Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er det med denne Kadra.....

NYTT TEMA
Gubban

Gubban
16.04.07 08:11
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:38)

joplina

joplina
16.04.07 08:36
Vel Gubban..denne Kadra har satt fokus på noen svært tabubelagte områder i den kultur hun selv kommer fra.

Kjønnslemlestelse var det første. Denne kulturtradisjonen som ikke rammer "jenter med lyst hår og fregner", og som kvinner fra Kadras kultur ikke får snakke om, eller protestere på - fordi mannen er sjefen i huset...og imamene støtter mannen - og kulturtradisjoner blandes sammen med religion - der den ikke skal ha noen plass , men allikevel får det.

Kadra satte den gang søkelyset på denne bestialske tradisjonen....viste norges befolkning hvordan norske barn med annen etnisitet ble behandlet...hvordan de ble tatt med ut av landet på "ferietur" for omskjæring - og hvordan imamene bifallt det og oppfordret til det..og hvordan slik u-kultur bare kunne fortsette og fortsette og fortsette..

Denne gangen tok Kadra opp det faktum at Koranen ikke bifaller mange av disse kulturtradisjoner, som gjør at kvinner med annen etnisitet fortsatt behandles som annenrangs borgere - ikke minst her i Norge. Og at årsaken mye godt ligger hos imamene og islamsk råd - som hamrer inn tradisjonellt betinget u-kultur hos sine muslimske trosfeller.
Det blir som å "banne i kirka" det hun gjør....at hun fronter at det er på tide med en nytolking av koranen for å komme tradisjonell u-kultur til livs.
Og det er snakk om alt fra omskjæring til tvangsekteskap, barnekteskap, æresdrap og kvinnesyn.
Slik problematikk sliter ikke "jenter med lyst hår og fregner" med....de risikerer ingen av delene fordi tradisjoner bifalles av Den Norske Kirke.

At DU greier å trekke en paralell til mobbing og stygge kallenavn og Kadras handlinger,kamp, meninger og hva hun har blitt utsatt for forbauser meg overhode ikke.
Din evne til å sette ting i perspektiv er fraværende..som vanlig.
EnMann

EnMann
16.04.07 09:06
nja joplina,

når du anklager Gubbans evne til å sette ting i perspektiv, må nok jeg arrestere deg for ikke å lytte (eller lese som tilfellene er her inne). Jeg ser ikke at han skriver noe som helst mot meningene Kadra uttrykker, eller behovet for å uttrykke dem.

Selv synes jeg også det ble mye opphaussing med vanlige kvinnevåpen - gjøre seg til offer og overdrive. Først kunne Dagbladet rapportere at Kadra var slått bevisstløs av 8 menn og berget livet da en drosjesjåfør berget henne inn i en drosje.

Nå koker saken ned til at Kadra - som er sprek og rask uten synlige skader dagen etter - ble knuffet og slått av en mann og en kvinne som var de aktive i tumultene. Selv politiet går ut og antyder det jeg forstod da jeg hørte Kadra hos Skavlan at Kadra selv provoserer frem knuffingen.

Da blir parallellen til en vanlig norsk bygdefest slående. Der er det også lett å finne trøbbel hvis man så åpenbart provoserer det frem. Da er det ikke skriveriene og meningene som avler "volden", men den åpenbare provokasjonen Kadra fortalte hun gnei inn i ansiktet til paret som hun var i klammeri med.

Jeg merker meg at Kadra jobber som journalist, og både hun og feministene i fan-klubben trenger et kjærkomment "overfall" for å holde muslimske kvinners kår på agendaen. Derfor blir hennes helgekrangel massiv kvinneundertrykking fra voldelige muslimske menn.

I dette tilfellet synes heller ikke jeg at målet helliger midlet.
:)
joplina

joplina
16.04.07 09:12
Du er ikke kar om å arrestere meg i noe som helst - som i denne "hva er det med denne Kadra"-tråden skriver:

"Jeg merker meg at Kadra jobber som journalist, og både hun og feministene i fan-klubben trenger et kjærkomment "overfall" for å holde muslimske kvinners kår på agendaen."

Jeg "merker meg" hva du skriver. Og det håper jeg flere gjør også.
Gubban

Gubban
16.04.07 09:21
At DU greier å trekke en paralell til mobbing og stygge kallenavn og Kadras handlinger,kamp, meninger og hva hun har blitt utsatt for forbauser meg overhode ikke.
Din evne til å sette ting i perspektiv er fraværende..som vanlig.
xxx
Du Joplina....
Jeg er ikke ute etter å forbause deg,vesla.Hvordan du får det til at annerledes etniske blir behandlet som annenragns borgere er meg noe underlig. Jeg påpeker akkurat det motsatte. Man burde vel lete litt og oppdra mennesker i denne kulturen da...helst på deres egent hjemsted i langtvekkistan !
DET ER VEL JEG SOM PRØVER Å SE DET HELE I PERSPEKTIV......
Gu
joplina

joplina
16.04.07 12:10
Å gid for et perspektiv, Gubban....:
"Det er vist noe om noen som har begynt å slåss på åpen gate. Noen som fikk litt bank. Noen som ikke likte noen uttalelser.
Dessverre er det slik at dette er blitt ganske dagligdags."

Dagligdags? At en ung kvinne med muslimsk bakgrunn tar til orde mot imamer, u-kultur innen tradisjoner og feiltokning av Koranen og sammenblandingen av alt sammen? At den samme unge kvinnen blir banket opp av somalier fordi hun har åpnet munnen om nettopp disse ting.
Det er alt annet enn dagligdags.
Og fordi det er alt annet enn dagligdags, så får det også spalteplass.

Og når du enten ikke skjønner det, eller ikke VIL skjønne det - så fremstår du som skrikende i manko på perspektiv.
Gubban

Gubban
16.04.07 13:13
Bruk nå nepa DI da Joplina , OG LES med åpent sinn !!
Det er faktisk dagligdags at jenter idag blir banket i skolegården og på gata...Tro du meg ! Miljøet blandt ungdomsgjenger er blitt stadig tøffere.
Jeg driver ikke å finsorterer etnisk bakgrunn. Jeg synes det er like leit at fregnete bleike jenter blir banka som en fra et annet kontinent. Det er ikke noe nytt.Det er en politi jobb å holde ro og orden. Det spesielle er media oppbudet.....Tidsbruken på akkurat denne episoden. DEN REAGERER JEG PÅ!!
Gu
joplina

joplina
16.04.07 14:10
Jeg tviler overhode ikke på at du reagerer mest over TIDSBRUKEN, og jeg kan hjelpe deg med å tilføye like skrikende RESURSSENE, som brukes på en soamlisk kvinne som taler imamene og Muslimsk Råd midt i mot, og blir banket og truet så hun nå har voldsalarm. Enda det ER noe helt nytt at så skjer!

Bevares....hvorfor skal det være nødvendig når "lyse fregnete" jenter blir mobbet i skolegården. De burde også ha voldsalarm....de har jo kristne ekstremister i hælene må vite. Det er jo akkurat samme sak - svært nyansert og vitner virkelig om perspektiv. NOT.

Jeg gidder ikke "å lese med åpent sinn", det ene etter det andre du spyr ut av deg i samme dur og tempo.
Jeg forholder meg til hva du skriver. Og det er som regel mer enn irriterende nok.
Gubban

Gubban
16.04.07 14:20
Så blir det veldig stor forskjell på hvem man har i hælene...Er det en imam...en kristen ekstremist eller bare en skikkelig voldelig ramp..
Stå på Joplin....
Gu ferdig med dette tøvet ditt nå.
kanutten85

kanutten85
16.04.07 15:43
Gu... Du er litt ute å kjøre her. Problemet er ikke at det er en somalisk kvinne som fikk juling, problemet er at noen prøver å kneble ytringsfriheten her i landet. De prøver å skremme både Kadra og andre som skulle ha noe å si mot Islam og Koranen fra å snakke åpent om det. Og DET er ganske alvorlig.

Skjønner at kvinnesaksskylappene av og til kan bli litt trange, men jeg håper virkelig du ser forskjellen her.
Gubban

Gubban
17.04.07 08:08
kanutten85 skrev:
Gu... Du er litt ute å kjøre her. Problemet er ikke at det er en somalisk kvinne som fikk juling, problemet er at noen prøver å kneble ytringsfriheten her i landet.
xxx
Du kanutt...Tror du at disse somaliske tyveårige guttehvalpene med et noe langt rulleblad, har så mange tanker om ytringsfriheten....Det er vel ramp......ramp ramp og atter ramp. De bør ut av landet. Norge er selvforsynt med kjeltringer og voldsmenn....
Ytringsfriheten kan ikke disse pøblene gjøre noe med uansett..Det ser man jo. Man skulle jo tro at det var nære på at det ble borgerkrig ...Noen får seg noen dasker omtrent hver time i våre storbyer....Det ender ofte med en henlagt anmeldelse. Men når det er snakk om denne Kadra....vel da er mediastormen løs...Og nåde den politimann som sier dette er dagligdags....

Gu
kanutten85

kanutten85
17.04.07 08:26
De banket henne mens de sa at hun tråkket på koranen. Om de ikke akkurat tenkte ordet "ytringsfrihet", så er det uansett dette de rammet. Og hvis flere følger disse guttenes eksempel så kan det selvfølgelig gå ut over ytringsfriheten. Folk tør ikke uttale seg offentlig pga faren for å bli slått ned.
joplina

joplina
17.04.07 08:58
Du Gubban, kan ikke ha fått med deg hva som skjedde i kjølvannet av karikaturtegningene av Mohammed..
Hvordan ekstremistiske elementer tyr til vold og terror for å skade og lukke munnen på meningsmotstandere....Hvordan holde mennesker nede ved å motarbeide ytringsfrihet med alle midler.

Du fikk neppe med deg hvordan det brant i gater og konsulater og hvordan mennesker måtte evakueres, ha beskyttelse, og hvordan diplomatiet arbeidet på høygear - UTEN å fire på prinsippet om ytringsfrihet som vi har.

Denne Kadra går ut offentlig og snakker imamer (religiøse ledere) og Islamsk Råd midt i mot, og krever intet mindre enn en nytolking av koranen for å skille religionen fra uheldige og uønskelige samfunnstradisjoner som blandes inn i den.
Dette vekker sinne i ekstremister som finner en link mellom tradisjon, samfunnspraksis og religion....hun tråkker på koranen i følge dem...hun gjør noe fullstendig uakseptabelt som ikke tolereres av ekstremister.
Og det hun gjør, mener DE fortjener nettopp en tradisjonell reaksjon : bank livskiten ut av henne...lukk munnen hennes (varig) med vilket middel som helst - i Allahs navn (akkurat det Kadra setter søkelyset på).

Og dette linkes direkte til ytringsfriheten vår, for Kadra valgte å gå ut offentlig...å synliggjøre det på TV og i aviser. Hadde hun mumlet om dette i sin omgangskrets og fått bank fordi hun har blitt for "vestlig", så hadde det ikke blitt slik mediastorm.

Men hun YTRET seg offentlig...og det var derfor hun fikk bank.

Og dette Gubban, får du til å vri dithen at Kadra fikk noen lusinger av noen ramper ,etter en "fuktig runde" på byen...noe som ellers ender med henleggelser hvis noen annen får seg noen dasker.....Og at dette kan sidestilles med bleke og fregnete skolejenter som blir mobbet og får seg en lusing i skolegården.
Du er bare så ute på viddene...
Arienette

Arienette
17.04.07 14:16
Yes. Vi trenger ikke å forsøke å endre på noe, vi bare sender dem tilbake til Somalia, der har de sikkert ressurser til å takle enda flere mannsjåvinstiske voldsmenn.
Moyle

Moyle
18.04.07 05:03
Gubban skrev:
Bruk nå nepa DI da Joplina , OG LES med åpent sinn !!
Det er faktisk dagligdags at jenter idag blir banket i skolegården og på gata...Tro du meg ! Miljøet blandt ungdomsgjenger er blitt stadig tøffere.
Jeg driver ikke å finsorterer etnisk bakgrunn. Jeg synes det er like leit at fregnete bleike jenter blir banka som en fra et annet kontinent. Det er ikke noe nytt.Det er en politi jobb å holde ro og orden. Det spesielle er media oppbudet.....Tidsbruken på akkurat denne episoden. DEN REAGERER JEG PÅ!!
Gu
--------------------------------------------------------
Kadra er et offer for hatkriminalitet…Å begynne sammenligne dette med mobbing og fyllekrangel er fullstendig meningsløst. Hvis du hadde vært en muslimsk ekstremist ville jeg tolket uttalelsen som et forsøk på å villede/avspore debatten men siden du er nordmann så regner jeg med at du prøver å være morsom…hvis ikke er du nok bare grenseløst ignorant.
Kjuagutten

Kjuagutten
18.04.07 12:28

Men det forundrer meg at Kadra får såpass LITE støtte fra kvinner i Norge.
Kan det ha noe med at dette ikke rammer dem selv ?
kanutten85

kanutten85
18.04.07 12:29
Lite støtte? Hvordan da, mener du?
Gubban

Gubban
18.04.07 12:36
Men det forundrer meg at Kadra får såpass LITE støtte fra kvinner i Norge.
Kan det ha noe med at dette ikke rammer dem selv ?
xxx
Litt støtte!!!!
Ørten tv program med mobilisering av hele norges eliten i kvinnekamp, frigjøring og utnyttelse av mannen..Proffer med spesialfelt på sære religioner fra stammer hvor som helst i verden.......Daglig i minst 14 dager ! 3900 sider i landets aviser med helside bilde med tåre på kinnet !!"!!!!
Hva synes du mangler da ??
Og det for noen dasker og en dult i ryggen......
Hjelpe seg...

Gu
jotul

jotul
18.04.07 14:30
det er på tide at norske feminister begynner å bli
(*) litt mindre fargeblinde
(*) litt mindre naive iht. religionens makt.

rett og slett.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
26.04.07 02:44
Det er mye politikk i Kadra saken. Hun er en drøm av en gallionsfigur i den pågående krigen mot islam. Det er sentralt å fremheve hvor kvinnefiendtelig islam er, og da lager man et mest mulig dramatisk oppslag i anledning at Kadra ble banket opp av en gjeng idioter.
Hva man derimot ikke gjør noe poeng ut av i sakens anledning er at Kadras kjæreste også ble banket opp - (slikt rammer altså ikke bare kvinner) - og at det var flere jenter som deltok i overfallet. Det siste kom fram i ettertid, og disse jentene var de første til å bli satt fri igjen.
At de guttene som ble arrestert i saken tidligere er dømt for alvorlig voldshandlinger mer enn én gang og egentlig ikke er funnet egnet til å bo i Norge hindrer ingen medier i å gi inntrykk av at disse gutta representerer muslimske menn flest. I alle fall fram til det motsatte måtte være bevist.

Kvinners rettigheter og kampen mot islam blandes av og til vel mye sammen. Men slik er politikken. Alt henger sammen på et vis.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg