Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vil det være rett?

NYTT TEMA
henio
henioInnlegg: 1922
29.05.06 13:19
Snipp1 skrev:
Verden fungerer ikke slik. Men allikevel så er det ekstremt viktig at dersom dette skal väre en likestillingssak så må middelet väre å tolerere mindre slag fra kvinner, ikke å tolerere mer fra menn. Likestilling er ment å väre noe positivt.

--> Jeg prater ikke her om blind vold fra/mot det ene eller andre kjønnet, men om holdningen om at "det er galt å slå jenter uansett". Dersom jenta mi blir angrepet av en kvinne, så kommer jeg til å slå denne kvinnen så hun går ned for telling. Akkurat som jeg ville gjort mot en mann som angrep meg eller noen andre av mine venner. (Forutsatt at jeg klarer da naturligvis, men slike forbehold kan man med enkelhet ta i et diskusjonsforum ;) Men dagens generelle holdning på området tilsier at jeg kan bli hengt ut i etterkant fordi jeg da er "han som slo en jente".

Ca 90% av alle drap i Norge er det menn som står for. Dette blir ikke sett på som en likestillingssak, men jeg synes menn skal drepe mindre - ikke kvinner drepe mer.

--> Hvem som dreper mest og hvem som slår mest er uinteressant i denne diskusjonen. Dette dreier seg om EN ENKEL holdning/settning, "du [som gutt] skal ikke slå en jente".
Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
29.05.06 13:20
EnMann skrev:
folk må få være litt menneskelige synes jeg - på godt og litt ondt. Det må være rom for skolevei-knuffingen (nei, nei ikke mobbing) også i voksen alder uten at storebror tilkalles og man trekkes for Haag-domstolen.
------------------
Men sånn er det da også? Jeg knuffer og blir knuffet - uten at noens brödre blir tilkalt, eller at noen roper på sjefen.

Problemet oppstår når noen ikke evner å se at det ikke er skoleveiknuffing det er snakk om, og at det de kanskje oppfatter som uskyldig lek ikke oppfattes som det av de de leker med. Kanskje man skal reservere knuffingen til de man faktisk kjenner? Det blir som med sarkasme. Ikke alt går rett hjem hos alle.
EnMann
EnMannInnlegg: 11729
29.05.06 13:21
hehe tinken,

og du svømmer over av Kvinnens oppskrytte empati - den typen empati som aldri kan krysse kjønnsgrensen - ser jeg...
:)
Snipp1
29.05.06 13:22
henio skrev:
Dette dreier seg om EN ENKEL holdning/settning, "du [som gutt] skal ikke slå en jente".
----------------
Ja og poenget mitt er at vi skal holde på denne holdningen, og la den gjelde også for jenter.
tinken
tinkenInnlegg: 5988
29.05.06 13:22
Dask på EnMann....fortsetter du slik du holder på,blir du den som ligger underst...
Bene
BeneInnlegg: 13431
29.05.06 13:23
Beste Mannen, eg viser til side 1, mitt svar 2503.

Temaet var kor vidt det er akseptabelt å slå ...
henio
29.05.06 13:24
Snipp1 skrev:
henio skrev:
Dette dreier seg om EN ENKEL holdning/settning, "du [som gutt] skal ikke slå en jente".
----------------
Ja og poenget mitt er at vi skal holde på denne holdningen, og la den gjelde også for jenter.

--> Er du imot nødrett-paragrafen?
Snipp1
29.05.06 13:28
henio skrev:
---------------
Den har vel like lite med saken å gjöre som antall drap i Norge og hvem som står bak dem.
Bene
29.05.06 13:29
Henios "Dersom jenta mi blir angrepet av en kvinne, så kommer jeg til å slå denne kvinnen så hun går ned for telling."

Uansett? Kva med å førebyggje slike situasjonar, gå i mellom, gripe og halde den angripande kvinna fast og gjere andre, situasjonsavhengige tiltak i samarbeid med andre? Til dømes.

Det er jo grunnar til at folk slår. Ein får prøve både å hindre slåing, samt finne ut av årsakssammenhengane og så gå ut frå dei. Enten det dreier seg om menn eller kvinner.
henio
29.05.06 13:37
Bene skrev:
Uansett? Kva med å førebyggje slike situasjonar, gå i mellom, gripe og halde den angripande kvinna fast og gjere andre, situasjonsavhengige tiltak i samarbeid med andre? Til dømes.

Det er jo grunnar til at folk slår. Ein får prøve både å hindre slåing, samt finne ut av årsakssammenhengane og så gå ut frå dei. Enten det dreier seg om menn eller kvinner.

--> Gjør du det vanskelig og nekter å forstå? Eller er det VIRKELIG så vanskelig å forstå hva jeg mener.

--> Det finnes lover i norge i dag som gir meg rett til å gripe inn dersom noen angreper noen andre.

Men, så er situasjonen slik, at dersom en kar, angriper en kompis av meg, så vil det for de fleste virke helt ok, at jeg går inn og gir denne karen en kilevink for å beskytte kompisen min.

Akkurat som det for mange vil være uhørt at jeg gjør det samme mot en dame som angriper en veninne av meg. Fordi da har jeg slått en jente.

Ser du poenget? Jeg kan virkelig ikke skjønne hva som skal være så vanskelig å fatte.

Ikke heng deg opp i ordlyden i innleggene mine. Det virker bare smålig og barnslig. Jeg ville selvfølgelig ikke legge ut en strak høyre og knekke kjeven på en jente som gav en venninne av meg en ørefik.

Poenget er at det ikke skal være noe mer galt å gripe inn mot en dame, enn mot en mann.
henio
29.05.06 13:40
Snipp1 skrev:
henio skrev:
---------------
Den har vel like lite med saken å gjöre som antall drap i Norge og hvem som står bak dem.

--> Ja i utgangspunktet, helt til du sa at "du som gutt skal ALDRI slå en jente" skal beholdes og også gjelde jenter. Da må jeg bare spørre, fordi jeg er ikke av den oppfattningen at det ALLTID er galt å slå. (ref; nødrett/nødverge-paragrafen). Poenget mitt her er at det IKKE er like greit for meg (som gutt) å gripe inn mot en kvinnelig angriper, som det ville vært mot en mannlig, selv om jeg har full rett til dette i følge loven.
EnMann
29.05.06 13:41
hei snipp1, og andre,

jeg holder fast ved at det må være en viss alvorlighetsgrad og en viss vedvarenhet før jeg vil definere kontakt som vold og løper til Karita med min indignasjon snipp1. Og jeg sparker ikke inn ansiktet på syndere med mine sterkeste verb og mest sårende adjektiv ved første berøring.

Når det er sagt er mine ikke-seksuelle interaksjoner gjerne håndtrykk, klem og litt klapp på de minste hodene - så jeg føler meg trygg i alle fall...

Til trådstarter må jeg si at hvis du - som meg - bommer med voksenlivets eneste slag (svær gutte-bølle fra tidlig ungdom som slo først må vite), er du heldig.

Det er IKKE OK å slå folk - men la ikke frykten for en gangs sviktende kontroll eller trussel om pestilens ved den slappeste ørefik skrumpe deg inn i funksjonshemming heller.

Og jenter er IKKE mer hellige enn gutter - lenger. De har for lengst likestilt seg forbi sin egen pidestall - ihvertfall retorisk sett.

I virkeligheten bør du fortsatt kjøpe roser.
Selvsagt.
Bene
29.05.06 13:42
Poenget mitt - og fleires her - er at det er feil å kalle ei utviding av "retten" til å slå menn til "retten" til å slå folk uansett kjønn, for likestilling.

Det er ikkje å fremje likestilling, men å auke valdsspiralar i samfunnet.
Bene
29.05.06 13:45
Jaja. Fanden ta å vere 100 % seriøs og halde seg til temaet.

*Gå og kjøpe rose til Kjærasten.* Takk for påminning, EnMann.
EnMann
29.05.06 13:49
både dask og ligge underst tinken,

i dag er det bare Karitas hemmelige nummer som berger deg fra gapestokk og nihalet katte...
Snipp1
29.05.06 13:50
henio skrev:
--> Ja i utgangspunktet, helt til du sa at "du som gutt skal ALDRI slå en jente" skal beholdes og også gjelde jenter. Da må jeg bare spørre, fordi jeg er ikke av den oppfattningen at det ALLTID er galt å slå. (ref; nødrett/nødverge-paragrafen). Poenget mitt her er at det IKKE er like greit for meg (som gutt) å gripe inn mot en kvinnelig angriper, som det ville vært mot en mannlig, selv om jeg har full rett til dette i følge loven.
-------------------
Nå gjör du deg vanskelig. Det er en vesentlig forskjell på situasjoner der det er fare for liv og helse og ingen annen måte å avverge det på enn å forsvare seg, og på "hverdagsvolden" som jeg oppfatter at denne tråden handler om.

Selvsagt skal man kunne forsvare seg, men i de aller, aller fleste tilfeller der man blir slått, kan man bare gå sin vei. Det burde gjelde for gutter og jenter, men jeg er enig i at det gjelder forskjellige regler for kvinner og menn.
Snipp1
29.05.06 13:56
EnMann skrev:
jeg holder fast ved at det må være en viss alvorlighetsgrad og en viss vedvarenhet før jeg vil definere kontakt som vold og løper til Karita med min indignasjon snipp1.
--------------------------
Har du fått store protester på det her inne?

De fleste vet hvor grensene går når man agerer med folk man kjenner. Men - det er alltid en god idé å se an publikum litt för man går i närkontakt.

Som sagt - det blir som når man drar til med vitser. Jeg ser ihvertfall an hvem jeg spöker med - det er ikke alle som har samme morbide sans for humor som meg. Kanskje ikke alle har de samme grensene som deg? Det finner man ofte ut når man kjenner folk, men det er vanskelig å skue hunden på hårene. Eller hvordan det nå enn var at det ordtaket löd.

HappyDerm
HappyDermInnlegg: 4182
29.05.06 14:01
henio skrev:
Og _derfor_ går det under likestilling, da det har hersket en holdning over det ganske land at det er "galt å slå jenter" hvis du er gutt, men ikke omvendt.

Det skyldes jo at typen slag er så utrolig forskjellig. Dersom guttenes typiske slagmåte var en lett dask i ansiktet hadde sikkert det også vært akseptert, for det er jo ikke et slag som gjør så veldig vondt eller man får skader av.

Men guttens måte å slå på er ikke slik. Derfor er det forskjell i hva man aksepterer.

Dette er ikke et likestillingsspørsmål. Det går på fysiske forskjeller hos kjønnene. Når det er er sagt, så tror jeg ikke at det er så akseptabelt lengre at ei jente kan daske til en gutt bare hun blir bittelitt fornærmet på ham.
Snipp1
29.05.06 14:04
henio skrev:
Poenget er at det ikke skal være noe mer galt å gripe inn mot en dame, enn mot en mann.
--------------
Poenget er at det burde väre like galt å "gripe inn" mot enn mann, som det er mot en kvinne. Og det gjelder uansett hvilke kjönn den som griper inn har.

Og da snakker jeg ikke om de situasjonene der der er livsnödvendig å forsvare seg.
EnMann
29.05.06 14:18
huhumm snipp1,

du bør nok kreve å se Nami-sertifikatet og dokumentert fartstid hos Franquins sorte sider før du drar vitsene dine ja.

Jeg deler synet ditt på god folkskikk og sosiale antenner, men synes vi skal bruke tau isteden for nagler når vi korsfester de som trår over våre egne grenser.

Noen som er lei henne som ikke har hørt om de to desimetre intim-sfære vi andre omgir oss med - han som kommer helt opp i ansiktet ditt med entusiasmen sin hele tiden? Hun kunne gjerne lingse litt i meg istedenfor...

...men å kalle det vold..?..
henio
29.05.06 14:23
Snipp1 skrev:
Poenget er at det burde väre like galt å "gripe inn" mot enn mann, som det er mot en kvinne. Og det gjelder uansett hvilke kjönn den som griper inn har.

Og da snakker jeg ikke om de situasjonene der der er livsnödvendig å forsvare seg.

--> Så det må være fare for liv før du ville grepet inn i en situasjon? Greeeeeeit... jeg er glad, og det burde du også være, at det finnes sånne som meg, som ville grepet inn lenge før det stod liv på spill.

Snipp1
29.05.06 14:24
henio skrev:
--> Så det må være fare for liv før du ville grepet inn i en situasjon? Greeeeeeit... jeg er glad, og det burde du også være, at det finnes sånne som meg, som ville grepet inn lenge før det stod liv på spill.
------------------
§ 17. Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Snipp1
29.05.06 14:28
Jeg har brent meg på å dra kreftvitser med publikum som ikke syntes det var spesielt moro.

Jeg har like store problemer med damer fullstendig uten intimsone, som jeg har med mannfolk som tror at rompeklyping oppfattes som kompliment av alle uten pikk. Ingen av delene har da noe med vold å gjöre - men er det slik at vi skal akseptere alt, unntatt vold?

henio
29.05.06 14:30
HappyDerm skrev:
Det skyldes jo at typen slag er så utrolig forskjellig. Dersom guttenes typiske slagmåte var en lett dask i ansiktet hadde sikkert det også vært akseptert, for det er jo ikke et slag som gjør så veldig vondt eller man får skader av.

--> Hva er forsjellen på et dask fra meg og et dask fra deg? Er det gitt at det ene er mye verre enn det andre? Dette handler ikke om at en liten jente og en stor mann ser hvem som kan gjøre størst skade på hverandre, det handler om holdningen "du [som gutt] skal aldri slå en jente"

Dette er ikke et likestillingsspørsmål. Det går på fysiske forskjeller hos kjønnene. Når det er er sagt, så tror jeg ikke at det er så akseptabelt lengre at ei jente kan daske til en gutt bare hun blir bittelitt fornærmet på ham.

--> Neida, dette går ikke på fysisk forsjell mellom kjønnene, det går på holdninger om at det uansett er galt for en gutt å slå en jente. Uansett om man bruker knyttnevnen, støvelen, håndflata, albuen, panna eller skuldren. Og du har nok rett, at det går riktige veien. Det er ikke lenger SÅ akseptabelt som det var, det går riktig veien, men at det fortsatt er store forsjeller mellom kjønnene finnes det liten tvil om.
henio
29.05.06 14:35
Snipp1 skrev:
§ 17. Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

--> Og poenget var?
Snipp1
29.05.06 14:37
henio skrev:
--> Og poenget var?
----------------
At det skal en del til för det er lovlig å slå.
henio
29.05.06 14:48
Ja, og poenget er?

Sist jeg sjekket så handlet denne tråden om forsjellen på hvem som har "lov" til å slå hvem av kvinner og menn, ikke NÅR man har LOV til å slå.
Sandviper
SandviperInnlegg: 10543
29.05.06 14:55
Moffe_4 skrev:
..men i sånne situasjoner så må de tåle vår måte og hondtrere ting på!

--> Ikke bland "vår" måte inn i debatten. Det er på langt nær alle menn som slår, så jeg ber deg droppe generaliseringen siden jeg ikke vil ha på meg at "vår" (underforstått "min") måte å løse problemer på er å klaske løs på omgivelsene dersom frustrasjonene øker..

På forhånd takk.
tinken
tinkenInnlegg: 5988
29.05.06 15:44
...mm-mm-mjj-AUUU!!
Bene
29.05.06 15:54
OK, Henio. Då seier vi at det framleis bør gjelde at menn ikkje har lov å slå kvinner.

Og likestillinga kickar inn slik: Kvinner har heller ikkje lov å slå menn.

Right?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg