Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dugnad

NYTT TEMA
Gullfin

Gullfin
10.02.21 17:16

Det forundrer meg at dugnad blir misbrukt til de grader når statsminister Erna Solberg og andre i regjeringen mener at « vi må stå sammen i dugnaden»

Min forståelse av dugnad betyr alle!

1. Ingen politisk lønnet har mistet lønn eller redusert lønn. ( tvert imot , lønn har gått opp!)

2. Ingen statsansatt (189.000) eller kommuneansatt (ca 600.000) har fått redusert lønn i covid-19 perioden, heller tvertimot!

3. Ingen pensjonister har fått reduserte pensjoner i samme periode.

4. Ingen uføretrygdede har fått reduserte inntekter.

5. Ingen under utdannelse har fått reduserte muligheter for finansiering (Lånekassen )

Dersom man i tillegg legger inn alle fra 0 til 6 år så tilsvarer dette ca. 3 millioner mennesker!

Antar vi i dag er ca. 5,4 milioner !

Blir det da riktig å konkludere at det resterende mindretallet betaler for dugnaden ?

Dersom det er noenlunde riktig er det fremdeles for «dugnad» å regne? ELLER?

Bill_Babba

Bill_Babba
11.02.21 15:20
Gullfin: 2. Ingen statsansatt (189.000) eller kommuneansatt (ca 600.000) har fått redusert lønn i covid-19 perioden, heller tvertimot!

Jeg er statsansatt. Min lønn i 2020 var 100 000 under 2019.

Flere hos oss har hatt permisjons tider. Noen er fortsatt permitterte.

Enda flere har nå 60% stilling, på fast basis. i 2019 hadde dem 100% stilling.

Hvilken fantasi avis henter du din informasjon fra?

ballee

ballee
11.02.21 15:21

Ordet dugnad er nå ødelagt for alltid. Kanskje vil jeg igjen en gang hjelpe litt til i idrettslag, korps eller liknende, men hvis noen i den forbindelse nevner ordet dugnad så går jeg rakt hjem, deltar ikke i sånt. Får rett og slett stygg aversjon, vemmelse og sinne når jeg hører dette ordet. ALDRI MER 

Arrcab

Arrcab
11.02.21 15:42
Gullfin: Det forundrer meg at dugnad blir misbrukt til de grader når statsminister Erna Solberg og andre i regjeringen mener at « vi må stå sammen i dugnaden» Min forståelse av dugnad betyr alle!

Alle har hatt en mulighet til å delta på "dugnaden", men når var dette bare snakk om penger?
Denne "dugnaden" har vært en felles øvelse i å følge de retningslinjer og anbefalinger vi har fått av spesialister på smittevern, men som på alle dugnader, det er mange som ikke bryr seg, og overlater arbeidet til den "vanlige gjengen".
Alle har har hatt det vanskelig det siste året, men folk har betalt sin skatt og sine regninger, og handlet med moms og avgifter, slik at samfunnet har gått rundt, også for dem som har fått en eller annen kompensasjon fra fellesskapet. Kanskje har vi en jobb å komme tilbake til også.

Everenga

Everenga
11.02.21 15:48
Gullfin: Blir det da riktig å konkludere at det resterende mindretallet betaler for dugnaden ?

I kroner og øre per i dag ja.

I forhold til restriksjoner på aktivitet og framtidig inntekt så betaler de mellom 15 og 25 enormt mye mer enn de tjener på dette.

Hilsen kommunalt ansatt. 

Solvgutt1

Solvgutt1
11.02.21 15:52
Gullfin: 5. Ingen under utdannelse har fått reduserte muligheter for finansiering (Lånekassen )

Det er noen rare måter du måler ting på. Nei, de under utdannelse har ikke ikke fått redusert muligheter for finansiering, men de har definitivt mistet betydelige inntekter gjennom tapt arbeid. I tillegg har de fått kraftig redusert utdanningstilbud og mulighet for sosialisering (dette er i hovedsak folk som ikke er etablerte, med familie, hund og hjem).

Å framstille det som at de under utdanning ikke har betalt for dugnaden er kunnskapsløst og fremstår tendensiøst også. Det er få som har betalt mer enn dem.

Ellers er det flere stats- og kommuneansatte som har vært permitterte og fått reduserte inntekter. 

(Innlegget ble redigert 11.02.21 15:53)

Iseran2770

Iseran2770
11.02.21 20:45
ballee: Ordet dugnad er nå ødelagt for alltid.

Det er helt idiotisk å bruke order dugnad om strenge restriksjoner som skal vare i 18 måneder. 

FjernsynVG

FjernsynVG
11.02.21 21:17
Iseran2770: Det er helt idiotisk å bruke order dugnad om strenge restriksjoner som skal vare i 18 måneder.

Vi brukte dugnad om tiden frem til 15 juli i fjor og det virket fint. Situasjonen kom under kontroll og smitten ble minimert. Da kastet regjeringen Solberg dugnaden overbort og sammen men gråtekonene i NHO startet de nyimport av smitte. Etter det ble det ikke nevnt noe om en dugnad. Nå i den senere tid forsøker Erna seg på taskenspill ved å ta ordet i bruk igjen under betydningen at befolkningen skal skjerpe seg. Om nå bare regjeringen hadde skjerpet seg kunne man blitt med. Hvorfor forvente at folk flest skal skjerpe seg når man gir faen selv.

(Innlegget ble redigert 11.02.21 21:18)

nostalgikern

nostalgikern
11.02.21 21:44
Gullfin: Dersom det er noenlunde riktig er det fremdeles for «dugnad» å regne? ELLER

Dugnad er visst et rel. ukjent begrep i visse deler av befolkningen.  Sies det.

ehall

ehall
11.02.21 23:09
Gullfin: Dersom det er noenlunde riktig er det fremdeles for «dugnad» å regne? ELLER?

Det har aldri vært noen dugnad, et meget misvisende uttrykk for det siste året. Er noen som har måtte betale masse, mens andre seiler videre uten problem. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg