Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kritikk mot norske kvinner

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18717
13.07.07 07:50
Frp-politikeren Per Bjørnar Rødde (38) går ut mot den selvopptatte norske karrierekvinnen og sier mange norske menn velger asiatiske koner, fordi de er reserverte og ansvarsfulle.
Les saken her

Hva mener du?
Edetmulig
EdetmuligInnlegg: 1
13.07.07 08:09
Dette faller jo på sin egen urimelighet. Den selvopptatte her er jo i høyeste grad "mannen". Jeg hadde akseptert mannens selvgode rettferdiggjøring av å ha kvinner til å ta seg av "huslige" oppgaver, om han hadde synliggjort hva det er som gjør hans "jobb" så uendelig mere utmattende, enn en kvinnes! Er det egen utilstrekkelighet som gjør at "norske" kvinner er så farlige for den norske mannskulturen?
mirs
mirsInnlegg: 4
13.07.07 08:22
Per Bjørnar Rødde er inne på noe her, men paradokset er at det kommer fra en Frp politiker. I det ene øyeblikket er de imot mer innvandring og i det andre importerer de damer fra Asia. Snakk om å tale med to tunger. Kunne sagt mye om den gemensamme Frp-velger og politiker, men med hensyn til reglene på VG Nett skal jeg la være:)
torquay
torquayInnlegg: 3303
13.07.07 08:24
Dummeste jeg har hørt.
kristinkw
kristinkwInnlegg: 1
13.07.07 08:25
Jeg er til dels enig i innlegget. Det er veldig satt på spissen og kan provosere mange. Men likestillingen HAR gått for langt. Det jeg syns burde ligge i likestilling er at menn og kvinner skal ha samme MULIGHETER. Ikke at det på død og liv skal kreves at alle skal utføre de samme oppgavene. Full likestilling vil jo si at også menn skal føde barn (for å sette det på spissen)
Det jeg ikke liker ved innlegget er at du rakker ned på den norske kvinnen, og at de asiatiske er så mye "bedre". Den norske kvinnen har absolutt muligheten til å være hjemmeværende, men det er dessverre vanskelig hvis ikke økonomien tillater det. Så lønn til hjemmeværende husmødre synes jeg er et bra tiltak.

- Kristin K. W.
leibovitz
leibovitzInnlegg: 2
13.07.07 08:26
Dette faller på ingen måte på sin egen urimelighet. Hans reaksjon er ærlig og må tolkes som en reaksjon mot den endringen som i ekspressfart har endret det norske samfunnet. Folk i hans alder er vokst opp med mødre som var villige til å ofre karrieren for familien. I løpet av få år har så denne oppofrende kvinnerollen høyst ufortjent blitt latterliggjort. Røddes reaksjon er et friskt og politisk ukorrekt pust.
Harald_5
Harald_5Innlegg: 111
13.07.07 08:27
Jeg er overbevist om at barna har det mye bedre og tryggere når mor er hjemme. Barn i barnehagen fra de er 1 år tror jeg ikke er bra. Selv om de får stell, omsorg og bleieskift, er det bedre for dem om det er mamma som har omsorgen. Når det gjelder norske kvinner kontra asiatiske, så har jeg ingen erfaringer med sistnevnte, men jeg har opplevd litt av hvert når det gjelder norske kvinner. Man skal ikke sette alle i samme bås, for det er stor forskjell på dem. Jeg har også sett karrierekvinner som sammen med sin mann tar seg av sine barn på en utmerket måte.
AT_8
AT_8Innlegg: 1
13.07.07 08:28
Stakkars Siv Jensen som jobber så hardt for at Fremskrittspartiet skal bli oppfattet som et seriøst parti - og så kommer egne politikere med slike innspill. Hadde ikke mengden av slike "pussige" episoder/innspill kommet jevnlig fra egne rekker, ville nok Fremskrittspartiet vært enda større enn de er. De har alle muligheter for å bli et stort parti, men ødelegger for seg selv.
Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
13.07.07 08:40
Mon tro hvordan norske menn skal kunne finne seg en kone fra Asia når FrP har innført sin øvre grense på 1000 mennesker per år fra ikke-vestlige land.

Loddtrekning på landsmøtet?
Major__
Major__Innlegg: 4
13.07.07 08:41
Dra på Per Bjørnar Rødde et forkle og sett han hjemme foran ovnen for å lage sunn mat så barna ikke blir overvektige. Kanskje han også skulle ta seg av husvasken hver eneste dag, så han virkelig kunne føle hvor spennende husmorrollen kan være! pøh.. Hvorfor er det kvinner som er selvopptatte og karrierekåte og ikke mannen? Vi lever tross alt i 2007 og om vi absolutt skal "bevare" kjernefamilien, så er det hvertfall på tide å bytte på rollene litt!
Padda_25
Padda_25Innlegg: 1
13.07.07 08:47
Modig innlegg! Der er flere ting her som ikke uten videre kan avfeies. Jeg er i hvert fall sikker på at de som blir mest provosert har fått en nerve truffet.
NightElf
NightElfInnlegg: 2499
13.07.07 08:48
Det var jo ikke akkurat sjokkerende uttalelser han kom med. Vil tro flertallet av norske menn som finner seg kone fra Asia mener det samme. I Rødde's tilfelle er det ihvertfall ikke 40-50 års aldersforskjell. Reagere mer på menn over 60 som skaffer seg ei kone på 20 fra Thailand. Det er ikke vanskelig å skjønne at det er penger (og oppholdstillatelse) kona er ute etter i disse tilfellene...

Jeg har selv kjæreste fra Italia, så jeg forstår at en del velger å finne ektefelle fra andre land. Selv mener jeg ikke det er kjønnsrollene det er noe galt med, men samfunnet generelt. Det norske samfunnet er etter mitt syn kaldt. Alle er mest opptatt av seg selv og sitt, og romantikken er så å si død. Det må både norske menn og norske kvinner ta skylden for. Det virker som om unge nordmenn foretrekker å være singel og ha en masse meningsløse one-night-stands på byen. I tillegg skiller vel omtrent 50 % seg... Nei, tror neppe jeg ville ha giftet meg med en nordmann..
LUSKELARS
LUSKELARSInnlegg: 5129
13.07.07 08:48
Han må jo gjøre som han vil, men det han sier er at menn skal ha fortrinnsrett til å gjøre karriere.

Løsningen må vel være at man samarbeider om å holde familien samlet.
Melkior
MelkiorInnlegg: 46
13.07.07 08:49
Fra reportasjen:

"A. Den norske, frigjorte:

- Hun ligner etter hvert på Tårnfrid-karikaturen til Otto Jespersen. Hun er oversminket og vakler mellom kaffe latte-møtene med høyhælte støvletter, moteveske og designerbriller for å vise at hun er kvinne. Og hun har gjerne en solid bilring rundt midjen fordi hun spiser og drikker som en mann."

Det høres jo nesten ut som han snakker om sin egen partileder, Siv Jensen!!!
jacksoen
jacksoenInnlegg: 8480
13.07.07 08:50
Dra på Per Bjørnar Rødde et forkle og sett han hjemme foran ovnen for å lage sunn mat så barna ikke blir overvektige. Kanskje han også skulle ta seg av husvasken hver eneste dag, så han virkelig kunne føle hvor spennende husmorrollen kan være! pøh.. Hvorfor er det kvinner som er selvopptatte og karrierekåte og ikke mannen? Vi lever tross alt i 2007 og om vi absolutt skal "bevare" kjernefamilien, så er det hvertfall på tide å bytte på rollene litt!
-------------

Der har vi problemet, venstresiden tror nesten ikke at det finnes faktisk kvinner som vil være hjemme med barna sine, men kan ikke på grunn av at i dag kreves det at begge foreldrene er i jobb for å få hjulene til å gå rundt.
Hva er det da dere vil, ha et samfunn der foreldrene og barna ikke ser hverandre i oppveksten, et samfunn der kjærlighet og omsorg må vike for kvinner og likestilling.
Blir dere fornøyde om det er menn som må begynne å føde?
Jeg blir så provosert over slike utsagn.
"Kanskje han kan ta av seg husvasken hver dag" tror du virkelig å være hjemmeværende foreldre handler om å ta husvasken. Kor dum går det ann å være. Å være hjemmeværende betyr at man tilbringer mer tid med barna når de er små og er et større del av livet deres, og jeg vet at det er det mange foreldre som vil, men kan ikke.
Tror du faen meg at det er en straff å være hjemværende med barna?
Mange menn vil det men kan ikke siden deres jobb er som oftest den mest høytlønnete, mange kvinner vil og, men staten presser dem ut i arbeid.
At vi lever i 2007 betyr faen meg ikke at vi skal kaste alt av sunne verdier og pisse på det, noe som venstresiden har gjort i lang tid.
jacksoen
13.07.07 08:51
Jeg har selv kjæreste fra Italia, så jeg forstår at en del velger å finne ektefelle fra andre land. Selv mener jeg ikke det er kjønnsrollene det er noe galt med, men samfunnet generelt. Det norske samfunnet er etter mitt syn kaldt. Alle er mest opptatt av seg selv og sitt, og romantikken er så å si død. Det må både norske menn og norske kvinner ta skylden for. Det virker som om unge nordmenn foretrekker å være singel og ha en masse meningsløse one-night-stands på byen. I tillegg skiller vel omtrent 50 % seg... Nei, tror neppe jeg ville ha giftet meg med en nordmann..
---------
NightElf, jeg kunne aldri ha vært mer enig med en person selv om det hadde vært meg selv.
Snøvit
SnøvitInnlegg: 1351
13.07.07 08:52
Dette er da ikke noe epokegjørende nytt som FRP lanserer nå AT_8. Det siste nye er at alt fler av oss lever og pendler til forskjellige land hvor man kan få puste (Pusterom) Vi har insett at tempoet må ned. Vi må ta tilbake muligheten til sesongdrift. Velferdsstaten spiser en opp på en måte. Umerkelig gjør denne kulturen deg bånn ulykkelig, man merker at man er halvgammel og og bitter.
Man ser i ettertid at denne form for kultur har sinsykt feile rammebetingelser.
Den sosialistiske tankegangen har ingen historikk for å sette enkeltmenske i fokus. Kunn felsskapet dette blir på en måte helt feil, da fellesskapet er avhengig av velfungerende enkeltmenesker. Så ekstrem er denne statsformen at alt fler av oss menn ikke en gang tenker på å ta vellfungerende damer til Norge, nei vi pendler . Kun på den måten får forholdet den ro og mulighet til å modnes, bli kjerlighetsfylt og harmonisk. Vi tar simpelthen tilbake kontrollen over livene våre!
Tirillin
TirillinInnlegg: 1
13.07.07 08:52
Er det virkelig mulig at våre politikere kan gå ut med slike uttalelser?! Jeg er sjokkert... Jeg bor sammens med min mann og 2 barn og jeg må jobbe, og det er min store sorg å være borte fra mine barn helt til kl 1600. Jeg skulle gjærne vært hjemme med barna mine jeg. Om ikke hver dag, kanskje 2 dager i uken. Hva med kortere arbeidadager? Kortere uke. Jeg kjenner flere asiatiske kvinner som jobber. De står på for å få egne kroner i lommen. De som ikke jobber har enten en mann med god inntekt, eller de vil ikke jobbe, de får ikke jobb, eller får rett og slett ikke lov av sine norske menn. Jeg vil ikke se/ høre på at dumme norske menn kommer med slike uttalelser!!!! Fei for deres egne dører. Var jeg deg, hadde jeg skammet meg.
eps123
eps123Innlegg: 1
13.07.07 08:54
Helt enig.

Antall skillsmisser har en sterk sammenheng med den brutale nedbryting av den tradisjonelle kjernefamilien. Når man vrir naturen på hodet og forventer, nei, oppfordrer kvinner til å handle som menn så går det galt.

Jeg tror det er en syklus som har nesten nådd toppen her i Norge, men gud vet hvor lang tid det tar å vende...to, tre, ti generasjoner?
Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
13.07.07 08:55
Den norske kvinnen(R) er en tapt sak. Diskusjonen er over.

ase
aseInnlegg: 5829
13.07.07 08:57
jacksoen,

Menn blir aldri lei av å bestemme hva som er best for kvinnen. Det er å gjøre ham til lags. Hvem ville ikke syns det var greit med en kone av og til? Kunne tenkt meg en selv, jeg....
jacksoen
13.07.07 08:59
hm, slik ser jeg ikke på det.

Jeg ser på å være gift som en endelig betegnelse på kjærlighet mellom to personer.
Men det er jeg som kanskje tar feil...
AllEqual
AllEqualInnlegg: 991
13.07.07 09:03
Dette er så dumt at det ikke skulle være mulig. Men dessverre tror jeg ikke denne Frp-politikeren vet bedre. Skal like å se Siv Jensen backe opp dette utspillet - haha.

Det han sier er at kvinnens plass er i hjemmet, og den holdningen har vi tatt et oppgjør med for lenge siden.

Han har hentet seg en kone fra et annet land til dels fordi likestillingen her ligger tilbake for den norske hva angår kvinnens plass i samfunnet. I tillegg står han frem i media og sier at dette er positivt???

At kvinner skal være bedre enn menn til å oppdra barn er også farlig stigmatiserende.

Poenget er: Skal vi forvente av våre kvinner at de holder seg hjemme, eller skal de få velge selv? Svaret er gitt på forhånd. Hvis noen velger å være hjemme; ja, så må de selvsagt få gjøre det, men samfunnet kan ikke bygges på en subtil forventning om at kvinnens plass er i hjemmet.

Ja til likestilling hva gjelder muligheter. Nei til likestilling hva gjelder kjønnsroller.
njaa
njaaInnlegg: 1734
13.07.07 09:07
Modig kar, som gjør det mange menn bar3e tør å tenke.

Artig med tilbakemeldingene her.

En sa: Frp er mot innvandring...

For det første, dette er ikke Frp politikk. Det er fra en kar som er medlem av FRP.

For det andre: det er stor forskjell på en som kommer som ektefelle/eller for å bli ektefelle, og eks. afganere som kommer med falske papirer, for så å demonstrere forand stortinget. (håper flere ser dette poenget)

De siste årene med såkalt likestilliggssatsning har ødlagt flere familier enn noe annet.

Neste år vil aksjeselvskaper kunne straffes med bøter, hvis det ikke er min. 40 % kvinner i styrene. Det er ikke umulig at bedrifter må legges ned som følge av dette, men det spiller ingen rolle, da det er i "likestillingens" navn.

Norge er på vei rett i "dass", men vi kjører første klasse.

Fint at noen tør, og fint at de tør si det....
renate_pate
renate_pateInnlegg: 49
13.07.07 09:10
Jepp! Her har vi enda en bekreftelse på at FRP-politikerne skulle vært jevnet med jorden, en gang for alle!

Ha dere bort! FRP er en skam for Norges befolkning!
EnokN
EnokNInnlegg: 3
13.07.07 09:11
Ganske morro du sier det siden FRP sin innvandrings politikk er langt i fra "i mot mere innvandere". Dette har ingenting med saken å gjøre.
Å sette en begrensning på innvandring i forhold til å sette noen regler og forlange noe av de som søker asyl er noe vi kan se mange i-land sliter med. Dette er jo bare sundt for at der ikke skal bli store fremmed kulturelle grupper inne i landet som ikke ønsker å intrigrer seg med resten av befolkningen. Frp setter ingen grenser for kjærlighet over lande-grensene utover i verden hvis man ser vekk fra ting som urimelige muslimske tvangsekteskap, ja tvert i mot de i forhold til de fleste andre politiske partier i norge ser at verden blir mere og mere global eller på forlkemunn mindre og mindre.
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
13.07.07 09:12
jacksoen skrev:
Jeg ser på å være gift som en endelig betegnelse på kjærlighet mellom to personer.

-- Og hva er motsetning mellom det og at begge kan velge om de vil jobbe?

-- Jeg synes det er smått utrolig at menn skal bestemme hva som er best for kvinner. Det er mulig mannen min hadde vært lykkeligere om jeg hadde vært hjemme og vasket hus og laget mat hele dagen, men det hadde garantert ikke jeg. Jeg finner ikke slike aktiviteter mentalt stimulerende og hadde vel til slutt endt opp med å bli gal. Hvis menn mener det er så viktig at noen skal være hjemmeværende, hvorfor er de ikke da villige til å være det selv?

jacksoen
13.07.07 09:13
Jeg synes det er smått utrolig at menn skal bestemme hva som er best for kvinner. Det er mulig mannen min hadde vært lykkeligere om jeg hadde vært hjemme og vasket hus og laget mat hele dagen, men det hadde garantert ikke jeg. Jeg finner ikke slike aktiviteter mentalt stimulerende og hadde vel til slutt endt opp med å bli gal. Hvis menn mener det er så viktig at noen skal være hjemmeværende, hvorfor er de ikke da villige til å være det selv?

------
Så du hadde nektet å være hjemme med dine to barn fordi du ikke hadde funnet det mentalt stimulerende?
Asle_8
Asle_8Innlegg: 2
13.07.07 09:13
Enig med leibovitz. Er selv gift med en flott kvinne fra Thailand. Har to barn som får oppleve at mamma er hjemme. De går i barnehage halv dag for ikke å falle "utenfor" siden nesten alle andre barn er der. Det er endel kulturforskjeller som skaper problemer i startfasen med asiatisk kone, men når dette har gått seg til, og man forstår hverandre vil jeg anbefale det på det varmeste. Har selv god utdannelse og jobb, og har prøvd flere forhold med norske kvinner. Nå har jeg fått det veldig bra, med en god gammeldags arbeidsfordeling. Vi gjør det vi er best til som kvinne og mann, og er blitt en svært lykkelig familie. Vi nordmenn har mye å lære både av høflighet, vennlighet og respekt for andre mennesker, det forstår man etter et besøk i Østen. Litt trist at en sånn artikkel forbindes med politikk/parti, men ok. Fokuseringen på "henteekteskap" har nesten utelukkende vært negativ i media, så det er fint for disse flotte kvinnene å kunne lese noe positivt også :-)
AllEqual
AllEqualInnlegg: 991
13.07.07 09:14
eps123 skrev:
Helt enig.

Antall skillsmisser har en sterk sammenheng med den brutale nedbryting av den tradisjonelle kjernefamilien. Når man vrir naturen på hodet og forventer, nei, oppfordrer kvinner til å handle som menn så går det galt.

Jeg tror det er en syklus som har nesten nådd toppen her i Norge, men gud vet hvor lang tid det tar å vende...to, tre, ti generasjoner?

Det du sier her er at kvinner ikke skal ha samme muligheter som menn - enkelt og greit.

Kjernefamilen er en floksel. Et samfunnsideal som ikke bør være et mål for noen. Målet bør være et godt liv sammen med mennesker man er glad i - ikke en fasade som stråler lykke, når sannheten kan være en annen.

Vi får flere skilsmisser fordi folk har innsett at det ikke er noe poeng i å gå rundt å være ulykkelig resten av livet. På høy tid med et opprør mot en samlivsform skapt av kirken for å etterleve en nøktern seksualitet.

For øvrig synes jeg ekteskap mellom to mennsker som som elsker hverandre er en fantastisk ting, men man må få anledning til å bryte denne pakten hvis følelsene forsvinner.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg