Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sjokkert over Amnesty

NYTT TEMA
Valde

Valde
26.04.07 09:51
Jeg var inne og leste om Amnestys siste kampanje "Bare menn kan stoppe vold mot kvinner" og er utrolig sjokkert. Bare les hva de skriver: "Kvinnevold er en mannesak. Uten menns innsats vil ikke vold mot kvinner stoppe."

Hva er det for noe sprøyt? Har de bombet kvinner tilbake til en tid der de må vente på at menn gjør noe før det skjer noe? Det er vel ikke bare menn som kan stoppe vold mot kvinner? Er ikke kvinner en del av samfunnet lenger? Skal vi bare sitte på utstilling til en handlekraftig mann kommer forbi og tar tak i problemene?

Jeg synes den nye kampanjen er diskriminerende mot både kvinner og menn. Den er antakelig ikke ment slik. Den er antakelig ment å få menn til å se sitt delansvar i et samfunnsproblem, men Amnesty har ekstremtabloidisert for å få oppmerksomhet og heller dermed barnet ut med badevannet.
joplina

joplina
26.04.07 10:32
Hva reagerte du mest på.....at kvinnevold ble relatert til menn som utøvere av den, eller at holdningsendringen de mener er påkrevd er en "mannesak", og at uten menns egen innsats for holdningsendringer, så vil ikke volden mot kvinner stoppe?

Mener du at kvinnevold i like stor grad blir utøvd av andre kvinner mot kvinner, eller mener du at kvinner i like stor grad bør stå for holdningsendringer hos menn som menn selve?
kanutten85

kanutten85
26.04.07 10:36
Kvinner må også jobbe for holdningsendringer i samfunnet, og ikke fraskrive oss ethvert ansvar.
EnMann

EnMann
26.04.07 10:53
der ja jenter - er vi på lag.

Folk - ikke menn eller kvinner - må jobbe for gode holdninger. Alt trenger ikke bli en kjønnsgreie i en tid da vi alle forlengst har like muligheter...
:))
forelderlikeverd

forelderlikeverd
26.04.07 11:03
Bravo, Valde, nå begynner det å demre for deg og!?
Valde

Valde
26.04.07 11:29
joplina skrev:
Mener du at kvinnevold i like stor grad blir utøvd av andre kvinner mot kvinner, eller mener du at kvinner i like stor grad bør stå for holdningsendringer hos menn som menn selve?
-----------
Jeg har ikke noen mening om mengden vold, men om hvem som skal stå for holdningsendringer. Både menn og kvinner har fordommer. Både menn og kvinner bør jobbe med fordommene.

Jeg blir nå i hvert fall provosert når jeg indirekte oppfordres til å sitte med hendene i fanget og vente på at en mann skal frelse meg.
Valde

Valde
26.04.07 11:30
forelderlikeverd skrev:
Bravo, Valde, nå begynner det å demre for deg og!?
-----------
Nå skremmer du meg. Du og jeg enige???? :-)

(for øvrig har det nok demret for meg for en stund siden)
Xanadu

Xanadu
26.04.07 12:10
Amnesty har en skjult politisk agenda. "Undersøkelsen" ble slaktet blant annet av eksperter på statistikk og metode i Statistisk Sentralbyrå. Utvalget var lite og svarene forhåndsplantet og forvirrende. Et bestillingsverk hvor formålet er å tiltuske seg mer penger og støtte.

Amnesty har mistet enhver troverdighet og skal ikke få ett rødt øre i støtte.

poeten2

poeten2
26.04.07 14:34
Xanadu skrev:
Amnesty har en skjult politisk agenda. "Undersøkelsen" ble slaktet blant annet av eksperter på statistikk og metode i Statistisk Sentralbyrå. Utvalget var lite og svarene forhåndsplantet og forvirrende. Et bestillingsverk hvor formålet er å tiltuske seg mer penger og støtte.

>>>Kan du linke til dette? For om det er sant så er det meget interressant. men jeg må si at jeg er skeptisk til dine påstander, inntil så lenge.

Poeten
joplina

joplina
26.04.07 14:35
Det var så pass kraftig skyts,Xanadu, og så viktig for eventuell trovedighet av undersøkelsen - at jeg syns du må legge ved en link eller på annen måte gi oss opplysninger om hvor disse påstander kan bekreftes.
guttemann

guttemann
26.04.07 15:45
Sjefen for datainnsamling ved SSB tror jeg vet hva han snakker om. Dere kan jo lese linken på:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1756294.ece

Ressonementet går som følger 75% av norske menn mener at vold mot kvinner ALDRI kan rettferdig-gjøres. Samtidig, så mener 50% av norske kvinner har skyld for voldtekter hvis de flirter. Uhm... Disse tallene henger ikke sammen. Her virker det som om det er to forskjellige begreper knyttet til ansvar. Altså så kan man si at validiteten til undersøkelsen setter spørsmålstegn ved hele undersøkelsen. Er Amnesty bare INKOMPETENTE med tall, eller har de en agenda? De er en politisk organisasjon, så hvilke andre motiv har de for å trikse med tallene?

Dumme gutter vil si at jenter har noe av skylda for en voldtekt dersom hun var dritings og ble med 3 menn hjem. Smarte gutter vil si at hun må ta ansvar for å ha vist DÅRLIG DØMMEKRAFT, men at voldtekten ene og alene er voldtektmannens ansvar. Jeg tipper på at gutta med dårlig inntekt ville kommet med de dårligste svarene. Jeg tror sosial kapital og inteligens har noe å gjøre med hvordan de svarte.
Xanadu

Xanadu
26.04.07 20:13
Herregud - det har vært så mye kritikk av Amnestys bestillingsverk. Aftenposten har svømmet over - sjekk på nettet.

Undersøkelsen ble slaktet av ekspertene i Statistisk Sentralbyrå - den har metodiske og statistiske svakheter, hvor svaret legges i munnen på svargiver og hvor nyansene er opp til svargiver selv. Dertil er utvalget lite (505 personer) og svarene tvetydige. Det triste er at Storberget og Stoltenberg ukritisk gikk på limpinnen.

Dagbladet hadde en oppfølger i dag - minst like mangelfull og et feministisk bestillingsverk. De fikk sitt pass påskrevet av illsinte debattanter som har sett seg lei av mannehets og stigmatisering av heterofile norske menn.

Men Karita B lot seg rive med - hun er jo ikke spesielt kritisk i slike saker...

poeten2

poeten2
26.04.07 22:48
joplina skrev:
Det var så pass kraftig skyts,Xanadu, og så viktig for eventuell trovedighet av undersøkelsen - at jeg syns du må legge ved en link eller på annen måte gi oss opplysninger om hvor disse påstander kan bekreftes.

>>>Joplina, jeg og spurte om det samme. Og selv om ikke Xanadu var i stand til å linke til sin påstand så gjorde guttemann dette. Og Xanadu hadde rett i sine påstander. Les artikkelen som guttemann linket til, den slakter undersøkelsen.

At undersøkelsen kan kalles bestillingsverk er jeg enig i når svaralternativene på spørsmålet om kvinner kan ha skyld i egen voldtekt er; helt enig, delvis enig og ikke enig (fritt gjenfortalt).
Da lukter det av forhåndsbestemte svar.

Det som er enda verre er at Amnesty i etterkant av denne undersøkelsen appelerer til oss folk via sms (jeg har selv mottatt sms i dag) om at vi skal sende sms til Amnesty og støtte krav om hjelpetilbud til menn som vil slutte å slå samt opplæring mot vold i skolen.
Setter man dette i sammenheng med undersøkelsen bestilt av Amnesty så er det lett å se en mulig politisk agenda med det hele.

Poeten
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
27.04.07 00:48
Valde skrev:
"Er ikke kvinner en del av samfunnet lenger? Skal vi bare sitte på utstilling til en handlekraftig mann kommer forbi og tar tak i problemene?"
* * *
Ja i blant får jeg inntrykk av at dette er og skal være kvinnens rolle. Noe jeg selvsagt er uenig i.

Vi liker å tenke at vi lever i et amfunn med mye frihet, og at kvinner må få ha like mye frihet som menn. Men det virker osm om noen har tatt feil av prinsippet 'frihet under ansvar', og tror det heter 'frihet uten ansvar'.

Amnesty er jo klare i dette spørsmålet: Menn må ta ansvaret for kvinners frihet, ettersom kvinner ikke har evnen til å ta ansvar for seg selv.

Jeg er helt enig, Valde. Dette er et så kvinneundertrykkende syn at det er helt kvalmt.

Desverre er det helt på linje med f.eks. statsekretær Aas-Hansen i Likestillingsdepartementet som mener at voldtektsproblemet må løses gjennom at menn diskuterer mannsollen.
Underlig nok gjelder ikke dette problemet med vold mellom menn på byen. Det er ikke et mannsrolleproblem, men derimot et alkoholproblem, som defor Helsedepartemtet må løse.

Makt er å fremstille virkeligheten som det passer en selv best.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
27.04.07 03:59
guttemann skrev:
"Er Amnesty bare INKOMPETENTE med tall, eller har de en agenda?"
* * *
De har selvsagt en agenda. De har bestemt seg på forhånd for hvilken konklusjon de vil fram til, og gjør sitt beste for å få fram de tallene de ønsker, og fremstiller resultatet mest mulig i tråd med med den ønskede konklusjonen.

En svært vanlig strategi, ikke bare i saker som angår kjønns- og likestillingsproblematikk, men selvsagt på det området også.
Valde

Valde
27.04.07 09:43
FlightOfTheRat skrev:
Desverre er det helt på linje med f.eks. statsekretær Aas-Hansen i Likestillingsdepartementet som mener at voldtektsproblemet må løses gjennom at menn diskuterer mannsollen.
-----------
Det er naturligvis fornuftig for menn å diskutere mannsrollen, akkurat som kvinner bør diskutere kvinnerollen, foreldre bør diskutere foreldrerollen, lærere bør diskutere lærerrollen etc. Men derfra og så til å si at det er LØSNINGEN er et ganske langt steg. Det er utrolig naivt å foreslå så enkle løsninger på kompliserte problemstillinger. Og det skader en viktig sak.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg