Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når menn spanderer en drink eller to.

NYTT TEMA
Turbolady

Turbolady
26.04.07 00:55
Når vi jenter er ute, så hender det som vi vet enkelte ganger at en fyr spør om han kan få kjøpe en drink til oss.

På hvilket grunnlag mener dere gutter at vi kan si ja takk
og på hvilket grunnlag bør vi si nei takk.

Hva er det rimelig at forventes av oss jenter når vi er blitt spandert en drink eller fler?

Hvor går grensen mellom en flørt og det å være en "luremus"?
chico

chico
26.04.07 01:13
Det kommer vel litt an på dere begge og hva slags innstilling man har til sånt.

Hvis han er så enkel at han tror det skal føre til et nummer, så blir han sikkert sur og grinete og reagerer vel deretter om det ikke blir noe. Det er jo hans problem.

Men det kan jo være at han syns du ser koselig ut og gjerne vil bli kjent med deg, det bør du også ha i bakhodet, og da er du frekk om du tar imot og bare stikker på do fordi du må "fikse håret" og aldri kommer tilbake.
Hvis du ikke er veldig interessert i fyren så er det bare å si "nei takk". Insisterer han så får du vel bare ta imot da, men da bør han iallfall ha skjønt tegninga og bør ikke forvente noe særlig.

Så jeg syns IKKE han kan forvente noe (verken det ene eller det andre) om han absolutt vil spandere, det er lov å prøve og lov å bli skuffa.
Men samtidig syns jeg jenta bør vise han respekt og ikke snike seg unna når glasset er tomt. Forutsatt at han oppfører seg så klart.

Kommer kanskje an på hva slags sted det er også. Hvis det er en litt rolig pub/restaurant der man stort sett sitter og koser seg og prater med folk, så ligger det kanskje litt i kortene at det blir en lengre samtale av den drinken.
På et disco er det vel full fart hele tiden og folk flyr overalt, da er det vel ikke så lett å huske at en fyr nettopp har kjøpt deg en drink.

sistemann

sistemann
26.04.07 01:23
Du bør si nei hvis det eneste du har lyst på er drinken. Å spandere en drink er underforstått et spørsmål om det, på dette tidspunktet, på noen måte er muligheter for at dere drar hjem til deg og har sex etterpå. Å akseptere drinken innebærer at du svarer ja.

Det medfører selvfølgelig ingen forpliktelser. Etter en nærmere vurdring har du kanskje ikke lyst, og det er greit. Men det er ufint å akseptere drinken hvis du allerede på dette tidspunktet har utelukket personen. Da utnytter du simpelthen system for din egen vinning.

Ozelot

Ozelot
26.04.07 01:27
Når man på forhånd vet at det finnes en del luremus der ute, så synes jeg ikke at man bør ha for store forventninger i det hele tatt, men alt er relativt c',)

At man spanderer noen drinker på en dame betyr selvfølgelig ikke automatisk at hun blir med hjem. Det hele er jo et sjansespill, selvfølgelig etter hvor godt drag man har. Uansett er det en del av spenningen med å gå ut på byen.

Hva er det rimelig at forventes av oss jenter når vi er blitt spandert en drink eller fler?
Vel, det forventes oftest at det blir "jackpot " hvis gutten merker at han har funnet tonen med jenta.

Hvor går grensen mellom en flørt og det å være en "luremus"? En flørt kan man kanskje rote litt med underveis uten at det blir sex. Kanskje man får tlf.nummeret til dama og kan bygge videre?

Luremus er ei som man bare prater med og som til slutt forsvinner uten at man har oppnådd noe som helst. Hun kan virke interessert, men er det overhodet ikke.

crivaes

crivaes
26.04.07 13:28
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 10:37)

EnMann

EnMann
26.04.07 14:17
jeg ville forvente

at du synes jeg er OK og gjerne vil bli litt bedre kjent med meg hvis du takker ja - det er ikke mer komplisert enn det.

Hvis kvinner derimot ser det naturlig å spandere - Gud forby - er det skumlere, for det er et tegn på at dere virkelig evner å se dere selv som likestilt mannen og ikke bare plukker kjønns-godbiter på øverste hylle...
:)
poeten2

poeten2
26.04.07 14:32
Om en mann ønsker å spandere en drink så ikke ta i mot, om du ikke vil ha noe med mannen å gjøre.
Men om du synes mannen er ok å se på og gjerne vil høre litt mer iom han, så ta i mot.

Er ikke vanskeligere enn dette.

Poeten
Trolldom

Trolldom
27.04.07 18:31
Jeg synes alltid, uten unntak, at det er særdeles tilfredsstillende å spandere en drink/øl på en dame, og gjør det rett som det er. Nå er ikke jeg så ofte på byen, så når jeg en sjelden gang er ute, tillater jeg meg å bruke spenn. Og faen som jeg elsker å spandere! (nix, jeg er langtfra noen riking!). Mulig jeg tar feil, men jeg tror dette med å spandere appellerer til noe grunnleggende i oss menn, selv om det er til en person man bare treffer flyktig og aldri vil få se igjen. Jeg syns rett og slett det er skikkelig ålreit i seg selv. Den mannen som forventer seg sex etter å ha spandert, er et ytterst ynkelig vesen og slett ingen god mann i mine øyne. Håper virkelig at det ikke er mange slike.
Bacalao64

Bacalao64
27.04.07 19:29

Jeg kan ikke se at det finnes noen grenser, eventuelt at den er for flytende til å kunne settes. Hva mannen forventer vet bare han og kanskje ikke han selv en gang. Hva du antar drinken betyr vet bare du.

Dersom du har lyst på en drink, en mann spanderer og du sier ja, så får du tilfredstilt din lyst på en drink - hverken mer eller mindre. Om han vil mer, mens du ikke vil, så er vel det strengt tatt hans problem? Hvorvidt du er luremus eller ikke kommer an på hans definisjon. Hva er forresten så ille med å bli ansett som luremus?

Og er det aldri omvendt? Hender det aldri at du sier ja takk til en drink, ikke fordi du ville ha en drink, men fordi han som bød var kjekk og grei? Du føler deg kanskje lurt om han bare hadde lyst til å spandere en drink, og stikker avgårde med noen helt andre senere på natta. Vel, det er jo i så fall ditt problem, ikke hans.

Jeg har spandert drinker eller øl på kvinner utallige ganger, men aldri for å innlede sex. Og rett som det er har kvinner, kjente og ukjente, spandert på meg. Det er en grei måte å få kontakt. Å drikke aleine er usunt, det vet da alle. Å kjøpe bare til seg selv er så gnient at jeg ville følt meg flau i baren. Jeg kan faktisk ikke se hva dette har med sex å gjøre i det hele tatt. Det har med et enkelt og greit middel for kommunikasjon å gjøre.

Det er etter min mening patetisk å gå i baren og kjøpe utelukkende en drink eller øl til seg selv. Normalt sosialt innstilte mennesker kjøper da minst to, nettopp fordi det er hyggeligere å drikke sammen. Det er et merkverdig norsk fenomen at denne formen for sosial omgang kobles til sex.
sistemann

sistemann
27.04.07 20:03
Bacalao64,

selvfølgelig spanderer man fordi man ønsker kontakt. Ingen kjøper is til vilt fremmede på gaten. Man spanderer ikke fordi det er stas i seg selv å bruke mindre pengebeløp på vilt fremmede.
Bacalao64

Bacalao64
27.04.07 20:39

Man? Du mener du, spanderer ikke for annet enn å få tak i sex.

Veldig mange andre har flere nyanser i kontakten mellom mennesker.
sistemann

sistemann
27.04.07 20:42
Dit i sex, selv om det på¨byen er sant i 95 % av tilfellene. Vi kan utvide det til at den som spanderer ønsker kontakt. Med det omfatter vi 99,5 % av tilfellene. Da er det vel opplagt at en bør følge spillereglene til tilnærmet alle andre? At du og kanskje et par andre avvikere synes det er stas å kjøpe drinker i seg selv, spiller ikke noen stor rolle.

Jeg holder fast ved at du bør avslå dersom alt du ønsker er drinken.
Deep Dish

Deep Dish
27.04.07 20:46
Si ja takk, vær en luremus. Det er bare idioter som spanderer på vilt fremmede folk, så de kan helt fint utnyttes.

Spanderer aldri på fremlingar, men gir gjerne øl og drinker til venner og venninner når jeg er passe i farta. Men da har jeg gjerne kjent de en stund og vet at de har gode menneskelige kvaliteter og at de også er kapable til å spandere en runde på gjengen.
Bacalao64

Bacalao64
27.04.07 20:50

Et spørsmål Sistemann:

Hvis det er avvik å drikke for det sosial og ikke utelukkende for sexen, hva gjør da dere "korrekte" dersom det ikke finnes ei jente dere kunne tenke dere å pule i lokalet? Går du og kjøper en øl til deg selv og bare til deg selv, setter deg i en krok og drikker den alene mens du glaner i veggen?

Tror jeg holder meg til det du kaller avvik, jeg.
Bacalao64

Bacalao64
27.04.07 20:55
Deep Dish skrev:
Det er bare idioter som spanderer på vilt fremmede folk, så de kan helt fint utnyttes.

------------------------------------------------------

Jeg har alltid spandert på vilt fremmede folk når jeg har følt for det, og jeg har alltid sagt ja takk til vilt fremmede kvinner når de har kjøpt en tilbake eller kjøpt den første. Jeg har aldri angret.

Ganske mange av dem sorterer under betegnelsen venner i dag.

Bare idioter skjønner ikke hva dem går glipp av når fremmede behandles som fremmede.
sistemann

sistemann
27.04.07 20:56
Jeg har allerede sagt at vi kan bruke "oppnå kontakt" som motivasjonen bak det å spandere drinker. Altså, damer bør takke nei til drinekn dersom det eneste de vil er å ta den og gå sin vei. Er du uenig i det?
Deep Dish

Deep Dish
27.04.07 21:03
Bacalao64 skrev:
Bare idioter skjønner ikke hva dem går glipp av når fremmede behandles som fremmede.
-----------------------------------
En fremmed er en idiot du ennå ikke har forstått er en idiot :)

Neida, bare tuller med den setningen over.

Jeg er bare ikke enig i at kontakt oppnås lettest ved å spandere. Selv er jeg nok relativt godt fornøyd med venne- og omgangskretsen, og er generelt lite interessert i nye kompiser som er helt fremmede. Det har litt med at jeg kommer fra et sted litt utenfor Oslo og har flesteparten av mine barndomsvenner bosatt i gangavstand fra meg her i Oslo. Man blir jo da kompis med deres nye venner, i tillegg til at jeg har opparbeidet meg egne venner (som også er blitt felles venner) via studiene og særlig jobbene jeg har hatt etter utdannelsen. Vi blir derfor veldig klikkete overfor helt nye mennesker, hvis de ikke har en relasjon med våre andre venner.

Men jeg ser jo at det kan være annerledes for folk som ikke har hele sitt sosiale nettverk fra barndommen og ungdomsårene bosatt i sitt nærområde i en by med stort tilbud.
Bacalao64

Bacalao64
27.04.07 21:08

Nei Sistemann, det er jeg da ikke uenig i. Men hvorfor skulle de gå sin vei? Det er da en merkverdig problemstilling, i hvert fall hvis sex ikke er det sentrale for hverken den som spanderer eller den som mottar. De fleste vil gjøre et forsøk på å finne ut om det er noen kjemi når en kontakt er gjort i form av en drink, ikke fordi man absolutt må pule, men fordi mange av oss er sosiale vesen.

Problemstillingen dreide seg jo nettopp om å koble drinken til sex. Og det mener jeg er tullete forventninger til en drink, en forventning som forøvrig banaliserer hele det sosiale livet man kan ha ute på byen.

Forøvrig river jeg gjerne i en øl om vi treffes en gang, selv om jeg ikke kjenner deg.....:) Definitivt uten baktanker.
Bacalao64

Bacalao64
27.04.07 21:16

Du er nok inne på noe vesentlig der, Deep Dish. Sosial omgangskretser bygges kanskje annerledes i Norge enn mange andre steder.
sistemann

sistemann
27.04.07 21:44
Bacalao64 skrev:

"Nei Sistemann, det er jeg da ikke uenig i. [...]"

>> Og det er altså svaret mitt til trådstarter.

"Men hvorfor skulle de gå sin vei? Det er da en merkverdig problemstilling"

>> Gå sin vei/være totalt avvisende/snakke i to minutter for å rettferdiggjøre drinken. Disse er jevngode.
Yousof

Yousof
28.04.07 01:02
En ting er hvis gutten spanderer en drink. Men en annen er når jentene prøver å lure seg til drinker ved hjelp av dådyrøyne og flørt.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg