Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ultimat likestilling eller ingen likestiling.

NYTT TEMA
Idiotto

Idiotto
16.04.07 19:55
Jenter skal i militæret som mannfolk, og de skal tåle å få seg en på tryne akkurat som mannfolk. Aksepterer dere ikke kravene våre blir vi aldri likestillte.

Dette er et tankeksperiment.
SlagelseFH

SlagelseFH
16.04.07 20:30
Gjelder dette også at menn skal klare å komme seg gjennom en forkjølelse, uten å ligge strak ut på sofaen å syte og klage?
Xanadu

Xanadu
16.04.07 21:38
Betyr dette at kvinner også skal kvoteres inn i farlige, skitne og risikofylte yrker hvor de i dag er sågodt som 100 % fraværende; eksempelvis oljeleting, fiskeflåten, veibygging, bygg og anlegg etc?

DeepDownAndHighUp

DeepDownAndHighUp
16.04.07 21:59
Ja, hvis det skal være tvunget militærplikt skal selvfølgelig også jentene inn.

Selv er jeg i mot hele ordningen.
Forumtroll

Forumtroll
17.04.07 14:32
gudene forby at kvinner skal i militæret som guttene. Slipper vi de inn der, blir de jo voksne og ansvarlige, og da vil feministene miste maktbasen sin - nemlig velgerne..
--Slemtiger--

--Slemtiger--
17.04.07 14:41
For ikke å snakke om at jentene slipper billig unna i de fysiske testene for å komme inn på politihøgskolen.

Hører jo støtt og stadig rødstrømper snakke om lik lønn for likt arbeid. Det er helt riktig det. Like krav for lik jobb er vist ikke fult like viktig.

Arienette

Arienette
17.04.07 21:11
Avskaff heller hele greia.
realisme

realisme
17.04.07 23:59
jeg liker å være feminim, aldri i verden jeg hadde gått til verneplikten....

Entrak

Entrak
21.04.07 21:44
Forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet, vet du. :P
Carebear

Carebear
22.04.07 00:37
Xanadu skrev:
Betyr dette at kvinner også skal kvoteres inn i farlige, skitne og risikofylte yrker hvor de i dag er sågodt som 100 % fraværende; eksempelvis oljeleting, fiskeflåten, veibygging, bygg og anlegg etc?

Nå har du i flere år mast om disse farlige og skitne manneyrkene, men da jeg en gang spurte om hva DU jobbet med fikk jeg klage, så det skal jeg *ikke* gjøre igjen. Men disse mannfolka i de farlige/skitne yrkene, er de tvunget til å ta disse jobbene? Er det rett og slett slaveri? Eller har de selv valgt dem?
joplina

joplina
22.04.07 02:27
De er nok utilbørlig tvinget inn i dem, Carebear....at feminsitmafian som har infiltrert regjeringskvartalet, slik at de ikke har noe valg. Du skjønner...kvinnemafian holder familiene - til alle disse tapre menn i livsfarlige og usunne yrker - som gisler.
Disse menn er de sanne offer av Norge og feminismen.

...og her et sted gidder man ikke følge med lengre, men sovner mens konspirasjonene tas til nye høyder :)
forelderlikeverd

forelderlikeverd
22.04.07 10:01
Det er hevet over enhver tvil at de fleste menn har tatt på seg farlige, risikoutsatte, tunge og krevende jobber fordi at samfunnet forventer det - og krever det!

I en periode var det selve oppskriften på et liv i dette landet at mor stelte hjem og barn mens far måtte tjene penger til livsfornødenheter som husleie, klær og mat.

Kvinner som tror at menn jobber og sliter bare for moroen sin skyld - er rett og slett uempatiske, kunnskapsløse og dumme.
joplina

joplina
22.04.07 10:14
Når disse risikofyllte og tunge yrker blir gjentatt (her på VGD) over flere år, og gjerne (alltid) linkes til feminisme og kvinnefrigjøring - så er det nærliggende å spørre hvem som styrte samfunnskuta den gang slike yrker ikke var noe valg, men noe menn ble presset uvillig inn i.

Du skriver, foreldrelikeverd følgende: "I en periode var det selve oppskriften på et liv i dette landet..."
Hvem var det som hadde oppskriften ; og hvordan er det overhode mulig å linke det det til feminsime og kvinnesak på noen som helst måte?

Det er da ingen her som tror at noen har slitt "bare for moro skyld" noensinne.
Men denne sammenblandingen man stadig blir servert fra somme (nå var det ikke adressert til deg) med et fokus så snevert som et knappenålshode - er både uempatisk,kunnskapsløst og dumt.

Hvorfor tror du man reagerer?
Fordi man ikke har annet å finne på , eller fordi mye man får servert overhode ikke henger på greip - men gjentas til det kjedsommelige allikevel?
lukrets

lukrets
22.04.07 12:30
Xanadu skrev:
>Betyr dette at kvinner også skal kvoteres inn i farlige, skitne og risikofylte yrker hvor de i dag er sågodt som 100 % fraværende; eksempelvis oljeleting, fiskeflåten, veibygging, bygg og anlegg etc?

"Ulykkesrisikoen for hjelpepleiere er i overkant av to ganger høyere enn den en finner for ansatte i bygg og anlegg", -E24

"Hjelpepleierne ligger høyere på flere typer skader enn fiskere, bønder og industriarbeidere [...]" -E24

"Hjelpepleierne utgjør 14 prosent av de ansatte i kommunal sektor, men står for 33,5 prosent av de meldte ulykkene." -E24

mitt spørsmål til disse mennene er hvorfor velger de disse farlige yrkene? kan det være at det er godt betalt og at de trives med det?

lucretius

lukrets

lukrets
22.04.07 12:33
forelderlikeverd skrev:
>I en periode var det selve oppskriften på et liv i dette landet at mor stelte hjem og barn mens far måtte tjene penger til livsfornødenheter som husleie, klær og mat.

heldigvis er dette endret nå. nå kan begge gjøre karriere eller mannen kan velge å være hjemme med barna mens kvinnen tar utdannelse og gjør karriere. mange muligheter for menn å bli ekspert på kakebaking, støvsuging, stryking av klær og levere og hente i barnehage/skole mens mor er ute å brødfør familien.

lucretius
Markmus

Markmus
22.04.07 13:13
SlagelseFH skrev:
Gjelder dette også at menn skal klare å komme seg gjennom en forkjølelse, uten å ligge strak ut på sofaen å syte og klage?
------------------------------------------------
Det som er så morro med myter er at så mange tror på dem :)
Turbolady

Turbolady
22.04.07 13:18
Hvis man har erfart dette, er det da en myte?
Markmus

Markmus
22.04.07 13:27
Hva om man har erfart det motsatte da? At kvinner syter ved hver anledning?
pooo

pooo
29.04.07 12:13
Slemtiger- skrev:
For ikke å snakke om at jentene slipper billig unna i de fysiske testene for å komme inn på politihøgskolen.

****Hehe. Nå er jeg - med andre- utrolig glade for at det ofte ikke er de fysiske testene som stopper idioter og kontrollfreaker fra å komme inn på politihøyskolen - uansett kjønn:))
Bacalao64

Bacalao64
29.04.07 16:53
Turbolady skrev:
Hvis man har erfart dette, er det da en myte?
-----------------------------------------------------------------

Ens egne erfaringer er kanskje litt snevre, siden det finnes noen flere mennesker i verden enn de du treffer.

Dersom menn syter og klager over sykdom mer enn kvinner, hvordan forklarer du da at menn gjennomsnittlig har 3,2 prosent fravær grunnet sykdom eller skade (Altså ikke medregnet fødselpermisjoner), mens kvinner har 4,6 prosent fravær grunnet sykdom eller skade. Kvinner har med andre ord over 40 prosent høyere midlertidig fravær grunnet sykdom eller skade enn menn.

Kilde: SSB

Selv om man utfra synsing kan hevde at kvinner har mer belastende yrker, så er likevel forskjellen så stor at det blir vanskelig å se at det er mannen som legger seg ned og syter mest om en sykdom eller skade oppstår.

Jeg har selv to fraværsdager fra jobb, som statistisk er relativt lite etter mer enn 20 år som yrkesaktiv. For min egen del kan jeg bare si at den gangen jeg hadde disse to fraværsdagene for syv år siden så var jeg så syk at jeg ikke var i stand til å syte.
Arienette

Arienette
30.04.07 23:42
Menn må begynne å ta på seg lavtlønnede yrker som går ut på å vaske gamle mennesker intime kroppsdeler.

Først da blir vi likestilte.

(eh?)
tikk

tikk
01.05.07 08:46
"Likestilling" blir det aldri. Vi er ikke skapt for det. Likeverd er noe annet. Det er det som er viktig
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.05.07 09:32
Menn jobber nok i større grad i det vi ofte kaller tradisjonelle og typiske kvinneyrker enn kvinner jobber i manneyrkene. Så det er ikke her skoen trykker!

Det er der de strukturelle føringene lager direkte hindrer for det ene eller det andre kjønnet å komme inn på lik linje med andre - at de store forandringene trengs!

Forholdet mellom fedre og barn er det mest forsømte området i så henseende. Her får fremdeles mor et fortrinn som gjør at fedre som regel trekker det korteste strået ene og alene på grunn av kjønn og strukturelle føringer som utløser systemovergrep og institusjonalisert undertrykking.
Turbolady

Turbolady
01.05.07 09:55
Xanadu skrev:

Turbolady:

Likestilling/likeverd betyr ikke at kvinner og menn nødvendigvis alltid må gjøre det samme, men de skal ha muligheten til å velge, og ikke hindres i egenskap av sitt kjønn.

Hvis jeg som kvinne ønsker meg en sjefsstilling så skal jeg kunne velge det så lenge jeg har kvalifikasjonene som skal til.

Hvis jeg som kvinne ønsker å arbeide som bosstømmer, så skal jeg også kunne velge det. Betyr nødvendigvis ikke at jeg MÅ velge akkurat det yrket for å føle meg likestilt/likeverdig.

Det samme gjelder menn. De skal kunne velge typiske kvinneyrker hvis de ønsker det, men de MÅ nødvendigvis ikke det for å føle seg likestilt/likeverdige.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg