Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å mane til ro.....

NYTT TEMA
SlimWhitman

SlimWhitman
12.02.21 17:24

Som mange av dere som har deltatt i denne debatten en stund, så vet dere veldig godt at jeg er svært kritisk til koronatiltakene. Ikke bare her til lands, men alle steder der myndighetene har gått for altfor langt hva gjelder inngripen i frihet, sabotering av utdanning, arbeidsplasser og økonomi, osv. Faktisk var jeg en av svært få, kanskje den første, som var skeptisk til tiltak allerede i Mars i fjor. Det er jeg altså fortsatt, og jeg er glad for at det nå begynner å bli flere som er det. Jeg har imidlertidig sett en utvikling i debatten som jeg mener er svært uheldig, og som bekymrer meg stort. Det begynner å bli en rekke folk på “min” side, her inne og i offentligheten, som tar i bruk en retorikk som fremstår nærmest som truende og hevngjerrig. Det mener jeg er et enormt feilgrep.

Et eksempel er utsagn som at Høie, Nakstad og Solberg har “blod på hendene”. De har også blitt kalt psykopater. Høyre har også blitt sammenlignet med de totalitære partiene fra 30- og 40-tallet.  En annen kalte tiltakene som blir påført oss en “krigserklæring”, og at man derfor måtte krige tilbake. 

La det være kjent, en gang for alle, at jeg vil på ingen måte stille meg bak slike uttalelser. Slike uttalelser kan også frastøte de som sitter på gjerdet i denne debatten. Jeg har ingen problemer med å forstå frustrasjonen til de som sier slikt, men nå er det ekstremt viktig å mane til ro. Den eneste måten å vinne frem på er gjennom saklig og rolig debatt, fornuft, bevisføring, forskning, samt det å la tvilen komme meningsmotstandere til gode. Tiltaksskeptikerne har, etter min erfaring over lengre tid, ikke fått denne tvilen til gode, og det er vanskelig å se at noen kan tro at “våre” motiver er like gode som “deres”. Men nå begynner dette å gå andre veien også, i langt større grad enn før. Selv har jeg aldri betvilt at Høie, Nakstad, Solberg og alle andre som påfører oss tiltak, har hatt annet enn gode hensikter. Jeg har bare ikke vært enig med dem, og det er jeg enda ikke. Jeg har aldri ment at det ligger noen konspirasjon eller noe lignende bak. Jeg mener bare at de har handlet feil, grunnet panikk og inkompetanse.

Husk på det mange av de som er mest lojale til tiltakene har vært veldig snar til å kalle de som er skeptisk til tiltakene for konspirasjonsteoretikere, eller til og med “fornektere”, selv om det ofte ikke kan rettferdiggjøres ut i fra hva som faktisk har blitt lagt frem av argumenter. Det er kanskje lettere å ty til slikt enn å ta fatt på selve argumentet. Derfor er det viktig å ikke gi disse folkene vann på mølla. Jo mer man gir etter for fristelsen og blir militant og aggressiv i sin anti-tiltak retorikk, jo mer rett gir man sine meningsmotstandere. Og jo mer man gjør det, blir ‘meningsmotstandere’ mer om til ‘fiender’. Det kan rett og slett ende opp med å bli svært stygt.

Vi kan også håpe på at vi en dag er ferdig med denne situasjonen en gang for alle, om ikke så altfor lenge. En uavhengig utredning av hele denne perioden bør være et absolutt minstekrav, for å komme til bunns i hva vi gjorde riktig og hva vi burde ha gjort annerledes. Det er jo tross alt bare et spørsmål om tid før en ny pandemi inntreffer. Men det finnes jo folk som nærmest krever noe a la et landssvikoppgjør og stille våre myndigheter for en domstol. Er det noen som helt ærlig tror at slik retorikk vil føre til at tiltakene lettes opp fortere? Dersom jeg selv hadde vært bekymret for egen sikkerhet ved å gjøre det, er det fullt mulig at jeg hadde vært litt avventende. 

Jeg vil ikke rette pekefingeren, og jeg kan heller ikke renvaske meg selv fullstendig. Jeg har også sagt ting som er over streken enkelte ganger når frustrasjonen har tatt overhånd og man føler seg maktesløs. Men nå er debattklimaet i ferd med å tilte altfor langt i feil retning. Jeg håper at folk på begge sider av denne debatten kan ha som utgangspunkt at den andre siden har gode hensikter, at man kan ‘stålmanne’ og ikke ‘stråmanne’ deres argumenter, at det ikke blir personlig og at vi til syvende og sist er åpen for nye argumenter, bevis og fakta. Jeg skal i det minste selv forsøke å holde meg til denne standarden, selv om jeg sikkert vil begå feil, slik jeg har gjort tidligere. Når denne pandemien er over og vi er tilbake i en slags normaltilstand (uansett om det blir slik vi ønsker det eller ikke), så deler vi fortsatt samme land, og bør behandle hverandre deretter.

Sist men ikke minst - Selv om dette er en utfordrende tid på mange måter, er det en viss glede å lese gjennom sidene her også, fordi det er mange gode og saklige debattanter som konsekvent oppfører seg som voksne mennesker. Vi har alle noe å lære av for eksempel basillen og solvgutt1.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg