Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor kan ikke deler av Oslo åpnes opp?

NYTT TEMA
Atreygutten

Atreygutten
18.04.21 19:39

Man kan holde avstand på kjøpesenteret. Trengingssentrer har lite eller ingen smitte. Og det er jo bedre med offentlig skjenking der man kan ha kontroll enn hjemmefester. 

MagneR

MagneR
18.04.21 21:13
Atreygutten: Man kan holde avstand på kjøpesenteret. Trengingssentrer har lite eller ingen smitte. Og det er jo bedre med offentlig skjenking der man kan ha kontroll enn hjemmefester.

Ser akkurat på TV2 nyhetene. Der får man høre at danskene tester 200 000 pr. døgn! Og bruker det for hva det er verdt mtp. åpning av ting og tang. 

Kanskje vi burde se til Danmark...

nostalgikern

nostalgikern
18.04.21 21:24
Atreygutten: Man kan holde avstand på kjøpesenteret.

Dette med at folk er "flinke" til å holde avstand, det er bare tull å påstå, det er de nemlig ikke, (men det er riktig som du sier at de "kan" holde avstand, ja).  Men hadde f.eks. helsedirektør eller vår helseminister omsider kommet på den glupe idéen om munnbindpåbud for kunder på alle slags butikker (og særlig automatisk ved første melding om utbrudd f.eks. på mindre plasser uten smitte så langt osv.), så kunne nok butikker åpnet igjen slik som i Oslo også.  Da ville det jo bare være for slike chartersveiner å holde seg unna som kunder, og du verden for en lettelse det måtte ha vært for personellet  i butikker som pr. i dag er åpne, - dagligvarebutikker altså, de kunne da kanskje sluppet å gå  8 timer med tildels hardt arbeid med munnbind.  (Men såpass empati for slike lavtlønnede slitere har tydeligvis ikke disse helsetoppene da, dessverre...).

Someone

Someone
18.04.21 21:37
nostalgikern: Men hadde f.eks. helsedirektør eller vår helseminister omsider kommet på den glupe idéen om munnbindpåbud for kunder på alle slags butikker

Det er vel strengt tatt det i Oslo-området allerede?

perchri

perchri
18.04.21 23:43
MagneR: Ser akkurat på TV2 nyhetene. Der får man høre at danskene tester 200 000 pr. døgn! Og bruker det for hva det er verdt mtp. åpning av ting og tang.  Kanskje vi burde se til Danmark...

Nei, de venter bare på omgang nr 4 uten ¨å vite det sjøl. Stille før stormen...viruset vil lure oss. Viruset bruker militær taktikk.

ballee

ballee
18.04.21 23:49
nostalgikern: Dette med at folk er "flinke" til å holde avstand, det er bare tull å påstå, det er de nemlig ikke, (men det er riktig som du sier at de "kan" holde avstand, ja).  Men hadde f.eks. helsedirektør eller vår helseminister omsider kommet på den glupe idéen om munnbindpåbud for kunder på alle slags butikker (og særlig automatisk ved første melding om utbrudd f.eks. på mindre plasser uten smitte så langt osv.), så kunne nok butikker åpnet igjen slik som i Oslo også.  Da ville det jo bare være for slike chartersveiner å holde seg unna som kunder, og du verden for en lettelse det måtte ha vært for personellet  i butikker som pr. i dag er åpne, - dagligvarebutikker altså, de kunne da kanskje sluppet å gå  8 timer med tildels hardt arbeid med munnbind.  (Men såpass empati for slike lavtlønnede slitere har tydeligvis ikke disse helsetoppene da, dessverre...).

Tror du virkelig at det er munnkluten som er løsningen på korona-problemene. Niks mister,  denne kan heller virke mot hensikten slik at flere blir smittet. Altfor mange går rundt og tror at de er beskyttet når de trer på maska og resultatet blir at de stikker hodene sammen  og står å skvaldrer med hverandre med mye mindre enn en meter avstand.  Jeg sjøl (maskeløs som alltid)  har ofte også vært nødt til å bøye meg under plexiglasset og rope for å høre hva den stakkars kassadamen egentlig mumler om bak den svarte kluten 

nostalgikern

nostalgikern
19.04.21 11:13
ballee: Tror du virkelig at det er munnkluten som er løsningen på korona-problemene. Niks mister,  denne kan heller virke mot hensikten slik at flere blir smittet. Altfor mange går rundt og tror at de er beskyttet når de trer på maska og resultatet blir at de stikker hodene sammen  og står å skvaldrer med hverandre med mye mindre enn en meter avstand.

Nei, jeg tror slett ikke at denne "munnkluten" du kaller det er hele løsningen på koronaproblemene, slik du tydeligvis har oppfattet meg.  Jeg har forresten ikke nevnt stoffmunnbind, som du vel mener med ditt uttrykk, men i det minste snakker jeg om mest mulig effektive munnbind, vel de samme som brukes f.eks. i helsevesenet. At folk stikker hodene sammen, som du sier, det er selvfølgelig idiotisk og hensynsløst gjort, men så blir jo mange smittet ved at de ikke overholder avstandsreglementet sikkert. 

I India var det 200 000 smittede på ett døgn forleden, helsemyndighetene klager der på at folk gir blaffen i å f.eks. bruke munnbind (ref. bilder fra en religiøs seremoni ute i en elv forleden, sannsynligvis hundre tusen samlet for å rense seg ute i en elv, noen nakne sågar, ingen munnbind å observere, stor sett.  Da ligger de som de reder...).

Benkeslitern

Benkeslitern
19.04.21 13:20
ballee: rope

Jeg sjøl (maskeløs som alltid) har ofte også vært nødt til å bøye meg under plexiglasset og rope for å høre hva den stakkars kassadamen egentlig mumler om bak den svarte kluten 

Hvorfor må du (uten munnbind) rope for at du skal klare å høre hva kassadamen sier ?

(Innlegget ble redigert 19.04.21 13:28)

Benkeslitern

Benkeslitern
19.04.21 13:27
nostalgikern: India

I India var det 200 000 smittede på ett døgn forleden, helsemyndighetene klager der på at folk gir blaffen i å f.eks. bruke munnbind (ref. bilder fra en religiøs seremoni ute i en el I  v forleden, sannsynligvis hundre tusen samlet for å rense seg ute i en elv, noen nakne sågar, ingen munnbind å observere, stor sett. Da ligger de som de reder...).

Hvorfor trekker du frem India som et dårlig eksempel ?  200.000 smittede på et døgn der tilsvarer omtrent det nivået vi har ligget på her i Norge i store deler av April.   Det finnes da andre land som har adskillig flere smittede per dag i forhold til folketall...

ballee

ballee
19.04.21 14:50
Benkeslitern: Hvorfor må du (uten munnbind) rope for at du skal klare å høre hva kassadamen sier ?

Ha ha var sikkert litt keitete skrevet fra meg (skjer ofte det)   Mange folk snakker litt utydelig, også kassadamer, og det blir værre med maske. Jeg hører noen lyder beregnet på meg borte fra kassadama, jeg spør egentlig i normalt toneleie om hva hun sier for noe. En ny utydelig mumling høres, og jeg beveger hodet forbi plaxiglass og er nok litt mer brysk når jeg fremdeles ikke oppfatter hva hun sier. Kan hende er jeg litt perpleks over alle maskerte folk som er rundt meg, jeg har ofte oppnådd å bli sint innen jeg kommer til kassa.  Psykisk ustabil jeg sikkert  (bivirkning av korunaen) .  He he dette  er bare et alldeles unødvendig innlegg :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg