Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mannspanelets bidrag til debatten om fedre og bar

NYTT TEMA
Gungadin

Gungadin
22.12.07 22:04
Leder for mannspanelet, stortingspolitiker Arild Stokkan-Grande (Ap) gikk ut i en VG-kronikk 14.12.07 og oppfodret fedre å ta ansvar og yte mer omsorg for barn i hverdagen. Han har åpenbart ikke fått med seg tall fra SSB som viser at omsorgsarbeidet for barn allerede er likt fordelt mellom mor og far.

http://www.ssb.no/ssp/utg/200406/05/

Selv om det i ingressen står at mor bruker mer tid på barnomsorg enn far (og man kan lure på hvorfor forfatteren Silje Vatne Pettersen skriver slik, er hun feminist kanskje?) så leser man lengre ned under heading:

Lik deling av barneomsorg, kjønnsdelt hus- og vedlikeholdsarbeid

"Omsorgsarbeidet er betydelig jevnere fordelt enn husarbeidet. For hver av de tre omsorgsoppgavene har over 50 prosent av parene svart at arbeidet deles likt eller gjøres sammen. Lek/samvær og pass av barn deles blant hele 76 prosent av parene. Vedlikeholdsarbeidet utføres derimot i all hovedsak av far. Så mye som 95 prosent av parene svarer at vedlikehold og reparasjon av bolig, hytte og bil utføres oftere eller vanligvis av far.

Omsorgsarbeidet er altså forholdsvis likedelt, mens vedlikeholdsarbeidet og de fleste husarbeidsoppgavene fortsatt er relativt kjønnsdelt med en tradisjonell arbeidsdeling i kvinne- og mannsoppgaver. Dette er i tråd med funn fra tidligere undersøkelser på området (Vaage 2002)."

Så fakta er således at omsorg for barn er likt fordelt mellom mor og far.

Videre kan man lese fra SSB:

http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik_lever_vi/art-2006-10-26-01.html

"Fedre tar seg fri når skole og barnehage er stengt

Men hva gjør så mødre og fedre i praksis? Tallene viser at det er langt mer vanlig blant fedre å ta seg fri fra jobb når skole eller barnehage er stengt, enn blant mødre. 47 prosent av sysselsatte fedre har tatt seg fri de siste 12 månedene av slike grunner, mot 33 prosent av mødrene"

Likevel så presterer Arild Stokkan-Grande å skrive at mannspanelet oppfodrer fedre å ta mer ansvar og yte omsorg for barn i hverdagen. Som om fedre ikke gjør det allerede i dag. Slike utsagn bidrar bare til å opprettholde myten at fedre er ansvarsløse og dårlige omsorgspersoner for sine barn.

Hvorfor må mannlige politiker være så nedlatende mot sitt eget kjønn? Man leser aldri oppfodringer til mødre å ta mer ansvar og yte omsorg for sine barn.

Man skal åpenbart helst krype og slikke spytt for feminister. Mannspanelet er ett godt eksempel på slik spyttslikking, der menn uten mot og integritet rakker ned på sitt eget kjønn.

Erik Bystads bok «Patriarkatets Siste Dager» fra 1992 hvor forfatteren logrer på sosialt korrekt måte for feministisk ideologi er ett annet godt eksempel. Dette er selvpisking til feige menn som er redd for at hvis de motsier den kjønnsfascistiske feminismen så vil deres privatliv bli en privat teateroppsetning av stykket "Lysistrata".

torgeb

torgeb
23.12.07 05:43
Du gjør det veldig tydelig at du har en agenda her, siden du vrir det som står i rapporten til å være mest mulig til din fordel. Du hadde kanskje håpet på at ingen debattanter gadd å lese den skikkelig...?

Ut i fra hva jeg kunne se i rapporten, så var det det en stor del av parene hvor omsorgen var likt fordelt, men også svært mange prosent oppga at moren hadde all, eller mesteparten av omsorgen, tilsvarende prosent for faren var forsvinnende liten, og ut i fra dette er det faktisk fullstendig legitimt å konkludere med at moren i gjennomsnitt fortsatt er den som har hovedansvaret for omsorgen i heimen, selv om det selvfølgelig er en massiv økning av menn som tar del i omsorgen, noe som er kjempepositivt (og kanskje delvis takket være feminismen?)

Hva egentlig forholdet mellom vedlikeholdsarbeid/husarbeid hadde med uttalelsen til Arild Stokkan Grande kan jeg rett og slett ikke forstå.

At fedre tok seg mer fri fra jobben i forbindelse med stengt barnehage/skole, var først og fremst på grunn at de hadde mer fleksibel arbeidstid etter hva jeg forsto i artikkelen. Altså er det ikke viljen, men muligheten det står på. Med andre ord er det ikke fordi fedrene bryr seg mer om sine barn en mødre, sånn som du prøver å framstille det. Dessuten så hevdet jo artikkelen også at kvinner var mer tilbøyelig til å legge opp jobbsituasjonen slik at de i større grad kunne ta seg av sine barn.

Du ser spøkelser ved høylys dag. Det er selvfølgelig en stor feministisk fascistisk konspirasjon som styrer hele samfunnet. Alle som sier imot blir kneblet og det som verre er. Enhver uttalelse som på noen måte kan virke kritisk mot det mannlige kjønn er et resultat av denne konspirasjonen. Tilogmed rapportskriveren fra statistisk sentralbyrå skriver bevisst en ingress som er feil...eller kanskje ikke hvis man faktisk leser rapporten. Skulle denne feministiske konspirasjonen stemme, så må jo menn flest være feige, dumme eller begge deler.

Men jeg synes særlig du går langt når du henger ut enhver mann i mannspanelet som uten ryggrad og integritet. Ressurssterke og oppegående alle sammen, sånn oppfatter jeg dem. Om de speiler den mannlige befolkningen på en helt korrekt måte vil alltid være en diskusjonsak, hva slags offentlig kjente personer synes du eventuelt hadde passet inn i et sånt panel? Det aller beste hadde kanskje vært å satt sammen panelet fra "de vanlig menn i gata".

Og ingen har påstått at menn generelt er ansvarsløse og dårlig omsorgspersoner. Hvis de var dårlige omsorgspersoner, så ville man vel ikke at de skulle skulle tatt en enda større del i omsorgen.? Det tyder vel heller på at de er meget ønsket og har tillitt som omsorgspersoner.

Forøvrig kan jeg være enig i at uttalelsen fra Arild Stokkan Granda kan være misvisende, men det er tross alt bare en enkeltuttalelse som heller ikke sier noe direkte negativt om menn., og det trenger ikke å ligge de helt store fascistfeministiske konspirasjoner bak den;)

forelderlikeverd

forelderlikeverd
23.12.07 10:16
Alle i mannspanelet er håndplukket av en yrkesfeminist. At mannen, som er utplukket av landets daværende sjefsfeminist til å lede dette panelet, er lojal mot sin arbeidsgiver, bør ikke komme som noen overraskelse.

Forhåpentlig vil dette mannspanelet bestående av frontfeministens håndplukkede menn bare være en innledning og en spore til et mannsutvalg med faglig tyngde og full integritet - uten forpliktende bindinger til feministiske infiltratører på noen som helst måte!

Lederen i dagens mannsutvalg har kommet med mange uttalelser som virker direkte levert av elitefeminister, som bare er opptatt av å forandre både menn og samfunn til kvinnens fordel.
Turbolady

Turbolady
23.12.07 10:38
Og der kom dagens konspirasjonsteori om feminismen.

Ikke en dag uten ........

;-)
forelderlikeverd

forelderlikeverd
23.12.07 15:00
Hvis du tror, Turbolady, at dette bare er teori - da er du veldig dårlig informert!
Hvis dette er tilfellet - kommer det i grunnen ikke som noen overraskelse.
joplina

joplina
23.12.07 18:19
Selvfølgelig er det bare dine og dine likesinnedes konspirasjonsteorier, foreldrelikverd.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
24.12.07 02:42
At du kanskje er like dårlig informert, joplina, kommer sannsynligvis heller ikke som noe sjokk!
joplina

joplina
24.12.07 09:33
"forelderlikeverd skrev:
Alle i mannspanelet er håndplukket av en yrkesfeminist. At mannen, som er utplukket av landets daværende sjefsfeminist til å lede dette panelet, er lojal mot sin arbeidsgiver, bør ikke komme som noen overraskelse.

Forhåpentlig vil dette mannspanelet bestående av frontfeministens håndplukkede menn bare være en innledning og en spore til et mannsutvalg med faglig tyngde og full integritet - uten forpliktende bindinger til feministiske infiltratører på noen som helst måte!

Lederen i dagens mannsutvalg har kommet med mange uttalelser som virker direkte levert av elitefeminister, som bare er opptatt av å forandre både menn og samfunn til kvinnens fordel. "

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/13/521079.html

forelderlikeverd

forelderlikeverd
25.12.07 12:00
Jeg håper da virkelig ikke at du prøvde å dokumentere din påstand, joplina, om at mine iakttakelser bare er konspirasjonsteorier, ved å vise til en artikkel om konspirasjonsteorier generelt!

Kanskje du skulle lese hva som står i artikkelen i stedet for?

Jeg håper etterhvert av de fleste har fått med seg at tidligere Barne- og Familiedepartementet er så til de grader et feministreir hvor kvinnekamp og kjønnskrig har vært hovedfokus så alt for lenge og at mannspanelet er utplukket af daværende sjefsfeminist i samme departement!

Mannspanelet i sin nåværende form vil aldri være noe annet enn feministenes alibi - og ikke noen reell motvekt til den feministiske slagsiden i likestillings- og diskrimineringsdepartementet!
Hannenord

Hannenord
25.12.07 18:56
Lurer på hva det kommer av jeg, FLV, at absolutt alt som er galt i dagens samfunn skyldes alle panserfeminister i det ganske land?

Hver eneste ting som ikke gagner deg, er kvinnenes feil, og et resultat av omfattende konspirasjonsteorier og hemmelig virksomhet. Hører du ikke at det skurrer litt? Det er jo gjort store fremskritt i forhold til "gamle dager", hvorfor er du ikke positiv til det?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
25.12.07 21:04
I motsetning til kvinnesakskvinnene i departementet som skulle ha tatt vare barnas, begge foreldres og hele kjernefamiliens ve og vel - er jeg fokusert på hele befolkningens almentilstand og trivsel - ikke minst barnas velbefinnende og oppvekstvilkår

Jeg forstår at det for deg, Hannenord, kan være vanskelig å forstå hvordan noen mennesker kan tenke på annet enn seg selv - men de finnes faktisk!

På en selv kjenner man andre - eller hva?
Hannenord

Hannenord
26.12.07 00:15
Kan du så fortelle meg hvorfor det skulle være så vanskelig for meg å forstå det?
Bit-ten

Bit-ten
26.12.07 00:46
forelderlikeverd
skriver at han er fokusert på "hele befolkningens almentilstand og trivsel"

Mitt inntrykk er dessverre at det er halve befolkningens tilstand og trivsel han er fokusert på.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
26.12.07 03:04
Da har du, Bit-ten, satt deg veldig dårlig inn i det jeg skriver - og lest det med forutinntatt holdning. Jeg er av den overbevisning at myndighetenes systemovergrep på befolkningen ikke bare rammer menn og barn - men også kvinner - selvom det i første omgang kan virke som om at kvinner på noen måter kommer umiddelbart bedre ut av visse situasjoner. Bl.a. mener jeg at elitefeministene tråkker på ualminnelig mange kvinner når de devaluerer innsatsen i hjemmet til å være både mindreverdig og ubetydelig - samtidig med at de inviterer til strid og konflikt rundt nettopp denne viktige og helt uunnværlige familieoppgave som ingen hadde klart seg uten.
Turbolady

Turbolady
26.12.07 09:46
forelderlikeverd skrev:
Bl.a. mener jeg at elitefeministene tråkker på ualminnelig mange kvinner når de devaluerer innsatsen i hjemmet til å være både mindreverdig og ubetydelig - samtidig med at de inviterer til strid og konflikt rundt nettopp denne viktige og helt uunnværlige familieoppgave som ingen hadde klart seg uten.

Turbolady:

På hvilken måte mener du at kvinnens innsats i hjemmet blir devaluert og ansett som mindreverdig og ubetydelig? Konkrete eksempler?

På hvilken måte mener du at kvinnens arbeid i hjemmet burde verdsettes av myndighetene? Konkrete forslag?

Hvordan skal kvinnens arbeid i hjemmet vektlegges og verdsettes ved en evt. skilsmisse? Konkrete forslag?

forelderlikeverd

forelderlikeverd
26.12.07 10:03
"Tilbake til kjøkkenbenken" er kvinnesakskvinnenes nedlatende måte å spotte innsatsen i hjemmet på. Det å sørge for barna og hjemmet ble synonymt med kvinnens underkastelse for patriarkalsk undertrykkelse. Ingen har, som kvinnesakskvinnene, gjort nar av kvinnen som steller derhjemme.

Jeg mener i tillegg at kvinnesakskvinnene har konstruert konflikter og stridigheter som de vil at den vanlige kvinnen skal engasjere seg i - med det resultat at mange kvinner føler seg kallet til tjeneste i kjønnskrigen og kvinnekampen - med det resultat at de skaper en slagmark både ute og hjemme!

Det tror jeg ikke at hverken kvinnen eller noen andre tjener på i det lange løpet - annet enn dem som vil splitte og nedbryte landet med hensikt!
Turbolady

Turbolady
26.12.07 10:14
Du har ikke svart konkret på det jeg spurte om.
Bit-ten

Bit-ten
26.12.07 11:16
" kvinnen som steller derhjemme."

Denne kvinnen eksisterte noen korte tiår i mellomkrigstiden og etter annen verdensskrig og fantes i øvre skikt av arbeiderklassen, middelklasse og i overklassen. Min mor var hjemmeværende, og jeg har alltid vært stolt av henne. Hun var kvinnesakskvinne.

Kvinner har stort sett alltid vært i arbeid. Før industialiseringen, som satte inn etter 1850, var hun i full sving på gårdene side om side med mannen og med omfattende arbeidsoppgaver. Barna hadde både mor og far rundt seg hele dagen.

Industrialiseringen og en effektivisering av jordbruket skapte overskuddsarbeidskraft, og mannen måtte søke seg lønnsarbeid i byer og tettsteder. Han ble skilt fra den omgangen han hadde med familien før. Senere flyttet hele familier, og for å få endene til å møtes arbeidet både mann og kvinne. År 1900 var det flere kvinner i lønnsarbeid enn i 1970 (Berge Furre, professor i historie). Kvinnen hadde et hovedomsorgsansvar i hjemmet.

Kvinnene var i utgangspunktet umyndige, de hadde ikke stemmerett, få utdannelsesmuligheter osv. De jobbet stort sett på gulvet eller som tjenestepiker og med meget lave inntekter, lange dager og under ellers harde forhold.

Dette har etter hvert endret seg, men endringene har ikke kommet seilende på en fjøl. Man arbeidet frem endringer med støtte fra mennene, men dette tok selvfølgelig tid.

I dag er man kommet langt når det gjelder å likestille kjønnene politisk, økonomisk og sosialt, og det er dette som er femisistenes mål, hverken mer eller mindre, slik jeg ser det.

Som et resultat av denne utviklingen, er mennene i større grad nå kommet med i den daglige omsorgen for barnene i hjemmet, noe feministene har ønsket hele tiden, og derfor er det flott at mennene kommer på banen og gjør krav på likebehandlig i forhold til ungene. At menn får lønnet omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, styrker båndene far/barn. Det er ikke så mange år siden far var en langt fjernere figur bl.a. pga arbeidspresset på jobben.

Samfunnet er alltid i endring, og disse endringene foregår ikke uten frustrasjoner. Nye problemer oppstår og nye løsninger må finnes frem, og slik vil det sannsynligvis alltid være.

Ditt problem, forelderlikeverd, er at du ikke ser ut til å ha noen historisk ballast med deg. Du konstruerer et fiendebilde som du ikke har grunnlag for, og du gjør kvinnen til noen manipulerbare nauthover, hvilket de selvsagt ikke er.

Nå får vi se hva dette mannspanelet kommer frem til. Kan hende de kommer med både gode forslag og nyttige refleksjoner. Og i mens kunne jo du jobbe med dine ideer, som helst bør være realistiske og samtidig nyttige for alle involverte parter. I hvert fall slutt med sutringen. Den er ikke konstruktiv.

Turbolady

Turbolady
26.12.07 23:57
Jeg savner fortsatt konkrete svar på konkrete spørsmål.

På hvilken måte mener du at kvinnens innsats i hjemmet blir devaluert og ansett som mindreverdig og ubetydelig? Konkrete eksempler?

På hvilken måte mener du at kvinnens arbeid i hjemmet burde verdsettes av myndighetene? Konkrete forslag?

Hvordan skal kvinnens arbeid i hjemmet vektlegges og verdsettes ved en evt. skilsmisse? Konkrete forslag?
Gubban

Gubban
27.12.07 10:18
Mannspanelet består av en gjeng kjendiser.En kvalmende gjeng bedrevitere med Åslå Bakgrunn..De er ikke representanter for den vanlige mann rundt omkring i bygd og by.. Derfor er hele mannspanelet en vits. En navlebeskuende gjeng satt i scene av sjofle feminister og kjendis Norges verste disipler med Se og Hør Snøffelen i spissen.
Bare åndsvake kan finne på å tro dette er et utvalg til beste for den norske mann generelt..

Gu SOM FORVENTER AT INNLEGGET BLIR STRØKET....Da det jo er sannheten.
Turbolady

Turbolady
27.12.07 10:58
Du overdriver din egen betydning som provokatør Gubban.

Hvis du ikke kan bedre enn dette, burde du kanskje la være?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
28.12.07 10:21
Det er mulig at du ikke har fått med deg toneangivende feministers nedsettende holdninger til kvinner som velger å stille opp i hjemmet med barna - mens mannen skaffer det fornødne uten for hjemmet! Eller kanskje du bare ikke VIL se det!
Turbolady

Turbolady
28.12.07 10:30
forelderlikeverd skrev:
Bl.a. mener jeg at elitefeministene tråkker på ualminnelig mange kvinner når de devaluerer innsatsen i hjemmet til å være både mindreverdig og ubetydelig - samtidig med at de inviterer til strid og konflikt rundt nettopp denne viktige og helt uunnværlige familieoppgave som ingen hadde klart seg uten.

Turbolady:

forelderlikeverd

forelderlikeverd
28.12.07 11:09
Dette er et sitat fra en eldre feminist:

"– Selv tilhører jeg en generasjon som bidro til oppfatningen av husmoryrket som noe negativt. Vi så husmorrollen som en meningsløs og unyttig tilstand. "

Jeg fant dette gjennom enkle søk på google.

Kjedelig å måtte mate deg med dokumentasjon på forhold som du er veldig godt klar over, Turbolady!
Turbolady

Turbolady
28.12.07 11:15

Snipp1

Snipp1
28.12.07 11:24
forelderlikeverd skrev:
Jeg fant dette gjennom enkle søk på google.
----------------
Du har rett i at det var enkelt å finne på google. Og jeg skjønner godt at du ikke limte inn mer enn dette ene sitatet, siden setningen etter var: "Men det var også feminister som var opptatt av å anerkjenne husmorens arbeid"...

forelderlikeverd

forelderlikeverd
28.12.07 12:46
Nå var det indikasjoner på at kvinnesakskvinner var med på å tråkke på kvinner, jeg var bedt om å dokumentere, Snipp1 - ikke det motsatte! Alle vet vel at der finnes enkelte feminister som ser på mennesket før de ser på kjønnet - og dermed lar den enkelte kvinne ta de valg som passer hennes liv, hennes hjemmesituasjon, hennes privatssfære og hennes barn og hennes ekteskap - men desverre er disse menneskelige feminister i mindretall i elitefeministenes rekker!
Snipp1

Snipp1
28.12.07 14:18
forelderlikeverd skrev:
Alle vet vel at der finnes enkelte feminister som ser på mennesket før de ser på kjønnet
-------------------
Alle vet at mantraet til feministene (ikke "enkelte", men hele fundamentet til feminismen) har vært nettopp at kvinner skal ses på som individer og mennesker, ikke bli parkert i en kjønnsdefinert rolle.

At du drar fram en referanse til hva noen mente for 30-40 år siden helt ut av en kontekst (og selvsagt uten å linke til hvor du fant sitatet) kommer vel neppe som en overraskelse for noen.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
28.12.07 14:47
For de ultrafeministiske elitestyrker er intet motargument godt nok - og likestilling er bare et dekke for å styrke kvinnens possisjon - uten hensyn til hvilke brudd på elementære menneskerettigheter for alle ikke-kvinner dette vil føre til.

Fornektelsene for overgrep begått i feminismens, kvinnefrigjøringens, kjønnskrigens og kvinnekampens navn er klassiske - "loven er kjønnsneutral" - "det ufødte barn er en betydningsløs celleklump" - "kvinner skiller seg ikke for penger" - "kvinner er ofre for patriarkalsk undertrykkelse" - "kun menns vold er skadelig" - "kvinner vet best hva som tjener barnet - og skal derfor ha det siste avgjørende ordet - uansett" - "ingen kvinne lyver om voldtekt" - "fedre har mindre omsorg fordi de er dårligere omsorgspersoner" - "menn kan ikke snakke om følelser" - "kvinner takler skilsmisser bedre fordi de er bedre" - men lever kortere fordi de selv velger et usunt liv" osv. osv. osv.

Det er ikke første gang i historien at de systemtro og samvittighetsløse, og av regimet favoriserte, fornekter overgrep begått av systemet!

Snipp1

Snipp1
28.12.07 14:48
Jeg tror du må ha svart på noen andre sitt innlegg - alt dette har overhodet ingen verdens ting med det jeg skrev å gjøre.

Bruk "trådet" visning så ser du hvem du har svart og kanskje hvem du skulle svare.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg