I uka som var kunne man lese om at halv parten av vi menn mente at kvinner selv var skyld i voldt tekt hvis hun flørtet. Jeg ble svært overasket og spurte mine kolegaer hva de følte. Samtlige hadde den samme meningen som meg , at en kvinne ikke hadde noen skyld i en voldtekt uansett hvordan hun oppførte seg. Så gikk jeg inn på amnestys sider. Der Står det følgene "annenhver mann mener en kvinne er helt eller delvis ansvarlig for å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep dersom hun flørter åpenlyst." Jeg tok så og leste raporten den ga et helt annet bilde av situvasjonen her er noen eksempler: 75% av alle menn i undersøkelsen sa at vold mot kvinnelig partner aldrig kunne retferdigjøres . 22% sa at det var kun akseptabelt hvis kvinnen selv brukte vold . 40% var helt enig og 36% var delevis enig i at det og bruke grov kjeft eller utskjelling mens andre hørte det kunne regnes som vold mot kvinnen. Kun 6 % sa at en kvinne var helt ansvarlig og 42% sa at en kvinne var delevis ansvarlig i at hun ble voldtat hvis hun fløtet åpentlyst mot 50% som mente hun overhodet ikke var ansvarlig. det går ikke frem av undersøkelsen hva som menes med "delevis" ansvarlig og man kan ha ulik oppfatning av hva dette betyr .Selv mener jeg at hun overhode ikke er ansvarlig.
Jeg sier ikke at vold mot kvinner ikke er noe samfuns problem eller at flere menns holdninger mot kvinner er helt borti natta, men at raporten er mye mer nyangsert en det media har gitt intrykk av.