Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En siste debatt om nyansering

NYTT TEMA
Josh_6

Josh_6
18.01.08 11:48
Dette er den siste tråden jeg deltar i og den første jeg starter. Den unyansert og til tider svært kunnskapsløse debatten som er på likestillingstråden, har liten rot i virkeligheten.

Vi har alle våre erfaringen og må/bør ta hensyn til andres. Et lite skjevspark må jeg tillate meg. Noen skriver, mødrene til barna mine, så jeg klarer ikke helt å dy meg: Om alle behandler "deg" urettferdig, kanskje du skal se på egen oppførsel. "Vi kan ikke endre andre, bare oss selv."

Jeg har i denne tråden tenkt å være privat i forhold til egen erfaringen.

La meg først begynne med å si at det er drittsekker på begge siden av kjønnsgjerde. Det fins alltid folk som overhovdet ikke evner å se barnas behov etter et samlivsbrudd.

Noen av det som ofte hevdes på disse sidene er de voldsomt økonomiske fordelene mødre får etter et samlivsbrudd.

Da jeg og min mann skilte oss var barna ganske små. Han hadde kvelds/nattearbeid, som vanskelig lot seg forene med omsorg for små barn. På sikt ønsket vi delt omsorg, men dette var avhengig av at han fant en annen jobb. Da han gjorde det, hadde begge barna gått et par år på skolen. Han hadde flyttet et stykke unna, men en ny samboer. Dette gikk bra et par år. Til de fikk et eget barn. Da ble det for den nye samboerens del vanskelig at min ex ønsket å ha barna så mye som mulig.

Problemene for dem vokste slik at min ex mann forlot sine nye samboer. Barna var det viktigste for han. Sjelden har min respekt for far til barna våre vært større. Jeg krysset fingerene og håpet at han da ville flytte noe nærmere der vi bodde.

Til opplysningen: jeg ble boende på samme sted, noen far til barna var enig i. Datteren min sa til meg i 12 års alderen at hun kunne flytte hvor som helst i Norge, bare hun slapp å bytte skole og venner.

Dessverre velger barnas elskede far å flytte til et av våre nærmeste naboland. Det er fremdeles mulighet med samvær. Enkelte måneder mer enn det som er avtalt. Barna elsker faren sin. De har til og med spurt han om han ikke kan flytte nærmere slik at de kan bo like mye hos han.

Tilbake til det økonomiske: Jeg blir jo en skikkelig feit alenemor pga statens støtte. I dag får mottar jeg barnebidra på ca kl.1500,- i mnd. Jeg har ny samboer, så den ekstra barnetrygden har falt bort. Kan noen, og kanskje helst foreldrelikeverd fortelle meg på hvilken måte 1500 kr er det voldsomt økonomiske insentivet som BLD har fått meg til å kaste mannen ut.

Alle og FLV, må forstå at 1500 kr mnd ikke er den enorme summen som bryter opp et ekteskap. Og i tilfelle noen lurer, ekstra barntrygd minster du når du har bodd sammen med noen de siste 12 av 18 mnd. (Ikke et stort tap for meg)

Jeg elsker samboeren min, i alle familie situasjoner inviterer han eksen min, og de har en godt forhold. Men min samboer er ikke den som har det økonomiske ansvaret for barna. Jeg skal forsikre deg, men ti kniver i hjerte, at delt omsorgsanvar for mine barn mellom meg og min eks, hadde bedret økonomien min betraktelig. Rent sosialt ville det vært en stor glede å ha noen å dele gleder å bekyrminger med.

Ekspempel i Januar. Begge skal på nyttårsball. Nye kjoler, dresser, sko etc, betaling for inngang, lommepenger, henting og bringing. Men _glede_ ordner jeg dette for at barna skal ha hyggelig minner og en morsom kveld.

Ikke les dette om djevelen leser bibelen. Vi har alle et godt forhold til hverandre. Men les noen andre sin historie og ikke avfei den som løgn. Kvinner generelt tjener ikke på skilsmisser. Min eks deltar så godt han fra langdistanse.

Men det økonomisk beste, barnas ønske og er det klart det er lettere og mer økonomisk å være to om å oppdra tenåringer.

Forstår dere hvor jeg vil? Man blir ikke fri, blir ikke rik, man blir mer sliten, mer irritert fordi at barna skulle vært en fellesprosjekt.

Verden er nyansert. Jeg ber om de som ønsker å svare på dette innlegget viser meg den respekten jeg har fortjent. Det er slitsomt å oppdra barn alene uten en far å støtte seg (ikke av vond vilje fra hans side).

Ha respekt, jeg er ei vanlig jente (36) som ønsker mer kontakt mellom far og barn, og han får ha dem så mye han overhodet ønsket.
-tafi-

-tafi-
18.01.08 11:56
Det er vel ingen som seriøst motdebatterer at kvinner har en fordel i rettspraksisen ved skilsmisse? Dette er noe som alle vet, det er et faktum. Selvsagt finnes det unntak, hvor begge foreldre oppfører seg for barnas beste. Men en diskriminerende rettspraksis er ingen tjent med når det egentlig handler om barnas beste.
Josh_6

Josh_6
18.01.08 12:23
tafi- skrev:
Det er vel ingen som seriøst motdebatterer at kvinner har en fordel i rettspraksisen ved skilsmisse? Dette er noe som alle vet, det er et faktum. Selvsagt finnes det unntak, hvor begge foreldre oppfører seg for barnas beste. Men en diskriminerende rettspraksis er ingen tjent med når de-t egentlig handler om barnas beste.
---------------------------------------------------------------

Du må lese en gang til. Dette var ingen rettpraksis/rettsavgjørelse. Det handler om holdninger og prioriteriteringer. Min eks sa at pga jobb hadde han på det tidspunket ingen mulidhet til delt omsorg. Samtidig flytter han lengre og lengre unna.

Les hele innlegg og se om du kan fjerne kjønnsbrillene da.

Dette er faktisk, selv om menn liker å fornekte det, slik det er for veldig mange kvinner, de ønsker far mer involvert i barna. De

Dersom min eks flyttet i nærheten like at ungene kunne fullføre barne og ungdomsskole er det ingen til jeg heller vil!
Hannenord

Hannenord
18.01.08 13:14
Josh_6:
Takk for et nyansert og godt innlegg! :-) Du har min hele og fulle respekt for det du har gjort for dine barn og for din eks..

Min oppfatning av de fleste skilsmissefamilier, er at det er faktisk slik det er.. Ikke slik som han over her sa, at dette er unntaket! Synes slike folk bør skamme seg, og prøve å se litt lenger enn deres egen nese... Folk prøver, selv om det ikke skjer i deres verden!
-tafi-

-tafi-
18.01.08 16:11
Jeg tror du selv skal lese ditt eget innlegg på nytt. Du skriver klart og tydelig at du synes debatten er for unyansert, og kommer med et eget eksempel i et forsøk på å nyansere... Det du ikke forstår er at i et debattforum, og i diskusjoner ellers er det selvsagt de kontroversielle sidene ved barnefordeling & kjønn som står i fokus. Som i all annen likestillingsdebatt står ikke slagene om der vi allerede har oppnådd full likestilling, men der hvor det ikke er oppnådd.

Du har heller ingen faktabaserte holdepunkter for å hevde;

"Dette er faktisk, selv om menn liker å fornekte det, slik det er for veldig mange kvinner, de ønsker far mer involvert i barna. "

Dette er feil. Når mannen tok dårlig med ansvar, da var det mange kvinner som skrek etter mannen (greit nok det altså). I dag er det mannen som ønsker mer omsorg og bedre rettigheter, mens det er kvinner som holder tilbake på dette, med å tviholde på sine egne særfordeler.

Greit nok at saken er annerledes i ditt tilfelle, men du kan ikke begynne å generalisere det når alle undersøkelsene tyder på at mannen tar mer ansvar og ønsker enda mer ansvar (men også like rettigheter).
Arduinna

Arduinna
18.01.08 18:09
-tafi- skrev:
Du har heller ingen faktabaserte holdepunkter for å hevde;

"Dette er faktisk, selv om menn liker å fornekte det, slik det er for veldig mange kvinner, de ønsker far mer involvert i barna. "

Dette er feil.

-------------------------------------

Hva er det egentlig du sier her? Sier du at det er feil at veldig mange kvinner ønsker at far er mer involvert i barna sine?

Josh_6

Josh_6
18.01.08 19:05
-tafi- skrev:
Jeg tror du selv skal lese ditt eget innlegg på nytt. Du skriver klart og tydelig at du synes debatten er for unyansert, og kommer med et eget eksempel i et forsøk på å nyansere... Det du ikke forstår er at i et debattforum, og i diskusjoner ellers er det selvsagt de kontroversielle sidene ved barnefordeling & kjønn som står i fokus. ¨----------------------------------

Jeg kan godt lese innlegget mange ganger. Ordet unyansert er svært beskrivede fordi det er det debatten her her. Og jeg er helt klar på at jeg bruker mitt eget ekspempel. Jeg forstår at de ordinære debatter og diskusjoner er ute etter skyttergravskriger. Det er ikke det jeg er ute etter her heller.
-------------------------
tafi skrev: Som i all annen likestillingsdebatt står ikke slagene om der vi allerede har oppnådd full likestilling, men der hvor det ikke er oppnådd.
-------
Nettopp derfor er det viktig å ta dette opp. vi har ikke nådd full likestilling på dette området. vi er mange, svært mange som ønsker det, men som ikke klarer å oppnå det.

Tafi skriver: Du har heller ingen faktabaserte holdepunkter for å hevde;

---------------------------
Jeg har like mye holdepunkt for det som å si det mottatt satte. Min erfaring er, at de aller fleste kvinner jeg kjenner (og det er flere enn 50) ønsker at far skal være med delaktig i barnas liv. Jeg har i innlegg gitt uttrykk for at dette er min opplevelse og min erfaring, fra eget liv og andres.
--------
tafi skrev: Greit nok at saken er annerledes i ditt tilfelle, men du kan ikke begynne å generalisere det når alle undersøkelsene tyder på at mannen tar mer ansvar og ønsker enda mer ansvar (men også like rettigheter).
---------------------------------------

Min sak er ikke spesiell. Etter å observert dette forumet over lang tid er det klart at flertallet av menn ønsker og tar ansvar, slik flertallet av kvinner ønsker dette velkommen. Dette forumet er som skapt for å finne ting å være uenige om.

Det har vært skrevet opp og ned her om debattenters egen opplevde samlivsbrudd og samværskonflikter. Er disse mer sanne enn mine erfaringer og observasjoner av andres samlivsbrudd og barnefordeling??

Alle saker har flere sider. Min historie er min, men den er ikke unik.
Josh_6

Josh_6
18.01.08 19:22
Jeg må si at jeg hadde ventet noen reaksjoner på den økonomiske støtten, barnebidraget: Er det fordi 1500 kr slik en belønning for å bryte opp et ekteskap. Jeg glemte skatteklasse 2, som vel utgjør ca 10000 i året.

Når det ikke kommer noen reaskjoner på denne, så er det kanskje for at de styrtrike alenemødrene kanskje ikke stemmer med virkeligheten?
Nemi_5

Nemi_5
18.01.08 20:33
Josh_6 skrev:
Jeg må si at jeg hadde ventet noen reaksjoner på den økonomiske støtten, barnebidraget: Er det fordi 1500 kr slik en belønning for å bryte opp et ekteskap. Jeg glemte skatteklasse 2, som vel utgjør ca 10000 i året.

Når det ikke kommer noen reaskjoner på denne, så er det kanskje for at de styrtrike alenemødrene kanskje ikke stemmer med virkeligheten?

.........................

- Synd at du tenker å gi deg, men uansett så betviler jeg sterkt at alenemødre "tjener fett" - for å si det på den måten. Selvsagt er det ikke lukrativt å være alenemor- elller ev. far, men økonomisk så tror jeg at vi (samfunnet, storting, regjering), tross vårt "rike" land, ikke er kommet så allverden lengre enn det som beskrives i vedlagte link fra 2005.

Hvorfor jeg mener det, er relatert til andre samfunnforhold der økonomiske og menneskelig forhold ikke er i samsvar med den "politiske hverdag", dvs. hvordan politikere ynder å framstille "hvor godt alle i Norge har det", hvilket kan sees i en rekke øvrige eksempler dersom en leter via nettlinker og ser og konkluderer. Selvsagt har Norge og nordmenn det generelt bra, men alt for mange grupper faller helt klart utenfor. Slik som f.eks. det du tar opp her.

Bør være innlysende at det ikke eksisterer noen belønning for å bryte opp et ekteskap, det er det helt andre grunner til så klart. Dersom en lever i et godt og harmonisk forhold, finnes det ingen prislapp for å kjøpe lykken det gir. Verken mer eller mindre vanskelig er det ikke, sånn jeg ser det.

http://www.ssb.no/emner/00/02/rapp_200507/rapp_200507.pdf
Nemi_5

forelderlikeverd

forelderlikeverd
19.01.08 00:09
Renvasking av landets kvinner kan bli en langtekkelig affære. Både aborter og hindringer mellom barn og fedre er praktisk talt utelukkende i kvinnens hender og dermed er mange barns lykke og mange fedres sjelefred i kvinnens vold. Antallet av aborter og samlivsbrudd er ikke akkurat småplukk å regne. Jeg tror ettehvert at norske kvinner gjør klokt i å innstille kjønnskrigen og kvinnekampen stille seg side ved side med mennene og kreve ordningene endret slik at barn kan være trygge på å få leve og få vokse opp med god, jevn og nær kontakt til begge sine foreldre!
Turbolady

Turbolady
19.01.08 00:28
Ja ja, foreldrelikeverd. De fleste kvinner driter i hva du tror. Vi forandrer ikke mening pga ensidige vrangforestillinger hos enkelte menn.
Josh_6

Josh_6
19.01.08 11:10
forelderlikeverd skrev:
Renvasking av landets kvinner kan bli en langtekkelig affære. Både aborter og hindringer mellom barn og fedre er praktisk talt utelukkende i kvinnens hender og dermed er mange barns lykke og mange fedres sjelefred i kvinnens vold. Antallet av aborter og samlivsbrudd er ikke akkurat småplukk å regne. Jeg tror ettehvert at norske kvinner gjør klokt i å innstille kjønnskrigen og kvinnekampen stille seg side ved side med mennene og kreve ordningene endret slik at barn kan være trygge på å få leve og få vokse opp med god, jevn og nær kontakt til begge sine foreldre!
--------------------------------

Om jeg skal relatere det til åpningsinnlegget - så er det praktiskt talt utelukkende mitt ansvar at min eksmann ikke har delt omsorg for barna. Du mener jeg burde flyttet etter han og latt barna skifte skole flere ganger? Er det barns lykke i min vold, som du skriver? Jeg er en vanlig norsk kvinne og har ikke og har aldri hatt noen kjønnskrig gående. Og det er ikke resultat av noen kjønnskrig når mange fedre ikke har delt omsorg. Det er et resultat av praktiske prioriteringer. Slik det er i tilfelle med min eksmann.

Vet du, at en av mine bekjente for tre år ikke gikk til sin sjef for å be sin del av fødselspermisjonen når kona hadde født? Jeg syns det var hårreisende. Der har du en fin kjønnskamp - kjemp for holdninger i arbeidslivet som hindrer menn i ta del av sykedager og fødselspermisjoner! Slike arbeidsplasser fins fremdeles.
Anouk

Anouk
19.01.08 11:53
Josh_6
Min manns sjef betalte MEG for den tiden min mann skulle tatt ut sin del av barselpermisjonen. Hans tid var for verdifull til å kastes bort på å "bare" være hjemme med sin førstefødte.
Gungadin

Gungadin
19.01.08 13:55
Josh_6 skrev:
-----

En aleneforelder for et barn kan få.

Dobbelbarnetrygd: 1980.-
Bidragsforskudd: 1270.-
Overgangsstønad: 4200.-
Barnetilsyn: 1300.-
Sum 8750.-

Foreldrefratrekk, skatteklasse 2, boliglån etc gjør at man betaler minimalt med skatt i året. Får prosenttabell på 9 %.

Å ta utgangspunkt i sin egen situasjon og sette den som norm bidrar slett ikke til å belyse alles situasjoner.

Turbolady

Turbolady
19.01.08 14:41
Gungadin skrev:

En aleneforelder for et barn kan få.

Dobbelbarnetrygd: 1980.-
Bidragsforskudd: 1270.-
Overgangsstønad: 4200.-
Barnetilsyn: 1300.-
Sum 8750.-

Turbolady: Vel, nå blir overgangsstønad og barnetilsyn kun utbetalt i en begrenset periode. Barna vokser og blir eldre vet du.

Uansett, synes du dette er mye å leve av når man har et barn å ta ansvar for?

Jeg har en nettoinntek på nesten det dobbelte som enslig uten forsørgeransvar, og synes ikke det er så veldig mye igjen når utgifter som lån, husleie, strøm og andre faste utgifter er betalt.

Hvordan overgangsstønad kan være lukurativt kan jeg ikke fatte og begripe. Jeg har prøvd det, og jeg var verdens lykkeligste den dagen jeg (etter 2 år på skole) ble i stand til å forsørge meg selv og barna. Noe jeg tror de aller aller fleste ønsker.

Gungadin

Gungadin
19.01.08 15:04
Turbolady skrev:
synes du dette er mye å leve av når man har et barn å ta ansvar for?
-----

Ehh? I tillegg kommer jo aleneforelderens inntekt. Eller mener du at man skal ha barnet som inntektskilde?

Poenget er at den andre forelderen får ikke noe. Hele systemet er oppbygget kring eneforeldertenking.

Hvis man endret systemet til at begge foreldrene hadde like mye ansvar for omsorg og innførde delt omsorg som norm og stimulerte dermed til samarbeid mellom foreldrene. Da ville man se mindre av opprivende konflikter kring barnefordeling etter samlivsbrudd. Fordi det hadde ikke vært noe å ha en konflikt om.

Selvsagt finnes det unnttak fra regeln men normen burde likevel vært at begge foreldrene var likeverde og begge hadde del i omsorgen for felles barn, også etter samlivsbruddet.

At du personlig synes det er for lite penger til aleneforeldre og var glad for å slippe det, er irrelevant. Som sagt, egne erfaringer er uintressante i en generell debatt om delt omsorg kontra vanlig samvær.

Turbolady

Turbolady
19.01.08 15:43
Gungadin skrev:
Turbolady skrev:
synes du dette er mye å leve av når man har et barn å ta ansvar for?
-----
Gungadin skrev:
Ehh? I tillegg kommer jo aleneforelderens inntekt. Eller mener du at man skal ha barnet som inntektskilde?

Turbolady: Hæ? Man får ikke overgangsstønad hvis man har egen inntekt?
Hvis man har delvis inntekt, så vil overgangstønaden bli justert etter denne.

Jeg regner med at den andre forelderen har jobb. Hvis ikke, så har han/hun vel rett på arbeidsledighetstrygd, eller andre trygdeytelser hvis det er snakk om sykdom etc.

Gungadin skrev:
Poenget er at den andre forelderen får ikke noe. Hele systemet er oppbygget kring eneforeldertenking.

Hvis man endret systemet til at begge foreldrene hadde like mye ansvar for omsorg og innførde delt omsorg som norm og stimulerte dermed til samarbeid mellom foreldrene. Da ville man se mindre av opprivende konflikter kring barnefordeling etter samlivsbrudd. Fordi det hadde ikke vært noe å ha en konflikt om.

Selvsagt finnes det unnttak fra regeln men normen burde likevel vært at begge foreldrene var likeverde og begge hadde del i omsorgen for felles barn, også etter samlivsbruddet.

Turbolady: Det er jo nettopp det som er normen nå. Utgangspunktet skal være delt omsorg og ytelsene fordeles ut i fra hvor mye man har barna, hvilken inntekt man har og hvor vidt man bor sammen med noen.

Men man kan ikke lovpålegge delt omsorg. Det kan få fatale konsekvenser i de tilfellene der den ene ikke ønsker å ha barna (tvunget samvær anser jeg som lite positivt for både voksne og ikke minst barna), der den ene forelderen ikke er i stand til å ha barna av forskjellige grunner som rusproblematikk, vold, etc.

I dag blir foreldre i forbindelse med skilsmisse/brudd obligatorisk pålagt og stille til mekling når det gjelder barnefordeling.

Gungadin skrev:
At du personlig synes det er for lite penger til aleneforeldre og var glad for å slippe det, er irrelevant. Som sagt, egne erfaringer er uintressante i en generell debatt om delt omsorg kontra vanlig samvær.

Turbolady: Mulig det, men hvorfor skal man da ta hensyn til enkelte menns erfaringer her inne? De tyter jo i et kjør hvor jævlig de har det og har hatt det pga reglene og disse jævlige kvinnemenneskene de har vært gift med.
Betyr menns erfaringer mer enn kvinners her inne?

Gungadin

Gungadin
19.01.08 16:18
Turbolady skrev:
Hæ? Man får ikke overgangsstønad hvis man har egen inntekt?
----

Va? Nå må du ta å gi deg. Klart at man har rett til overgangsstønad hvis man har egen inntekt, men den er behovsprøvd og reguleres ift inntekten.

Turbolady: Det er jo nettopp det som er normen nå. Utgangspunktet skal være delt omsorg og ytelsene fordeles ut i fra hvor mye man har barna, hvilken inntekt man har og hvor vidt man bor sammen med noen.
------

Nok en gang: Va? Normen er ikke delt omsorg idag. Hvor har du det ifra? kun 10% praktiserer delt omsorg. Majoriteten gjør det ikke. Det er totalt meningsløst å debattere med kunnskapsløse mennesker, som ikke en gang gidder å sette seg inn i regelverk og hvordan systemet fungerer ifm barnefordeling etter samlivsbrudd.

EN som i tillegg argumenter med følgende: "Men man kan ikke lovpålegge delt omsorg." Har åpenbart ikke skjønt noe som helst...

Det er ikke noen, jeg repeterer IKKE NOEN som sier at man skal slavisk påtvinge absolutt ALLE delt omsorg. Vis du en eneste som mener det, innen du vrenger ut deg slike utsagn.

Normen er i dag vanlig samvær, som også kan PÅTVINGES den andre forelderen.. Er det så mye bedre å bli påtvinget vanlig samvær?

forelderlikeverd

forelderlikeverd
19.01.08 16:59
Det må være et usedvanlig oppblåst ego som uttaler seg på vegne av alle kvinner!
forelderlikeverd

forelderlikeverd
19.01.08 17:02
Det har aldri falt deg inn, Josh_6, at der finnes feminister som driver kjønnskrig og kvinnekamp - og som har vært veldig aktive når normdannende strukturelle føringer ble utformet for mødre over det ganske land? Vi er under påvirkning av de regler som regulerer oss - noen mer enn andre - og kvinner er såvisst ikke noe unntak i så henseende!
KokkaKola

KokkaKola
19.01.08 17:45
Josh_6 skrev:
Da jeg og min mann skilte oss var barna ganske små

Svar:
Altså du har flere enn ett barn.
Avhengig av alder, er underholdning pr. barn inntil kr 6200,- pr. mnd.
Dette skal deles forholdsvis mellom foreldrene. Og barnebidraget utregnes etter begges inntekt.
Det er bare å gå og regne det ut i - Bidragsveilederen

Svar:
Du får 1500,- for flere barn, noe som tyder på at du har en høy inntekt.
Eller, dere har blitt enige om størrelsen på barnebidraget.

Josh_6 skrev:
Jeg elsker samboeren min, i alle familie situasjoner inviterer han eksen min, og de har en godt forhold. Men min samboer er ikke den som har det økonomiske ansvaret for barna.

Svar:
Det er riktig, samboeren DIN har IKKE noe økonomsikk ansvar for DINE barn.

Når du ser i bidragsveilederen, er det et pkt:
- Bor bidragsbetaler sammen med annen voksen person –

Og om ”han” så gjør. Skjerpes også bidraget.

Syntes du at det er rettferdig?

At BIDRAG BETALERS samboer - ektefelle, skal være med og underholdet andres barn?
Men slik ER DET.

Selv har jeg betalt, av min uføretrygd, kr.3600,- pr. mnd. For ETT barn.

Men jeg har heller ikke noe samvær. Og mottaker har sitti på raua i 18 år.
Og hun har 2 barn til, med 2 forskjellig menn. Og mottar ganske så mye penger til sammen pr. mnd.

Iverfall har hun råd til eget hus, bil, festing og ferie reiser.

Og vet du hvem det går utover?. Barnet jeg har med min ektefelle.
Det barnet får INGEN ting. For det har vi ikke råd til.

Det er nok STOR forskjell på alle tilfeller. Tydeligvis.

Igjen så mener jeg at FLV, er den som har mest rett!
Anouk

Anouk
19.01.08 20:08
FLV
Og har det falt deg inn flv at det finnes kvinner som aldri har utnyttet systemet, som giftet seg uten å ha ligget med halve bygda. som aldri har tatt abort og som aldri har hverken flådd, bedratt sin mann, utnyttet systemet eller misbrukt sine barn?

Kvinner som overhodet ikke kjenner seg igjen i den verden du beskriver?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
19.01.08 20:39
Jo, men det kan da virkelig se ut som det er unntaket og ikke regelen!?

Eller finnes der opplysninger som tilsier noe annet?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
19.01.08 21:28
Min opplevelse, som ikke trenger å være korrekt, er at langt de fleste kvinner - praktisk talt alle - utemerket er klar over at de er favoriserte som forelder - og på mange andre måter i dette landet - og forstår å utnytte dette fortrinnet. Det er unntaket at en kvinne ikke gjør aktivt bruk av de ekstra mulighetene hun gis av myndighetene via de normdannende strukturelle føringene. Makt korrumperer - og der er heller ikke kvinnen noe unntak - ser det ut til!
Bit-ten

Bit-ten
19.01.08 22:11
forelderlikeverd

Sett fra min synsvinkel er det "de normdannende strukturelle føringene" (kjempet frem av fremsynte kvinner og menn) som har resultert i at menn nå har anledning til å være og kjempe for å være en likeverdig forelder.

Det er ikke mange ti-år siden dette var mer eller mindre sosialt utenkelig. Men kvinneorganisasjoner o.l. har stått på for endringer i det tredisjonelle kjønnsrollemønsteret i hjemmet. De generelle samfunnsendringene har selvsagt også stor betydning.

Resultatet har vært at stadig flere menn får et mye nærmere forhold til barna sine, og det er kjempefint, selvsagt. Tidligere var far en mye fjernere figur. Det er naturlig at flere menn nå gjør krav på å være en likeverdig forelder.

Mens kvinner er vant med at endringer som de kjemper for, tar tid, ser det ut til at mange menn ikke skjønner dette når de vil rette opp skjevheter og bedre sin situasjon.

Anouk

Anouk
19.01.08 23:16
FLV
Kan du bevise at dette er regelen heller enn unntaket?
Dine holdninger er vel stort sett bygget på egenerfaring?
Kanskje du skulle tatt et oppgjør med personen som har gitt deg denne erfaringen, i stedet for å klandre alle kvinner?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
20.01.08 00:00
Anouk, jeg klandrer først og fremst REGELVERKET! Hvor mange ganger må jeg gjenta det før det trenger gjennom det tykke panseret ditt? De fleste mennesker innretter seg etter omstendighetene - og dermed de normdannende strukturelle føringene - det er de få som tar egne bevisste valg og handler etter egen overbevisning - og forsøker å endre samfunnsmekanismene - i stedet for å underordne seg og utnytte samfunnsmekanismene! Spesielt i Norge har folk flest liten tro på å forandre systemet!
forelderlikeverd

forelderlikeverd
20.01.08 00:05
Ha - Bitt1 - du mener dermed at vi bare skal sitte og vente på at forandringene skjer av seg selv?

Dine "fremsynte kvinner" har selv innrømmet at det var kvinnekamp og ikke barnets beste som var i fokus da de innvaderte departementet som skulle ha tatt vare på barnets, begge foreldres og hele kjernefamiliens interesser!

Men vil du leve på en løgn - så vær så god!
Bit-ten

Bit-ten
20.01.08 00:27
forelderlikeverd skrev:
"Ha - Bitt1 - du mener dermed at vi bare skal sitte og vente på at forandringene skjer av seg selv?"

Bit-ten:
Hva gir deg grunnlag for å tro at jeg mener det? Jeg synes ikke innlegget mitt legger opp til en slik forståelse.

forelderlikeverd skrev:
"Dine "fremsynte kvinner" har selv innrømmet at det var kvinnekamp og ikke barnets beste som var i fokus da de innvaderte departementet som skulle ha tatt vare på barnets, begge foreldres og hele kjernefamiliens interesser!"

Bit-ten:
Jeg vet ikke hvem du sikter til siden du ikke viser til noen form for dokumentasjon. Men mitt absolutte inntrykk er at barnas ve og vel hele tiden har vært et hovedanliggende. Det burde egentlig gå frem av mitt forrige innlegg, nemlig at fedrene må på en helt annen måte enn tidligere deltar i hjemmet, noe som har skjedd i stadig større grad de siste ti-årene. Dette har kvinner kjempet for, og som sagt, var det ikke lenge siden fedrene var en fjernere person for barna enn de er i dag.

forelderlikeverd skrev:
"Men vil du leve på en løgn - så vær så god!"

Bit-ten
Jeg gjør ikke det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg