Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Raportenh "hvem bryr seg

NYTT TEMA
Deichman

Deichman
27.04.07 22:42
I uka som var kunne man lese om at halv parten av vi menn mente at kvinner selv var skyld i voldt tekt hvis hun flørtet. Jeg ble svært overasket og spurte mine kolegaer hva de følte. Samtlige hadde den samme meningen som meg , at en kvinne ikke hadde noen skyld i en voldtekt uansett hvordan hun oppførte seg. Så gikk jeg inn på amnestys sider. Der Står det følgene "annenhver mann mener en kvinne er helt eller delvis ansvarlig for å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep dersom hun flørter åpenlyst." Jeg tok så og leste raporten den ga et helt annet bilde av situvasjonen her er noen eksempler: 75% av alle menn i undersøkelsen sa at vold mot kvinnelig partner aldrig kunne retferdigjøres . 22% sa at det var kun akseptabelt hvis kvinnen selv brukte vold . 40% var helt enig og 36% var delevis enig i at det og bruke grov kjeft eller utskjelling mens andre hørte det kunne regnes som vold mot kvinnen. Kun 6 % sa at en kvinne var helt ansvarlig og 42% sa at en kvinne var delevis ansvarlig i at hun ble voldtat hvis hun fløtet åpentlyst mot 50% som mente hun overhodet ikke var ansvarlig. det går ikke frem av undersøkelsen hva som menes med "delevis" ansvarlig og man kan ha ulik oppfatning av hva dette betyr .Selv mener jeg at hun overhode ikke er ansvarlig.
Jeg sier ikke at vold mot kvinner ikke er noe samfuns problem eller at flere menns holdninger mot kvinner er helt borti natta, men at raporten er mye mer nyangsert en det media har gitt intrykk av.
jotul

jotul
27.04.07 22:59
nok snakk om hvilke holdninger folk har.

spørsmålet er: HVA SKAL VI GJØRE MED DET?

avisene er flinke til å syte og klage over at ting er blitt som de har blitt. jeg også, forsåvidt. men tør vi å face det faktum at hvis folk skal endre holdninger, så må det faktisk IVERKSETTES NOEN TILTAK? og at disse tiltakene kanskje ikke er så behagelige for vår kultur?

en ting er sikkert: en heksejakt på menn er kanskje den mest ræva måten å endre holdninger på. ingenting som polariserer og skader debatten så mye som det.

faktisk er holdningsendring blant en stor gruppe mennesker noe av det vanskeligste man kan drive med. det er så mange faktorer som spiller inn.
enigma_undercover

enigma_undercover
27.04.07 23:10
Vold mot kvinner ER IKKE et samfunnsproblem i Norge. Som jeg har nevnt i en annen tråd, så er norske kvinner de aller, aller, aller mest priviligerte i hele verden (FNs levekårsundersøkelser de siste år). Da har jeg store vanskeligheter med å fatte at dette er noe stort globalt problem (ikke vold mot kvinner, men vold mot kvinner i Norge), siden samme grupper har det best i hele verden.

Noen som lukter mannshatende ideologi her?
joplina

joplina
28.04.07 00:21
Vil du ikke tygge på denne,enigma...så kan du jo sutte litt på den:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=176608

Legg merke til hva mannen jobber med og har vært engasjert i.

Du skjønner.....man kan ikke si at det _ikke_ er et samfunnsproblem hvis ikke minst 50 - 75% av befolkningen driver med "det"....
Det er faktisk et samfunnsproblem hvis bare 5% driver med det jevnlig også....De må jo ha noen å "drive på med" (plutselig 10%), og kanskje involverer det også barn...la oss si et gjennomsnitt på 1 1/2 barn per 5%.....da er det plutselig i alt 17 1/2 % som er direkte berørte .
Og da er ikke søsken,foreldre eller nære venner av noen av hovedpersonene tatt med....ei heller de som berøres direkte hvis noen av disse 5 1/2% barn trenger å avreagere/utagere/få ut frustrasjon på noen andre barn, via harhendt lek eller mobbing.

Et samfunnsproblem er det, hvis man erkjenner at det skjer eller eksisterer/forekommer, og at hvert enkelt tilfelle berører mange både direkte og indirekte på en negativ eller traumatiserende måte.
En slik erkjennelse av at "problemet" eksisterer også blandt oss med gode levekår, gjør det til et samfunnsproblem.

Men det er klart....man trenger jo ikke erkjenne at slikt eksisterer eller forekommer - og da er det jo heller ikke noe problem.
Man kan jo til dømmes bare kalle det mannshat ...og når media og forskning setter søkelys på det, så kan man kalle det "en mannshatende ideologi".
Det er ikke så vanskelig.....for noen.
enigma_undercover

enigma_undercover
28.04.07 00:33
Ok. Du klarte å finne 1 - ett - eksempel. Men jeg må nok skuffe deg med å si at dommen ikke er rettskraftig.
Jeg mener kvinnemishandling i Somalia er både kvantitativt og kvalitativt større enn i Norge. Derfor påstår jeg at dette ikke er et samfunnsproblem i Norge. Det bør det være i Somalia.

Men fete, norske ekstremfeminister er vel litt redd negre på hjemmebane, så det er enklere å finne "trygge" eksempler i Norge, med en multikulturell mystifisme.
joplina

joplina
28.04.07 01:32
Så, enigma....hvis temaet hadde vært tiggerne i Norge, beskrevet som et samfunnsproblem - så hadde det ikke vært noe samfunnsproblem, for Norge topper levekårsundersøkelsene....og tiggere og tigging er både kvantitativt og kvalitativt større i Brasil....?

Og den regla om fete,norske ekstremfeminister som er redd negre, sier mere om deg enn om noen annen.
enigma_undercover

enigma_undercover
28.04.07 11:49
På sett og vis. Tiggingen gjenspeiler fattigdom og rusmisbruk, og når det gjelder rusmisbruk (narko) er Norge langt ned på listen over "gode land". FNs levekårsundersøkelse sier Norge er verdens beste land å bo i (for kvinner). For menn er Canada best (men ikke så bra som for norske kvinner). Denne undersøkelsen tar høyde for overgrep/strukturelle hindringer, og følgelig er vold mot norske kvinner ett av verdens aller minste problemer.

Hva du vet om meg er nok åpenbart null. Personangrep er jo kjent som feministenes reserveplan når noen truer korthuset.
joplina

joplina
28.04.07 12:21
Hva mener du egentlig..?
At ethvert tema relatert til Norge, og ethvert tema som presenteres som en norsk problemstilling, ikke skal debatteres som det _før_ det er målt i global målestokk?
Er ikke det temmelig søkt?

Jeg har forøvrig ikke hevdet å vite noe som helst om deg. Jeg skrev at dine utsagn om fete norske ekstremfeminister som var redd negre (eller hva det nå ordrett sto), sa mere om deg enn om noen annen.

Med dine karakteristikker var det ikke vanskelig å se at du ikke tok "dem"(de fete,norske ekstremfeministene som er redd negre) seriøst.
Men dine karakteristikker sa også tydelig vilket nivå du selv valgte å legge debatten på.
Og jeg syns ikke at det var seriøst. Alltså sa dine karakteristikker mere om din egen seriøse tilnerming enn noen annens.

At du kaller den betraktningen for "personangrep", og følger opp med at det "er jo kjent som feministenes reserveplan når noen truer korthuset" , tydeliggjør bare ytterligere vilket nivå du ønsker å debattere på.

Bare fortsett å bygg korthus du..jeg skal ikke åpne vinduet.
Bacalao64

Bacalao64
29.04.07 17:53

Jeg er helt enig, Deichman. For det første er det vanskelig å kjenne igjen rapporten ut i fra omtalen av denne. Rapporten er langt mer nyansert, selv om rapporten i seg selv åpner for mange spørsmål.

Jeg antar at mange av de menn som har svart, har hatt vide definisjoner på overgrep - ikke minst i lys av den siste tids nye begrep "uaktsomt seksuelt overgrep". Og så lenge det ikke legges klare definisjoner til grunn for hva som menes med overgrepene så er det ganske uklart hva mennene egentlig har svart på.

Hvis for eksempel en kvinne blir med en mann hjem på nachspiel (et av spørsmålene), går inn på soverommet med ham, kler av seg og deltar i seksualakten, har hun da et ansvar for å si nei dersom hun egentlig ikke ønsket sex? Mange, også kvinner, tror jeg vil svare at hun har et selvstendig ansvar for å si nei, og dermed et delansvar for handlingen som skjedde. Men misforstå meg ikke: Dersom kvinnen egentlig ikke ønsker sex, men unnlater å si nei, så har mannen utført et uaktsomt seksuelt overgrep og må selvsagt ta sitt ansvar for det.
jotul

jotul
29.04.07 17:54
hei hei,

i mitt innlegg som du her har svart på, etterlyste jeg "konkrete tiltak". når skal vi begynne å ta konsekvensene av synspunktene vi slenger ut?

det virker imidlertid som voldtekts- og kvinnesynsdebatten har strandet på et meget tidlig stadium. vi befinner oss på Base One, der vi (1) krangler om hva som er problemet og (2) slenger dritt mot de antatte synderne.

jeg har etterhvert skjønt at konkrete tiltak befinner seg ett eller annet sted mellom Base Three og Four.

for en stund siden lagde jeg en tråd som het noe som: "om 30 år kan vi diskutere voldtekt igjen". hele debatten, på sitt umodne sofa-platoniske stadium, beviser at jeg hadde et jævla godt poeng.

(og jeg spør fremdeles: ønsker vi egentlig å ta konsekvensene av det samfunnet vi har fått oss, eller er det mest behagelig å forbli på det stadiet der man bare slenger dritt? men jeg regner ikke med å få noe svar på det spørsmålet før om minst 30 år. i mellomtiden kan muslimska mørkemenn ha kommet i flertall, pga. alle gratisargumentene de får servert rett i fanget fra Dekadente og Syndige Vesten.)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg