Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mediene og kritiske spørsmål

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
16.02.21 09:06

Aftenposten har kjørt noen artikler og kommentarer som nærmest slår fast at mediene har vært for lite kritisk til myndighetenes koronahåndtering.

Kritikken går på at blant annet helsemyndighetene slipper billig unna på pressekonferansen. Dessuten at journalistene tenderer til å støtte de som ønsker strengere tiltak, ikke lettelser.

Umiddelbart høres jo det ut som om det kan være noe i dette, men det virker også som en slags ryggmargsrefleks at pressen skal være kritisk. Det er jo riktig.

Men så er litt spørsmålet hva konkret kunne vært gjort annerledes?

Jeg klarer ikke helt å få fatt i dette, det blir liksom bare "pressen bør være mer kritisk" og det er pressens samfunnsoppdrag å være kritisk. Det er selvfølgeligheter, men hva skulle den gjort annerledes.

Poenget er jo av vi står overfor en uforutsigbar fiende. Denne må bekjempes med alle midler. Det blir litt som krig. Forsvaret er organisert etter tydelige kommandolinjer, fordi i en krig kan man ikke helte tiden ha åpen debatt og en "kritisk presse" mot strategien der og da.

Litt på samme måte blir det med Regjeringen og helsemyndighetene i denne situasjonen. Det er noen som mener at tiltakene er altfor strenge og det er andre som mener tiltakene er for slappe. Ingen sitter med fasiten.

NRK lot jo en alternativ stemme komme til orde i debatten, eller Debatten, bokstavelig takt. Man så jo hvordan det gikk.

Det er jo hauger med eksperter på alle sider, man har debatten gående, men til slutt sitter man med en Regjering som styrer det meste, i denne unntakstilstanden, etter faglige råd. Det må nesten være slik.

Eller? Jeg er åpen for debatt rundt dette, men jeg klarer bare ikke helt å se hvordan pressen skulle være mer kritisk slik situasjonen er. Det er også i og for seg nokså stor konsensus i det politiske om tiltakene.

Palimpsest

Palimpsest
16.02.21 12:01

Kritisk betyr ikke nødvendigvis det samme som negativ.

Man kan tenke seg at mediene burde vært mer kritisk i den forstand at de stilte flere spørsmål, ikke uten videre godtok vedtatte sannheter, løftet flere fasetter frem i lyset - altså gav et mer nyansert bilde. 

Og så kunne man jo samtidig allikevel falt ned på samme side til slutt, og fulgt konsensus - men hadde da kanskje samtidig lagt grobunn for mer tilpassede tiltak, og for at flere parter opplevde å bli hørt.

(Innlegget ble redigert 16.02.21 12:03)

DrSchwei

DrSchwei
16.02.21 12:59

Nei, selvsagt ikke. Men det finnes jo knapt noen "sannhet". Det finnes en haug som er mer eller mindre eksperter, som stiller kritiske spørsmål og det er bra, men mange av disse ekspertene har jo ikke det totale bildet som regjeringens rådgivere har...

... jeg vet ikke hvor fruktbart det ville være. Regjeringen må jo uansett bestemme et eller annet, og om noen fra opposisjonen skulle støtte seg på hun der med "Blücher"-bildet, så ville jo de bli torpedert med en gang.

Det med tilpassede tiltak er kanskje det som ville være mest relevant, det som den ellers fornuftige Anki Gerhardsen skrev om fra Nord-Norge med at psykiatriske pasienter ble flytte ut fordi man skulle berede grunnen for covid-syke. På den annen side, hva om situasjonen hadde utviklet seg slik man fryktet.

For meg framstår i alle fall dette mantra at "pressen burde vært mer kritisk" også her som noe svevende, lite konkret og bunner kanskje i en slags ryggmargsrefleks, som kan være bra, men tar ikke hensyn til at det er krig og unntakstilstand. Da er det ikke så veldig mye om og men og diskusjoner som er det smarteste.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
16.02.21 13:33

Mediene har opptrådt som talerør for myndighetene under hele pandemien. Så og si null kritiske spørsmål har blitt stilt. Journalistikken døde for mange år siden. I disse dager er de en skam. Vi kan godt slå fast at mediene har sviktet sin rolle som den fjerde statsmakt

TheBaseline

TheBaseline
16.02.21 14:45

Jeg reagerer på at ingen tør stille kritiske spørsmål til vaksinetempoet her i landet. Alle jouranliser kysser ræva til regjeringen og svelger alt de sier. Vaksinetempoet blir bortforklart med at vi ikke har nok doser. Nei vel, og hvem er det som har ansvaret for å skaffe nok doser? Det er regjeringen. De skylder på alle andre for at det går sent men fakta er at det er de som har ansvaret. Når land som Israel klarer å skaffe nok doser, da bør søren meg Norge som er et av verdens rikeste land klare det også. Jeg er overbevist om at vi hadde fått flere doser hadde vi lagt mer penger på bordet og gått utenom EU. Bare se mot Storbritannia. Regjeringen kommer med stadige unnskyldninger om doser, logistikk, at folk bor spredt osv. Men Danmark har klart å vaksinere raskere enn Norge med de samme antall doser. Minner om at Chile, som er fattigere enn Norge og er faktisk større land i areal og bor mer spredt har klart å vaksinere flere enn Norge. Så igjen, jeg ser mange unnskyldninger og bortforklaringer som ikke henger på greip.

DrSchwei

DrSchwei
16.02.21 14:47
TheBaseline: Jeg reagerer på at ingen tør stille kritiske spørsmål til vaksinetempoet her i landet. Alle jouranliser kysser ræva til regjeringen og svelger alt de sier.

For tre minutter på pressekonfoeransen var det nok et kritisk spørsmål til at Høie skrytte av vaksineringen på Facebook, mens den går tregere enn i Sverige og Danmark.

Champis

Champis
16.02.21 15:09

Det har gjennom et helt år vært en stemning rundt pandemien i Norge som gjør at folk flest, og spesielt de som skal uttale seg offentlig, kvier seg for å si noe som helst som kan oppfattes som kritikk mot regjeringen og tiltakene. Det gjelder nok også journalister. Så det logikk i at pressen har stilt altfor få kritiske spørsmål mtp. tiltaksbyrden hvert fall. Det begynner heldigvis å bli noe bedre nå, virker det som.

Det virker også på meg som de fleste journalistene er veldig lite oppdatert på en del tall og fakta som kommer fram underveis, så de stoler blint på det som blir sagt fra talerstolene, uansett om dette er riktig eller heller tvilsom informasjon ved flere anledninger. Derfor stilles ikke de riktige spørsmålene rundt sannhetsgehalten i dette.

Jeg skjønner jo veldig godt at folk er opptatt av å ha strengest mulig tiltak når man sammenligner dette med krig - noe jeg synes blir fullstendig tullete. Det er langt fra det. Jeg her helt uenig i at korona må bekjempes med alle midler, det er altfor lite farlig for det - og det er altfor mange store konsekvenser ved å skulle angripe det på den måten.

Og nei, det er riktig at det ikke finnes noe fasit. Men man vet en god del om ulike mekanismer, og det som frustrerer folk er at det virker ikke som noe sammenheng i når man innfører strenge tiltak og når man åpner opp. Man har plutselig blitt mye strengere mtp. å sende nærkontakter og t.o.m. nærkontakter av nærkontakter i karantene. Man har stengt ned mye kjappere lokalt i det siste enn noen gang, uten at det stilles gode spørsmål rundt disse tingene. Og når man får kontroll igjen, eller tallene går nedover, så holder man igjen en gjenåpning. Disse tingene stilles det altfor lite spørsmål rundt.

TheBaseline

TheBaseline
16.02.21 17:40

"For tre minutter på pressekonfoeransen var det nok et kritisk spørsmål til at Høie skrytte av vaksineringen på Facebook, mens den går tregere enn i Sverige og Danmark."

Høie er en vits. Han har en million unnskyldninger og bortforklaringer på hvorfor vaksinasjonen går så sakte. Men han har ingen svar på hvorfor det går raskere i Sverige og Danmark når de har like mange doser per befolkning som Norge. Minner også om at Chile som er et fattigere land enn Norge og har samme problemer rundt logistikk har klart å vaksinere flere per 100 enn Norge. Enkelte på dette forumet forsvarer regjeringen med at det vil gå raskere når vi får flere doser. Men de har ingen svar på hvorfor det går saktere her enn i Sverige og Danmark med like mange doser. Vi vet heller ikke om vi faktisk får de dosene vi er lovet. De har jo sagt det før og det viste seg at vi faktisk fikk mye mindre. 

Fago

Fago
16.02.21 18:05
DrSchwei: Jeg klarer ikke helt å få fatt i dette, det blir liksom bare "pressen bør være mer kritisk" og det er pressens samfunnsoppdrag å være kritisk. Det er selvfølgeligheter, men hva skulle den gjort annerledes. Poenget er jo av vi står overfor en uforutsigbar fiende. Denne må bekjempes med alle midler. Det blir litt som krig. Forsvaret er organisert etter tydelige kommandolinjer, fordi i en krig kan man ikke helte tiden ha åpen debatt og en "kritisk presse" mot strategien der og da. Litt på samme måte blir det med Regjeringen og helsemyndighetene i denne situasjonen. Det er noen som mener at tiltakene er altfor strenge og det er andre som mener tiltakene er for slappe. Ingen sitter med fasiten.

Mener du at preseen skal være helt servile, og ikke stille noen spørsmål, og ikke rette noen kritikk mot det regjeringen gjør? Mener du at regjeringen skal hylles, uten betingelser, for dens handlemåte? Mener du at ingenting kunne vært gjort bedre?

"Fienden" er ikke lengre uforutsigbar, vi vet en del etter ett år!

DrSchwei

DrSchwei
16.02.21 18:28
Fago: Mener du at preseen skal være helt servile, og ikke stille noen spørsmål, og ikke rette noen kritikk mot det regjeringen gjør? Mener du at regjeringen skal hylles, uten betingelser, for dens handlemåte? Mener du at ingenting kunne vært gjort bedre?

Nei, selvsagt ikke. Men jeg etterlyser hva som skal gjøre og hvilke spørsmål skal stilles, som ikke allereder stilt.

pfrog567

pfrog567
16.02.21 18:45
TheBaseline: Høie er en vits. Han har en million unnskyldninger og bortforklaringer på hvorfor vaksinasjonen går så sakte. Men han har ingen svar på hvorfor det går raskere i Sverige og Danmark når de har like mange doser per befolkning som Norge. Minner også om at Chile som er et fattigere land enn Norge og har samme problemer rundt logistikk har klart å vaksinere flere per 100 enn Norge. Enkelte på dette forumet forsvarer regjeringen med at det vil gå raskere når vi får flere doser. Men de har ingen svar på hvorfor det går saktere her enn i Sverige og Danmark med like mange doser. Vi vet heller ikke om vi faktisk får de dosene vi er lovet. De har jo sagt det før og det viste seg at vi faktisk fikk mye mindre.

Regjeringen er like dårlig på håndteringen av vaksinen som med importsmitten. Alt går i slow motion. Ikke mye å skryte av der.

(Innlegget ble redigert 16.02.21 18:46)

Fago

Fago
16.02.21 23:58
DrSchwei: Nei, selvsagt ikke. Men jeg etterlyser hva som skal gjøre og hvilke spørsmål skal stilles, som ikke allereder stilt.

Ingen journalister har konfrontert regjeringen med den katastrofalt dårlige håndteringen av smitteimoprten.

TheBaseline

TheBaseline
17.02.21 07:54

"Regjeringen er like dårlig på håndteringen av vaksinen som med importsmitten. Alt går i slow motion. Ikke mye å skryte av der."

Jepp. Og når jeg nevner dette i tråden om nettopp vaksinasjonstempoet så blir jeg personlig angrepet fordi jeg ikke skryter hemningsløst av regjeringen. Jeg prøver å belyse at det går for sakte, og at dette er spesielt tydelig sammenliknet med andre land. Men dette får jeg tydeligvis ikke lov til å si. De anklager meg for å repetisjon når de repeterer de samme poengene om doser... alt skal gå så mye bedre når vi får nok doser. Vi har ikke nok doser, derfor det går så sakte, sier de. Men de har ingen forklaring på hvorfor det går raskere i Danmark når de har like mange doser per befolkning. De har heller ingen svar på om vi faktisk får de dosene vi er lovet, dette har vi jo hørt før og da fikk vi mye mindre enn lovet. Igjen, hvorfor får man ikke lov til å kritisere regjeringen om vaksinasjonstempoet i en tråd om nettopp vaksinasjonstempoet? Regjeringen er totalt bak mål når det gjelder både importsmitte og vaksinering. Det må være lov å kritisere.

mrk89

mrk89
17.02.21 09:54
DrSchwei: Poenget er jo av vi står overfor en uforutsigbar fiende. Denne må bekjempes med alle midler. Det blir litt som krig.

Her illustrerer du vel kanskje hva media skulle vært mer spørrende til. Skal vi virkelig bekjempe dette viruset med alle midler? Alle?

Noe av det media kunne ha vært kritisk til (dvs. stille spørsmål til), er blant annet utredningen av portforbud og disse reglene for hvor mange man kan ha besøk av i eget hjem. Man kunne spurt litt gravende spørsmål angående disse kontroversielle temaene, i stedet for tull som "når kan vi klemme igjen"? I tillegg kunne de satt fokus på noen av de mer kontroversielle og belastende tiltakene, slik som innreiseforbud for kjærester og familie, i stedet for å hamre løs med tendensiøse sensasjonsartikler som bare fungerer som skremselspropaganda. Blant annet bruken av ord som "monstermutasjoner" og "dødsviruset" hører ikke helt hjemme i seriøs media. 

maxus4

maxus4
21.02.21 11:19

Neste spørsmål:

Det er til regjeringen:

"Dere kan ta denne høyt elskede pandemien deres og stappe den opp en viss plass og la folk få fortsette livene sine i fred . Takk "

(Innlegget ble redigert 21.02.21 11:19)

aegi2

aegi2
23.02.21 18:51

Og dette med å misbruke tallene....

Ser på tv at Biden nå sier det har død flere av corona en 1. og 2. verdenskrig og vietnamkrigen

Men ALLE som har død av corona hittil , det er vel et skremmende høyt tall av disse som ville forlat denne verden uansett om coronaen ikke var kommet , av alle de andre sykdommene mange av disse har og som da også ville tatt kvelden av influensa som har et mye lavere antall døde i år registrert pga de er kommet i tallene for corona

Og da er vel sannheten at i usa så dør det mere folk hvert enda år en hva som har død i krigene som har vært

---

I USA dør mennesker daglig av følgende:
(Pressiserer - tallene viser antall døde hver eneste dag, 365 dager i året.
Hjertesykdom 1174 pr dag (ca 647.500 pr år)
Kreft 1641 pr dag (ca 600.000 pr år)
ulykker 465 pr dag ( ca 170.000 pr år)
luftveissykdom pr dag 439 ( ca 160.000 pr år)
infarkt pr dag 401 ( ca 146.800 pr år)
Alzheimers pr dag 333 (ca 121.000 pr år)
diabetes pr dag 229 (ca 83.500 pr år)
Influensa og lungebetennelse pr dag 153 (ca 55.700 pr år)
nyresykdom pr dag 138 (ca 50.600 pr år)
selvmord pr dag 129 (ca 47.200 pr år)

Se nøye på vanlig Influensa og lungebetennelse 153 dødsfalll hver eneste dag. 55.700 hvert eneste år!!!! Totale dødsfall av Luftveissykdom inkl influensa og pneumoni 592 døde hver eneste dag og 215.700 døde hvert år.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/ni-av-ti-som-dode-med-covid-19-hadde-kronisk-sykdom/

(Innlegget ble redigert 23.02.21 18:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg