Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er det beste for kvinner?

NYTT TEMA
Unda
UndaInnlegg: 601
07.06.06 22:13
Jeg lurer på hva som er best for kvinner? Skal kvinner kvoteres inn i styrer o. l og dermed tvinge arbeidsgiverer til slike kvoteringer eller skal kvinner bli innsatt i styrer på bakgrunn av sine kvalifikasjoner? Jeg er dypt uenig med Ap som er for at det skal være en prosentvis andel av kvinner i ulike styreverv o. l. Jeg synes det er helt merkelig at kvinner skal kunne kvoteres inn fremfor f. eks bedre kvalifiserte menn. Det viktigste må jo være at de best kvalifiserte får disse vervene. Jeg vil anta at det for kvinner (ihvertfall for meg) vil være nedverdigende å vite at man ikke har fått vervet på bakgrunn av ens kvalifikasjoner.

Hva mener dere??
Carebear
CarebearInnlegg: 8050
08.06.06 14:08
Når man leser at enkelte av disse "styregubbene" har opp i mot 100 styreverv, og hver bedrift har i gjennomsnitt 6 styremøter i året, da kan man jo lure på hvor god jobb de gjør for de ulike bedriftene de representerer... De har jo som regel en fet jobb i tillegg... Altså full jobb, og ca 600 styremøter i året.... Tror nok det er endel vararepresentanter som har nokå gjøre.... Så endel kvinner kunne kanskje gjort en like god jobb?
Og det er vel ikke snakk om å plukke damer opp fra gata og plassere dem i styrerom? Vi snakker vel om velkvalisfiserte kvinner, det finnes noen av dem vet du...

Forøvrig så ønsker ikke jeg meg noen styreplass, jeg har nok med jobben min, mann, barn og hus, kunne ikke falle meg inn å bruke kveldene mine til møtevirksomhet...
Keva
KevaInnlegg: 20769
08.06.06 14:22
Unda skrev:
Jeg lurer på hva som er best for kvinner? Skal kvinner kvoteres inn i styrer o. l og dermed tvinge arbeidsgiverer til slike kvoteringer eller skal kvinner bli innsatt i styrer på bakgrunn av sine kvalifikasjoner?
Men kvotering har _alltid_ foregått i styrerommene: Gutteklubben Grei kvoterer inn menn som er med i gutteklubben, og som er mest mulig lik dem selv. Og så må selvfølgelig disse likhetene fremstilles som de eneste mulige kvalifikasjoner som medfører styrekompetanse... Derfor stiller kvinner med et evig handikap i dette skuespillet: De er av feil kjønn, og de vil alltid kunne defineres som ukvalifiserte.
Jeg er dypt uenig med Ap som er for at det skal være en prosentvis andel av kvinner i ulike styreverv o. l. Jeg synes det er helt merkelig at kvinner skal kunne kvoteres inn fremfor f. eks bedre kvalifiserte menn. Det viktigste må jo være at de best kvalifiserte får disse vervene.
En prosentvis andel er muligens den eneste måten man kan rokke ved gutteklubbens likhetsidealer på. Hvem sier forresten at disse gutteklubb-mennene nødvendigvis er så fantastisk mye bedre kvalifiserte? Og hvorfor skal vi fortsatt godta at de kvoteres inn i alle disse styrevervene (som det må være _helt_ umulig å skjøtte ordentlig!) uten at det overhodet vurderes å se etter andre, kvalifiserte personer - også kvinner?
K:
Kvotering handler ikke om å innsette folk uten kvalifikasjoner. Den typen kvotering som er mest vanlig, innebærer å velge en kvinne fremfor en mann ved _like_ kvalifikasjoner. Hva er nedverdigende ved det?

Keva

EnMann
EnMannInnlegg: 11729
09.06.06 09:34
Keva skriver...

...feminismens mantra om kvinners dugelighet og menns konspirasjoner.

Kvinner sitter alt i styrer - både as og asa. Utålmodige feminister og kvinne-politikere (de som har Kvinnen som eneste sak og agenda - tenk det) synes imidlertid det er for få. De kan ikke tåle at ikke flere kvinner når opp naturlig, derfor skal Hun kvoteres frem utenfor konkurranse også her - Kvinnen.

Hvem ER disse feministkreftene som tror de vet bedre enn eiere og dagens styrer i verdens mest sukksessrike land hvordan bedriftene burde styres ? Selv symbol-kvinnen Marit Arnstad - som feminismen skal ri inn i fremtiden på - forstod selv at hun ikke er kvalifisert til styreleder i Statoil.

Likevel maler mantraet videre om flinke jenter som holdes utenfor. Alle som har kvinner rundt seg kan observere at alt som går henne imot - umiddelbart er noen andres feil. Samme mekanisme brukes i kvinne-politikk : Når for få kvinner når opp er det mannens feil.

Kamuflert som "bedriftens beste" presser man kvinner inn i maktposisjoner - med kjønnet foran seg som viktigste kvalifikasjon. Nesten samme strategi som skilmisser og "barnas beste".

Alt koker ned til kampen for "Kvinnens Beste"...
på bekostning av menn, barn og nå også -
private bedrifter og deres
eiere.
:)

lukrets
lukretsInnlegg: 3370
09.06.06 19:51
du vet det var en mannlig minister fra Høyre som kom med kvoteringsloven for ASA? Jeg har ikkke akkurat sett for meg han som kvinnepolitiker og feminist.

lucretius
EnMann
EnMannInnlegg: 11729
09.06.06 20:08
hei lukrets,

joda jeg vet at det var Ansgar Gabrielsen som bar barnet til dåpen, men han sugde vel ikke ideen fra eget bryst. Alle forslag som legges frem i Stortinget kokes sammen av mange. Det veies, måles og kompromisses. Bare hesthandler-pungen mangler fra den gamle Martna'n.

Det er vel ingen som tviler på hvor det evige Kvinne-Kvoterings presset kommer fra. Vi har feminist-politikere som baserer hele karrieren på KvinneSak - men ingen som engang har MannsSak som bigesjeft.

Kravet fra feministene er ikke ulikt Kvinnens krav til hjemmemannen sin - kravene som aldri tar slutt samme hvor mye han løper eller vasker fordi det er selve kravene som er Hennes største behov. Tvert imot står han i fare for å bli kjedelig hvis han blir for føyelig.

Rart det der.
:)
Klikk for å gå tilbake til toppen