Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vaksinepass for reising.

NYTT TEMA
basillen

basillen
09.04.21 09:32
ElIngles: Dem, ja... For en egoist du er. Unner ikke andre noe?

Jeg snakker ikke på vegne av meg selv her. Jeg er såpass opp i årene at jeg personlig skal klare meg helt fint uten å gå på de fleste arenaene hvor vaksinepass er aktuelt frem til jeg selv blir vaksinert. 

Poenget er at det er veldig mange som ikke er i samme situasjon som meg og som vil bli rammet hardt av dette. Og da tenker jeg særlig på unge voksne, som f.eks. studenter. Det er ikke til å stikke under en stol at mange studenter har opplevd det siste året som ekstremt tøft, ensomt og isolerende. Likevel har man her til lands i hvert fall hatt noen arenaer i de fleste byene hvor man har kunnet få et lite avbrekk fra hybelen. Ser man bort fra Oslo har unge de fleste steder kunne gått på utesteder så lenge man har vært i mindre grupper og fulgt smittevernsregler. De unge har også kunnet trene, dog igjen med visse restriksjoner. Kino har også vært et tilbud. Jeg er ikke i tvil om at dette har hatt en viss terapeutisk effekt for mange av de unge som gjerne har slitt mentalt. Man har i hvert fall hatt noen arenaer å oppsøke hvor man kan være litt sosial, selv med restriksjoner.

Hva om det så plutselig nå blir stilt krav om at man må fremvise vaksinepass for å gå på utsteder, treningsstudioer, osv.? Da vil studentene, som allerede har hatt et tøft år, bli ytterligere isolert. Og dette vil igjen kunne forverre den mentale helsen til mange av de som allerede sliter. Særlig dersom de ser at andre mennesker som har fått vaksinen kan gå ut og nyte alle disse arenaene. 

Men, men. I ditt hode er det vel disse som er egoistene.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
09.04.21 09:39
basillen: Poenget er at det er veldig mange som ikke er i samme situasjon som meg og som vil bli rammet hardt av dette.

Nei, det er helt feil. De blir ikke rammet av et vaksinepass i det hele tatt.

De vil ha det akkurat som før, med de begrensninger de har i sitt lokalmiljø.

Det eneste som skjer er at de andre (de som er vaksinert) ikke får disse begrensningene lenger.

Dette gjør ikke livet til de unge verre. Tvert i mot så vil de tjene på at samfunnet kommer i gang igjen.

Dette gjelder jo ikke  minst i utelivs- og restaurantbransjen. Der er det mange unge som jobber og jo flere potensielle kunder arbeidsplassen deres har (dvs de vaksinerte - som jo blir flere dag for dag) jo større mulighet er for at de har jobb fremover.

(Innlegget ble redigert 09.04.21 09:40)

basillen

basillen
09.04.21 09:45
oddvar_kjempebra: Nei, det er helt feil. De blir ikke rammet av et vaksinepass i det hele tatt. De vil ha det akkurat som før, med de begrensninger de har i sitt lokalmiljø. Det eneste som skjer er at de andre (de som er vaksinert) ikke får disse begrensningene lenger. Dette gjør ikke livet til de unge verre. Tvert i mot så vil de tjene på at samfunnet kommer i gang igjen. Dette gjelder jo ikke  minst i utelivs- og restaurantbransjen. Der er det mange unge som jobber og jo flere potensielle kunder arbeidsplassen deres har (dvs de vaksinerte - som jo blir flere dag for dag) jo større mulighet er for at de har jobb fremover.

Så det du sier er altså at uvaksinerte fremdeles skal kunne frekventere restauranter, treningssenter, kino, frisører, osv., akkurat som de gjør nå? Uten å måtte stikke en vattpinne opp i nesen hvert tredje døgn?

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
09.04.21 09:49
basillen: Så det du sier er altså at uvaksinerte fremdeles skal kunne frekventere restauranter, treningssenter, kino, frisører, osv., akkurat som de gjør nå? Uten å måtte stikke en vattpinne opp i nesen hvert tredje døgn?

Du setter opp et scenario hvor man ved vaksinpass vil stramme til tiltakene for de som ikke har tatt vaksinen.

Det er ikke et reelt scenario. Det strammes til kun basert på det generelle smittetrykket. 

Hvis smittetrykket blant de uvaksinerte går opp vil regjeringen stramme til. Hvis smittetrykket går ned vil de lette opp.

Uavhengig om man har et vaksinepass eller ikke.

Vaksinepasset er kun ment å brukes til å lette på de eksisterende tiltakene for de som er vaksinert.

Jeg må si at jeg er overrasket at du ikke har fått med deg det.

I dag kan man f.eks ikke gå på treniningsstudio i Oslo. Det vil ikke skje før smittetrykket faller. Men med et vaksinepass kunne man latt de vaksinerte trene allerede i dag.

Ingen ville fått strengere regler, men noen vill fått mildere.

Hvorfor du er i mot det er et mysterium for meg.

(Innlegget ble redigert 09.04.21 09:53)

basillen

basillen
09.04.21 10:07
oddvar_kjempebra: Du setter opp et scenario hvor man ved vaksinpass vil stramme til tiltakene for de som ikke har tatt vaksinen. Det er ikke et reelt scenario. Det strammes til kun basert på det generelle smittetrykket.  Hvis smittetrykket blant de uvaksinerte går opp vil regjeringen stramme til. Hvis smittetrykket går ned vil de lette opp. Uavhengig om man har et vaksinepass eller ikke. Vaksinepasset er kun ment å brukes til å lette på de eksisterende tiltakene for de som er vaksinert. Jeg må si at jeg er overrasket at du ikke har fått med deg det. I dag kan man f.eks ikke gå på treniningsstudio i Oslo. Det vil ikke skje før smittetrykket faller. Men med et vaksinepass kunne man latt de vaksinerte trene allerede i dag. Ingen ville fått strengere regler, men noen vill fått mildere. Hvorfor du er i mot det er et mysterium for meg.

Vel, ettersom jeg ikke bor i Oslo, så har jeg faktisk opplevd svært begrenset tid med full nedstenging. Det er nok derfor jeg har kavet meg litt opp om dette. Poenget er nemlig at det var snakk om, i en annen diskusjon, at man, i likhet med Danmark, ville begynne å kreve vaksinepass hos f.eks. frisører eller for å få tilgang til restauranter, etc. Eventuelt at man kan påvise negativ test. Altså på arenaer som vi her i Bergen har hatt tilgang til gjennom omtrent hele pandemien, selv om ingen av oss har vært vaksinert.

Om så dette ikke finner sted, så gjør det saken noe bedre. Selv om jeg fremdeles er 100 % mot vaksinepass uansett.

Iseran2770

Iseran2770
09.04.21 10:52
basillen: her i Bergen er da omtrent alt åpent allerede

Men dere får ikke lov til å gå på Brannkamper. Det ville betydd mye for fotballagene om vaksinerte kunne komme på kamper. Det er bedre med 5000 tilskuere enn ingen.

I Oslo er det et rent helvete, det eneste vi får lov til er å gå tur i skogen med 2 meters avstand til alt og alle. 

(Innlegget ble redigert 09.04.21 10:55)

Champis

Champis
09.04.21 12:47
basillen: Jeg mener tvert i mot at alt bør være åpent. Så det kan ikke være meg du henviser til her. Er det forresten rart hvis enkelte blir misunnelig dersom de stenges ute fra arenaer i samfunnet hvor mange andre kan ha det gøy?

Og dette kommer altså fra VGD's største egoist, MacanT...

Han som har hylt i ett år om at alle må følge dugnaden, sånn at han selv skal unngå å bli smittet.

Skal love deg at man hadde sett andre reaksjoner fra han hvis det var de yngste som ble vaksinert først og "sluppet fri" før han selv kunne....

MacanT

MacanT
09.04.21 15:59
Champis: Og dette kommer altså fra VGD's største egoist, MacanT... Han som har hylt i ett år om at alle må følge dugnaden, sånn at han selv skal unngå å bli smittet. Skal love deg at man hadde sett andre reaksjoner fra han hvis det var de yngste som ble vaksinert først og "sluppet fri" før han selv kunne....

ZZzzzzz

(Innlegget ble redigert 09.04.21 16:00)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
13.04.21 11:37

Etter å ha fulgt argumentasjonen til vaksinepass-motstanderne i denne tråden så regner jeg med at de også er helt i mot den gjenåpningen som snart vil skje her i Norge.

Det vil jo bli slik at det kun er noen som i første omgang får lov til å ta en pils til maten og gå på treningssenter.

Slik kan man da ikke ha det, eller hva vaksine-passmotstandere?

Er det geografisk-apartheid dere kaller det?

Før alle får lov til å trene og ta en pils så skal ingen få lov til det, ikke sant?

(Innlegget ble redigert 13.04.21 11:37)

basillen

basillen
13.04.21 12:42
oddvar_kjempebra: Før alle får lov til å trene og ta en pils så skal ingen få lov til det, ikke sant?

Det er veldig enkelt egentlig:

Alle bør for lov til å trene og ta en pils. Dog, de som er vaksinerte kan for min del gjerne være underlagt færre restriksjoner med henhold til krav om avstand, munnbind og slikt.

Selv var jeg på kino med datteren min nå i helgen. Med tanke på alderssammensetningen til de andre i kinosalen vil jeg påstå at ingen av dem som satt i publikum har fått vaksine enda. Men selvsagt var det krav til avstand mellom folk som satt i salen.

Så når folk etter hvert blir vaksinerte, så er en god løsning å f.eks. la noen forestillinger gå for fulle hus for de som er vaksinerte, mens andre forestillinger kan gjennomføres i mer halvfulle saler, slik som nå. Faktisk tror jeg dette vil være mest gunstig økonomisk også ettersom man da tillater alle som vil det å gå på kino samtidig som man kan øke kapasiteten på flere av forestillingene. Dersom man kun skal la de som er vaksinerte få gå på kino mister man gjerne store deler av publikum. Demografien til de fleste av de som går på kino er vel ikke akkurat i samsvar med den gruppen som har fått vaksine hittil.

Det samme gjelder restauranter. Del gjerne restaurantene inn i "soner" hvor man i noen soner må være mer påpasselig med sosial distansering enn i andre soner. Riktignok vil dette ha en slags følelse av segregering, men det er likevel klart å foretrekke fremfor å nekte mangfoldig tusen mennesker adgang.

En slik mellomløsning må vel være det beste man kan gå for. Dette kan jeg fint også leve med et par måneder.

(Innlegget ble redigert 13.04.21 12:43)

Champis

Champis
13.04.21 15:42
oddvar_kjempebra: Etter å ha fulgt argumentasjonen til vaksinepass-motstanderne i denne tråden så regner jeg med at de også er helt i mot den gjenåpningen som snart vil skje her i Norge. Det vil jo bli slik at det kun er noen som i første omgang får lov til å ta en pils til maten og gå på treningssenter. Slik kan man da ikke ha det, eller hva vaksine-passmotstandere? Er det geografisk-apartheid dere kaller det? Før alle får lov til å trene og ta en pils så skal ingen få lov til det, ikke sant

Hvis du tror at det blir en haug med ting som vaksinerte kan gjøre, men ikke uvaksinerte, så tror jeg du tar feil. Det kommer ikke til å skje. Jeg støtter basillen sitt innlegg her. Jeg støtter også at vaksinerte kan slippe karantener etc. 

ElIngles

ElIngles
13.04.21 16:00

Tråden heter ''Vaksinepass for reising'', og der kan det vel være forskjell på vaksinerte og ikke, eller hva? Så kan turistdestinasjoner i hvert fall tjene LITT penger. Et fullvaksinert par på 75 bør få dra til Mallorca eller Sverige hvis de vil ta dem imot.

basillen

basillen
13.04.21 17:08
Champis: Jeg støtter også at vaksinerte kan slippe karantener etc.

Enig i dette også. Pluss at det ikke lenger bør være begrensninger på hvor mange som kan samles så lenge samtlige til stede er vaksinerte. Dette inkluderer private sammenkomster.

Sistnevnte har også USA innført da CDC presiserte at vaksinerte kan samles uten å overholde regler for verken sosial distansering eller munnbind.

Champis

Champis
13.04.21 23:20
ElIngles: Tråden heter ''Vaksinepass for reising'', og der kan det vel være forskjell på vaksinerte og ikke, eller hva? Så kan turistdestinasjoner i hvert fall tjene LITT penger. Et fullvaksinert par på 75 bør få dra til Mallorca eller Sverige hvis de vil ta dem imot.

Men fram til nå har alle kunnet reise, så lenge de må i karantene. Skal de nektes å reise nå, eller fortsatt kunne gjøre det hvis de går i karantene?

MagneR

MagneR
13.04.21 23:31
oddvar_kjempebra: Etter å ha fulgt argumentasjonen til vaksinepass-motstanderne i denne tråden så regner jeg med at de også er helt i mot den gjenåpningen som snart vil skje her i Norge. Det vil jo bli slik at det kun er noen som i første omgang får lov til å ta en pils til maten og gå på treningssenter. Slik kan man da ikke ha det, eller hva vaksine-passmotstandere? Er det geografisk-apartheid dere kaller det? Før alle får lov til å trene og ta en pils så skal ingen få lov til det, ikke sant?

Jeg mener denne vaksinepass-motstanden er smålig.

Og det er nesten nifs hvordan folk jeg alltid har mistenkt for å være smålige og moralistiske plutselig blotter sitt sanne jeg i fullt monn!

Og fjerner all tvil.

Champis

Champis
14.04.21 23:06
MagneR: Jeg mener denne vaksinepass-motstanden er smålig. Og det er nesten nifs hvordan folk jeg alltid har mistenkt for å være smålige og moralistiske plutselig blotter sitt sanne jeg i fullt monn! Og fjerner all tvil.

Haha, det er spesielt at de mest egoistiske beskylder andre for å være egoister....

Pinlig faktisk.

MacanT

MacanT
15.04.21 11:44
MagneR: Jeg mener denne vaksinepass-motstanden er smålig.

Du må for all del ikke si noe negativt om vaksinepass-motstanden, da får du hylekoret på nakken med en gang :)

Champis

Champis
15.04.21 13:59
MacanT: Du må for all del ikke si noe negativt om vaksinepass-motstanden, da får du hylekoret på nakken med en gang :)

Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til å få i gang samfunnet igjen eller at de vaksinerte for noen fordeler. Men at folk som hele veien har framstått som smålige og moraliserende overfor andre selv, nå plutselig skal beskylde andre for dette, er smått pinlig!

hjbjerke

hjbjerke
15.04.21 15:58

Det er rart at man nå skal "finne opp" nye vaksinebevis. Vi har jo hatt tilsvarende i mange år (WHO Gult vaksinekort):

Har selv brukt dette i forbindelse med jobbreiser til Vestafrika (gulfeber, hepatitt, kolera etc.)

(Innlegget ble redigert 15.04.21 15:58)

nostalgikern

nostalgikern
17.04.21 09:09

Ref. linken, men kanskje de som da vil ta sjansen på dette, altså til tross for myndighetenes advarsler/frarådninger, samtidig måtte skrive under på at de ikke ville oppta sykehusplasser hvis disse kjente og svært alvorlige  bivirkningene av akkurat denne vaksinen skulle oppstå for dem? (for å sette det hele litt på spissen...). 

Når det forresten gjelder denne AZ-vaksinen, så kan jeg vel nevne at jeg faktisk hadde en egen tråd her på temasiden, ("Boris-vaksina - nei takk"), og det var faktisk før første tilfellet av denne blodpropp-problematikken hadde dukket opp, mener jeg å huske...).

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-tilby-egne-pasienter-astrazeneca/73650174

(Innlegget ble redigert 17.04.21 09:16)

MagneR

MagneR
17.04.21 09:50
nostalgikern: Når det forresten gjelder denne AZ-vaksinen

Noen som vet noe om folk har fått bivirkninger av å ta dose 2 av AZ? Jeg tenker at de som absolutt ikke tålte dose 1, ikke har tattt dose 2. Mens de som tålte dose 1, sikkert vil tåle dose 2 enda bedre. 

Kanskje det kan da bli aktuelt å gi dose 2 til frivillige? Forutsatt at statistikken for dose 2 er langt bedre enn for dose 1.

Iseran2770

Iseran2770
17.04.21 09:52
Champis: Men fram til nå har alle kunnet reise, så lenge de må i karantene

Det er i praksis umulig å reise så lenge man må tilbringe 10 dager i karantene i hvert land man kommer til.

Flere land kan ha samme regler som Norge, Australia og New Zealand, utlendinger slipper overhodet ikke inn uten at de har livsviktige årsaker til å komme hit. 

(Innlegget ble redigert 17.04.21 09:52)

nostalgikern

nostalgikern
19.04.21 22:07
MagneR: Noen som vet noe om folk har fått bivirkninger av å ta dose 2 av AZ? Jeg

Har forstått det slik at denne vaksina er den som dårligst greier å hamle opp med disse mutantvirusene som herjer for tida, og det er vel i tilfelle et skikkelig aber med den.

DrSchwei

DrSchwei
21.04.21 15:39

Vaksinepass for reising mellom land synes jeg høres fornuftig ut. Men å begynne å innføre noe tilsvarende i Norge, der samfunnet åpner for de om har vaksine, mens det fortsatt er stengt for andre, synes jeg vil være uheldig. Av flere grunner.

Teddys

Teddys
21.04.21 16:16

Her er en del som motsier seg selv vel.

Altså de synes det må være helt greit at vaksinerte bør få gå på utesteder og restauranter mens de uvaksinerte må vente . Ok, for å få igang samfunnet igjen sier dere.

Greit nok det, men disse unge skal da få lov til å jobbe, men ikke gå ut?

Er vel ingen steder hvor det stort sett er eldre som jobber i den bransjen eller hva?

Er nok ingen tvil om hvem som er egoistene her, og det er IKKE Champis eller Basillen i hvertfall.

Trenger ikke nevne noen,vi vet jo hvem det er.

OddFellow

OddFellow
22.04.21 18:29
hjbjerke: Det er rart at man nå skal "finne opp" nye vaksinebevis. Vi har jo hatt tilsvarende i mange år (WHO Gult vaksinekort):   Har selv brukt dette i forbindelse med jobbreiser til Vestafrika (gulfeber, hepatitt, kolera etc.)

Er kanskje litt for lett å forfalske slike?

ElIngles

ElIngles
28.04.21 11:34

Spania åpner for turister med vaksinepass i juni. Flott, så kan i hvert fall NOEN komme seg avgårde, og en god del spanjoler og andre kan begynne å jobbe igjen.

I Norge skal etter planen et forenklet vaksinepass være på plass i løpet av mai. Det skal vise om man er fullvaksinert, har testet negativt eller har blitt frisk fra corona.

ehall

ehall
28.04.21 21:54
ElIngles: Spania åpner for turister med vaksinepass i juni. Flott, så kan i hvert fall NOEN komme seg avgårde

Og hva er forskjellen fra i dag? Spania har ikke stengt grenser så man kan bare reise. Det som hindrer meg å dra i dag, er munnbindpåbudet overalt.

Champis

Champis
28.04.21 23:42

Det er det som blir mest spennende å se med vaksinepasset. Vil det bare gjøre sånn at vaksinerte får lettelser, eller vil det plutselig gi flere restriksjoner for uvaksinerte enn de har i dag?

Iseran2770

Iseran2770
29.04.21 09:35
ehall: Og hva er forskjellen fra i dag? Spania har ikke stengt grenser så man kan bare reise. Det som hindrer meg å dra i dag, er munnbindpåbudet overalt.

Forskjellen kan vel bli at man slipper å sitte 10 dager på karantenehotell når man kommer tilbake. 

Når det gjelder munnbind er jeg helt enig. Jeg drar alltid til Alpene minst en gang i løpet av sommeren, i fjor kunne jeg dratt i juli da var både Østerrike, Sveits og Norge "grønne". Men det var totalt uaktuelt å reise til steder som praktiserte munnbindtvang.    

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg