Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fordommer mot menn på TV

NYTT TEMA
guttemann

guttemann
03.05.07 21:25
Nå nettopp var Erna(Høyre) på TV og sa at 50% av menn syntes at kvinner selv kunne klandres for voldtekter. Hun foreslår på basis av dette tallet at jury-ordningen skal avvikles i voldtekts-saker. Dette tallet er faktisk tatt ut fra løse lufta. Ved å repetere dette uriktige tallet så er Erna med på å spre usannheter om menn.

SSB sin ekspert på slike undersøkelser har forresten slaktet undersøkelsen hun har lest utdrag fra(hun kan umulig ha lest hele tingen):
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1756294.ece

Hvis folk sprer løgn om invandrere, kvinner, etniske minoriteter eller seksuelle minoriteter er dette fordommer som spres. Hvis folk sprer usannheter om menn, så er det helt okei? Etter min mening så er menn altfor ettergivende når det gjelder å ikke ta tak i de fordommer som finnes i det norske samfunnet mot menn. Dette vil si at hun ønsker ett retts-system for de andre sakene, og et annet system for voldtekt.

Ofte så har jeg hørt snakk om at voldtekt er verre enn drap. Dette er en påstand som har funnet veien til TV-skjermen ved flere anledninger. Hva jeg TROR de mener er at: Voldtekt er verre enn en mann som blir drept. Det er jo allerede slik at en kvinne som blir drept er viktigere enn en mann som blir drept. Det samme gjelder forsvinninger. Så nå begynner verdien på menn å synke ennå kraftigere?

Under apartheid-regimet så var det ikke så viktig om en mørkhudet døde. Men, hvis en hvit person døde.... Det er et klasseskille. Et kvinneliv er mer verdt i dagens samfunn enn et mannsliv. Det som ligger til grunn for slike handlinger er sexisme på sitt verste. Vi begynner å ane konturene av et difernsiert lovverk. Ta for eksempel omskjæring av ytre kjønnslepper. Dette er et kosmetisk inngrep. På jenter så er det ulovlig, for gutter så er det subsidiert av staten.
JoeMoe

JoeMoe
03.05.07 21:43
-Så nå var plutselig spørsmålet i undersøkelsen "Har kvinner selv skylden for voldtekt"? Jeg synes selve _innholdet_ i undersøkelsen er kommet veldig dårlig frem, og isteden har man fått tutet ørene fulle av at så og si alle menn mener at voldtekt er greit. Skikkelig "knee jerk reaction" både fra folk flest og politikere, dette her.

Er det noen som har en link til selve de spørsmålene som ble stillt i undersøkelsen? Jeg innbiller meg at 'voldtekt' ikke var selvsagt å lese ut av spørsmålene.
Dersom det _sto_ 'voldtekt' eller man måtte forstå at det var dét som mentes, kan jeg ikke tenke meg at dette er representativt for halvparten av den mannlige befolkning. Kanskje blandt den eldre delen, men.

Liker forresten ikke helt at det var Amnesty som sto bak. Jeg har ikke noe imot Amnesty vanligvis, men likte dårlig "reklamene" de sto bak for et par år siden, der statistikk ble brukt på en misvisende måte. Der sa de noe sånt som at hver tredje kvinne var blitt mishandlet i forholdet, med bilde av en kvinne med blåveis - - men tallene bak tok med både psykiske og fysiske ting. Vil tro det er en del menn som blit utsatt for psykisk stress/press/mishandling i forholdet også, dersom man lagde statistikk på det. Dersom man da tok med de få menn som blir fysisk slått og blandet det hele sammen, og sa at hele gjengen hadde blitt utsatt for fysisk vold - - - det hadde vel ikke vært helt redelig, kanskje.
jotul

jotul
03.05.07 23:06
juryordningen er der for at man skal bli dømt av sine egne. et viktig demokrati-prinsipp.

uansett hva folk mener eller ikke mener.

vi har et demokrati, på godt og vondt.
dersom 1/4 av befolkningen mener at kvinner selv har delansvar i voldtekt i visse tilfeller, ja, så MENER de det. det må tas hensyn til. akkurat som omtrent like stor andel stemmer FrP, selv om mediene fordømmer partiet.

landet vårt blir aldri bedre enn summen av holdningene til personene som bor her. det samme med en jury. plutselig sitter det en skikkelig fundamentalist i juryen, men hva så? de har også rett til å delta og skal ikke knebles av tidsånden.

(forresten er jeg ikke enig med deg i sammenligningen av mannlig og kvinnelig omskjæring, da.. omskjæring av kvinner fratar dem ofte mye seksuell nytelse. det samme er ikke tilfellet ved fjerning av forhuden.)
forelderlikeverd

forelderlikeverd
04.05.07 01:45
Det er direkte løgnaktig å påstå at annenhver mann synes voldtekt er kvinnens egen skyld - akkurat som det er løgnaktig å påstå at tredjehver kvinne lever med en notorisk kvinnemishandler.

Dagens feministindustri leverer takket være konfliktentrepanører på alle kanter tall som skal fremstille menn som monstre og kvinner som uskyldige engler, undertrykte ofre eller guddommelige helgener, enorme mengder "faktamatriale" som daglig spres ukritisk med alle typer media.

Det kan være nødvendig med en uavhengig og aldeles feminismefri granskningskommite og en tilsvarende sannhetskommisjon som kan rydde opp all den løgnaktige propaganda som er produsert ene og alene som en av utallige kampstrategiene i den feministiske kjønnskrigen og kvinnekampen.

Amnesty er tidligere blitt anklaget av forskere for uriktig omgang med deres forskningsresultater.
Keva

Keva
04.05.07 10:48
jotul skrev:
dersom 1/4 av befolkningen mener at kvinner selv har delansvar i voldtekt i visse tilfeller, ja, så MENER de det. det må tas hensyn til.

Hva mener du med "tas hensyn til"? Hvordan kan dette "hensynet" gjennomføres i praksis?

Keva
jotul

jotul
04.05.07 10:53
> Hva mener du med "tas hensyn til"? Hvordan kan dette "hensynet" gjennomføres
> i praksis?

først av alt ved å bli tatt på alvor og ikke latterliggjøres. dernest ved ikke å innskrenke demokratiet ved å fjerne juryordningen eller på andre måter fjerne disse 25 % (hvis det er det det er) sine formelle muligheter til å påvirke samfunnet.

og hvis vi da får et dårligere samfunn, ja, so be it. vi kan uansett ikke bli bedre enn summen av befolkningen. og hvis mange nok ser dette, ja, så kanskje folk endrer mening igjen.
guttemann

guttemann
05.05.07 00:24
Amnesty har blitt tatt 2 ganger for feilaktig bruk av statistikk. Nå er de ikke lenger troverdige. Jeg måtte klype meg selv i armen når en kvinnelig politiker brukte dette materialet som argumentasjon for å endre jury-orndingen. Jeg venter av politikere at de er i stand til å kunne skille mellom fakta og sludder og vås.
Xanadu

Xanadu
05.05.07 15:39
Det er politisk korrekt å utsette menn (og spesielt heteofile hvite mannfolk) for heksejakt og stigmatisering. Legg merke til kvinnelige politikeres tendens til å skjære alle ove ren kam - og komme med de mest hårreisende forslag dersom de møter motstand eller meninger de ikke liker. Og bak står en lang rekke av ekstreme feminister i diverse organisasjoner og redaksjoner og fyrer på kull.

Ja - nå skal vi mannfolk få gjengjelde for de hekseprosessene som foregikk på 1600 tallet - og det til gangs. Nåde den som sier imot - han blir satt i offentlig gapestokk og fratatt sin rett til fri ytring.

Sier man en løgn ofte nok blir den "sannhet" - det visste både inkvisisjonen og Stalin. Bare gjenta noe ofte nok og vips så er alle menn demoner. Og svake veike og puslete mannlige politierke har ikke baller nok til å si stopp - de lar seg herje og herse med som de verste hanrei. Aller verst er Jens Stoltenberg.

Erna Solbers siste utspill om menns holdninger til voldtekt viser at hun bør gå av som leder. Og hun burde kontakte en ekspert på statistikk som tolker den såkalte "undersøkelsen" for henne - en undersøkelse som er et bestillingsverk og som ikke holder mål verken metodisk eller mht signifikans.

Bacalao64

Bacalao64
07.05.07 08:38

Jepp, hvis det virkelig hadde vært slik at annenhver mann hadde en så forvaklet holdning til egne handlinger så finner jeg det merkverdig at såpass mange kvinner i samfunnet vil ha noe med menn å gjøre. Hadde Ernas påstand vært i nærheten av fakta ville jeg, selv som mann, gått inn for massiv tvangskastering av alle før de fylte 14 år.

Undersøkelsen viser at seks prosent har en slik holdning som Erna vise til, i enkelte avgrensede situasjoner. (Noe som er ille nok) Men undersøkelsen forteller ingenting om hvordan de spurte oppfatter de nevnte situasjoner. Heller ikke om det er snakk om uaktsomme overgrep som følge av manglende informasjon om at sex var uønsket.
FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
08.05.07 06:33
Xanadu skrev:

Ja - nå skal vi mannfolk få gjengjelde for de hekseprosessene som foregikk på 1600 tallet - og det til gangs.
* * *
I seg selv et eksempel på forvrengning av historien i feministisk retning. I hekseprosessene i Norge (på 17-, ikke 1600 tallet) var det flere menn enn kvinner som ble dømt til døden. Dommerne var riktignok stort sett menn, men de som kom med påstandene om hekseri var som regel kvinner. Ofte var påstandene basert på barns historier. Holdningene hadde til felles med rådende holdninger i den moderne pedofilikampen, at barn ikke er i stand til å lyve om slikt. Bedre å dømme kvinner og menn til døden enn å mistenke et barn for å dikte opp en historie, den gang som i dag.

Huff, som vi har utviklet oss.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg