Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svenske feminister

NYTT TEMA
kanutten85

kanutten85
28.04.07 19:15
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/04/24/498667.html

Hva feiler det egentlig disse kvinnene? Man hører stadig vekk om disse dobbeltekstremfeministene fra Sverige, som man kan si virkelig har et skrudd syn på menn, seksualitet og samfunn. Denne forfatteren kan man vel ikke si er noe bedre.

Jeg kjenner jeg blir skremt av holdningene, og at de i det hele tatt får all den oppmerksomheten de gjør. Kommer man til å få det slik her til lands også, eller er dette spesielt for svenskene (noen her på forumet vil nok påstå at vi er der allerede, men norske feminister er jo pusekatter i forhold.)?
MadHamish

MadHamish
28.04.07 23:38
De finnes nok her også. Tror største forskjellen er at de får plass i media/debatter der borte, selv om de ikke har noe stort større støtte enn hva deres norske meningsfeller har.
Rambooo

Rambooo
29.04.07 01:28
Jeg så Unni Drouge(?), først på NRKs bokprogram, dernest på Store Studio og nå sist på Magasinet på TV2.
Det mest skremmende er kanskje ikke hvilket rødglødende hat hun har til mannekjønnet(bokstavelig talt), men mangelen på kritiske spørsmål hun blir til del.
Riktignok virket brillemannen i bokprogrammet lettere sjokkskadet etter å ha tilbrakt en helaften på byen med henne, så da var det enda godt han fikk litt trøst av (feminist og mannsforsker)Jørgen Lorentzen etterpå.
Jeg håper ikke Norge utvikler seg i svensk retning, men jeg frykter det.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
29.04.07 05:28
"Noen løsning tilbyr hun heller ikke på «problemet», annet enn at menn ikke har noe annet valg enn å kutte av seg sitt maktglade kjønnsorgan.

Og det er vel ingen egentlig tjent med."
* * *
Det var da enda en lettelse å få den konklusjonen.

Sånn er det visst å være mann. Helt uavhengig av ting som vilje og personlighet og fri vilje så betyr altså kjønnet mitt i seg selv makt og overgrep.

Hadde det vært nødvendig å ta dette på alvor så hadde jeg vel protestert ganske kraftig mot en slik eksplisitt kjønnstrakassering. Men det får nå være grenser for galskap.

Jeg håper virklig ikke at denne utviklingen fortsetter alt for langt, for det er bare nødt til å ende med at en eller annen gang kommer menn igjen til å ta tilbake retten til bestemme over seg selv, om det så må koste at kvinner skal bankes opp, låses inne og generelt nektes å delta i politikk eller snakke i forsamlinger. Det ene ytterpunkt avler det andre.

Vi har ganske enkelt ikke bruk for politkere og samfunnsdebattanter som kjemper for ren menneskefiendtlighet. Kvinnelige politikere og innflytelsesrike forskere må også lære seg å vise ansvar, ikke bare vilje til å bekjempe alt de ikke liker. Før eller senere vil det slå hardt tilbake på kvinnens stilling hvis denne kursen ikke justeres. Det har forlengst blitt tid for å minne om at kjønn ikk er og aldri har vært noen garanti for fornuft eller ansvarlighet. Det gjelder like mye for kvinner som det alltid har gjeldt for menn.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
29.04.07 05:36
Rambooo skrev:
"Jeg håper ikke Norge utvikler seg i svensk retning, men jeg frykter det."
* * *
Jeg er også litt bekymret for en fortsatt utvikling i amerikansk retning, og da tenker jeg på det faktum at over 90% av alle amerikanske menn er omskjært. Sånn er det blitt, menn må ganske enkelt finne seg i at deres omstridte kjønn skjæres i og korrigeres, uten at det noensinne blir sett på som annet enn "bra for dem".

Jeg kommer ikke ti lå løfte en finger i kampen mot omskjæring av kvinner så lenge vår kultur aksepterer og forsvarer omskjæring av menn. Det handler om respekt og verdighet som krenkes i hvert enkelt tilfelle.
kanutten85

kanutten85
29.04.07 12:07
MadHamish skrev:
De finnes nok her også. Tror største forskjellen er at de får plass i media/debatter der borte, selv om de ikke har noe stort større støtte enn hva deres norske meningsfeller har.
-------------
Tja, er det noen som får spalteplass her i Norge, så er det jo tydeligvis disse svenske gærningene. Jeg har mer oversikt over svenske feminister enn norske.
kanutten85

kanutten85
29.04.07 12:10
FlightOfTheRat skrev:
Jeg kommer ikke ti lå løfte en finger i kampen mot omskjæring av kvinner så lenge vår kultur aksepterer og forsvarer omskjæring av menn. Det handler om respekt og verdighet som krenkes i hvert enkelt tilfelle.
--------------
Det går an å kjempe mot begge deler, kanskje? Istedet for å si at "næh, menn blir omskjært, så da gidder jeg ikke si noe mot at kvinner blir det heller". Det syns jeg kanskje er litt feilfokus.

Jeg syns heller ikke kvinnelig og mannlig omskjæring kan sammenlignes, selv om jeg ikke støtter mannlig omskjæring heller.
kanutten85

kanutten85
29.04.07 12:13
Rambooo skrev:
Jeg så Unni Drouge(?), først på NRKs bokprogram, dernest på Store Studio og nå sist på Magasinet på TV2.
Det mest skremmende er kanskje ikke hvilket rødglødende hat hun har til mannekjønnet(bokstavelig talt), men mangelen på kritiske spørsmål hun blir til del.
--------------
Til å ha et slikt hat mot mannekjønnet er jeg imponert over at hun har klart å få hele fem barn. Enda verre syns jeg det er at hun antageligvis overfører hatet sitt til ungene.

poeten2

poeten2
29.04.07 13:54
Kanutten, takk for at du som kvinne peker på noe som er et problem for oss menn. Takk for at du viser at kvinner også ser at det finnes ekstremfeminister som vi egentlig vil le av, men som blir tatt på alvor og får spalteplass i aviser og magasiner samt sendetid på landsdekkende tv.
På det viset får de spredd sitt budskap, og da blir det også viktig å ta igjen.

Takk, Kanutten

Poeten
kanutten85

kanutten85
29.04.07 14:10
Tror nok den gjengse kvinne er sterkt uenig i det disse damene presenterer. Selv om vi også vil ha friheten til å ta de valgene vi vil, betyr ikke det at vi ikke liker menn. Er gla' i menn. Stort sett.

Men det er nok viktig å sette litt fokus på nettopp det - at man, som kvinne, ikke vil ha slike tilstander som den godeste Drougge legger opp til her.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
30.04.07 03:03
kanutten85 skrev:
Det går an å kjempe mot begge deler, kanskje? Istedet for å si at "næh, menn blir omskjært, så da gidder jeg ikke si noe mot at kvinner blir det heller". Det syns jeg kanskje er litt feilfokus.

Jeg syns heller ikke kvinnelig og mannlig omskjæring kan sammenlignes, selv om jeg ikke støtter mannlig omskjæring heller.
* * *
Det kan sammenlignes for så langt aom at det uansett handler om krenkelse av verdigheten. Og det reduserer faktisk gleden av sexlivet for menn også, selv om det særlig i USA på 70-tallet ble kjørt en del geftige kampanjer for omskjæring av menn som bedyret at neida dette går ikke ut over sexlivet deres, dessuten er det sååå bra for hygienen. Menn har jo bare godt av dette! Osv.

Litt for mye av de holdningene har grodd fast. Og så lenge det ikke blir kritisert i større grad enn det blir så føles det veldig tungt å skulle engasjere seg i kampen mot omskjæring av kvinner. Kamp mot omskjæring er jeg definitivt med på, men jeg klarer ikke å akseptere den meningsløse avgrensningen til å bare skulle redde jenter fra den krenkende kniven. Det er ikke jeg som sier "bare den ene" her.

Jeg forstår at du vil understreke at det er forskjell på omskjæring av kvinner og menn. Ikke undervurder meg (eller andre menn) helt, jeg forstår det jeg også. Men jeg opplever ikke særlig ofte, og spesielt ikke på dette området, at kvinner viser særlig mye empati med at omskjæring oppleves som krenkende for menn også. Kanskje ikke for alle, men visst jammen finnes det mange jenter her i verden som er stolt av å være omskjært også, med den tilhørigheten til kultur og tradisjoner som det symboliserer.

Det er alltid godt å høre kvinner si seg enig i at omskjæring av menn er en uting. Det hører man ikke for ofte nemlig.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
30.04.07 03:05
kanutten85 skrev:
"Er gla' i menn. Stort sett."
* * *
Er glad i kvinner, jeg. Stort sett.

;-)
kanutten85

kanutten85
30.04.07 08:18
FlightOfTheRat skrev:
Men jeg opplever ikke særlig ofte, og spesielt ikke på dette området, at kvinner viser særlig mye empati med at omskjæring oppleves som krenkende for menn også. Kanskje ikke for alle, men visst jammen finnes det mange jenter her i verden som er stolt av å være omskjært også, med den tilhørigheten til kultur og tradisjoner som det symboliserer.
-------------------
Jeg tror at noe av grunnen til at det blir fokusert på jenters omskjæring mer enn gutters er at kvinnelig omskjæring som oftest er mye mer smertefullt, og det er også smertefullt store deler av livet. Jenter er også som regel større når omskjæringen skjer (3-4 år), mens gutter er babyer.

Jeg mener nå både klitoris og forhud er der for en grunn, og at omskjæring er unødvendig. Men du får meg ikke med på å sidestille omskjæring av jenter og gutter.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
30.04.07 15:09
Omskjæring av gutter bør under ingen omstendigheter sammenlignes med den kjønnslemlestelse som utføres på kvinner i enkelte kulturer!

Men det verste og mest utbredte overgrepet, som utføres i dette landet, støttet og oppmuntret av landets styre og forvaltning, er familieoppløsning og farsfordrivelse.
kanutten85

kanutten85
30.04.07 15:33
...Og atter en gang klarte du å få agendaen din inn i en tråd. Vi har fått med oss hva du mener nå, hold deg til saken. Du virker som en robot med koblingsfeil.
poeten2

poeten2
30.04.07 15:58
kanutten85 skrev:
...Og atter en gang klarte du å få agendaen din inn i en tråd. Vi har fått med oss hva du mener nå, hold deg til saken. Du virker som en robot med koblingsfeil.

>>>Vet du hva Foreldrelikeverd, her er jeg enig med kanutten. Jeg står på din side når det gjelder denne saken. Jeg deler de aller fleste av dine argumenter i denne saken. Men jeg vil ikke prosedere den i alle mulige henseende. Noen ganger er det greit å vente til rette anledning.
Du står deg bedre på å tale riktig sak i riktig fora.

Poeten, velmenende
forelderlikeverd

forelderlikeverd
30.04.07 23:56
Vel, at jeg lider av en koplingsfeil - eller lider under systemfeil - det skal jeg ikke være uenig i - men det er vel ikke nødvendig å være uvennlig av den grunn. Jeg har ikke ønsket å bli påført koplingsfeil - men er det blitt påført mot min vilje - og forsøker så godt jeg kan, å forhindre at tilsvarende koplingsfeil skal ramme kommende generasjoner. Jeg er selv omskåret og kan aldri si at det har vært negativt i det hele tatt. Jeg ser da vitterlig mange tråder forandre seg underveis mens de ulike debattørene kommer med sin utspill - men at noen opplever meg som et hakk i plata har jeg da full forståelse for! Men jeg er likevel tilhenger av ytringsfrihet, ikke minst minst så lenge at sannheten er målet og ønsket er at lyset skal seire over mørket - kjærligheten over kynismen - det gode over det onde.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
02.05.07 12:58
kanutten85 skrev:
Men du får meg ikke med på å sidestille omskjæring av jenter og gutter.
* * *
Jeg ber deg ikke sidestille noe. Jeg synes bare det er unødvendig å avgrense det politiske fokuset på omskjæring til å bare handle om omskjæring av jenter. Ikek misforstå meg på kvinnevis nå - jeg sier ikke at det er du som gjør det. Norske politikere og medier gjør det. Ingen tar opp temaet med omskjæring av menn, blant annet fordi man (med rette antagelig) ville havne i unåde hos amerikanerne hvis vi gjorde det. Hos Israel også, og det er åpenbart veldig følsomt for mange. Så følsomt at man heller lar den siden av saken ligge.

Dessuten gjør det ikke vondt for gutter, og vi har jo bare godt av det. Alle vet jo det.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
02.05.07 13:58
Omskjæring av gutter er neppe entydig positivt - jeg vil bare påpeke at for mitt vedkommende var amputasjonen av mitt forelderskap mye verre enn amputasjonne av min forhud! MYE VERRE!
MartinJr

MartinJr
04.05.07 06:16
Hele diskusjonen blir jo absurd, kvinelig omskjærelse dreier seg jo om at kvinnen ikke skal kunne nyte seksuell aktivitiet, hos mannen handler det vel mer om hygiene og/eller religion og tradisjon.

Selv er jeg lykkelig eier av en helt nydelig forhud som har gitt meg masse mye glede opp gjennom årene, både allene og i selskap med andre! Har aldri vært borte i noen hygieniske eller religiøse problemer med den, ergo har jeg tenkt å beholde den i noen år til!

Men; at muslimske jenter skal bli lemlestet i Koranens navn i Norge idag, det er helt forkastelig!! Det var vel der hele Kadra-saken startet noen år tilbake, når hu avslørte noen imamer som veldig gjerne utførte omskjæring på muslimske småjenter?

Kadra har all min støtte, hun er et flott forebilde for oppegånde integrerte invadrerungdommer i dagens samfunn!
Klikk for å gå tilbake til toppen