Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Får ikke føde eksens barn

NYTT TEMA
Kårekork
KårekorkInnlegg: 186
10.04.07 19:37
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=145716
"Britiske Natallie Evans (35) vil bruke embryoene hun og ekskjæresten lagde for å bli mamma - mot hans vilje. Nå har EU-domstolen i Strasbourg sagt nei."
---------------

En stor seier for menns rettigheter mener jeg. Hva mener dere?
Kårekork
10.04.07 19:56
Slettet
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
10.04.07 19:56
Stor og stor. Dette er vel one in a million-case, er det ikke?
poeten2
poeten2Innlegg: 6302
10.04.07 19:57
Det skulle bare mangle. Å være så egoistisk å ville gjøre en anne person til forelder mot sin vilje har jo alltid vært mulig for kvinenr. Og det forekomemr litt for ofte.
Dette er muligens første gangen vi fikk se det i offentlighetens lys, og vi fikk også se at samtlige domstoler mener at dette IKKE er en kvinnes rett.

Poeten
Kårekork
10.04.07 19:58
Jo det er sant, uvanlig sak..
Men likevel viktig.
kanutten85
10.04.07 20:00
Hva hvis faren ville bruke embryoene til "eget bruk"?
Kårekork
10.04.07 20:01
Like selvfølgelig at han ikke kan det.
poeten2
10.04.07 20:07
kanutten85 skrev:
Hva hvis faren ville bruke embryoene til "eget bruk"?

>>Et utrolig idiotisk, dumt og platt spørsmål. Når vi så tydelig forteller at man ikke kan ta seg til rette overfor det annet kjønn så mener vi selvsagt at dette skal gjelde begge veier.
Hvor tåpelig kan man opptre i voksen alder?

Poeten, prøver i det minste å holde en viss standard på innleggene mine

kanutten85
10.04.07 20:20
Jada, Poeten, du holder høy standard. Alltid. Særlig ovennevnte innlegg var flott. Jeg tenkte siden at dette var en seier for mannskampen, så kunne det nesten forstås som at mannen hadde eierskap på embryoene. Derfor spør jeg heller for å svar.
poeten2
10.04.07 20:47
Det er en seier for "mannskampen" i den forstand at en mann fikk bestemme om han ville bli far eller ei. Som du vet så er dette i det norske regelverket kun gitt mor fullmakt til å beordre eller benekte ethvert svangerskap.

Poeten
Thyra
ThyraInnlegg: 43154
10.04.07 23:35
Kvinnens rett til å bestemme om hun skal ta abort eller ikke, har vel ikke så mye med denne saken å gjøre. Det er stor forskjell på å tvinge en kvinne til abort fordi mannen som har gjort henne gravid ikke ønsker å bli far, og å nekte en kvinne å bruke embryoer befruktet med sæd fra sin ex....
Kvinnen ville heller ikke fått tillatelse til å bruke disse embryoene etter norsk lov.
Kårekork
11.04.07 00:07
Hva med situasjonen der en kvinne vil ta abort og mannen ikke?
kanutten85
11.04.07 08:14
poeten2 skrev:
Det er en seier for "mannskampen" i den forstand at en mann fikk bestemme om han ville bli far eller ei. Som du vet så er dette i det norske regelverket kun gitt mor fullmakt til å beordre eller benekte ethvert svangerskap.
----------
Noe som er rimelig naturlig, siden det er hun som evt. skal bære frem barnet når hun først har blitt gravid. Men du får det til å virke som om menn ikke har noen som helst påvirkningskraft i slike saker, og det er vel ikke helt sant.

I denne saken hadde ingen blitt gravide enda, og det skulle bare mangle at hun ikke fikk bruke embryoene.
Xanadu
XanaduInnlegg: 6530
11.04.07 10:27
Dommen i EU-domstolen er svært viktig for å slå fast at kvinner ikke har enerett til å betemme hvorvidt et barn skal fødes. Noe annet ville være et overgrep mot barnets far og barnet selv.

Ja - dommen er en seier for menns rettigheter

Nymeria
NymeriaInnlegg: 1985
11.04.07 16:56
En seier for menns rettigheter?

Jeg vil heller kalle det en selvfølge og sunn fornuft.
Kårekork
11.04.07 17:22
Det er dessverre ikke noen selvfølge at sunn fornuft følges i saker som har med menns rettigheter angående barn og foreldreskap.
Derfor ser jeg dette som en viktig seier for menns rettigheter.
Thyra
11.04.07 17:51
Xanadu skrev:
Dommen i EU-domstolen er svært viktig for å slå fast at kvinner ikke har enerett til å betemme hvorvidt et barn skal fødes. Noe annet ville være et overgrep mot barnets far og barnet selv.

--- Kvinner har "enerett" til å bestemme hvorvidt et "påbegynt" barn skal fødes eller ikke. Dvs, barnefaren kan ikke tvinge en kvinne hverken til å ta abort eller til å fullføre et svangerskap. Men kvinnen har selvsagt ikke enerett til å bestemme om hun skal la seg befrukte av en manns sæd, enten det er snakk om kunstig befruktning eller naturmetoden. Kan ikke se at denne dommen tilfører noe nytt i så måte.
Thyra
11.04.07 17:53
KaareKork skrev:
Hva med situasjonen der en kvinne vil ta abort og mannen ikke?

--- Skjønner at det kan føles feil og urettferdig for mannen. Men det er nå en gang slik at man enten tar abort eller føder barnet (noen ganger ender det med spontanabort, men...), man kan ikke gjøre BEGGE deler. Og når mannen og kvinnen er uenig i om de vil ha barnet eller ta abort, kan ikke BEGGE få viljen sin. Slik er det bare, ingeting vi kan gjøre noe med. Så da må nødvendigvis EN av partene avgjøre. Og da er det tross alt mest naturlig at det er kvinne, siden det er hun som går gravid. Alternativet hadde vært å forby abort.
Kårekork
11.04.07 18:05
Det tror jeg ikke vil bli sett sånn i fremtiden Thyra, mer diskusjon vil nok komme.
Men tiden er nok ikke moden enda..
Nymeria
11.04.07 18:07
KaareKork skrev:
Det er dessverre ikke noen selvfølge at sunn fornuft følges i saker som har med menns rettigheter angående barn og foreldreskap.
Derfor ser jeg dette som en viktig seier for menns rettigheter.

--

Det er dessverre ikke en selvfølge at sunn fornuft følges i rettsvesenet i det store og det hele.

Jeg vet at det er lett for kvinner å gjøre livet surt for menn når det kommer til saker om barn, og det synes jeg er veldig trist.

Uansett ser jeg ingen andre mulige utfall i akkurat denne saken.
Thyra
11.04.07 18:09
KaareKork skrev:
Det tror jeg ikke vil bli sett sånn i fremtiden Thyra, mer diskusjon vil nok komme.
Men tiden er nok ikke moden enda..

--- Hadde det vært mer naturlig at MANNEN skulle ha det avgjørende ordet, da?
Kårekork
11.04.07 18:58
Nei, absolutt ikke. Vi snakker likestilling her..
Men det er for enkelt å ukritisk la kvinnen alene ta avgjørelsen.
Begge parter bør høres mener jeg.

F.eks hvis begge startet svangerskapet sammen bevisst i hensikt å lage et barn, er det for enkelt å avfeie far hvis mor ombestemmer seg.
Thyra
11.04.07 19:56
Selvsagt bør begge parter HØRES. Men hvordan tenker du at man kan gjøre det i praksis, hvis den ene parten ønsker å ta abort, og den andre parten ønsker å bære fram barnet, og ingen av partene vil gi seg. Én av dem MÅ jo nødvendigvis få det siste ordet....
Abu
AbuInnlegg: 21556
11.04.07 19:59
pinlig for begge parter at de ikke kan komme til enighet uten å måtte få det opp for menneskerettighetsdomstolen..
Nymeria
12.04.07 13:28
Abu skrev:
pinlig for begge parter at de ikke kan komme til enighet uten å måtte få det opp for menneskerettighetsdomstolen..

--

Mener du dette seriøst? Forstår du ikke hva denne saken handler om?
Pinlig for -begge- parter?
poeten2
12.04.07 14:49
Thyra skrev:
Selvsagt bør begge parter HØRES. Men hvordan tenker du at man kan gjøre det i praksis, hvis den ene parten ønsker å ta abort, og den andre parten ønsker å bære fram barnet, og ingen av partene vil gi seg. Én av dem MÅ jo nødvendigvis få det siste ordet....

>>>Veldig enkelt. Forandre abortloven slik at vordende far må samtykke i abort. Og selvsagt motsatt også, men den vinklingen er jo allerde lovfestet.

Poeten
poeten2
12.04.07 15:20
Kan legge til at mitt personlige syn er at jeg ønsker å forby abort etter frivillig sex. Er man gravid så er man gravid.

Poeten
kanutten85
12.04.07 15:26
Jeg leste i VG i dag om en 10-åring i Sverige som ble kastet ut av moren sin med en pose med klær, og som ble plukket opp av faren og måtte bo med ham. Han var psykisk syk og med narko-problemer, og han voldtok datteren gjennom fem år før hun klarte å rømme.

Foreldrene hadde sikkert frivillig sex, men de skulle aldri ha fått lov til å bli foreldre.

Og ja - dette var et ekstremtilfelle, men man ser altfor mange eksempler på folk som aldri skulle ha fått barn gjør det. Og setter et liv til verden som må vokse opp med mishandling, rusproblemer og elendighet. Verden er ikke så svart/hvit som "er man gravid, så er man gravid". Man må tenke på livet man evt. skal sette til verden også.
megselv
megselvInnlegg: 5373
12.04.07 15:26
Denne dommen sier også noe annet. Den sier at det ikke er en menneskerettighet å få barn, slik det virker som noen tror.

Denne vinklingen finner jeg egentlig viktigere.
kanutten85
12.04.07 15:27
megselv skrev:
Denne dommen sier også noe annet. Den sier at det ikke er en menneskerettighet å få barn, slik det virker som noen tror.

Denne vinklingen finner jeg egentlig viktigere.
--------
Enig med deg.
Klikk for å gå tilbake til toppen