Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vil du ta vaksinen ?

NYTT TEMA
steep

steep
14.02.21 09:40

Kommer du til å ta vaksinen når det blir din tur? 

Jeg er veldig i tvil, og heller mot nei akkurat nå. Jeg er ikke vaksinemotstander, jeg har tatt det meste annet både som barn og voksen, men dette har gått fort, og det viser seg den ikke er så effektiv.

isvotten

isvotten
14.02.21 12:29

Vist seg lite effektiv? Studiene fra Israel viser at Pfizervaksinen har over 99 % effektivitet. 

I Oslo er det nå 0 smittede over 80 år!

Dette viser en ekstrem effektivitet. Slutt å spre løgner!

isvotten

isvotten
14.02.21 12:31

Til deg som er skeptisk til vaksineutvikling. Les dette!
__

Du kan ikke se på utviklingen av en covid-vaksine som en enkeltstående hendelse i vaksinehistorien. Utviklingen av vaksinen må KUN forstås som en samlet vitenskaplig utvikling der tidligere erfaringer og resultater bygger på hverandre og at denne samlede vitenskaplige utviklingen gjør det stadig mer effektivt og trygt å utvikle vaksiner.

For å vise til en annen samlet vitenskaplig utvikling velger jeg her å eksemplifisere telefonens utvikling: 

Det ble tatt patent på telefonen i 1876, men den telefonen som eksisterte den gang skiller seg vesentlig fra dagens telefon. I 1876 ble det sagt at "telefonen var å anse som et leketøy og at den aldri kom til å få noen praktisk betydning".

I starten var det da også tungvint, men utviklingen gikk fremover. I 1893 kom den første telefonen der mikrofonen og høredelen av telefonapparatet var bygget sammen. Det var tidligere en nesten utenkelig utvikling!

Men utviklingen gikk sakte ellers. Svært få husstander eide telefoner og alt av samtaler måtte gjennom de såkalte telefonsentraler, og det skulle enda gå over 100 år før sentralene ble lagt ned!

Utover 1900-tallet var det fremdeles en svært lav dekningsgrad av telefoner i norske hjem, og det var dyrt å ringe, spesielt om man skulle ringe rikstelefon til andre steder i landet. Og alt foregikk via sentralen. Utenlandssamtaler var mer eller mindre ikke-eksisterende.

Slik var det svært lenge, og da jeg ble født i 1977, altså 101 år etter at det ble tatt patent på telefonen, så var det fremdeles ikke helt vanlig for alle å ha hustelefon hjemme og det meste av telefonisk kontakt gikk fremdeles gjennom telefonsentralene!

I 1980 kom en virkelig nyvinning,  nemlig tastafonen. Dette var den første allmenne telefonen uten dreieskive, men det tok enda noen år før  denne ble var et vanlig innslag i norske hjem.

Først 12 år senere, i 1992, ble den siste norske telefonsentral nedlagt, men det var enda dyrt å ringe, spesielt rikstelefoner. For ikke å snakke om utenlandstelefoner! 

Fremdeles var ikke mobiltelefoner vanlig. Visstnok hadde det eksistert og vært utprøvd flere typer mobiltelefoner over lengre tid, men knapt noen eide en mobiltelefon av den grunn.

Da jeg på vårparten 1995 kjøpte min første mobiltelefon, en Ericsson GH198, så var jeg den første i mitt kull på videregående skole som eide en mobil! I tillegg til at man kunne ringe med den, noe som fortsatt var svinaktig dyrt, så kunne den MOTTA, men IKKE sende, meldinger. Og lagringskapasiteten var på hele 13 meldinger a inntil 160 tegn pr. melding!

Denne mobiltelefonen hadde jeg faktisk helt til 1998, da jeg kjøpte en eller annen Nokia-utgave. Lagringskapasiteten ble større og mulighetene flere, men det var enda meget langt unna den telefonen man bruker i dag. 

På starten av 2000-tallet var fremdeles hustelefon det desidert vanligste når man skulle ringe!

Utover på 2000-tallet har utviklingen av mobiltelefon gått i et rasende tempo. Fra å være en sak for spesielt interesserte, så har mobiltelefonen i dag blitt noe som både gammel og ung drar nytte av, og i gjennomsnitt sjekker hver nordmann mobilen nå 150 ganger i løpet av et døgn!

På mobilen i dag kan man surfe på internett i en hastighet som så sent som i 2015 var totalt utopisk. Man kan foreta telefonsamtaler med lyd og bilde helt gratis, eksempelvis gjennom Skype eller andre løsninger. Og det spiller ingen rolle hvor i verden man ringer til, for mange av lyd/bilde-løsningene man bruker er helt gratis. Hadde man sagt dette for bare 20 år siden hadde man blitt sett på som om man hadde vært en skrulling uten fotfeste i virkeligheten!

I mitt yrke som lærer kan jeg i dag kjøre Teams-undervisning med lyd og bilde med flere titalls deltakere samtidig, og alt går knirkefritt, gratis og helt uten manuelle telefonsentraler.

I dag er telefoni altså en blanding av tale, bilde og internettkommunikasjon på en måte som er helt fullstendig annerledes enn den bare var for en håndfull år siden. Utviklingen går i rasende tempo, og det er nesten umulig å spå om hva som er "normalt" 20 år frem i tid, akkurat som det var umulig for folk i år 2001 å spå hva som ville være normalt i 2021.

Men så til det store poenget:

Når Apple kommer med en ny Iphone, eller Samsung kommer med en ny androidtelefon, så er IKKE dette enkeltstående oppfinnelser.

Dette er telefoner som har blitt produert med bakgrunnskunnskap og bakgrunnserfaringer man har fra annen telefoniutvikling. Faktum er at selv om utviklingen innenfor telefoni nå går i rasende fart, så er alt bygget på vitenskaplig kunnskap som har vært opparbeidet gjennom hele telefonens historie, helt fra 1876 og frem til i dag. 

I dag blir telefonsentralene, tastafonen, dreieskiven og drassbare mobiltelefoner i kofferter sett på som avleggs. Det er de selvsagt, men det hadde vært umulig å produsere dagens høyteknologiske mobiltelefoner dersom ikke vitenskapen på området kunne bygd seg gradvis opp gjennom alt som har skjedd i telefoniutviklingen, og på den måten bygd ny vitenskap oppå den gamle. 

Dette fører til at vi i dag får nye Iphoner og android-telefoner utviklet omtrent på månedlig basis. Dette skyldes altså ikke at noen kloke hoder plutselig finner opp nye telefoner, men er et resultat av teknologivitenskap innen telefoni som gjennom mer enn 145 har bygget på hverandre. Dette har gjort det mulig å i stadig økende tempo utvikle nye og stadig bedre telekommunikasjon. 

Likeledes er det klart at utviklingen innenfor vaksinefeltet er bygd på en stadig større forståelse og erfaring av de erfaringer som er gjort gjennom gjennom samtlige av de 225 årene som har gått siden Edvard Jenner presenterte menneskehetens første vaksine. 

Vitenskapen bak å lage en vaksine mot Covid-19 kan altså ikke sees på som en enkeltstående hendelse i vaksineutviklingsprosessen, men må sees på som en kontinuerlig sammenhengende utvikling av vaksiner. Akkurat slik som utviklingen av nye telefoner må sees på som en kontinuerlig utvikling av telefonivitenskapen.

(Innlegget ble redigert 14.02.21 12:32)

hillebillys

hillebillys
14.02.21 13:11

Det er såpass lenge til jeg kan få vaksinen, så innen da så har effekten vist seg ganske bra.
Allerede ser vi mye positivt og litt negativt.

Noen har død innen første uke etter å ha fått vaksinen. Dette er meget kort tid, så enten har ikke kroppen "forstått" vaksinen enda (Vaksine er en introduksjon av viruset til kroppen, slik att kroppen vet hva den skal gjøre med det viruset) Eller det faktisk er helt andre grunner.

En kan og lese på Paracett, og bli ganske skremt...

Kona som jobber innen helse har tatt vaksinen. Og virker normal..  ehum  vel, nære nok normal som mulig..... 

Så ja, jeg tar nok vaksinen. Om ikke noe helt spesielt kommer frem innen 2069 før det er min tur..

TrondLFC

TrondLFC
14.02.21 13:14

Til deg som er skeptisk til vaksineutvikling. Les dette! "

Den er grei,  var jo bra eksempler dette. 

Konklusjon : Jeg tar vaksinen om 15 år.

Cabal

Cabal
14.02.21 13:20
steep: men dette har gått fort, og det viser seg den ikke er så effektiv.

Hva er grunnen til at folk sitter og bevisst sprer løgn? Hva er det dere føler dere tjener på det, egentlig?

Maradona_123

Maradona_123
14.02.21 13:24

Vedkommende er også en type som tror på at demokratene stjal valget fra Trump, og sikkert en haug med andre konspirasjoner.

TrondLFC

TrondLFC
14.02.21 13:41

Vedkommende er også en type som tror på at demokratene stjal valget fra Trump, og sikkert en haug med andre konspirasjoner. "

Er faktisk enig. Samtidig er det litt rart at vi ikke har hørt et pip om russerne etter valget.. 

Maradona_123

Maradona_123
14.02.21 13:42

Selvsagt er du det....

steep

steep
14.02.21 14:26
Cabal: Hva er grunnen til at folk sitter og bevisst sprer løgn? Hva er det dere føler dere tjener på det, egentlig?

Løgn? Flere har fått covid etter vaksine.

steep

steep
14.02.21 14:27
TrondLFC: Vedkommende er også en type som tror på at demokratene stjal valget fra Trump, og sikkert en haug med andre konspirasjoner. "

At det var fusk ved det valget er ingen konspirasjon.

At du mener det er trygt med en vaksine som er utviklet i expressfart er helt greit, jeg velger å se hvordan folk tåler det før jeg gjør noe.

ballee

ballee
14.02.21 15:04

Jeg har hele tida sagt at jeg ikke trenger vaksine. Har aldri vaksinert meg for influensa eller noe annet heller. Viruset biter ikke på meg , jeg er meget sprek og veltrent. Da hysteriet begynte i mars i fjor kledde jeg på meg mer klær enn vanlig for å unngå å fryse. Selv om jeg garantert parerer dette viruset så er det å få virus påvist forferdelig fordi en blir jo nærmest satt i gapestokk, og alskens kontakter en har blir varslet om at jeg er uren.  Med ekstra varme klær har jeg ikke en gang vært forkjølet på over ett år

Men hvis det blir slik at de som er vaksinert får et slags vaksinepass,  som en må ha for å reise med fly, dra på konsterter , fotballkamper og liknende,  da kan de få lov stikke meg med sine sprøyter, og jeg bryr meg ikke hva sprøyta inneholder

lort

lort
14.02.21 15:10

Jeg tar vaksinen dersom smitten fortsatt er utbredt. Hvis smitten er borte, ser jeg ikke helt poenget med å utsette meg for noe som vi ennå ikke har sett langtidsvirkningene av.

Hvis det fortsatt finnes smitte, tar jeg en for laget (for hele landet) og sier "ja takk". Noe annet enn det ville ha vært svært egoistisk.

Sånn sett er det jo de eldre og de utsatte gruppene som er forsøkskaniner på denne vaksinen. Trist, men sånn er det bare.

(Innlegget ble redigert 14.02.21 15:12)

steep

steep
14.02.21 15:12
Cabal: Usikker på om jeg synes sånne som deg egentlig bør fratas internettilgang, eller om dere skal få lov til å bli slik at oppegående folk kan ha noe å le av.

Jaja, forblir jeg på internett får ikke du noe å le av i alle fall.

Du mener jeg mangler noe fordi jeg er skeptisk til en vaksine utviklet på rekordtid?  

kristofferbd

kristofferbd
14.02.21 17:31

Selvfølgelig skal jeg ta vaksinen. Noe annet vil være idiotisk...

Mrsa2

Mrsa2
14.02.21 18:09
steep: Du mener jeg mangler noe fordi jeg er skeptisk til en vaksine utviklet på rekordtid?

Den er ikkje utvikla på rekordtid, grunnen til at det har gått fort er at ein har fått byråkratiet til å jobbe fortare. Dermed har ein komme i gang med testing fortare. I tillegg når det er snakk om mRNA vaksinene så er det forska på i over 20 år.
Det er sjeldan vaksiner er så grundig testa som dei vi får no. Dei har og ein mykje høgare virksomheitgrad enn det som er vanleg. Ein brukar å sei at ei vaksine er effektiv viss den beskytter 60%. Dei vi brukar mot Covid 19 ligg på 95%. 

Så ja, du er dum viss du ikkje vaksinerer deg pga noko konspirasjonsteoriar på nett. 

TrondLFC

TrondLFC
14.02.21 19:22

At du mener det er trygt med en vaksine som er utviklet i expressfart er helt greit, jeg velger å se hvordan folk tåler det før jeg gjør noe."

Mener aldeles ikke at vaksinen nødvendigvis er trygg, derfor sa jeg at jeg ikke kommer til å ta den før det har gått noen år.

TrondLFC

TrondLFC
14.02.21 19:25

At det var fusk ved det valget er ingen konspirasjon "

Om det strides de lærde. Har ennå til gode å se hva russerne har tjent på at Trump vant i 2015.

gugler

gugler
14.02.21 19:44

Nei.

Sjansen for at jeg blir konorasyk er like liten eller mindre sammenlignet med de som tar vaksinen.

Så får de som ønsker å ta denne vaksinen , som ikke er troverdig ferdigutviklet , velge det men ikke tving meg til å plagiere deres valg.

P:S Jeg hadde heller ikke tatt den dersom den hadde vært troverdig ferdigutviklet. Har aldri valgt å ta en vaksine i voksen alder.

(Innlegget ble redigert 14.02.21 19:45)

Mrsa2

Mrsa2
14.02.21 20:09
TrondLFC: At det var fusk ved det valget er ingen konspirasjon " Om det strides de lærde. Har ennå til gode å se hva russerne har tjent på at Trump vant i 2015.

Du har ikkje følgt mykje med. Alle amerikanske etterretningtenester seie at Russland blanda seg inn i valet i USA i 2016. 

Russland har vunne mykje dei 4 åra Trump har hatt makta. USA har gått frå å vere eit land som var leiiande i vesten og dei fleste kunne stole på til å bli eit land som alle lær av og ingen kan stole på. Russland har fleire plassar i verda tatt USA sin plass, der i blant i Midtøsten.  

Mrsa2

Mrsa2
14.02.21 20:10
gugler: Nei. Sjansen for at jeg blir konorasyk er like liten eller mindre sammenlignet med de som tar vaksinen. Så får de som ønsker å ta denne vaksinen , som ikke er troverdig ferdigutviklet , velge det men ikke tving meg til å plagiere deres valg. P:S Jeg hadde heller ikke tatt den dersom den hadde vært troverdig ferdigutviklet. Har aldri valgt å ta en vaksine i voksen alder.

Når ein ser kor lang tid det tar å bli frisk sjølv for dei som er lettare sjuk så er det galskap å ikkje vaksinere seg. 

Og vaksina er trygg og gjennomtesta. 

NoDabForYou

NoDabForYou
14.02.21 20:12

Svaret er nei. Noe annet ville vært idiotisk. 

Mrsa2

Mrsa2
14.02.21 20:55
NoDabForYou: Svaret er nei. Noe annet ville vært idiotisk.

Vitenskap, kva har du i mot det? 

TrondLFC

TrondLFC
14.02.21 21:50

" Alle amerikanske etterretningtenester seie at Russland blanda seg inn i valet i USA i 2016. "

Greit, la oss bare si at jeg verken stoler på noe CIA, NSA eller noen andre etterretningstjenester kommer med.

Men nok avsporing fra min side, korona er noe dritt.

(Innlegget ble redigert 14.02.21 21:51)

Noreger

Noreger
14.02.21 23:30

Når jeg ser alle sauene som vimser rundt med en eller to munnbind overalt og tenker at de samme folkene er like frenetisk opptatt av å få i seg enda mer giftstoffer må jeg le. Viruset muterer jo konstant, så dette blir nok en runde med årlige boostere eller nye vaksiner. Hva skjedde forresten med Influensaen? Er den "utryddet"?

Det artigste er å si at jeg ikke vil ta dette og opplever folk hisser seg opp. Da sier jeg bare bæææææææ til dem...

NoDabForYou

NoDabForYou
14.02.21 23:45

Haha. Ja det er enkelte som hisser seg veldig opp fordi andre tar valg de selv ikke tør. Bæææ passer fint i slike sammenhenger. 

Kul_Djevel

Kul_Djevel
15.02.21 08:04
steep: Kommer du til å ta vaksinen når det blir din tur?

Det blir et soleklart NEI.

Jeg har ikke for vane til å sprøyte full kroppen av noe jeg seriøst ikke har behov for

Mrsa2

Mrsa2
15.02.21 10:19

Heldigvis så greie det norske folk stort sett å tenke sjølv og ikkje faller for sauene som følgjer etter konspirajsonsteorar. Ein ser jo kven som brekar i tråden, ekte sauer som ikkje har lært å tenke sjølv. 

NoDabForYou

NoDabForYou
15.02.21 10:53
Mrsa2: Vitenskap, kva har du i mot det?

Ingenting, så lenge vitenskapen er nøytral og objektiv, ikke styrt av personlige interesser og profitt. Vi har vitenskapelige bevis for at eksisterende medisiner fungerer mot Covid. Ivermectin er et billig, trygt, og tilgjengelig preparat som er blitt administrert i milliarder av doser siden det ble oppdaget og dette fungerer mot Covid. 

Merck som er den største produsenten av Ivermectin har donert millioner doser til bekjempelse av elveblindhet  og andre parasitter i den 3dje verden. 

Da er det litt pussig at de nå plutselig er bekymret vedrørende sikkerheten ved bruk av ivermectin mot Covid.

https://www.merck.com/news/merck-statement-on-ivermectin-use-during-the-covid-19-pandemic/

Kan det være fordi de nettopp har investert stort i utvikling av et annet preparat 

https://www.cnbc.com/2020/11/23/merck-acquires-oncoimmune-to-ramp-supply-of-promising-covid-19-drug.html

Og har inngått en med myndighetene for å produsere dette.

https://www.marketwatch.com/story/merck-signs-3456-million-deal-with-us-government-for-experimental-covid-19-therapy-2020-12-23

Follow the money....

NoDabForYou

NoDabForYou
15.02.21 12:05
isvotten: I Oslo er det nå 0 smittede over 80 år!

Dette faktum beviser ikke noe som helst. 

Klikk for å gå tilbake til toppen