Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Maskulinitetsforskning

NYTT TEMA
adeline

adeline
30.01.08 12:17
Grunnen til at jeg legger ved linken er for å imøtekomme den stadige klagingen her på forumet over mangel på seriøs forskning om den stakkars fortapte moderne mann. Forskningen ledes til og med av en mann!

http://www.stk.uio.no/forskning/prosjekter/maskuliniteter.html

Annet snadder

http://dbh.nsd.uib.no/nfi/rapport/?keys=29642&language=no

http://www.stk.uio.no/forskning/forskersider/forskerside_oftung.html
Byjente

Byjente
30.01.08 13:45
*ler*

Det ble stille her inne nå, Adeline...
Du ødelagde alle illusjoner om at det bare er oss kvinner det fokuseres på.

enigma_undercover

enigma_undercover
30.01.08 16:07
Feministen Lorentzen er jo rette "mann" til å forske på menn.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
30.01.08 16:17
Der finnes menn som er feminister av yrke - som lever av å være feminist!
Snipp1

Snipp1
30.01.08 16:22
hehehe, jeg hadde tenkt å tipse om at det snart kommer svar om at Lorentzen ikke er en mann, han er en "mann" - og at han selvsagt er en ond feminist.

Herlig hvor selvdokumenterende dette forumet er.
Bit-ten

Bit-ten
30.01.08 16:43
enigma_undercover skrev:
"Feministen Lorentzen er jo rette "mann" til å forske på menn."

Mener du at han ikke er profesjonell som forsker? Og i så fall, hvorfor mener du dette?
Bit-ten

Bit-ten
30.01.08 16:49
forelderlikeverd skrev:
"Der finnes menn som er feminister av yrke - som lever av å være feminist!"

Javel, men her må du nesten begrunne hvorfor du mener at forskerne ikke er profesjonelle og hvorfor de ikke er det, ellers blir kommentaren din det rene tøvet.

Helene_5

Helene_5
30.01.08 16:53
enigma_undercover skrev:
Feministen Lorentzen er jo rette "mann" til å forske på menn.
**
Hva har du å utsette på Lorentzen som forsker da, enigma_undercover?

enigma_undercover

enigma_undercover
30.01.08 17:38

Lorentzen er feminist, agronom og litteraturviter. I tillegg har han vært ansatt en stor del av sitt liv ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning (feministisk akademia).

Derfor.
Bit-ten

Bit-ten
30.01.08 17:44

"Hva har du å utsette på Lorentzen som forsker da, enigma_undercover? "

enigma_undercover skrev:
"Lorentzen er feminist, agronom og litteraturviter. I tillegg har han vært ansatt en stor del av sitt liv ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning (feministisk akademia).

Derfor."

Besynderlig og useriøst svar.

Helene_5

Helene_5
30.01.08 17:58
enigma_undercover skrev:

Lorentzen er feminist, agronom og litteraturviter. I tillegg har han vært ansatt en stor del av sitt liv ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning (feministisk akademia).

Derfor.
**
Bøyer meg i støvet for et usedvanlig godt svar (du glemte doktorgraden).
Men på hvilket grunnlag kaller du SKK "feministisk akademia", og hva innebærer egentlig begrepet?
adeline

adeline
30.01.08 18:06
Få på bordet annen forskning han har gjort og hvorfor han ikke er egnet.
Gungadin

Gungadin
30.01.08 21:32
Det blir problem, da Jørgen Lorentzen ikke har noen egen forskning å vise til.

Det betenklige i at han skal forske på menn er hans holdning til menn. I Klassekampen har gått ut i flere kronikker som selværklert feminist og rakket ned på menn og mannsrollen. Den 17.12.08 hadde han en hyldningstale til feminismen.

Heldigvis finnes det andre oppegående menn som tar til motmæle:

http://www.honestthinking.org/no/pub08/KK.2008.01.02.OO.Maskulinisme_pa_norsk.htm

"Kvinnebevegelsen lanserte i sin tid uttrykket kjønnsfascisme"

Med den demoniseringen av menn og mannsrollen som vi opplever i samfunnet nå, er det besnærende å si at feminisme har overtatt rollen som kjønnsfasciter, med menn som Jørgen Lorentzen, Arild Stokkan-Grande, Audun Lysbakken og Ulf Rikter-Svendsen som ivrige påheiere.

Anouk

Anouk
30.01.08 22:48
Byjente skrev:
*ler*

Det ble stille her inne nå, Adeline...
Du ødelagde alle illusjoner om at det bare er oss kvinner det fokuseres på.
Men, så braket det løs...
Forunderlig dette.
Når en rapport eller en undersøkelse setter kvinnen i et dårlig lys, er det lite spørsmålstegn hvorvidt dette er seriøs forskning eller ei.....

Bit-ten

Bit-ten
30.01.08 23:08
Gungadin skrev:
"Det blir problem, da Jørgen Lorentzen ikke har noen egen forskning å vise til."

Det virker på meg som han har god forskningsbakgrunn og at han har produsert. Det hadde vært fint om du kunne begrunne påstanden din litt nærmere.

enigma_undercover

enigma_undercover
30.01.08 23:10
Bit-ten:

Å stille stadig nye spørsmål ned til makronivå er en dårlig argumentasjonsteknikk. Faktum er at Lorentzen ikke er anerkjent som mannsforsker. Av menn. Blir dette for vanskelig - tematisk eller historisk - så deg om det.
Byjente

Byjente
30.01.08 23:14
Er det fordi han kommer frem til resultater de ikke helt liker?

enigma_undercover

enigma_undercover
30.01.08 23:19
Resultater?

Come on..
Bit-ten

Bit-ten
30.01.08 23:48
enigma_undercover skrev:

"Å stille stadig nye spørsmål ned til makronivå er en dårlig argumentasjonsteknikk. Faktum er at Lorentzen ikke er anerkjent som mannsforsker. Av menn. Blir dette for vanskelig - tematisk eller historisk - så deg om det."

Du må ta konsekvensen av at du ikke klarer å grunngi dine synspunkter og tåle helt elementære spørsmål. Det skulle bare mangle.
På meg virker det som om mannen er solid forankret i flere forskningsmiljøer. og det er vel disse som kan vurdere hans forskerkompetanse.

For øvrig, har du dekning for å si at menn generelt ikke anerkjenner ham som forsker?

forelderlikeverd

forelderlikeverd
31.01.08 09:52
For meg, Bitt1, betyr titler lite - jeg trenger bare å se hvilke debattanter på dette forum som viser sin dårlig skjulte begeistringen for denne "forsker" - da er tvil sådd prompte!

Omtalte forsker uttaler seg ofte den veien høna sparker - for å si det slik...
adeline

adeline
31.01.08 13:51
Jeg er ikke begeistret for noen av dem jeg har linket til, men nøytral. Man kan være enig eller uenig i forskerens konklusjoner. Men det betyr ikke at de er dårlige forskere. På mange spørsmål finnes det flere svar, og hva som er mest rett og galt har med helt andre ting enn forskningen og forskeren. Las nettop i dag om en forsker som går imot Maktutredningen sin konklusjon om at rettighetsbasert tenkning svekker demokratiet. Så kan man støtte de ene eller andre synet, uten av noen av forskerne bak disse to publikasjonene jevnt over er dårlige. Mange her på forumet er kun på jakt etter forskning som støtter deres egen forhåndsoppfatning, og er ikke på jakt etter forskning som kan nyansere bildet. For intet er svart-hvitt.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
31.01.08 13:58
Det kan være lurt - veldig lurt - å sjekke hvem som sørger for at forskeren får brød på bordet! Dem som betaler er ofte dem som får - så får vi finne ubestikkelige forskere - om de finnes!
Bit-ten

Bit-ten
31.01.08 14:34
forelderlik. skrev:
"For meg, Bitt1, betyr titler lite"

Bit-ten:
Hvem snakker om titler?

forelderlik. skrev:
"- jeg trenger bare å se hvilke debattanter på dette forum som viser sin dårlig skjulte begeistringen for denne "forsker" - da er tvil sådd prompte!"

Bit-ten:
Da bygger du dine oppfatninger på et svært tynt grunnlag. Det avgjørende må være forskningskompetansen, og akkurat denne er vel solid nok.

forelderlik. skrev:
"Omtalte forsker uttaler seg ofte den veien høna sparker - for å si det slik..."

Bit-ten:
Kan du si noe nærmere om dette? Hva er det han konkret har sagt, som er så kritikkverdig i dine øyne?

adeline

adeline
31.01.08 15:30
"forelderlikeverd skrev:
Det kan være lurt - veldig lurt - å sjekke hvem som sørger for at forskeren får brød på bordet! Dem som betaler er ofte dem som får - så får vi finne ubestikkelige forskere - om de finnes!"

Dette er et snevert syn på hva forskning er, som noe deler, men ikke alle. Tenk deg om; det meste av forskningen er på oppdrag. Skal alle departementene måtte sittet og vente på at en forsker fatter interesse for og søker om midler? Skal aldri departementene og andre instituasjoner kunne ta initiativ til forskning? Man skal være klar over problemstillingen du reiser, og bruke oppdragsforskning edruelig. Men man trenger ikke forkaste den uansett, og ulest.

Så dere, finn noe som han Lorentzen har skrevet som større deres syn om at han er udugelig. For alt dere vet kan vi andre være enige! Men løse påstander kjøper vi ikke. Vi har utdannelse mer enn grunnskolen flere av oss kvinner her inne. Vi er ikke disse evneveike ikke-tenkende vesener som dere menn ønsker vi skal være. Velkommen til 2008. NB! Slike kvinner finnes også (som f.eks er takknemmlig for mannens forsørgelse), dere har bare ikke greidd å finne dem og sørget for at det var ei slik dere fikk barn med. Deres egen skyld med andre ord, all elendighet kvinner skal ha stelt i stand for dere.
Bit-ten

Bit-ten
31.01.08 15:49

forelderlik. skrev:
"Det kan være lurt - veldig lurt - å sjekke hvem som sørger for at forskeren får brød på bordet! Dem som betaler er ofte dem som får - så får vi finne ubestikkelige forskere - om de finnes!"

---------
De oppgitte linkene gir en masse informasjon. Hvorfor sjekker du ikke selv før du går ut med bestikkelseshentydningene?

Når det gjelder Lorenzen, finner en bl.a. dette om hans bakgrunn og ansettelsesforhold:
http://www.stk.uio.no/forskning/forskersider/forskerside_lorentzen.html.

Helene_5

Helene_5
31.01.08 18:48
enigma_undercover skrev:
Faktum er at Lorentzen ikke er anerkjent som mannsforsker. Av menn. Blir dette for vanskelig - tematisk eller historisk - så deg om det.
**
Jaha ja.

Regner med du er forsker selv, siden du uttaler deg så skråsikkert om dette. Hvilket forskningsmiljø tilhører du?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
31.01.08 20:51
Man trenger faktisk ikke å være forsker for å registrere at Jørgen Lorentzen til tider virker mer opptatt av å se mannen i et feministisk perspektiv - enn å respektere og kartlegge mannen - på mannens egne premisser!

Det mest fornuftige jeg har hørt den mannen si - er at kvinner ikke blir strukturelt undertrykket og diskriminert i dag - men det gjør derimot mannen! Så han kan når han vil!
Anouk

Anouk
31.01.08 21:01
forelderlikeverd skrev:
Det mest fornuftige jeg har hørt den mannen si - er at kvinner ikke blir strukturelt undertrykket og diskriminert i dag - men det gjør derimot mannen! Så han kan når han vil!
Har han virkelig sagt det??
Nei, denne forskeren har jeg null tillit til...
:)
adeline

adeline
31.01.08 21:30
"forelderlikeverd skrev:
Det mest fornuftige jeg har hørt den mannen si - er at kvinner ikke blir strukturelt undertrykket og diskriminert i dag - men det gjør derimot mannen! Så han kan når han vil!"

Nei og nei. Sa han virkelig det? Han er ikke god hverken for menn eller kvinner.
Hannenord

Hannenord
31.01.08 21:30
Så når han sier noe som gutta her inne liker, da er han en god forsker! Ikke mye verdt derimot, hvis han skulle komme til å "forske" seg frem til resultater som ikke passer inn hos dem..

Priceless!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg