Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Selvmordstallene for lockdown-perioden

NYTT TEMA
BjartmarsHage

BjartmarsHage
29.01.21 23:57

Når kommer selvmordstallene for 2020 og for tiden vi er i nå og etterdønningene? Jeg mistenker at det vil være en markant økning for nevnte tidsrom.

Steng absolutt alt og frata folk alle sosiale tilbud og ødelegg folks bedrifter og arbeidsplasser, pga et virus. Bra jobbet styresmakter...

Hva tror dere om selvmordstall som følge av lockdown?

Gloriana

Gloriana
30.01.21 13:14

Tipper økning på 10%, samtidig har kanskje noen som er veldig redde for corona åpnet øynene for at de vil leve, en tanke som ikke var like klar tidligere. 

Litt tragisk at et opphauset virus og alt som fører med skal kjøre folk i kjelleren mentalt. 

(Innlegget ble redigert 30.01.21 13:14)

ehall

ehall
30.01.21 18:44
BjartmarsHage: Hva tror dere om selvmordstall som følge av lockdown?

Det går selvfølgelig drastisk opp, sammen med mental helse. Uten at det virker som Høye bryr seg så mye.

Palimpsest

Palimpsest
30.01.21 20:03

Tipper selvmord, depresjon og spiseforstyrrelser stiger ganske markant.

perchri

perchri
31.01.21 09:02
Gloriana: Tipper økning på 10%, samtidig har kanskje noen som er veldig redde for corona åpnet øynene for at de vil leve, en tanke som ikke var like klar tidligere.  Litt tragisk at et opphauset virus og alt som fører med skal kjøre folk i kjelleren mentalt.

Kanskje en tanke å tenke over, hvordan vi normalt lever. Normalt skulle vel folk flest klare en slik situasjon vi er i ,uten for mye problemer med hverken psyken eller helsa. Men at situasjonen forsterkes hos de som allerede er i selvmordsfaser vil påvirkes,ja.

Unger er jo fra starten av bortskjemte og vant med at allt går på skinner, er det bra, og får problemer så fort verden ikke går som de planlegger/ønsker. 

GiPazzini_85

GiPazzini_85
31.01.21 09:20

Et kjapt google-søk ga litt forskjellige svar, men det virker til at globalt sett har det vært en svak økning, mens man i Norge og en del andre vestlige land ikke virker til å ha hatt noen økning. Dette da grunnet at de økonomiske tiltakene har vært såpass solide og at det (så langt) ikke har vært like dramatisk for økonomien som først fryktet. Færre enn fryktet har mistet jobben, fått problemer med å betale gjeld etc.

Det varierer jo også i hvilken grad viruset har hatt innvirkning på folks helse. For noen har den nok bedret folks helse betraktelig ved å senke tempoet på en del stressende faktorer, åpnet for mer tid til å ivareta egen helse etc. For andre har den nok forverret helsen ved at samme senking av tempo og mer "fri" tid har ført til mer rusmisbruk og isolasjon, samt kanskje også inaktivitet. 

Gloriana

Gloriana
31.01.21 12:52
perchri: Unger er jo fra starten av bortskjemte og vant med at allt går på skinner, er det bra, og får problemer så fort verden ikke går som de planlegger/ønsker.

Veldig sunt og godt for en karakter å oppleve utfordringer, men det betyr jo ikke at man skal dyrke det negative. Langt fra alle barn er bortskjemte, men sjansen er selvfølgelig tilstede. 

Reddington1

Reddington1
31.01.21 12:57
Gloriana: Tipper økning på 10%,

Tvilsomt. For det første er det et langt mer fokus på mental helse og de ensomme nå. Jeg tror mange har fått det langt dårligere psykisk det siste året, men at mange finner trøst i det faktum at de ikke er alene. Kanskje er det også nesten normen i 2021 at man ikke har det helt bra psykisk. 

Økningen vil nok skje når viruset er under kontroll, samfunnet er tilbake til det normale, og de ensomme igjen blir....ja, ensomme. 

Gloriana

Gloriana
31.01.21 13:00
Reddington1: Tvilsomt. For det første er det et langt mer fokus på mental helse og de ensomme nå. Jeg tror mange har fått det langt dårligere psykisk det siste året, men at mange finner trøst i det faktum at de ikke er alene. Kanskje er det også nesten normen i 2021 at man ikke har det helt bra psykisk.

Jasså? Fortell litt mer om det fokuset. Hvordan følger man opp alle de hundretusener av ensomme? Lager man oppblåsbare venner til dem, besøksvenner i form av roboter eller hva? Et fokus bør vel føre med seg handling, eller hva? Det er helt rett at man får en felles oppfatning av situasjonen, men det er svært mange som ikke evner å verken være eller leve mye alene. 

Reddington1

Reddington1
31.01.21 13:10
Gloriana: Jasså? Fortell litt mer om det fokuset. Hvordan følger man opp alle de hundretusener av ensomme? Lager man oppblåsbare venner til dem, besøksvenner i form av roboter eller hva? Et fokus bør vel føre med seg handling, eller hva? Det er helt rett at man får en felles oppfatning av situasjonen, men det er svært mange som ikke evner å verken være eller leve mye alene.

Nyhetsreportasjer og pressekonferanser hvor regjering, nettaviser og andre høyre røster maner til å støtte oppunder hverandre (og spesielt de ensomme), har da utvilsomt ført til et større fokus på mental helse og ensomhet i 2021. 

Hva mener du jeg skal svare på dette gnålet ditt om «opplåsbare venner og roboter»? Klarer du ikke å holde deg saklig? Etterdønningene av ensomheten under corona først vil sette sitt preg på selvmordsstatistikken når samfunnet åpner opp, og de ensomme ikke lenger kan finne motivasjon i det at de langt ifra er alene. Med mindre fokuset fortsetter i samme baner som nå, da. Det er egentlig ikke utenkelig. 

(Innlegget ble redigert 31.01.21 13:11)

Gloriana

Gloriana
31.01.21 13:20
Reddington1: Nyhetsreportasjer og pressekonferanser hvor regjering, nettaviser og andre høyre røster maner til å støtte oppunder hverandre (og spesielt de ensomme), har da utvilsomt ført til et større fokus på mental helse og ensomhet i 2021.

LOL. Ja, det hjelper nok de som sliter med depresjoner ja... nyheter og pressekonferanser. Nå har jeg hørt det også. 

Reddington1

Reddington1
31.01.21 13:27
Gloriana: LOL. Ja, det hjelper nok de som sliter med depresjoner ja... nyheter og pressekonferanser. Nå har jeg hørt det også.

Du har en manglende forståelse for temaet og premissene for debatten. 

Du calla en økning på 10%. Det er skivebom. 

Gloriana

Gloriana
31.01.21 13:29
Reddington1: Du har en manglende forståelse for temaet og premissene for debatten.

Jeg har stor forståelse for og ikke minst empati overfor folk som sliter, å sammenligne noe så alvorlig som en depresjon med å kjede seg er rett og slett respektløst og grunnleggende kunnskapsløst. 

Reddington1

Reddington1
31.01.21 13:39
Gloriana: Jeg har stor forståelse for og ikke minst empati overfor folk som sliter

Fint. Er det relevant? Nei. 

Fernandovonarb

Fernandovonarb
31.01.21 13:45

Hørte for en tid tilbake at selvmordsraten var konstant, uansett bankkrise, finanskrise, krig osv. I Norge ligger den på ca 500 pr år, og er tesen riktig vil ikke korona gi utslag her.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
31.01.21 13:47
Gloriana: Ja, det hjelper nok de som sliter med depresjoner ja... nyheter og pressekonferanser. Nå har jeg hørt det også.

Man skal ikke se bort fra at det kan ha hatt en effekt at mange ensomme ikke føler seg like på sidelinjen når de deler skjebne med tusenvis av andre. Man er ikke like alene lenger. Eller jo, men det er så veldig mange andre som har det på samme måte, så det føles ikke like ille.

Jeg vet ikke, men det er materiale til mye forskning her, håper det blir gjort.

Klikk for å gå tilbake til toppen