Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor er det værre å henge kvinner enn menn...

NYTT TEMA
Gubban

Gubban
02.01.08 13:34
Idag ble vissnok ei Irakisk kvinne hengt fordi hun drepte mannen sin for to år siden.
I Iran er nå engang dette straffen for slike forbrytelser. Barbarisk javel, men neppe særlig værre enn å bli satt i den elektriske stol i USA.Det er likevel meget sjelden kvinner henges i Iran. Ihvertfall i forhold til det antall menn som blir hengt.
Ramaskriket fra Norge er likevel formidabelt ved denne anledningen. TENK EN KVINNE ! Det ble visst hengt en mengde menn også , ved samme anledning, de nevnes ikke...ikke med navn og ikke hva de har gjort.
Ambassadøren blir innkalt...Man sender protester...Norges vismenn snakker om barbarer.
Hva vet vi egentlig om denne saken...Vet vi noe om hvor skyldig eller uskyldig denne kvinnen er. Om det hun gjorde hadde noe med barbari å gjøre. Nei, i Norge tar man slikt forgitt. Er man kvinne har man alle rettigheter..da er man bare snill. Kvinner begår ikke drap.....I tilfelle har de enormt gode grunner og helst var der et uhell. Slik tenker og skal man mene i Norge.
Hvorfor er ikke ramaskriket likestort for hver mann som blir hengt der nede ?
Jeg vil tro det er slik at det skal mindre til for at en mann blir hengt i Iran enn en Kvinne.
Igjen ser vi denne underlige forskjellen i tankegangen i Norge. Her har man jo tilogmed en mor !! Ja...har ikke de hengte menn barn...er ikke de en far..
Skal man tenke praktisk og etter Irans skikk og bruk , er det vel værre å miste en far i dette landet enn en mor. Far skaffer inntekten...han råder over familien..En enslig mor har ikke mange rettigheter eller muligheter.
Vår likestilling er så mangfoldig. Den er så inngrodd mannsfientlig at selv i døden ...skal vi ikke være like..Ikke i Norge...

Gu som gråter for de menn som blir hengt for å stjele et brød.
Hannenord

Hannenord
02.01.08 13:39
Enslig far, enslig mor.. Like ille synes jeg!
Gubban

Gubban
02.01.08 13:41
Hannenord skrev:
Enslig far, enslig mor.. Like ille synes jeg!
xxx
Ikke i Norge og ikke i Vg, Dagbladet og Dagsrevyen. Nå er vi i feministstaten Norge og da er kvinnedrap 60 ganger værre enn mannedrap.

Gu.
Hannenord

Hannenord
02.01.08 15:28
Hva pressen mener, er ikke synonymt med hva folk mener da.
LiKri

LiKri
02.01.08 15:47
Det er lettere å få sympati med en som har blitt mishandlet (les artikkelen i adressa) selv om også denne personen har begått lovbrudd ved å drepe mannen sin. Jeg vil anta at det er mer egnet til å kritisere dødsstraff enn når den dømte "bare" har begått kriminelle handlinger.

Bare noen tanker..

enigma_undercover

enigma_undercover
02.01.08 16:05
LiKri skrev:
Det er lettere å få sympati med en som har blitt mishandlet (les artikkelen i adressa) selv om også denne personen har begått lovbrudd ved å drepe mannen sin. Jeg vil anta at det er mer egnet til å kritisere dødsstraff enn når den dømte "bare" har begått kriminelle handlinger.

Et drap, uansett om det er foretatt av en mann eller en kvinne, er gjort ut fra en motivasjon (motiv). Det kan synes som om kvinners motiver er "bedre" enn menns "motiver". Iransaken høres ut som æresdrap synes jeg, da kvinnen ble sint fordi mannen hadde hatt seg med andre kvinner.

LiKri

LiKri
02.01.08 16:36
Nå kjenner jeg ikke til saken annet enn det som jeg har lest på VG og Adressa, så jeg snakker vel mer ut fra generelle termer her. Hvis man er ute etter å kritisere dødsstraff i et land er det mer hensiktsmessig å "bruke" en sak som denne enn den hvor han norsk-iraneren drepre sin kone f eks.

Bit-ten

Bit-ten
02.01.08 16:38
enigma_undercover:

"Iransaken høres ut som æresdrap synes jeg, da kvinnen ble sint fordi mannen hadde hatt seg med andre kvinner."

Så vidt jeg forstod (Aftenposten), sa hun selv at hun handlet i affekt etter å ha vært utsatt for lang tids mishandling av mannen.

linda_iren

linda_iren
02.01.08 16:53
Menn blir ikke hengt for å stjele brød, ikke misdter de hendene heller, tyveriet må være av en viss alvorlighetsgrad før slike straffemetoder tas i bruk. Det er formildende om man stjeler om man trenger mat til å overleve
jakoline

jakoline
06.01.08 18:37

Drapet synes som en konsekvens av langvarig mishandling i et samfunn hvor det er veldig
vanskelig for en kvinne å bli "kvitt" sin mann ved å skille seg.

Et glimt av bakdelene i samfunn hvor skillsmisse er uhyre vanskelig.....man
plager hverandre inn i "døden"...som er eneste løsningen for å bli fri...
ase

ase
11.01.08 10:02
Et glimt av rompa til Iran??? hahahahaha, lær deg norsk ´a...

ase

ase
11.01.08 10:03
Tullprat at menn mister livet ved tyveri.
Xanadu

Xanadu
12.01.08 16:50
Iran er full av menn som er uskyldig anklaget også inklusive homofile og politiske fanger. Men pressa går kun amok når en kvinne eller en mor skal henrettes. En far betyr naturligvis ingenting - han er jo bare en mann.....

Gubban

Gubban
12.01.08 20:20
ase skrev:
Tullprat at menn mister livet ved tyveri.
xxx
Nå tror jeg ikke Åse kjenner reglene i enkelte afrikanske land. Der er det meget skummelt å avsløre en tyv..eller å ta han på fersken. Det kan koste deg livet. Du blir advart mot dette ved innreise..
Så tullprat.....Nå ja..
Nå tror jeg terskelen for å henge en mann i Iran er lavere enn å henge ei kvinne. Selv der...

Gu.
Thyra

Thyra
12.01.08 20:38
I vestlige land som praktiserer dødsstraff, som f.eks. USA er det helt tydelig at terskelen for å henrette en mann er lavere enn for å henrette en kvinne. Men i Iran virker det som om det er omvendt. Mener å ha lest artikler om menn som har blitt pisket og kvinner som har blitt steinet for å ha hatt utenomekteskapelig sex med hverandre.
fisker04

fisker04
02.02.08 23:59
ase skrev:
Et glimt av rompa til Iran??? hahahahaha, lær deg norsk ´a...
Fisker04:
Lær deg å oppføre deg! Høflighet skal jeg ikke nevne .! Like håpløst er det, som å forvente at en løve kan bli vegetarianer.
Hilsen til verdens flinkeste!!

Xanadu

Xanadu
03.02.08 07:17
Når norske journalister skal beskrive de bestialske grusomhetene i Iran hvor de henger og steiner folk til døde nevnes det alltid en småbarnsmor eller en kvinne.

Det faktum at iranske fengsler stort sett er befolket med menn er uinteressant fordi menn åpenbart har lavere symbolverdi enn kvinner. Den grusomme hengingen av to unge homofile ble knapt nevnt i norske media - men flittig i utenlandske. Først når en småbarnsmor skulle henrettes ble det bråk og offentlig protest. En småbarnsfar er naturligvis ikke av samme menneskeverdi som en småbarnsmor.

VG er en stor synder her - de graderer grusomheter etter kjønn.

Bacalao64

Bacalao64
04.02.08 12:18

Det er på ingen måte værre å henrette en kvinne, men det er sjeldent - og alt som er sjeldent selger bedre i enhver nyhetsformidling. Av samme grunn blir færre enn en fjerdedel av 35 til 40 drap i Norge omtalt i media. Rett og slett fordi de er for kjedelige. Det har ingenting med verdisetting av de som henrettes eller drepes å gjøre, det har med verdisetting av nyheter å gjøre.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg