Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg er imot likestilling

NYTT TEMA
XaW84

XaW84
28.04.07 11:34
MEN jeg er for likeverd. For de av dere som ikke kjenner forskjellen på disse begrepene er forskjellen at likestilling betyr at det ikke skal være noen forskjell på kjønnene i det hele tatt. Dette er umulig, menn kan ikke føde uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er visse fysiologiske forskjeller på mann og kvinne som man må ta hensyn til. Likeverd derimot tar utgangspunkt i at en mann og en kvinne er like mye verd. Dvs. likt betalt for lik jobb og mannen ikke er noe overlegen kvinnen.

For meg er det visse ting som er naturlige at det enkelte kjønn gjør. Jeg ville aldri sendt ut kona mi for å måke snø midtvinters f. eks. Menn generelt er fysisk sterkere enn kvinner, mens kvinner generelt har bedre konsentrasjon og er mer omsorgsfulle. Og dette er bare noen av de forskjellene mellom kjønnene.

Dette er ikke noe forsøk på å provosere, men heller å gjøre det litt klart på forkskjellen mellom begrepene. Det er mange kvinner/jenter som roper etter likestilling, men nekter å tenke seg værneplikt for jenter.
ulfarne

ulfarne
28.04.07 11:41
og jeg er for
vadefugl

vadefugl
28.04.07 11:46
Super-duper enig her. Men samtidig kan kvinner være gode ingeriører og menn gode fedre. Min bestevenn jobber i barnehage og er far til en liten pjokk. Han virkelig bryr seg om ungen. Får nesten tårer i øynene.
joplina

joplina
28.04.07 12:55
Likestilling betyr ikke at menn og kvinner skal være psykiske og fysiske kloninger av hverandre, XaW84....sorry, gjør hjemmeleksa di.

Likestilling betyr at menn og kvinner skal ha likestillte vilkår i samfunnet, rettigheter og plikter.
Som f.eks lik lønn for likt arbeid eller samme muligheter for skolegang og utdannelse, samme plikt til å betale skatt osv.
Det er alltså ikke at "menn skal føde barn og kvinner skal stå å tisse".

Likeverd er derimot som du sier, at menn og kvinner er likeverdige som mennesker.
En mann er ikke "verdt" mere som mann enn en kvinne er som kvinne, eller omvendt.
Begge er mennesker - og likeverdige.
Og som likeverdige mennesker med like stor verdi, skal de også ha likestillte vilkår i samfunnet. Også kalt "likestilling".
XaW84

XaW84
28.04.07 13:23
Det var ikke det som var poenget mitt. Det du kaller likestilling er likeverd(samme lønn for samme jobb, like mye verd osv.). Likestilling er betyr at alle skal være likestillt i "alle akspekter av livet". Er man for likestilling, må man også være for kvinnlig værneplikt, og imot ting som f.eks. kjønnskvotering, og lavere fysiske krav hos kvinner i tester.

Likeverd menes også at menn og kvinner skal ha de samme rettighetene og vilkårene i samfunnet. Likeverd er en mer realistisk verson av tankesettet om likestilling, fordi likestilling er umulig å oppnå på grunn av forskjellene i både den psykiske og den fysiske oppbygging av kroppene våre.
starmaster

starmaster
28.04.07 13:33
Å der er du på ville veier igjen joplina, ta helg fri du nå.
joplina

XaW84

XaW84
28.04.07 13:40
Se om du finner begrepet likeverd inne på wikipedia.....det finnes ikke. Grunnen? Fordi wikipedia ikke er bra kilde å oppgi.
MrEagle

MrEagle
28.04.07 14:43
joplina: Det er sikkert trygt å kunne dekke seg bak både regjering og Wikipedia, men jeg tror hvis man skal diskustere likestilling må man ta utgangspunkt i hvordan begrepet fungerer i praksis - ikke sant ?

Noe av det som er mest synd med dagens "likestillingskåte kvinne" er at hun har glemt sin rolle som kvinne med de kvaliteter det innebærer og higer mer og mer i sin nevrotiske jakt etter å bli mannen lik og helst overgå. Og naturligvis takler hun denne rollen dårlig og må ha en rekke særfordeler, noe som har vært behandlet her mange ganger.
joplina

joplina
28.04.07 14:58
Teori og praksis spriker ofte MrEagle.

Trådstart var ikke innom kvinneroller eller mannsroller eller særfordeler. Trådstart la derimot en direkte betydning i ordet "likestilling" som ikke var korrekt.
Vedkommede skrev i overskriften at han/hun var _mot_ likestilling, og fulgte opp i første del av innlegget ved å tilegne ordet en betydningen av fullstendig likhet mellom kjønnene (unisex-kloninger) som var umulig da menn ikke kunne føde.

Og typisk likestillte vilkår, såsom rettigheter,plikter,lønn,utdanning osv fikk betydningen "likeverd".

Når det er sagt, så er likestilling og likeverd ofte tett knyttet sammen. Men den betydningen trådstart la i selve ordet ble ikke helt rett.

Når det er sagt...hva mener du er kvinnens rolle?
Alltså den hun har glemt?
Og vilke kvaliteter innebærer den rollen?

Er det kvinnen som higer etter å bli lik mannen på alle måter, eller mannen som kvir seg for å føle seg forpliktet til å ta del i tradisjonell kvinnerolle, og derfor hevder dette?
Batucada

Batucada
28.04.07 16:53
MrEagle skrev:
"Noe av det som er mest synd med dagens "likestillingskåte kvinne" er at hun har glemt sin rolle som kvinne med de kvaliteter det innebærer og higer mer og mer i sin nevrotiske jakt etter å bli mannen lik og helst overgå."

- Jeg syns tvertimot backlashet er kommet for lenge siden, og at man bombarderes med kjønnstereotypier overalt, og det snakkes igjen om 'ekte' kvinner og menn, som om det finnes noe mer ekte enn noe annet innenfor kjønnene. Kvinner skal igjen gå i høyhælte sko, menn skal være handy, selv babyer har fått tildelt sine roller, så guttene har blå uniform mens jentene har rosa, og kan ikke leke med de samme lekene, i henholdt til Toys'r'Us eller hvemfaen. (Vel vitende at det heldigvis finnes nyanser til dette bildet, og mange som ikke aksepterer tøvet)

Personlig syns jeg mennesker skal få mulighet til å vokse som individer, uten å bli fortalt hele tiden hvordan de skal leve ut sitt kjønn, hverken i den ene retningen eller den andre.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
29.04.07 06:23
I det vesentlige enig med trådstarter.

Det finnes ikke to menn som er like. Det finnes ikke to kvinner som er like.
Det finnes ikke en mann som har 100% mannlige egenskaper, eller en kvinne som har 100% kvinnelige egenskaper.

Så når man snakker om at menn er slik og kvinner er sånn så må det forutsettes at man ikke mener helt og fullt og 100%. Vi er alle en blanding av ulike egenskaper hvorav noen regnes som mannlige og andre regnes som kvinnelige. Hvilke egenskaper som regnes for å tilhøre det ene eller annet kjønn varierer derimot med tid og sted. Det som er "homsete" et sted kan være et tegn på styrke et annet sted, osv.

Den viktigste forskjellen på menn og kvinner ligger i det biologiske, ikke i kjønnsrollene, og heller ikke i kjønnsorganene i seg selv,men nesten, kan man si. Det er avgjørende er de hormonene som kjønnsorganene produserer. Enkelt sagt testosteron og østrogen (egentlig er det litt mer komplisert, men det driter jeg i akkurat nå). Hormonene påvirker humøret vårt, reaksjoner, lyster og ønsker, og hva vi oppfatter som viktig og mindre viktig. Det er en forskjell som skal og må være der, og som aldri er så synlig som hos politisk korrekte skrikhalser som prøver å benekte at det er forskjell på menn og kvinner.

Skal man behandle en mann med respekt så skal man behandle ham som en mann. Skal man behandle en kvinne med respekt så skal hun behandles som en kvinne. Ikke forvent av en mann at han skal være dominert av østrogen, eller at en kvinne skal pumpe ut testosteron. Ikke forvent av en mann at han skal søke mot flokk og tilhørighet i harde tider, eller at en kvinne skal stå alene og stole mer på egen styrke enn på verdien av samhold.

Men det er heller ingen god idé å forvente at alle menn er like fulle av selvstendighet og selvtillit som Humpfrey Bogart i Casablanca, ellr at alle kvinner skal være en genial kombinasjon av Mor Theresa og Rosa Luxembourg.

Vi er alle mennesker, verken mer eller mindre, og de færreste av oss fortjener å bli tillagt særlig mange stereotype egenskaper.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
29.04.07 06:32
Batucada skrev:
"Personlig syns jeg mennesker skal få mulighet til å vokse som individer, uten å bli fortalt hele tiden hvordan de skal leve ut sitt kjønn, hverken i den ene retningen eller den andre."
* * *
Enig, men jeg tror man må respektere at de langt fleste foretrekker å få lov til å identifisere seg med det kjønnet man en gang har. En liten gutt synes gjerne ikke det er noe kult å få like mange dukker som lekebiler i presang. Man skal være forsiktig med å pushe ungene i en bestemt retning, noe gutter liker å leke med dukker (særlig he-man og lignende fantasy/krigsdukker), noen jenter liker mer typiske gutteting.

Jeg tror det er sunt å holde fast på at noe er "guttete" og noe er "jentete", og at det er bra for en del å bli oppmuntret til å være den de føler at de er. Hvis en gutt liker å leke med biler bør han oppmuntres til det, så han blir trygg på seg selv og hvem han er. Tilsvarende, og kanskje enn mer (jeg vet ikke) for jenter. Ingen grunn til å oppmuntre ei jente til å te seg gutteaktig hvis hun ikke går den retningen av seg selv. Å viske ut all kjønnsidentitet tror jeg ikke bare er umulig, men også en blindvei som koster mange unge mennesker mye usikkerhet omkring egen identitet. Og det er en høy pris det, selv om den er svært vanskelig å beregne i kroner og øre.
Arienette

Arienette
30.04.07 23:37
Likestilling betyr at man skal ha akkurat de samme mulighetene i et samfunn uansett kjønn (eller hudfarge, religion etc. for den saks skyld).

Jeg er ikke noen ta-og-føle-på-person som ville trivdes i et omsorgsyrke, uansett hvor mye kvinne jeg er.
pan12

pan12
02.05.07 15:08
Ja, det er på høy tid at alle de menn som urettmessig er blitt tildelt farskap i hytt og pine får sin rettmessige erstatning og mødrene sin rettmessige straff. Det hadde vært likestilling. Lurer på hvorfor ikke Karita Bekkemellom tar opp denne saken og ser til at rettferdigheten oppfylles?
lukrets

lukrets
02.05.07 21:12
pan12 skrev:
>Ja, det er på høy tid at alle de menn som urettmessig er blitt tildelt farskap i hytt og pine får sin rettmessige erstatning og mødrene sin rettmessige straff. Det hadde vært likestilling.

ville dette være til barnas beste?

lucretius
pan12

pan12
03.05.07 08:02
Det burde kanskje mødrene tenkt på før de utpekte feil mann til far? Her er 2 uskyldige parter og en part som har den hele og fulle feil og ansvar. Mannen burde selvsagt fått tilbake alt han har betalt i bidrag og en klekkelig erstatning for tort og svie i tillegg.
Blazer

Blazer
03.05.07 08:56
Batucada skrev:
"Personlig syns jeg mennesker skal få mulighet til å vokse som individer, uten å bli fortalt hele tiden hvordan de skal leve ut sitt kjønn, hverken i den ene retningen eller den andre."

FlightOfTheRat skrev:
"Enig,"

- og så:

"Jeg tror det er sunt å holde fast på at noe er "guttete" og noe er "jentete", og at det er bra for en del å bli oppmuntret til å være den de føler at de er. Hvis en gutt liker å leke med biler bør han oppmuntres til det, så han blir trygg på seg selv og hvem han er. Tilsvarende, og kanskje enn mer (jeg vet ikke) for jenter. Ingen grunn til å oppmuntre ei jente til å te seg gutteaktig hvis hun ikke går den retningen av seg selv. Å viske ut all kjønnsidentitet tror jeg ikke bare er umulig, men også en blindvei som koster mange unge mennesker mye usikkerhet omkring egen identitet. Og det er en høy pris det, selv om den er svært vanskelig å beregne i kroner og øre. "

- Og så viste det seg at du ikke var enig i det hele tatt, men temmelig dundrende uenig.

Og jeg synes du har et underlig forhold til det å bli "sikker på egen identitet", da du synes å anta at "egen identitet" nærmest først og fremst er knyttet til kjønn. Individet har en svært liten plass i en slik forestillingsverden.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg