Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fødende kvinne måtte fylle ut coronaskjema

NYTT TEMA
BjartmarsHage

BjartmarsHage
28.01.21 20:25

måtte føde utenfor sykehuset i 10 minusgrader

Hysteriet rundt corona når nye høyder. At det går an sier jeg! Hva sier dere om dette?

Everenga

Everenga
28.01.21 20:31
BjartmarsHage: Hysteriet rundt corona når nye høyder. At det går an sier jeg! Hva sier dere om dette?

Hva faen? "Sykehuset la til rette for at han fikk snakket med vakten som hadde fått seg en ordentlig støkk"

Ja for det er jo den nidkjære vakta det er synd på her.

ehall

ehall
28.01.21 20:49

Totalt galskap. Jeg lurer på hvor mange måneder (snart år) vi må ha en pandemi, før det norsk helsevesenet evner å takle det. Dessverre beviser det siste året hvor dårlig det står til med det "fantastiske" helsevesenet vårt. Heldigvis jobber det utrolig mange dyktige mennesker der, ellers hadde alt brutt totalt sammen.

jonas

jonas
28.01.21 20:51
BjartmarsHage: Hva sier dere om dette?

At så raske fødsler er sjeldent og temmelig teit av han sykehusvakta at han ikke skjønte at fødselen kom til å være over så fort.

Everenga

Everenga
28.01.21 20:53
ehall: Heldigvis jobber det utrolig mange dyktige mennesker der, ellers hadde alt brutt totalt sammen.

Ja her er det jo ikke helsepersonellet som driter på leggen men løken som er innleid fra Securitas eller hvem de bruker. Det er flere ting som er helt absurd i den artikkelen, blant annet at far må ringe avdelingen selv mens kona nå ligger på bakken. Slo det ikke mensa-medlemmet fra Securitas at han kunne få tak i hjelp eller sto han fortsatt og messet om hvor de hadde vært på ferie?

Everenga

Everenga
28.01.21 20:56
jonas: At så raske fødsler er sjeldent

Tja mine to gutter var et umiddelbart hastekeisersnitt og en styrtfødsel. En kollega fødte i bilen halvveis til Ullevål og en annen i heisen på riksen så så innmari sjelden er det ikke. 

Speciale

Speciale
28.01.21 20:58
ehall: før det norsk helsevesenet evner å takle det

Nå er det strengt tatt tyttebærpoliti som stiller de spørsmålene, ikke helsevesenet.

Everenga

Everenga
28.01.21 21:00
Speciale: Nå er det strengt tatt tyttebærpoliti som stiller de spørsmålene, ikke helsevesenet.

Men det er helsevesenet som hyrer dem inn og kommer opp med rutinene. 

ehall

ehall
28.01.21 21:01
Speciale: Nå er det strengt tatt tyttebærpoliti som stiller de spørsmålene, ikke helsevesenet.

Så tyttebærpolitiet gjør ikke jobben på vegne av helsevesenet? Er de bare sånn tilfeldig forbi :)

jonas

jonas
28.01.21 21:16
Everenga: Tja mine to gutter var et umiddelbart hastekeisersnitt og en styrtfødsel. En kollega fødte i bilen halvveis til Ullevål og en annen i heisen på riksen så så innmari sjelden er det ikke.

Og det gikk bra i alle de tilfellene så hvorfor er dette tilfellet noe verre enn de du nevner? Uten koronakontroll ville vel barnet blitt født i heisen. 

Forøvrig sier kjapp googling at det fødes over 50 000 barn i Norge hvert år. Det blir over 137 barn hver dag. Dette er vel første tilfellet vi har hørt om der koronakontrollet har gjort at de ikke nådde fram til fødestuen. Så det er ikke et veldig stort problem. I den grad det er et problem i det hele tatt.

Everenga

Everenga
28.01.21 21:21
jonas: Og det gikk bra i alle de tilfellene så hvorfor er dette tilfellet noe verre enn de du nevner?

Heisen holder ikke minus 10 og man er omringet av jordmødre og ikke en fyr fra et vaktselskap som framstår som like nyttig som et askebeger på en sykkel. 

I tillegg kjenner jeg jo tilfeller hvor det ikke gikk bra men da er det nok lang vei til sykehuset som var en større faktor. 

Og selvfølgelig er ikke dette et veldig vanlig problem men det er et veldig unødvendig problem. 

hillebillys

hillebillys
28.01.21 21:54

Er der problemet ligger.
Når det ikke er noen med helserelatert utdannelse som tar i mot, så blir det kø og skjema etter punkt og prikke.

Det er sykehuset som har bestemt dette, ikke vakten. Han fulgte ordren.

En vakt har ingen grunnlag for å vurdere noe som helst angående helse, og gjør derfor ikke det.
Så om alt skal igjennom han, så gjør han slik instruksen sier.

Sykehuset burde selvsagt hatt minst én sykepleier der, helst en lege også. pretriage vurdering skal jo helst gjøres av en lege, men kan utføres også av en sykepleier.
Ikke en sikkerhetsvakt...  

Dumt å skylde på han for sykehuset sin feil ..

(Innlegget ble redigert 28.01.21 21:56)

HYYYL

HYYYL
28.01.21 22:20
BjartmarsHage: Hva sier dere om dette?

Stakkars kvinne.
Ligge på bakken i 10 minus med sterke fødselsmerter å ikke få hjelp.
Må ha vært rimelig traumatisk.

KingsRoad

KingsRoad
29.01.21 08:09
jonas: Og det gikk bra i alle de tilfellene så hvorfor er dette tilfellet noe verre enn de du nevner? Uten koronakontroll ville vel barnet blitt født i heisen.  Forøvrig sier kjapp googling at det fødes over 50 000 barn i Norge hvert år. Det blir over 137 barn hver dag. Dette er vel første tilfellet vi har hørt om der koronakontrollet har gjort at de ikke nådde fram til fødestuen. Så det er ikke et veldig stort problem. I den grad det er et problem i det hele tatt.

Det kan nesten fremstå som om du forsvarer praksisen om å stoppe en kvinne, med aktiv fødsel, utendørs i minus 10 grader, for å svare på en lang rekke Coronoa-spørsmål. Fordi det tilfeldigvis gikk bra denne gangen.

Men såpass kortsluttet er vel ingen.

Frida Mai og moren utsatt for utilbørlig risiko her, grunnet Covid-galskapen.

NoDabForYou

NoDabForYou
29.01.21 10:49

Securitas vakter er jo ofte personer som ikke kom seg helskinnet gjennom offiserskolen, men fortsatt bærer på en drøm om å kommandere og utøve makt. 

William_S3

William_S3
29.01.21 10:53

Dette er vel typisk resultat av at computer says no. Hadde Securitasvakta brukt hodet litt hadde han selvsagt skjønt at vedkommende trengte hjelp og ikke brukt tid på å få en kvinne på bakken til å fylle ut et jævla skjema. 

jonas

jonas
29.01.21 12:24
KingsRoad: Det kan nesten fremstå som om du forsvarer praksisen om å stoppe en kvinne, med aktiv fødsel, utendørs i minus 10 grader, for å svare på en lang rekke Coronoa-spørsmål. Fordi det tilfeldigvis gikk bra denne gangen.

Jeg forsvarer ingenting, jeg bare sier at vakta som er satt til å gjøre jobben er ikke i stand til å vurdere om kvinnen er i aktiv fødsel eller ikke. Det var jo ikke hun selv eller faren heller. Hvordan mener du man skulle løst situasjonen? Sluppet dem inn uten påkrevd koronakontroll? Hva om vedkommende hadde vært smittet og dermed dratt smitten inn på sykehuset?

jonas

jonas
29.01.21 12:29
William_S3: Hadde Securitasvakta brukt hodet litt hadde han selvsagt skjønt at vedkommende trengte hjelp

De fleste som kommer til sykehuset gjør det fordi de trenger hjelp. Og de fikk hjelp 10 minutt etter at de parkerte bilen. 

Bill_Babba

Bill_Babba
29.01.21 13:21
jonas: Hva om vedkommende hadde vært smittet og dermed dratt smitten inn på sykehuset?

Uff! ja. Det hadde vært forferdelig om en Gravid, fødende kvinne med Korona hadde blitt sluppet inn på ett sykehus for helse hjelp!

Jeg kunne ikke lese om hun fikk korona test, eller om hun hadde korona eller ikke! Klart brudd på smitte reglene så det holder.

jeg foreslår bot for alle 3, event fengsel for minstemann.

fargerik

fargerik
29.01.21 15:04

Jeg foreslår at de skjerper inn rutinene, slik at dette forblir et beklagelig engangstilfelle.

Everenga

Everenga
29.01.21 15:08
jonas: Jeg forsvarer ingenting, jeg bare sier at vakta som er satt til å gjøre jobben er ikke i stand til å vurdere om kvinnen er i aktiv fødsel eller ikke. Det var jo ikke hun selv eller faren heller. Hvordan mener du man skulle løst situasjonen? Sluppet dem inn uten påkrevd koronakontroll? Hva om vedkommende hadde vært smittet og dermed dratt smitten inn på sykehuset?

Men da kan han heller ikke ha den rollen. Det er forskjell på poliklinikker der folk kommer for timeavtaler. Der kan det godt stå en løk fra Securitas. På akuttavdelinger og legevakter må man ha helsepersonell i den rollen. Det har forresten legevakta i sentrum. 

Og hvem i all verden er det forresten som svarer ja på de spørsmålene uansett.

Everenga

Everenga
29.01.21 15:10
fargerik: Jeg foreslår at de skjerper inn rutinene, slik at dette forblir et beklagelig engangstilfelle.

Regner med at de har såpass innsikt at de skjønner at gang nummer to er PR katastrofe. Tror nok du kan regne med at det har gått en del emailer mellom ledere på Ullevål. 

fargerik

fargerik
29.01.21 16:49
Everenga: Tror nok du kan regne med at det har gått en del emailer mellom ledere på Ullevål.

Ja. Folk som skal ha adgangskontroll må kvalitetssikres før de settes i døra.

Har vedkommende hjerne?

Gloriana

Gloriana
29.01.21 17:59
jonas: Og det gikk bra i alle de tilfellene så hvorfor er dette tilfellet noe verre enn de du nevner? Uten koronakontroll ville vel barnet blitt født i heisen.  Forøvrig sier kjapp googling at det fødes over 50 000 barn i Norge hvert år. Det blir over 137 barn hver dag. Dette er vel første tilfellet vi har hørt om der koronakontrollet har gjort at de ikke nådde fram til fødestuen. Så det er ikke et veldig stort problem. I den grad det er et problem i det hele tatt.

Jeg vet ikke om du husker hvilket oppstyr det ble når fedrene ikke fikk være med inn på fødestuene (som faktisk ikke var et problem)? Til sammenligning så er jo dette hundre ganger verre, og ja; definitivt et problem. Hun bør til og med kunne få erstatning. Du kan jo prøve å stå ute med tissen på lur i 10 minusgrader mens du tenker litt på hvordan det hadde vært å i tillegg få ut et lite barn, helt uten kvalifisert personell rundt seg og heller ikke utstyr som varmetepper mm. Man skulle jo tro disse vaktene er bavianer og ikke tenkende vesener som klarer vekte en krise riktig. Hadde dog ikke forventet noe annet svar fra deg. 

(Innlegget ble redigert 29.01.21 17:59)

ehall

ehall
29.01.21 20:14
Everenga: Men da kan han heller ikke ha den rollen. Det er forskjell på poliklinikker der folk kommer for timeavtaler. Der kan det godt stå en løk fra Securitas. På akuttavdelinger og legevakter må man ha helsepersonell i den rollen. Det har forresten legevakta i sentrum.

Jeg har vært på flere sykehus og det har kun vært sykepleiere som har tatt i mot. Det er egentlig en selvfølgelighet, de kan nemlig vurdere om de skal gjennomføre denne tredjegrads forhøret, eller om det er noe akutt som må inn uansett. En sykepleier ser på deg og vil også se om du er syk selv om du påstår du er frisk, en fra tyttebærpolitiet er enda mer rigid enn politiet og evner ikke å tenke så langt. Dermed er det faktisk risiko at de slipper syke mennesker inn. Du kan heller ikke styre alle inngangene som pasienter måtte finne på å komme inn, dermed vil jeg si det er uvesentlig om det er poliklinikk, akuttavdeling eller annet.

hillebillys

hillebillys
29.01.21 20:43
Everenga: Men da kan han heller ikke ha den rollen.

Det er jo sykehusets sin feil ...
Dem som har bedt Securitas sette en vakt der, og satt krava.

jonas

jonas
30.01.21 18:28
Everenga: På akuttavdelinger og legevakter må man ha helsepersonell i den rollen.

Men drar ikke innom akuttavdeling eller legevakt når man skal føde. Da drar man til fødeavdelingen.

jonas

jonas
30.01.21 18:30
Gloriana: helt uten kvalifisert personell rundt seg

Det kvalifiserte personellet var på plass ganske raskt i følge artikkelen. Det var jordmødre på plass som tok imot barnet. Du har vel lest artikkelen før du flyr i flint?

Gloriana

Gloriana
30.01.21 18:35
jonas: Det kvalifiserte personellet var på plass ganske raskt i følge artikkelen. Det var jordmødre på plass som tok imot barnet. Du har vel lest artikkelen før du flyr i flint?

Du skrev at det ikke var noe problem at en kvinne fødte i -10 bare pga et endeløst skjemavelde. At noe er bestemt betyr ikke nødvendigvis at det er fornuftig eller logisk, dette er en skandale og de skal være glad det gikk bra med barnet, samt at mannen kunne hjelpe henne. Det er ikke en selvfølge. 

Gloriana

Gloriana
30.01.21 18:36
KingsRoad: Men såpass kortsluttet er vel ingen.

Åh joda. Å være autoritetstro og følge alt til punkt og prikke er levesnoren til enkelte. 

Klikk for å gå tilbake til toppen