Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nok et punkt hvor vi menn blir diskriminert?

NYTT TEMA
Imam

Imam
25.01.08 16:26
La meg si dette klart først. Jeg stoler 100 % på min kjære. Men jeg har enkelte prinsipp som jeg har stått for i lang tid og det er at når vi får barn, noe vi har begynt å prøve på nå, så vil jeg ha en farskapstest. Ikke fordi jeg ikke stoler på henne, men fordi det er noe som bør være fullstendig avklart. Sikkert mange som vil si at jeg ikke stoler på henne da, men det er feil. Om vi ser rundt oss har vi så utallig mange saker hvor faren har blitt lurt. Ja, kanskje trodde hans kone at han måtte være faren. Vi har utrolig mange slike saker i Norge og ellers rundt i verden. Derfor bør en farskapstest ligge ved så vi slipper slike smertefulle skjebner. Problemet her er at det vil koste penger og det må gjøres privat. Det er i alle fall slik jeg har skjønt det. Er ikke dette nok et punkt hvor vi menn blir diskriminert??

Byjente

Byjente
25.01.08 16:42
Imam?

Har du presentert dette for din kone? Jeg mener - at du vil forlange en farskapstest?

lukrets

lukrets
25.01.08 20:07
du får gjennomført DNA-test til under 2000,-. tatt i betraktning hvor mye ungen vil koste dere så er ikke dette særlig dyrt.

hvis du ikke er gift med hun som er gravid kan du bare nekte å godta farskapet. det blir dermed det offentlige sitt ansvar å fastslå farskapet og det vil da væe de som må betale for evt. utgifter.

er du gift er det verre men du kan reise en sak for domstolene når som helst etter at barnet er født for å fastslå farskapet.

luc
Hannenord

Hannenord
25.01.08 21:38
Du stoler på henne, men vil ta en farskapstest likevel? Forklar litt, i små ord, hvordan det er å stole på henne?
adeline

adeline
25.01.08 22:25
Så en kvinne som er gift slipper å betale for en slik test hvis hun er usikker på hvem faren er? Er det det som er diskrimineringen du refererer til?
Thai_dame

Thai_dame
25.01.08 22:45

Velg ei thai-kvinne så slepp du utlegget. Dei er garantert tru mot deg.
Byjente

Byjente
26.01.08 03:39
Svada, Thai_dame...... renspikka svada !
Anouk

Anouk
26.01.08 12:30
Imam skrev:
La meg si dette klart først. Jeg stoler 100 % på min kjære. Men jeg har enkelte prinsipp som jeg har stått for i lang tid og det er at når vi får barn, noe vi har begynt å prøve på nå, så vil jeg ha en farskapstest. Ikke fordi jeg ikke stoler på henne, men fordi det er noe som bør være fullstendig avklart. Sikkert mange som vil si at jeg ikke stoler på henne da, men det er feil. Om vi ser rundt oss har vi så utallig mange saker hvor faren har blitt lurt. Ja, kanskje trodde hans kone at han måtte være faren. Vi har utrolig mange slike saker i Norge og ellers rundt i verden. Derfor bør en farskapstest ligge ved så vi slipper slike smertefulle skjebner. Problemet her er at det vil koste penger og det må gjøres privat. Det er i alle fall slik jeg har skjønt det. Er ikke dette nok et punkt hvor vi menn blir diskriminert??
**********************************************************************************************

Tillit er en av de viktigste byggestenene i et godt forhold.
Dersom du har slike tanker ville jeg anbefale deg å avbryte forsøkene på reproduksjon umiddelbart.
Din kjære stoler sikkert 100% på deg også.
Men kanskje hun ønsker å forsikre seg om at du er en godt farsemne og en trofast mann?
Du ville vel ikke ha noen innvendinger dersom hun engasjerte privatdetektiv for å avsløre eventuelle sidesprang?
Anouk

Anouk
26.01.08 12:31
Thai_dame skrev:

Velg ei thai-kvinne så slepp du utlegget. Dei er garantert tru mot deg.
***********************************************************************************
Dokumentasjon?
Imam

Imam
26.01.08 16:18
Har lagt dette frem for henne, ja. Vi har vært sammen i 7 år og stoler fult og helt på hverandre. Derimot har jeg alltid sagt at de bør foreligge en farskapstest på alle barn. Kvinner får naturlig en slik test, ikke vi menn. Derfor bør dette være noe alle skal ha. Ikke noe jeg personlig vil ha fordi jeg ikke stoler på henne. Derfor helt latterlig at vi menn må gå rettens vei for å kunne få dette og betale penger for det. Slik jeg ser det er dette nok ett punkt vi menn blir diskriminert. I stede blir debatten at jeg eller vi menn ikke stoler nok på kvinnene. Det var forsåvidt forventet. Men da har dere mistet hele essensen i innlegget..
lukrets

lukrets
26.01.08 19:57
Imam skrev:
>Derfor helt latterlig at vi menn må gå rettens vei for å kunne få dette og betale penger for det.

du må ikke gå rettens vei. når barnet er født så er det bare å skrape i munnhulen og sende kroppsvæsken tilen lab. mødre som ønsker DNA-test må også betale for det.

luc
joplina

joplina
26.01.08 20:20
Thai-dame skrev:

"Velg ei thai-kvinne så slepp du utlegget. Dei er garantert tru mot deg."

http://kilden.forskningsradet.no/c17344/artikkel/vis.html?tid=36695&within_tid=17514

"Sett fra ’vanlige’ thai’ers ståsted er mia chao’ene prostituerte. Jentene ses på som ’dårlige’ jenter, og de skiller seg fra andre thaijenter på en rekke måter. De har en klesdrakt som viser mye hud, de oppholder seg i sola og blir brune, de røyker og drikker, og de tar på/kysser kjærestene sine offentlig. De tar også selv kontakt med menn, eller danser utfordrende for å tiltrekke seg oppmerksomhet. ’Anstendige’ thailandske jenter kan gå i shorts og t-skjorte, men de viser ikke skuldre, mage eller har dyp utrigning. De holder seg unna sola, fordi hvit hud ses på som penere enn brun hud. De er sjenerte og reserverte, og blir ille berørt hvis de får oppmerksomhet fra vestlige turistmenn. De drikker lite og røyker ikke. Jenter som bor i turistområder og som bryter disse normene, kan få rykte på seg for å være en mia chao selv om de ikke har vestlige kjærester."

"Mia chao er derimot noe bare vestlige menn benytter seg av. Disse jentene bryter de tradisjonelle kjønnsrollene ved at hun ikke er kontrollert av én mann (en far, ektemann eller kjæreste). Colbensen sier at det faktisk kan virke som mer sosialt akseptert at en jente har sex for penger enn at hun har det for egen nytelse. Dersom en mia chao sender mange penger hjem til foreldrene sine, har man litt mer forståelse for at hun lever som hun gjør, for døtre har plikt til å forsørge foreldrene sine. Dersom hun ikke har slike forpliktelser, kan det virke som hun har sex med mange menn for nytelsens skyld. Da syns folk at hun oppfører seg som en mann, og det skal jenter ikke gjøre.
Å lese koden
For vestlige menn kan det være vanskelig å skjønne at disse jentene er prostituerte, mener Colbensen. Mia chao’enes oppførsel ligner nemlig mye på vestlige jenters væremåte, og måten et par får kontakt på minner om vanlig sjekking. Et eksempel er jenta som fortalte guttene at hun var på et par ukers ferie fra Bangkok, til tross for at hun tilbrakte minst 3 måneder på stedet, og var sammen med en rekke gutter i denne perioden. Guttene vil lett få en forståelse av at jenta er en turist som dem, men en som har dårligere råd og må spanderes på. Imidlertid mener Colbensen at spørsmålet også dreier seg om hvem som får definere hva prostitusjon er. Det er ikke sikkert at forskere, turistmenn, mia chao og lokalbefolkning i Thailand har samme oppfatning om dette!"

- Man kan lure på hvor mange Mia chao's som forherliges av nordmenn som "orntlige,familieorienterte jenter som norske kvinner burde ta lærdom av" og som er "garantert tru" og som man derfor "burde velge seg" i Norge....og hvor mange som er "anstendige thailandske kvinner" - dydig kledde - som blir ille berørt av oppmerksomhet fra en vestlig mann......

Hannenord

Hannenord
26.01.08 20:29
Hvis du ikke er sikker på at du er faren til barnet, skriver du jo ikke under på farskapet heller da. Rettsvesenet/NAV vil kreve at barnet har en far, og vil da betale for at du/dere skal ta en DNA test. Du får gå den veien da, hvis du ikke vil betale for noe som angivelig er helt unødvendig!
Anouk

Anouk
27.01.08 16:06
Saksøk naturen som har innrettet tingene så urettferdig og diskriminerende.

Siden barna kom ut fra min kropp, var jeg ganske sikkert på at de var mine ja.

*ler*
Byjente

Byjente
27.01.08 16:11
*ler*

Ja - vi er heldige i så måte ...... *ler mer*

Hannenord

Hannenord
27.01.08 16:29
Anouk skrev:

---

Si ikke det.. si ikke det! Med enkelte menn her innes tankegang, så vet man aldri hva som skjer når man sover....:-)
Anouk

Anouk
27.01.08 20:14
Hanneord skrev:
Si ikke det.. si ikke det! Med enkelte menn her innes tankegang, så vet man aldri hva som skjer når man sover....:-)

Jeg sover riktig nok tungt, men dersom en fremmed mann hadde sneket seg oppi dobbeltsengen, vet jeg garantert at min mann hadde merket det.

Nå var jeg i aller høyeste grad våken da de ble både unnfanget og født, så der er det ingen grunn til bekymring.

enigma_undercover

enigma_undercover
28.01.08 13:13
Anouk skrev:

*ler*

Av et grunnfestet og ufravikelig prinsipp om at likestilling skal være absolutt, synes jeg fedre (og angivelige/påståtte fedre) skal kunne kreve DNA-test av påstått mor. Noe annet er jo diskriminering av menn.
Anouk

Anouk
28.01.08 23:25
Av et grunnfestet og ufravikelig prinsipp om at likestilling skal være absolutt, synes jeg fedre (og angivelige/påståtte fedre) skal kunne kreve DNA-test av påstått mor. Noe annet er jo diskriminering av menn.
*********************************************************************************************
Det å være en "påstått" far er himmelvidt langt fra å være en vordende far i et fast forhold.

Det er et stort tillitsbrudd å forlange DNA test av et barn som begge to har vært enige om å skape.
Mannen skal kunne forlange tekniske bevis på at kvinnen har vært trofast, mens kvinnen skulle bare ta hans ord for det samme?

Nei, vett du hva!

Byjente

Byjente
28.01.08 23:59
Det er skilsmissegrunn, spør du meg !

Dersom jeg ventet barn med min mann, og han forlangte DNA test for å vite 100% sikkert at barnet var hans...... jeg vet ikke om jeg hadde ledd eller blitt forbannet.

Dersom to personer ikke kan stole på hverandre har de ingenting å bygge sitt forhold på.

Ingen tillit - intet forhold

FlightOfTheRat

FlightOfTheRat
29.01.08 10:56
Anouk skrev:

Det er et stort tillitsbrudd å forlange DNA test av et barn som begge to har vært enige om å skape.
Mannen skal kunne forlange tekniske bevis på at kvinnen har vært trofast, mens kvinnen skulle bare ta hans ord for det samme?

Nei, vett du hva!
* * *
Det handler egentlig ikke om å forlange tekniske bevis for at kvinnen har vært trofast. Kvinner kan utmerket godt være utro uten at de blir gravide av den grunn.

En mann som er utro kan også risikere å få et ubeleilig krav på barnebidrag på nakken. Da er det hans tur til å ha et forklaringsproblem.

Trofasthetsspillet går da stort sett begge veier?
adeline

adeline
29.01.08 11:17
Ligger ansvaret for mangel på tillit alltid hos den andre? Det finnes folk som ser fanden på veggen uansett hva den andre gjør. Ta de som er ekstremt sjalu som et eksempel. Kan hende "problemene" rundt tillit ligger hos rådstarter heller enn kona.
Byjente

Byjente
29.01.08 12:33
Helt enig med deg, Adeline.
Anouk

Anouk
29.01.08 18:18
Velkommen tibake:)

Fotr skrev:
Trofasthetsspillet går da stort sett begge veier?

Det er vi helt enig i.
Jeg forstår også utmerket godt at menn som har blitt far etter en ONS ønsker en DNA test før de tar på seg en mangeårig økonomisk forpliktelse.

Menn kan jo også være utro uten at det blir barn av det.

Poenget er at tillit er en viktig ingrediens i et forhold.
Hvis den er så lite tilstede i et fast forhold at man forlanger DNA bare sånn for sikkerhets skyld, ja da har man andre og større problemer å slite med.

Earthquakejenta

Earthquakejenta
29.01.08 19:46
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:25)

lukrets

lukrets
29.01.08 22:53
enigma_undercover skrev:
>Av et grunnfestet og ufravikelig prinsipp om at likestilling skal være absolutt, synes jeg fedre (og angivelige/påståtte fedre) skal kunne kreve DNA-test av påstått mor. Noe annet er jo diskriminering av menn.

dette er et av de områdene hvor biologi har påvirket lovgivningen slik at selv ikke loven er kjønnsnøytral. DNA-analyse er egentlig nytteløst juridisk sett (nesten alltid) da den som er mor til barnet ikke har noe med DNA å gjøre.

luc
gammelKaffe

gammelKaffe
29.01.08 22:56
da den som er mor til barnet ikke har noe med DNA å gjøre?

Jeg forstod ikke helt hva du mente her
lukrets

lukrets
30.01.08 00:04
gammelKaffe skrev:
>da den som er mor til barnet ikke har noe med DNA å gjøre?

i Norge er det slik at den kvinnen som føder barnet er moren. det er ikke slektskap via DNA som er avgjørende men selve det å føde.

luc
entangle

entangle
30.01.08 00:54
Det hadde kanskje vært interessant om staten hadde som praksis at den tok DNA tester i forbindelse med å fastsette hvem far er. Da hadde man på mange måter tatt misstilliten ut av det hele.

Det er kanskje et økonomisk aspekt i det hele som gjør at det kan være upraktisk. Det vet jeg rett og slett for lite om til å si noe fornuftig om. Det som er sikkert er at det er rimelig at enhvert menneske som skal ilegges økonomiske begrensninger gjøres så av riktige årsaker.
adeline

adeline
30.01.08 01:22
Jeg synes det er en helt utrolig fremstilling av saken. Det er mange tjenester som tilbys som koster penger. Prøverør, legetime, dna test, medisiner. Betaling fordi staten ikke prioriterer å dekke slike ting, eller vil bare dekke deler av kostander. Argumentet for å kreve betaling er ikke for å diskriminere, men for å få inntekter for staten. Også kvinner må betake for tilsvarende tester, derfor ingen diskriminering. At folk i et parforhold har seg med andre er en privatsak. Får ordnes opp av de involverte. Til en betaling av dna test (gratis hvis man ikke bor sammen). Jeg ville heller innført gratis lege og gratis tannlege og gratis barnehage lenge før gratis dna hvis jeg var i Stoltenberg sine sko.

"Kjønnsdiskriminering
Kjønnsdiskriminering vil si å diskriminere noen pågrunn av kjønn. Historisk har noen ganger mannen diskriminert kvinnen, andre ganger kvinnen diskriminert mannen[trenger referanse].

Et av de tydeligste eksemplene på diskriminering i dagens samfunn er når kvinner får mindre betalt enn menn for å utføre den samme jobben. I vårt samfunn er det også mange flere mannlige ledere enn kvinner, noe som også kan forklares ved at ikke like mange kvinner ønsker å være ledere.

Et eksempel på statlig diskriminering av menn er verneplikten som fins f.eks. i Norge og Tyskland. Alle menn er pålagt en samfunnstjeneste fordi de er menn.

Historisk har likestilling mellom kjønnene vært en kampsak for deler av den politiske venstresiden og blant humanister i alle politiske leire"
http://no.wikipedia.org/wiki/Diskriminering#Kj.C3.B8nnsdiskriminering
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg