Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stengte pol

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
23.01.21 11:35

Det som antakelig oppleves som mest inngripende med de nye tiltakene etter smitten fra Nordre Follo er at polet stenger.

Spørsmålet er hvor lurt det er - man ser alllerede nå at det er krav/ønske om at polene også stenges i Bærum. Det er jo logisk, for det er jo helt umulig å folk til å la være å kjøpe alkohol. Så enkelt, og så vanskelig.

Det naturlige spørsmålet er selvagt om det ikke er MER smittefarig at en haug med folk fra det nedstengte området reiser til nabokommuner og handler i vanvittig trengsel.

Tipper at regjeringen kommer til en ny vurdering av dette i løpet av uka.

kingfisher

kingfisher
23.01.21 11:43

Hvis polet i bærum stenger, drar folk til asker. Hvis polet i asker stenger drar folk til Liertoppen. Og så til drammen, holmestrand eller gud vet hvor. Like greit å stenge ned hele landet egentlig

Langveg

Langveg
23.01.21 11:48
DrSchwei: Det naturlige spørsmålet er selvagt om det ikke er MER smittefarig at en haug med folk fra det nedstengte området reiser til nabokommuner og handler i vanvittig trengsel.

Dei handlar  ikkje i trengsle. Berre eit mindre tal får sleppa inn med obligatorisk handvask etc. I køen utanfor syter nok folk for å halda avstand. Elles er stoda i panikksona no verre enn under okkupasjonen. Då var  kino, teater - ikkje minst revyteatra -, pol, restaurantr og alle butikkar  opne. Folk kunne stort sett gjera det di ville om dei helodt seg  unna politikk. Arbeidsløysa var  låg og folk gjekk til arbeidet utan problem.  Dagleglivet  er viktig det  også, Kanskje det aller viktigaste for folk flest. 

DrSchwei

DrSchwei
23.01.21 11:57
Langveg: Dei handlar ikkje i trengsle. Berre eit mindre tal får sleppa inn med obligatorisk handvask etc. I køen utanfor syter nok folk for å halda avstand

Hvis det ikke innebærer smittefare å holde polet åpent i Bærum, kunne man jo holdt det åpent i Oslo også...

GiPazzini_85

GiPazzini_85
23.01.21 12:03

Klarer ikke byfolk å brenne selv?

PapaSmurf

PapaSmurf
23.01.21 12:06

Man kan jo bestille på nett og få levert i posten. Men overlever nok en helg med Pepsi Max. 

Kul_Djevel

Kul_Djevel
23.01.21 12:06
DrSchwei: Det naturlige spørsmålet er selvagt om det ikke er MER smittefarig at en haug med folk fra det nedstengte området reiser til nabokommuner og handler i vanvittig trengsel.

Vi har en historisk talentløs regjering. 

Disse nye tiltakene er ikke bare inngripende. De er historisk syke.

Det vi nå ser er et eksperiment. De prøver med noen få kommuner med nesten 1 million innbyggere. Dette for å se an reaksjoner før de kjører på mot resten av landet.

Og folket kommer nok til å godta. Alt pga et mutert virus som ikke er farligere, men kun påstått mer smittsomt uten at de kan dokumentere dette.

Mister_Bister

Mister_Bister
23.01.21 12:13

Litt utenom det smittevernfaglige: Av alle ting som stenges ned, må vel et statlig monopol med ikke-essensielle produkter være noe av det mest harmløse?

(Innlegget ble redigert 23.01.21 12:14)

Art-Vandelay

Art-Vandelay
23.01.21 12:15

Ettersom nordmenn er gjeng alkoholikere, som ikke kan avstå fra rusen en dag eller tre, så burde det kanskje vært bedre at Vinmonopolet er åpent på samme måte som dagligvarebutikker?

Justice 96

Justice 96
23.01.21 12:18

Synes nesten synd på folk som strømmer til polet bare for det stenges en kortere periode, og dermed avslører at de ikke kan leve uten rusen sin. Er nok mange skap-alkiser i Norge, ja.

(Innlegget ble redigert 23.01.21 12:19)

Rexwiller

Rexwiller
23.01.21 12:21

Tro om salget av alternative rusmidler går opp. Både mindre kø og hjemlevering om man er interessert i slikt.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
23.01.21 12:22
DrSchwei: Det naturlige spørsmålet er selvagt om det ikke er MER smittefarig at en haug med folk fra det nedstengte området reiser til nabokommuner og handler i vanvittig trengsel. Tipper at regjeringen kommer til en ny vurdering av dette i løpet av uka.

Tenker det samme. Stengte pol kommer til å spre smitte, ikke stoppe smitten.

kansas00

kansas00
23.01.21 12:23

Finnes vistnok 4(?)  vinmonopol i Bærum.. likevel har alle tydeligvis dratt til det samme (sandvika)..

Maradona_123

Maradona_123
23.01.21 12:24

Et tiltak som fører til at mange søker andre plasser for alkohol, kommer ikke nødvendigvis til å holde smitten nede.

Rart er det uansett, at smitten i Follo har gått ned de siste ukene.

kristofferbd

kristofferbd
23.01.21 12:25

Idioter, det er det disse tullingene som reiser til Bærum er.

malacay3

malacay3
23.01.21 12:37
Justice 96: Synes nesten synd på folk som strømmer til polet bare for det stenges en kortere periode, og dermed avslører at de ikke kan leve uten rusen sin. Er nok mange skap-alkiser i Norge, ja.

Må eventuellt kunne nøye seg med øl for en periode.

At polet stenger må være det minste problemet.

Malacay

Morra-DI-2

Morra-DI-2
23.01.21 13:03

Selv om jeg bor i Rogaland, så tror jeg at jeg skal ta meg en tur på polet i dag. .. 

Skal vi bli stengt inne etter hvert, så er det jo greit å ha litt vin å kose seg med. Vet ikke om det betyr at jeg er en vin- oholiker, men vin er vin. Det vil jeg gjerne ha på kvelden i helgene. Hvis ikke blir det litt stusselig synes jeg. Ille nok å bli stengt inne, men får jeg i tillegg ikke et glass vin- nei da er det ille. 

Så ja. Jeg feel you brother from another lokasjon.

KapteinMark

KapteinMark
23.01.21 13:18
PapaSmurf: Men overlever nok en helg med Pepsi Max.

Foreligger det noen dokumentasjon på dette?

:-)

Kul_Djevel

Kul_Djevel
23.01.21 13:24
malacay3: Må eventuellt kunne nøye seg med øl for en periode. At polet stenger må være det minste problemet.

Personlig er det ikke noe problem at polet stenger. Har gode muligheter på det svarte markedet uansett.

Problemet med stengte pol er jo at det ikke akkurat vil begrense smitte, men heller øke risikoen hvis det fører til at folk kaster seg inn i bilen og kjører en tur til nærmeste åpne pol. Og det kommer GARANTERT til å skje. Sånn er det bare.

Man kan selvsagt både innbille seg og håpe at folk ikke gjør det, men det blir bare med håp og innbilling.

Men dette er jo bare et eksperiment. Så langt. Før man kaster hele landet i lockdown pga en PÅSTÅTT mer smittsom variant. Smittetallene går ned, men det er ikke så viktig så lenge man lager og plasserer ideen om den skumle mutasjonen blant folk.

(Innlegget ble redigert 23.01.21 13:24)

madiba

madiba
23.01.21 13:34
Kul_Djevel: Det vi nå ser er et eksperiment. De prøver med noen få kommuner med nesten 1 million innbyggere. Dette for å se an reaksjoner før de kjører på mot resten av landet

Regjeringen er helt hinsides all fornuft, og nå er Raymond Johansen skikkelig forbanna!

I helgen strømmer Oslo folk til marka. For å komme dit står de som sild i tønne på t banen. På vinmonopolet har det hele tiden vært eksemplarisk smittevernregime. Det strengeste av alle butikker jeg har vært i. 

Hvis myndighetene vil gjøre noe med smitten må de endre vaksinepraksis. Start med å vaksinere folk som bor i områder med mest smitte, da mener jeg ikke hele kommuner, men områder, eller bydeler. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
23.01.21 13:35
Maradona_123: Rart er det uansett, at smitten i Follo har gått ned de siste ukene.

Det er villsmitte som er problemet, dvs smitte som ikke har latt seg spore. Det kan skyldes at folk som er smittet ikke har oppgitt alle steder de har vært og derfor ikke oppgitt alle de de har vært i nærkontakt med.

Derfor er det smitte som ikke er registrert, og ingen vet hvor mye.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
23.01.21 13:36
madiba: Hvis myndighetene vil gjøre noe med smitten må de endre vaksinepraksis

Vaksinepraksisen er fullstendig bak mål, så helt enig med deg.

Vaksinere fullt av døende gamlinger på sykehjem først? De lever jo praktisk talt isolert. Heller vaksinere de som jobber med dem først og deretter alle andre folk som beveger seg i samfunnet.

Cabal

Cabal
23.01.21 13:39
kingfisher: Hvis polet i bærum stenger, drar folk til asker.

Eller er lure og bestiller på nettet.

Business-opportunity: Kjøpe stæsj på pol som er åpne og bringe rundt, selvfølgelig med stort fokus på smittevern og null kontakt for å være kul. Dobbelt av polpris?

Kul_Djevel

Kul_Djevel
23.01.21 13:39
GARDSDATTRA: Det er villsmitte som er problemet, dvs smitte som ikke har latt seg spore. Det kan skyldes at folk som er smittet ikke har oppgitt alle steder de har vært og derfor ikke oppgitt alle de de har vært i nærkontakt med. Derfor er det smitte som ikke er registrert, og ingen vet hvor mye.

Personlig oppgir jeg aldri hvor jeg er lenger. Kun kortbruk eventuelt, men der tror jeg personvernet fortsatt eksisterer. Enn så lenge. Tror ikke banken kan oppgi hvor jeg handler til myndighetene og bra er det. 

Jo mer kontroll de forsøker å tre nedover hodet mitt, jo mer motvillig blir jeg. 

Sånn er det bare og jeg er stolt over at jeg faktisk står opp for personvernet og friheten.

De plassene jeg har blitt tvunget til å registrere meg, har jeg brukt kjente navn som Høie, Solberg osv. Selvsagt med fake telefonnummer :D

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
23.01.21 13:50
Kul_Djevel: De plassene jeg har blitt tvunget til å registrere meg, har jeg brukt kjente navn som Høie, Solberg osv. Selvsagt med fake telefonnummer :D

Du er potensielt med på å spre villsmitte. Ikke overraskende.

Smittesporing handler utelukkende om å få kontroll over viruset slik at samfunnet kan holdes mest mulig åpent, og slik at barn og unge kan få gå på skolen og være sammen med vennene sine, og at vi besteforeldre kan ha fysisk kontakt med barn og barnebarn. 

nemezida

nemezida
23.01.21 13:53
Art-Vandelay: Ettersom nordmenn er gjeng alkoholikere, som ikke kan avstå fra rusen en dag eller tre, så burde det kanskje vært bedre at Vinmonopolet er åpent på samme måte som dagligvarebutikker?

Eller at Norge er et land styrt av særinteressepartier som lever for sin egen hjertesak. KrF av at folk ikke skal drikke. De presser sittende regjeringer ved å godta det meste bare alkoholpolitikken er verdens strengeste. Gjeng alkoholikere ? Nei steng ned vinmonopolene og grensehandelen religiøse fanatikere - og veien til mafia og økonomisk kriminalitet er kort. Hva skapte Al Capone, Hareide ? Jo den absurde forbudstiden. Naive duster. Tenker ikke på deg, men på religiøse J. fanatikere.

(Innlegget ble redigert 23.01.21 13:54)

nemezida

nemezida
23.01.21 14:05
GARDSDATTRA: Du er potensielt med på å spre villsmitte. Ikke overraskende.
Smittesporing handler utelukkende om å få kontroll over viruset slik at samfunnet kan holdes mest mulig åpent, og slik at barn og unge kan få gå på skolen og være sammen med vennene sine, og at vi besteforeldre kan ha fysisk kontakt med barn og barnebarn.

Hva får folk til å verne om bestemødre når Nakstad har stengt ned alt som er sunt i store perioder som barneidrett, idrett for de mellom 13 og 19 år, breddeidrett og treningssentre ? Norge er sikkert best i klassen eller i verden på Corona, men hva med alle de andre ofrene som folkehelsen, ensomhet, psykiske problemer osv ? Jeg har alltid trodd at trening og forebygging av fedme og overvekt var bra for folkehelsen. Faktisk også bra om man blir smittet av dette viruset, da dårlig lungekapasitet og fedme plasserer deg i risikogruppen og øker sannsynligheten for sykehusinnleggelse og i verste fall døden.

Jeg er lei av moralismene rundt dette viruset og bestemødre. Det er grupper som har lidd nok som barn og ungdom - særlig 13 til 19 år - og voksne som vil trene på treningssentre eller spille fotball. Fordi noe over 500 mennesker - stort sett veldig gamle og syke mennesker - har dødd av ELLER MED dette viruset i løpet av nesten ett år. Jeg er dritlei, og nå stenger de (KrF) pokker meg polet også.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
23.01.21 14:12
nemezida: Hva får folk til å verne om bestemødre når Nakstad har stengt ned alt som er sunt i store perioder som barneidrett, idrett for de mellom 13 og 19 år, breddeidrett og treningssentre ? Norge er sikkert best i klassen eller i verden på Corona, men hva med alle de andre ofrene som folkehelsen, ensomhet, psykiske problemer osv ? Jeg har alltid trodd at trening og forebygging av fedme og overvekt var bra for folkehelsen. Faktisk også bra om man blir smittet av dette viruset, da dårlig lungekapasitet og fedme plasserer deg i risikogruppen og øker sannsynligheten for sykehusinnleggelse og i verste fall døden.

Det er ingen eller ingenting som hindrer deg/dere i å trene så mye du/dere orker, eller å spise sunn mat. Du skjønner, det er fullt mulig å trene ute i frisk luft.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
23.01.21 14:17
GARDSDATTRA: villsmitte.

Skummelt ord ja, men nå er du vel klar over at smittetallene går nedover?

Så hvor vill den smitten er, kan jo diskuteres.

PapaSmurf

PapaSmurf
23.01.21 14:19
KapteinMark: Foreligger det noen dokumentasjon på dette? :-)

Ja, jeg mener jeg gjorde dette i 2013

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg