Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Kvinneby"

NYTT TEMA
megselv

megselv
28.04.07 04:10
http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article994830.ece

"Kinesiske turistselskaper søker nå etter investorer til en helt ny type turistattraksjon. Verdens første «kvinneby», hvor menn skal straffes hvis de ikke er lydige."

Hvordan ville reaksjonene vært hvis det motsatte var tilfellet? Hvordan ville kvinnebevegelsen reagert hvis noen laget en "manneby" for å trekke til seg vestlige turister?

(Jeg er klar over at midt-østen o.l. kan kalles "manneby", men det er ikke direkte sammenlignbart i dette tilfellet)
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
28.04.07 04:57
Dette har jeg absolutt sansen for. For en gangs skyld sies det rett ut at her er det slik at kvinnene bestemmer, og menn som ikke føyer seg betingelsesløst de skl ydmykes og settes til straffarbeid.
Er det ikke slik det fungerer her i verden da, bare at det normalt ikke sies så lkart og direkte?

Forøvrig er jeg ikke enig i beskrivelsen din av Midt-Østen. Jeg tror det må skilles bedre mellom hva folk i Midt-Østen sier selv, og hvilket bilde som tegnes opp her i Vesten. Vi har lange tradisjoner her i Vesten for å forholde oss til Østen ikke ut fra hvordan Østen er men ut fra våre egne fordomsfulle oppfatninger. Dette har vært et omstridt tema siden Edward Said ga ut sin bok Orientalismen
[url]http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=141931[/url]

Selv om ikke alle tror det så har vi faktisk en del ytringsfrihet her i landet. Og selv om ikke alle er klar over det å skjer det fra tid til annen at også kvinner fra Midt-Østen får en anledning til å si hvordan de ser på kvinnens stilling i disse kulturene som vi konskekvent omtaler som svært kvinnefiendtlige. Det påfallende er at slike kvinner gir uttrykk for at de slett ikke føler seg undertrykt av sine muslimske menn, at de derimot føler seg verdsatt og høyt respektert, og at kvinner i Midt-Østen gjennomgående virker lykkeligere enn sine påstått frigjorte medsøstre her i vest.

Men disse kvinnene er kanskje så grundig hjernevasket at de klarer å sitte på norsk fjernsyn og snakke fornuftig og reflektert om disse tingene uten å innse at de egentlig er komplett undertrykt?

Jeg mener ikke å fortelle deg hva du skal mene eller hvordan du skal tenke, hvem du skal tro på eller tvile på. Men det er lov til å reflektere over at den miliære innsatsen mot islam og propagandaen mot muslimsk kvinneundertrykking er to strategier i en og samme krig. Begge deler er basert på vestlige fordommer, frykt og selvgodhet overfor en kultur som vi sliter med å forstå og respektere. Det er ingen grunn til å passivt akseptere propaganda som utelukkende har til hensikt å spre hat, fordommer og konflikter.

Visst skjer det triste og tragiske ting i muslimske land. Det gjør det her i landet også. Uansett hvor mange kirker Greven har tent på så representerer ikke han Norge, norsk kultur eller nordmenn flest. Men blant krigshissende muslimer er det veldig lett å vise til hvor populær fyren er i Norge. Han selger jo massevis av plater og er i ferd med å bli en rik mann mens han bor godt på statens regning.
Vi bør ikke gjøre en tilsvarende feil overfor muslimer, bare fordi det finnes enkelte idioter blant dem også.
megselv

megselv
28.04.07 05:22
FlightOfTheRat skrev:
Dette har jeg absolutt sansen for. For en gangs skyld sies det rett ut at her er det slik at kvinnene bestemmer, og menn som ikke føyer seg betingelsesløst de skl ydmykes og settes til straffarbeid.
Er det ikke slik det fungerer her i verden da, bare at det normalt ikke sies så lkart og direkte?

---> Det er mange som vil si at det er det motsatte også, selv om jeg personlig er enig med deg her. Poenget mitt er fremdeles at konseptet manneby ville skapt kreftige reaksjoner fra kvinnebevegelsen. De ville trolig slaktet konseptet til døde, mens konseptet "kvinneby" går videre uten noen spesielle motreaksjoner.

Midt-østenkommentaren min var ikke ment som en generalisering av midt-østen eller noe liknende. Det var bare ment som en begrensning på debatten slik at den ikke utviklet seg til muslimdebatt (skjøt megselv i leggen der). Kommentarens eneste hensikt var at midt-østens mannsdomminanse ikke kunne sammenliknes med "kvinneby". Jeg sier ikke at hele midt-østen er mannsdominert, men deler av regionen og dens kultur er.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
28.04.07 05:49
Ok, får vel nesten beklage at jeg sklir ut debatten i en retning du ønsket å unngå.
Helt kort bare så er det offentlige livet i msulimske land langt mer preget av menn enn f.eks. her i Norge. Men det er ikke det samme som at kvinner undertrykkes. Muslimske kvinner har sine sosiale omgangsformer som de benytter hyppig, og hvor menn ikke har adgang. Politikk i midtøsten er for det meste en masse diskusjoner som ikke fører noen vei, og deltagelse her er ikke ansett som en ettertraktet rettighet på samme måte som hos oss, snarere som en plikt og en ofte hjelpeløs "ørkenvandring", for å bruke et typisk vestlig uttrykk.

Hovedpoenget ditt er jeg ellers fullstendig enig i. Kvinnebevegelsen har ennå ikke nådd det modningsnivå at de ønsker en balansert og rettferdig verden. De skal kjempe en innbitt og ensidig kamp for det de mener er kvinners interesser, intet annet. At kvinnebevegelsen skulle anerkjenne en "manneby" ville tilsvare at LO skulle gå inn for lengre arbeidsdager, kortere ferie og lavere lønn.

Vi har ikke kultur for å etterstrebe en balansert rettferdighet hvor begge parter i en interessekonflikt prøver å ta hensyn tilø begge parter. På den måten er kvinnebevegelsen et naturlig produkt av vår kultur og ikke enestående på noen måte. Mener ikke å si at det gjør saken så mye bedre. Men vi menn skal vel kollektivt ta vår del av ansvaret for at kulturen vår har blitt sånn, og at den fremdeles er sånn.
guttemann

guttemann
28.04.07 13:15
Dagbladet har selvfølelig referert til dette som "Damenes Drømmeferie" som overskrift. Så da er saudi-arabia der kvinner blir straffet for alt mellom himmel og jord menns drømmeferie?
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
28.04.07 21:31
Daghbladets drøm; at menn og kvinner kan straffe hverandre. Yo. Det ville kanskje ikke overraske veldig om redaktør Aasheim har en privat svakhet for S&M.

Hennes sak det. Men hun kunne godt ha tatt av seg kostymet sitt før hun stiller opp for pressen...
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
28.04.07 22:05
Foresten, det ble jo feil. Dagbladets drøm er vel heller at kvinner skal kunne straffe menn når det føler for det, av den grunn og å på den måte de føler for.

Sånn skulle det være.
Jistice1

Jistice1
29.04.07 12:48
Ta deg jobb på en kvinnedominert offentlig arbeidsplass i Norge, der er disse prinsipper allerede blitt gjennomført. Kanskje en person som er høyt utdannet innen sosialantropologi skulle infiltrere og dokumentere disse forhold og skrive en bok etterpå.

Det interessante er at det er de "straighte" mannfolka det slås ned på. De mest voldelige og perverse mennene ikler seg som "likssom feminister" og slås til riddere og beskyttere av disse perverse kjerringene.

Vi har "Knut-by" tilstander på mange offentlige arbeidsplasser som følge av disse unaturlige perversitetene som feminismen produserer.
pan12

pan12
02.05.07 14:49
Tar jeg ikke mye feil så er der en by et sted i Afrika der dette er gammel tradisjon. Mennene har null og niks å si og brukes som arbeidskraft og til avl. Dette er nok en våt drøm for mange feminister også her i landet?
Xanadu

Xanadu
07.05.07 20:02
Det er en villfarelse at menn nyter stor frihet i Saudi-Arabia eller i mange muslimske diktaturer. Hvem er det som bures i fengsel og utsettes for tortur og drap hvis de taler mot regiment?

Men media - og spesielt det erkefeministiske Dagbladet fokuserer kun på kvinners lidelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg