Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Underskriftsliste: Menn mot voldtekt

NYTT TEMA
Wavy

Wavy
25.04.07 10:30
Hvis du er mann og mener at voldtektsmenn er 100% ansvarlig for en voldtekt uansett kan du skrive navnet ditt her.

1.Wavy
pellegutt

pellegutt
25.04.07 10:36
Pelle
enigma_undercover

enigma_undercover
25.04.07 12:36
For noe fjas. Hvordan kan en mann være 100% ansvarlig for en voldtekt. En kvinne kan jo voldta en annen kvinne, en kvinne kan voldta (forgripe seg) på en mann som sover f.eks. Hva som er en voldtekt vet man ikke før den er pådømt i retten. Dette fordi voldtekt er en juridisk strafferettslig terminologi.

Så mitt navn på listen? Nei.
pan12

pan12
25.04.07 14:48
Hadde jeg blitt voldtatt av en kvinne mens jeg sov, så hadde jeg ikke blitt så veldig sinna, det måtte i tilfelle vært hvis jeg ble smittet av noe dritt.
joplina

joplina
25.04.07 14:54
Hvis du ikke hadde opplevd det som en krenkelse, så hadde du ikke opplevd det som en voldtekt - ergo "ikke så veldig sinna".

Hvis du opplevde det som en krenkelse, noe du overhode ikke ønsket å oppleve , så hadde du oppfattet det som en voldtekt og antagelig vært veldig sinna, uansett om du ikke ble smittet av noe som helst.
pan12

pan12
25.04.07 15:22
Det var forresten på hengende håret at jeg ikke ble voldtatt en gang. Det skjedde mens jeg var i militæret. Vi var et par stykker som havnet på privatfest med noen godt voksne damer. Jeg dubbet av og da jeg kom til meg selv igjen var kompisen forduftet og damene hadde båret meg inn på et soverom og hadde lagt meg i ei seng. De var i ferd med å kle meg naken, de lo og hadde det tydeligvis veldig gøy. De hadde funnet frem noen tauender og det var helt tydelig at de hadde tenkt å binde meg fast. Jeg greide å kjempe meg løs og fikk på meg fillene fortere enn faen. Har ofte tenkt på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde våknet da jeg gjorde slik at de allerede hadde bundet meg, eller om det hadde vært flere av dem slik at jeg ikke hadde kommet meg løs. Jeg er helt sikker på at de hadde voldtatt meg.
joplina

joplina
25.04.07 15:36
..Og hvis de hadde lykkes i sitt forsett,pan12 - så hadde du antagelig og med rette følt deg krenket _og_ voldtatt. Ikke sant?
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
26.04.07 03:54
pan12 skrev:
Det var forresten på hengende håret at jeg ikke ble voldtatt en gang. Det skjedde mens jeg var i militæret. Vi var et par stykker som havnet på privatfest med noen godt voksne damer. Jeg dubbet av og da jeg kom til meg selv igjen var kompisen forduftet og damene hadde båret meg inn på et soverom og hadde lagt meg i ei seng. De var i ferd med å kle meg naken, de lo og hadde det tydeligvis veldig gøy. De hadde funnet frem noen tauender og det var helt tydelig at de hadde tenkt å binde meg fast. Jeg greide å kjempe meg løs og fikk på meg fillene fortere enn faen. Har ofte tenkt på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde våknet da jeg gjorde slik at de allerede hadde bundet meg, eller om det hadde vært flere av dem slik at jeg ikke hadde kommet meg løs. Jeg er helt sikker på at de hadde voldtatt meg.
* * *
Hvis man hadde snudd rundt på kjønnsrollene i denne historien, slik ar det var noen godt voksne menn som ville utnytte ei ung jente på samme måte, så kan jeg levende se for meg hva slags reaksjoner det hadde blitt møtt med.

Likestilling? Nei, dere kvinner vil ikke ha det. Dere vil behandles som kvinner. Hvis dere overfalles eller voldtas så vil dere betraktes som det kvinnelige offeret dere er, og slett ikke betraktes som en mann i samme situasjon: "Heldiggrisen, endelig fikk han seg noe." "Dessuten kan man tydelig se av bildet at han smiler, derfor er ikke dette et overgrep." "Han fikk jo ereksjon, så da er det klart at han likte det!" Osv.

Eller hva sier dere, gode kvinner? Er dere sikre på at dere har lyst til å betraktes p ålik linje med menn i alle situasjoner, eller går det muligens an å innrømme at det i blant er litt ok å bli betraktet som kvinne, tross alt?
pan12

pan12
26.04.07 08:25
Det hele var ganske uvirkelig. Jeg var bare 18 år den gangen og jeg var skikkelig redd. Jeg har aldri fortalt dette til noen før. Jeg var inne på tanken på å anmelde det, men hvem ville trodd meg? Det hadde bare resultert i at kompisene mine hadde plaget livet av meg og det ville blitt masse styr.
Ellers har du rett. Mange ville nok sett på meg som en heldiggris. Tenk å få være i seng med mange kvinner samtidig, sikkert en drøm for mange, men definitivt ikke for meg, ihvertfall når jeg ikke velger det selv. Du har og rett i at man ufrivillig får ereksjon. Når man er 18, så skjer jo dette i tide og utide. Da jeg kom til meg selv ved dette tilfellet hadde jeg en hånd rundt styret og den stod i skikkelig giv akt.
Selvsagt kan det hende de bare hadde tenkt å holde leven med meg, men jeg tror egentlig ikke det. De var nokså fulle og det var vel det som hjalp meg til å komme unna også. Det var minst 6-7 stykker av dem, så de hadde nok greid å holde meg hvis de hadde vært litt klarere.
jacksoen

jacksoen
26.04.07 08:39
i tillegg kune du fått kjønnssykdommer, og gjort noen gravide.... ufrivillig far
Blazer

Blazer
26.04.07 08:48
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:37)

Blazer

Blazer
26.04.07 08:51
pan12 skrev:
Jeg var bare 18 år den gangen og jeg var skikkelig redd.

- Det skjønner jeg godt. En ting er å fantasere om noe slikt, noe mange nok har gjort, men når man dras inn i det på den måten, helt ufrivillig, er det en alvorlig krenkelse av ens integritet m.m. Det er en invadering av et annet menneske. Og ja, akkurat det med ereksjonen kan nok gjøre en slik situasjon enda mer vanskelig for en gutt enn for en jente. Det kan understøtte at man klanderer seg selv og at man tror andre vil klandre en.
vadefugl

vadefugl
26.04.07 16:37
Skriver under og mener at mannen er 100% ansvarlig.
jotul

jotul
26.04.07 17:12
så søtt at du i 2007 forsøker å innføre en moralsk regel som samtidig er absolutt og ubestridelig.

det er ikke dette debatten handler om. den handler om helt grunnleggende holdninger i befolkningen. holdninger som både kvinner og menn er skyld i - og for den saks skyld innehar. ikke prøv å forenkle voldtektsdebatten til én enkelt, stilisert voldtekt, for så å anvende et nærmest religiøst dogme på den.

før vi i det hele tatt kan begynne å diskutere, må vi starte med å innrømme at *ingen av oss* egentlig ønsker å ta konsekvensene av et lovverk som effektivt beskytter mennesker mot uønsket seksuell tilnærming. vår personlige frihet veier rett og slett for tungt til at vi i det hele tatt orker å gå i dybden i dette spørsmålet.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
27.04.07 00:31
[Slettet]

Blazer

Blazer
27.04.07 08:24
[Slettet]

FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
27.04.07 23:10
Blazer skrev:
"Sammenligningen har derfor kun skjedd i ditt hode, men jeg mistenker at slike tilfeller likevel fungerer som en bekreftelse på ditt vedensbilde."
* * *
Er det virkelig så vanskelig å forestille seg en overgrepssituasjon, og så snu rundt på kjønnsrollene og se om saken endrer karakter. Hvis den gjør det indikerer det at menn og kvinner kanskje oppfattes ulikt i henholdsvis offer og overgrepsrollen. Sånn skal det vel ideelt sett ikke være, så vidt jeg skjønner. Et seksuelt overgrep bør betraktes som det uansett hvordan kjønnsrollene er fordelt. Eller er du ikke enig?

Hva slags verdensbilde mener du egentlig at jeg har, på grunnlag av dette?

"Løsningen på det er ikke å prise ulikestillingen eller å la alle ofre behandles som om de var menn, men å jusere holdninger mhht. menn som ofre for overgrep."
* * *
Du har faktisk skjønt hva jeg mente, du har bare ikke skjønt at jeg mente det.

"- Jeg tillegger både menn og kvinner dette. Jeg tror pesonlig kvinner er vel så ille til det.
Deg? Det aner jeg da ingenting om."
* * *
Du tillegger både menn og kvinner bestemte holdninger, men bare så lenge du ikke trenger å spesifisere hvem du snakker om?
pan12

pan12
29.04.07 19:48
Hvis nå desse kjerringene hadde lykkes i det jeg mener var et overgrep mot meg, tror du det hadde vært hjelp i for meg å anmelde det? Jeg er 100% sikker på at det hadde blitt henlagt. Tror du det hadde vært hjelp å få hos feminister f.eks? Nei, jeg hadde blitt stående alene og derfor holdt jeg klokelig kjeft også.
Blazer

Blazer
02.05.07 09:17
FlightOfTheRat skrev:
Er det virkelig så vanskelig å forestille seg en overgrepssituasjon, og så snu rundt på kjønnsrollene og se om saken endrer karakter.

- Det er greit nok å forestille meg noe, men om saken endrer karakter med min "forestilling" har jeg ikke funnet ut noe om hvordan verden fungerer - bare hvordan min forestillingsverden fungerer. For å vite noe om hvordan verden fungerer, må man ha to sammenlignbare hendelser i den virkelige verden og så observere reaksjonene objektivt. Både det første og det andre pleier å mangle.

"Et seksuelt overgrep bør betraktes som det uansett hvordan kjønnsrollene er fordelt. Eller er du ikke enig?"

- Jo, og jeg håper virkelig innlegget du svarte på viste. Avhengiv av den sosiokulturelle konteksten mener jeg dog det kan være forskjeller. Og i dagens klima, tror jeg det er verre i en tilsvarende situasjon å være mann, fordi han vil ha vanskelig med å bli tatt for å være offer og oftere tillegges et medansvar, samt at han vil ha en machomodell å leve opp til.

"Hva slags verdensbilde mener du egentlig at jeg har, på grunnlag av dette?"

- Det vesentlige var ikke hvilket verdensbilde du måtte ha, men de metodiske svakhetene ved å snu en situasjon på hodet for dermed å "bevise" hvor ille ting er.

"Du tillegger både menn og kvinner bestemte holdninger, men bare så lenge du ikke trenger å spesifisere hvem du snakker om?"

- Ja, på makronivå finner jeg det meningsfylt å snakke om hva folk kan mene. Å tillegge andre debattanter meninger er derimot mer farefylt.
Klikk for å gå tilbake til toppen