine friperioder. De jobber 4 uker på og har så 2 uker fri.

Selv om det finnes useriøse arbeidsgivere er det ikke sånn at flertallet er sånn selv om du forsøker å gi inntrykk av det. Men dette er jo typisk for EU-motstandere, det skal svartmales så mye som mulig.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.01.21 20:53
farout05: Lurer på hvilket annet land med drøye 5 millioner innbyggere har 200.000 arbeidsledige, mens tusenvis av arbeidere hentes fra andre land og fyller jobbene?

Du vet at vi er inne i en unntakstilstand for tiden? Det er ikke sånn at det til enhver tid har vært 200.000 arbeidsledige her i landet, og det har i flere år omtrent ikke vært mulig å få tak i f. eks. norske sjåfører til vanlige sjåførejobber. Det er stor manko på lastebilsjåfører i Norge og i store deler av Europa.

Men dette vet du selvfølgelig, det passer bare ikke inn i din agenda.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg