Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinnesaken har skada barna

NYTT TEMA
Minnah
MinnahInnlegg: 1917
29.11.06 12:03
Det mener kvinnesaksforskjemper Torild Skard:

– Kampen for kvinners rett til deltakelse i arbeids- og samfunnsliv har vært helt avgjørende. Spørsmålet er om dette har skjedd på bekostning av barna. Vi presses til å nedprioritere det å ta vare på barna våre, sier Skard, som mener morsrollen må behandles som det den er; unik, sentral og grunnleggende.

[url]http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2439262.ece[url]
HappyDerm
HappyDermInnlegg: 4182
29.11.06 12:06
Det er jo ikke bare mødrene som har ansvaret for barna. Hvorfor krever man ikke likegodt at fedrene er mer hjemme?

Minnah
MinnahInnlegg: 1917
29.11.06 12:17
Personlig er jeg enig med Skard: morsrollen er grunnleggende og unik.

Det er viktig og positivt med tilstedeværende fedre, men en morsrolle kan de ikke fylle.
HappyDerm
29.11.06 12:20
Da mener du vel også at fedre ikke har noe krav på omsorgen dersom foreldrene skilles?

Jeg henter popcorn....:)
EnMann
EnMannInnlegg: 11729
29.11.06 12:22
hakk i plata HappyDerm,

hvorfor ikke heller ta stilling til temaet i tråden - den aktive morsrollen som både unik og ønsket ?
:)
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
29.11.06 12:23
*tar med en kasse pils og setter seg ned ved siden av HappyDerm og venter på stormen*
kanutten85
29.11.06 12:27
Det er viktig og positivt med tilstedeværende _foreldre_. Menn kan like gjerne være hjemme og stelle hus og barn - å si at mødre skulle fungere bedre til dette vitner om steinaldermentalitet.
tinken
tinkenInnlegg: 5988
29.11.06 12:31
Minner EnMann om at det var trådstarter selv som hevdet at "Det er viktig og positivt med tilstedeværende fedre, men en morsrolle kan de ikke fylle".

Jeg synes det er et like viktig tema å ta fatt i som morsrollens betydning - og de hører unektelig sammen. For et barn må vel nødvendigvis ha to foreldre for å i det hele tatt komme til verden.....

Alltså..trådstarter hevder at morsrollen er unik og at en far aldri kan fylle den....det er riktig og positivt hvis han er tilstedeværende - med andre ord ønskelig....og that's it.....?
HappyDerm
29.11.06 12:36
EnMann skrev:
hvorfor ikke heller ta stilling til temaet i tråden - den aktive morsrollen som både unik og ønsket ?

Det er da ingen som er uenige om dette. Men morsrollen kan fint kombineres med å ha et yrke, akkurat som at farsrollen kan det.
Gubban
GubbanInnlegg: 1404
29.11.06 13:13
Det er vel ikke bare kvinnene i seg selv som ødelegger familielivet og barna. Det er vel også arbeidsplassene....de kvinne domminerte arbeidsplassene. Man burde reklamere for sin bedrift ...fri for innpåslitne gnålende kjerringer..Da skal jeg søke.
Det kreves ekstremt mye av oss arbeidstakere. Det er ikke nok at vi tilbringer den beste tiden av livet vårt og den beste tiden av døgnet på arbeidet. Nei da, vi skal pinadø møte til lønningspils, seminar, kurs, høstfest, vårfest, bedriftsfest, julebord heisafest og drittingsfest også. Det kreves ! Uten partner selvsagt, man skal jo bedre det psykososiale miljøet.....man bygger samhørighet og greier Jeg vil ikke ha samhørighet med denne gjengen jeg.....Jeg har mine venner , barn, kjærest, hund og omgangskrets fra før..Min fritid vil jeg ha ifred !.
Man skal ha dårlig samvittighet for å forsømme sine arbeidskammerater og kollegaer liksom.Det viskes om denne festbremsen.....om den usosiale...Dette er kjerringer...splitt og hersk basiller...baksnakk og bakvaskelser...Intrigemakerne...som ikke har gjort seg fortjent til lønningsposen på 30 år...De har flørtet og ofte ligget seg frem til sin stilling.. Det er selvsagt sin partner og unger og sin familie man forsømmer. Det er de jeg ønsker å tilbringe mere tid med. Det er ovenfor de jeg har dårlig samvittighet, ikke disse kjerringene jeg har sett altfor mye av allerede. Ikke disse helsikkes skilte kontorkjerringene og deres like som renner rundt å leker fjortiser..... Det oser østrogen av dem....Det er kvalmende og uspiselig. Jeg har fått mere enn nok etter en dose på 7,5 timer , fem dager i uka.
Dette har blitt værre og værre med årene jo fler kjerringer det kommer på en arbeidsplass , jo værre blir det.Man snakker så varmt om det sosiale.......hva det betyr for arbeidslysten..Om de myekeverdiene disse fruentimmerne bidrar med...Dra meg i drøvveln ..Disse kjerringen kunne heller beflitte seg på å holde seg heime til kallen sin og ungene, så hadde man kansje sluppet så mye utroskap, dobbelmoral og skilsmisser. Mere veltilpassede barn og et familieliv som fungerte.
Som regel er jo disse noe "voksne" kjeringene skilt allerede, og på jakt etter nye mannebein..Eller de er på god vei ut av heimen med sin oppdemmede missnøye. De skal oppleve sin nye ungdom de, stakkars..Det er jo derfor de mangler så mange kjerringemner ute på bygdene og må arrangere bonderomantikk...Søl....De kommer fra bygdene selvsagt og fra de absolutte grissgrente strøk og har .for dem alt for liten kontaktflate. De renner rundt og skal være sosiale...og nåde deg om du rynker på nesa......Det kan koste deg lønnstrinn og opprykk. De er jo selvsagt verdensmestre i sladder...De slarver og sladrer...og sleiker seg oppover.
Det er denne...nå gjennomsnitlige kvinne vi menn må slite med som er samfunnsfiende nr. 1. Det er de som er ansvarlige for nedbrytingen av vårt samfunn...Forsømmelsen av våre barn og en moral som er under den katta til naboen har.
¨Jeg hater dere av hele mitt hjerte ..Gu.
HappyDerm
29.11.06 13:21
zzzz.
doit1
doit1Innlegg: 5214
29.11.06 13:28
kanutten85 skrev:
Det er viktig og positivt med tilstedeværende _foreldre_. Menn kan like gjerne være hjemme og stelle hus og barn - å si at mødre skulle fungere bedre til dette vitner om steinaldermentalitet.
......

Likevel er det dette som blir trukket fram når ungene skal "fordeles" etter skilsmisse. Snakker vi om vikarierende motiver?

Hei forresten. :)

kanutten85
29.11.06 13:36
Hei du :o)

Det kan virke som om det er vikarierende motiver her inne også - gutta her roper jo støtt og stadig om likestilling vedr. barnefordeling, men når det gjelder jobb og karriere har kvinnene å være hjemme med barna, fordi de er de beste omsorgspersonene..

Man ser vel også oftere - ettersom holdningene i begge "leire" så smått endres at det blir mer og mer 50/50 fordeling.
kanutten85
29.11.06 13:37
Skjønner ikke et pip av hva du sier, Gu. Men jeg er jo kvinne. Og blond. Og liker avsnitt.

*smask*
doit1
29.11.06 13:41

Du har et poeng - det som er synd er at barna som regel havner i midten av slåsskampen, mens foreldrene slår hverandre i skallen med mer eller mindre gode argumenter.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 85043
29.11.06 13:42
HappyDerm skrev:
Det er jo ikke bare mødrene som har ansvaret for barna. Hvorfor krever man ikke likegodt at fedrene er mer hjemme?

Men er ikke klare kjønnsroller og en trygg oppvekst for barna bedre enn totalt kaos?
kanutten85
29.11.06 13:46
doit1 skrev:

Du har et poeng - det som er synd er at barna som regel havner i midten av slåsskampen, mens foreldrene slår hverandre i skallen med mer eller mindre gode argumenter.
-----------
Det har du rett i. Men da snakker vi ikke likestilling - der er foreldrene like ille.

Hilsen Nutten - skilsmissebarn på 27. året.
Gubban
29.11.06 13:47
kanutten85 skrev:
Skjønner ikke et pip av hva du sier, Gu. Men jeg er jo kvinne. Og blond.
xxx
Jeg
forstår du forstår deg på avsnitt...
Resten av det du skriver er jo som forventet.
Gu.
HappyDerm
29.11.06 13:48
GiPazzini_85 skrev:
Men er ikke klare kjønnsroller og en trygg oppvekst for barna bedre enn totalt kaos?

De kan vel oppnå dette uten å låse mor til kjøkkenbenken. At barna lærer at både mors- og farsrollen er på jobb er vel ikke så traumatisk. Evt kan jo far være mer hjemme, hva i alle dager skulle være skadelig ved det?
Carebear
CarebearInnlegg: 8050
29.11.06 13:51
Hei GU

For en gangs skyld er jeg en smule enig med deg. Her som jeg jobber har vi julebord med partnere, og det synes jeg er helt fint, tar gjerne med gubben på julebord jeg. Noen ganger i året er det pizza, eller bowlingkveld, da uten partnere. Og jeg hadde nær sagt, heldigvis, så blir disse stort sett lagt til fredager da jeg har unger, så da kan jeg takke nei med god samvittighet. For til tross for at jeg er jente/kvinne så får jeg faktisk litt nok av de jeg jobber sammen med *på* jobben, føler ikke noe stort behov for å omgå dem på fritiden.

Lønningspils blir det dårlig med, alle her bruker bil på jobb, så da stopper det seg selv:) Mulig det er verre i større bedrifter i mer urbane strøk...
Gubban
29.11.06 13:54
Carebear skrev:
Hei GU

For en gangs skyld er jeg en smule enig med deg.
xxx
Jeg synes det blir litt ofte nå at du for en gangsskyld er litt enig med meg...

Gu
Carebear
CarebearInnlegg: 8050
29.11.06 13:55
Hehe, det kan vel fortsatt telles på TO hender da;)
doit1
29.11.06 17:50
kanutten85 skrev:
Hilsen Nutten - skilsmissebarn på 27. året.
..........

Hmm. jeg har alltid lurt på om det er noe som "går over" når en blir voksen?

lukrets
lukretsInnlegg: 3370
29.11.06 21:49
man kan ikke lage en omelett uten å knuse noen egg. jeg synes noen titusener eller hundretusener barn som muligens har fått redusert livskvaliteten sin er en billig pris å betale for at kvinner har kommet seg ut i arbeidslivet, blitt mer selvstendige, drikker mer, har mer tilfeldig sex, tar mer utdannelse og gjøre de _viktige_ tingene her i livet.

lucretius

kanutten85
30.11.06 07:30
doit1 skrev:
Hmm. jeg har alltid lurt på om det er noe som "går over" når en blir voksen?
----------------
Vet ikke? For meg har det (nesten) alltid vært slik, så jeg kjenner ingen annen verden. Men jeg har en venninne hvor foreldrene skilte seg for ikke mange årene siden, og det var nok like ille for henne tror jeg, selv om hun var 30. Men nå er de lykkelig gjenforent :o)

likeverd
likeverdInnlegg: 477
30.11.06 11:08
Enkelte feminister er ærlige nok til å innrømme at i sin tid var det kvinnekamp og ikke barnets beste som sto på agendaen.

Feminister var opptatt av at kvinner skulle ha mer av det de var misunnelige over at mannen hadde.

De glemte barna opp i hele kvinnekampen.

At systemet har lokket mannen delvis vekk fra familien med diverse bestikkelser, nødvendigheter, privilegier og frynsegoder, blir absolut ikke bedre når kvinnen skal gå samme veien og la barna i stikken.

Mor er fra naturens side ikke viktigere enn far - men når systemet beslaglegger far vil naturligvis mor være viktigere for barna!

Heldigvis innser fler og fler at hvis mor går i fars fotspor vil barna bli forsømt, men løsningen må være at vi styrker barns rett til, krav på, ønske om og behov for to likeverdige foreldre - både en mor og en far - og så må vi se på hvordan disse to verdifulle foreldre kan bidra til samfunnsfellesskapet etter at familiefellesskapet har fått sitt!

Men vrøvlet om at mor er mer unik enn far har vi etterhvert fått mer enn nok av!

Mor og far er unike på hver sin måte!
Arienette
ArienetteInnlegg: 335
30.11.06 20:50
Hvorfor er det moren sitt ansvar å ta vare på barna?
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
30.11.06 21:13
Det er klartat det er mors ansvar. Men det er også fars ansvar :)

HappyDerm
01.12.06 10:47
likeverd skrev:
Enkelte feminister er ærlige nok til å innrømme at i sin tid var det kvinnekamp og ikke barnets beste som sto på agendaen.

Nå viser jo faktisk alle undersøkelser at mor fortsatt står for brorparten av innsatsen i hjemmet, så at hun har overtatt mannsrollen og latt barna i stikken, stemmer overhodet ikke. Kvinner gjør fortsatt det meste av husarbeidet, og de er mest hjemme, de jobber kortere tid enn menn.

Så teorien din stemmer ikke. Det største problemet er at menn tror at de kan fortsette som før, selv om kona også har en jobb. At jobben med hus og familie må deles på er ikke helt innført ennå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg