Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nå må kvinner føde mer!

NYTT TEMA
Bjrrn
BjrrnInnlegg: 193
20.05.06 23:54
Den norske befolkningen reduseres. Den aller største grunnen til dette er likestillingen. Det er faktisk nesten bare muslimene som øker. '

Kvinner: Skal jobb og karriere gå foran fremtiden til det norske folk?
tinken
tinkenInnlegg: 5988
21.05.06 00:52
Hvis Islam er en slik - hva er da du som oppfører deg som en?
En islamist...?
tinken
21.05.06 04:37
Nå er det på sin plass å gjøre oppmerksom på at min svar over, var et svar på et innlegg som MOD har slettet. Så derfor kan det glatt overses, ikke minst for trådstarters skyld.
Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
21.05.06 04:43
Bjrrn skrev:
Den norske befolkningen reduseres. Den aller største grunnen til dette er likestillingen.
-----------------
Tull und tøys.

Norge er et av de landene i Europa med høyest fødselstall OG som samtidig har kommet lengst med likestilling.

Det er land i Europa der likestilling ikke er i nærheten av å være på vårt nivå med langt lavere fødselstall.
Xanadu
XanaduInnlegg: 6530
21.05.06 09:35
Vi kan jo starte med å forby 14000 aborter som norske kvinner begår hvert år - det ville jo hjelpe på vei

doit1
doit1Innlegg: 5214
21.05.06 09:38

Du må ha opplevd noe svært bittert med damer, Xanadu?

sill22
sill22Innlegg: 201
21.05.06 14:05
Xanadu skrev:Vi kan jo starte med å forby 14000 aborter som norske kvinner begår hvert år - det ville jo hjelpe på vei

Barn som resultat av sviktende p-piller (jenter helt ned i 13 års alder har sex nå til dags), barn som resultat av voldtekt, barn som resultat av incest,
osv... Du synes forsatt at abort bør forbys??? Tenk deg om før du uttaler deg så utrolig dumt. Du ville vel ikke skånet et barn for et liv fullt av sykdommer og plager heller? Det er ikke bare jenter som har dummet seg ut en fuktig kveld på byen som tar abort bare så du er klar over det!
tinken
21.05.06 15:59
Du kan jo drømme Xanadu......
Bjrrn
21.05.06 16:26
Snipp1 har rett i en ting, vi har kommet langt med likestilling i Norge. Fødselsratene våre er imidlertid sørgelig lesing. Etniske nordmenn føder i snitt i underkant av to barn (pr par). Det betyr at befolkningen reduseres.

Spørsmålet mitt er vel igrunn om vi i praksis kan være så likestilte som enkelte ønsker, og samtidig ha et bærekraftig samfunn?
Snipp1
21.05.06 16:32
Bjrrn skrev:
Snipp1 har rett i en ting, vi har kommet langt med likestilling i Norge. Fødselsratene våre er imidlertid sørgelig lesing. Etniske nordmenn føder i snitt i underkant av to barn (pr par). Det betyr at befolkningen reduseres.

Spørsmålet mitt er vel igrunn om vi i praksis kan være så likestilte som enkelte ønsker, og samtidig ha et bærekraftig samfunn?
--------------------
Som sagt, er det alt for enkelt å sette likhetstegn mellom at vi er likestilte og at det fødes for få barn. Land i Europa med langt mindre grad av likestilling har mye, MYE dårligere fødselstall enn Norge.

Det er kombinasjonen av likestilling og god tilrettelegging av ordninger for barnefamilier i jobb som er noe av nøkkelen til at Norge, sammenlignet med resten av Europa, har relativt gode fødselstall.

Det er absolutt ingen motsetninger mellom å ha et "bærekraftig samfunn" og ha full likestilling. Vi må fortsette med å gjøre situasjonen for småbarnsforeldre stadig bedre, så vil også fødselstallene gå opp.
Bjrrn
21.05.06 17:01
Jeg kunne faktisk tenkt meg at det skal bli vanskeligere å foreta abort. (Og nei, jeg tenker selvfølgelig ikke på småjenter og voldtektsofre)

Jeg er ikke kjent med fødselstallene ellers i vesten, men at våre er for dårlige er et faktum. Da nytter det ikke å si at naboene våre ikke er noe bedre.

Det eksisterer ikke noe sånt som millimeter-rettferdighet. Kvinner må godta å være noe mer hjemme med barna enn menn. De må godta at lønn og karriere blir satt noe tilbake.
Snipp1
21.05.06 17:16
Bjrrn skrev:
Jeg kunne faktisk tenkt meg at det skal bli vanskeligere å foreta abort. (
-----------------
Vil neppe ha noen vesentlig effekt på fødselstallene. I land som Irland, der abort er forbudt, blir det foretatt ca 8000 aborter årlig i UK på irske kvinner, og det er da kun på de som oppgir Irland som adresse. I tillegg kommer irske kvinner som oppgir UK som bosted, som tar abort illegalt i hjemlandet eller som tar abort i andre land.

I tillegg er det slik at mange som tar abort får barn senere i livet. Det er ingen garanti for at de vil få disse i tillegg til barnet de evt vil tivnges til å bære fram.

Jeg er ikke kjent med fødselstallene ellers i vesten, men at våre er for dårlige er et faktum. Da nytter det ikke å si at naboene våre ikke er noe bedre.
-----------------
Det nytter ikke å si at naboene er verre, men det er vesentlig for årsaksforklaringen din. Din teori om at det er likestillingens "skyld" at vi ikke har tilstrekkelig fødselstall for å holde befolkningen oppe holder ikke vann. Land som Ukraina og Russland har så vidt over 1 i fødselssnitt, og der er likestillingen langt dårligere enn i Norge. Norge er, i tillegg til Irland og Albania, de eneste landene i Europa som har en nogenlunde bærekraftig fødselsrate.

Kvinner må godta å være noe mer hjemme med barna enn menn. De må godta at lønn og karriere blir satt noe tilbake.
------------------
Og dette må de godta fordi.... ? Å tro at kvinner må godta dette vil ikke gi flere barn. Jeg tror faktisk du bommer grovt - så lenge norsk økonomi er basert på at både kvinner og menn er i arbeid (og det vil være en vesentlig økonomisk set-back for Norge dersom store deler av den kvinnelige befolkningen skal bli husmødre), er det kun gode ordninger for småbarnsforeldre som vil få opp fødselstallene. Dersom det er slik at det å få barn er noe som holder kvinner vekk fra arbeidslivet og en karriere, vil det bare bli enda færre barn.
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
21.05.06 18:43
Bjrrn skrev:
De må godta at lønn og karriere blir satt noe tilbake.

-- Nei, det skal ikke være nødvendig å godta dette. Hvis man derimot gikk i motsatt retning og fikk et arbeidsmarked hvor kvinner ikke ble "straffet" lønns- og karrieremessig på grunn av svangerskap og barn ser jeg det som sannsynlig at fødselsraten øker..

Carebear
CarebearInnlegg: 8050
22.05.06 14:47
Bjrrn skrev:
Den norske befolkningen reduseres. Den aller største grunnen til dette er likestillingen. Det er faktisk nesten bare muslimene som øker. '

Slik som samfunnet er her i landet, så er de fleste avhengige av to inntekter, se bare på de sinnsyke boligprisene...Og da begrenser det seg hvor mange barn folk får, de skal jo helst tas hånd om, i tillegg til at både mor og far må jobbe... Selv har jeg født tre barn, og det synes jeg faktisk holder, særlig pga helsemessige årsaker. Mener du egentlig at kvinner skal gå hjemme og føde et nytt barn hvert år kanskje? Det hadde ikke vært noe for meg....
apples
applesInnlegg: 6378
22.05.06 16:29
Verden er overbefolket allerede, og det vil bare fortsette å øke til det er umulig å brødfø alle sammen. Jeg ser ikke noen grunn til at vi burde få flere barn bare fordi det fødes få nordmenn i forhold til afrikanere eller asiater.
Earthquake
EarthquakeInnlegg: 13549
22.05.06 18:06
Snipp1 skrev:
Bjrrn skrev:
Den norske befolkningen reduseres. Den aller største grunnen til dette er likestillingen.
-----------------
Tull und tøys.

Norge er et av de landene i Europa med høyest fødselstall OG som samtidig har kommet lengst med likestilling.

Det er land i Europa der likestilling ikke er i nærheten av å være på vårt nivå med langt lavere fødselstall.
---------------

Man kan gjerne sammenligne norske fødselstall med andre europeiske. Da ligger vi over de fleste, det er riktig. MEN, det betyr ikke at det er nok. Norske fødselstall ligger på 1.89 barn/kvinne. Tysk fødselstall ligger på 1.39 barn/kvinne.

Nødvendig fødselstall for å _opprettholde_ befolkningen, vedlikeholdsnivå, er 2.1 barn/kvinne.

Det betyr at norske fødselstall _ikke_ er nok, og at i løopet av noen år, når eldrebølgen slår til, vil vi få en nedgang i befolkningstallet. Forskjellen fra Tyskland er at de vil få denne nedgangen før oss, men hvis vi ikke føder flere barn _vil vi_ følge etter. I tillegg til at det vil bli en generell aldring av befolkningen.

Man kan mene hva man vil om abort, gidder ikke diskutere det her, faktum er at et fødselstall på mindre enn 2.1 barn/kvinne vil være for lavt, uansett hvordan man argumenterer.
Bettie
BettieInnlegg: 8377
22.05.06 18:45
Bjrrn skrev:

-----------

Hvordan har du kommet fram til at likestillingen er skyld i at så "få" barn fødes i Norge?

Du har ikke tenkt på hvor dyrt det er å få ett barn? Det skal ha mat, klær, skolebøker osv. Dette er ikke gratis. Og med de prisene vi har i Norge så er det ikke bare bare å oppfostre ett barn, og i alle fall ikke flere barn. Man skal tross alt ta seg av det barnet man setter til verden og sørge for at det får det det trenger av materielle saker og mat.
Snipp1
22.05.06 20:41
Earthquake skrev:
Man kan gjerne sammenligne norske fødselstall med andre europeiske. Da ligger vi over de fleste, det er riktig. MEN, det betyr ikke at det er nok. Norske fødselstall ligger på 1.89 barn/kvinne. Tysk fødselstall ligger på 1.39 barn/kvinne.

Nødvendig fødselstall for å _opprettholde_ befolkningen, vedlikeholdsnivå, er 2.1 barn/kvinne.
----------------------
Det er helt riktig. Poenget er bare at det blir søkt å si at dette skyldes likestillingen, og at dersom vi på noe vis reverserer denne vil fødselstallene gå opp.

Vi har i Norge alle forutsetninger til å få fødselstall som er tilstrekkelige til å opprettholde befolkningen. Veien å gå er IKKE å reversere noen likestilling (å ta kvinner ut av jobb i Norge vil påvirke landets og familienes økonomi), men å sikre at det er lett å ha barn i Norge. Nok barnehageplasser, velvillig innstilte arbeidsgivere osv osv. Vi er gode på dette, men kan hele tiden bli bedre.

Man kan mene hva man vil om abort, gidder ikke diskutere det her, faktum er at et fødselstall på mindre enn 2.1 barn/kvinne vil være for lavt, uansett hvordan man argumenterer.
------------------
Et abortforbud vil neppe påvirke fødselstallene betydelig - aborter vil bli foretatt i utlandet, og det er absolutt ingen garanti for at de som blir nektet abort får nok barn senere til å opprettholde fødselstallene. De aller fleste planlegger familien sin og har en formening om hva som er et riktig antall barn for dem og deres livssituasjon.
Earthquake
EarthquakeInnlegg: 13549
22.05.06 20:56
Jeg er _for_ full likestilling jeg......
Snipp1
22.05.06 21:01
Earthquake skrev:
Jeg er _for_ full likestilling jeg....
------------------
Jeg også. :-)

Jeg bare kommenterte utgangspunktet for tråden - nemlig at likestillingen er skyldig i at det fødes for få barn.
Medea
MedeaInnlegg: 8772
22.05.06 22:58
Den dagen vi kvinner er i stand til å avle barn alene, så skal jeg med glede gjøre det.
Men så lenge vi må ta idiotiske menn med på kjøpet, så holder det lenge med 1 barn.
IneCha
IneChaInnlegg: 590
22.05.06 23:44
Overskriften: Nå må kvinner føde mer!
----------
Slutt å syt Bjrrn, gjør det sjøl.
HappyDerm
HappyDermInnlegg: 4182
23.05.06 09:07
Bjrrn skrev:

Slik som det alltid har gjort for menn, mener du?
HappyDerm
23.05.06 09:10
Bjrrn skrev:
Kvinner må godta å være noe mer hjemme med barna enn menn. De må godta at lønn og karriere blir satt noe tilbake.

Hvis du seriøst mener at bare kvinner skal passe ungene, må du følge tankerekken din fullt ut og også mene at bare kvinnen skal ha omsorg for barna etter en skilsmisse.

Gjør du det?

Nå som kvinner tar lengre utdannelse enn menn og snart vil ta dem igjen i lønn vil det ikke lengre være noe økonomisk argument for at kvinnen er hjemme mens mannen jobber. Så kanskje du heller skal argumentere for at _menn_ må godta å være hjemme et par år, heller. De har vel like mye ansvar for landets fremtid.
HappyDerm
23.05.06 09:30
Og la oss like godt krydre debatten med litt fakta. I en artikkel i Aftenposten idag henvises det til en undersøkelse som sier at: "En undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå tyder på at mange menn utsetter farskapet til de kommer i 40-årene."

Det er med andre ord mennene som må ta ansvar her for å få avlet frem flere barn.
Pa-majemo
Pa-majemoInnlegg: 956
23.05.06 12:14
Medea skrev:
Den dagen vi kvinner er i stand til å avle barn alene, så skal jeg med glede gjøre det.
Men så lenge vi må ta idiotiske menn med på kjøpet, så holder det lenge med 1 barn."

Det er da ikke noe problem aa avle barn alene... Det er jo det mange kvinner oensker uansett naar menn stort sett jages saa snart barnet er unnfanget. Det finnes nok av menn som ikke er opptatt av ansvar, som gledelig betaler barnebidraget hvis de slipper aa tenke noe mer paa barna. En slik mann hadde passet perfekt for deg.
FpStfu
FpStfuInnlegg: 990
23.05.06 13:02
Ja, så billig som det er å leve i dette landet i dag, vil det iallefall bli lettere for en familie å få 6 unger når ikke begge foreldrene er i jobb. :)

-------------------------------
Verden flyter over av dumme mennesker.
Medea
MedeaInnlegg: 8772
23.05.06 23:37
Pa-majemo:

nei, det hadde det ikke på noen måte.
Jeg har ikke spesielt lyst på en tilværelse som alenemor, men hvis det er alternativet til å høre på stakkarslige menn klager over at de blir "jaget og mishandlet", så ja takk.. da satser jeg på jomfru fødsel neste gang je skal ha barn.
kathinka
kathinkaInnlegg: 905
05.06.06 00:20
Bjrrn skrev:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er det bare kvinnenens skyld? Det må da faktisk to til for at det skal bli nye norske verdensborgere. Leser ofte at kvaliteten på norske menns sæd er elendig.
daniboy
daniboyInnlegg: 256
05.06.06 17:34
En av Norges attraksjoner og årsak til mange utlands beundring for Norge, er dets storslåtte natur og lave folketall. Dette fascinerer spesielt europeere på kontinentet, som oftest lever i både mindre og mer folkerike land.

Øker vi folketallet, så minker vi naturen, og mister dermed hele beundringsgrunnlaget.

Derfor lite smart å oppfordre til å øke den norske befolkning, spør du meg ;)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg