Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Krisesentrene instrueres i fedres udugelighet!

NYTT TEMA
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.02.08 17:22
http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24437

Her instrueres altså krisesentrene i hvordan fedre i kraft av sitt kjønn er dårligere foreldre enn mødre!

Et ledd i det feministiske prosjektet?
Anouk

Anouk
01.02.08 18:30
FLV
Du bør lese hele artikkelen før du griper til sverdet flv.

Sitat: NOEN ganger er far en så dårlig forelder at barna ikke bør treffe han, mener sosiolog og voldsforsker Maria Eriksson fra Göteborgs Universitet.

Er det feil å si dette om en mann som banker ungene sine?
Eller tror du ikke slike menn finns?

Hun sier også at foreldreretten bør gå til den av foreldrene som IKKE har utøvd vold mot ungene.
Det er vel rimelig?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.02.08 18:32
"statistisk sett er fedre dårligere foreldre enn mødre når det gjelder vold, mener Eriksson"

Jeg er ikke ubetinget enig!
adeline

adeline
01.02.08 18:36
Flere fedre bruker vold. Ut fra perspektivet om at voldsbrukere er dårligere foreldre så er det flere menn enn kvinner som havner der. So what?! Bygger på ren statistikk det. Er ikke hun forskeren son har funnet på disse tallene.
Anouk

Anouk
01.02.08 18:36
Fordi du mener statistikken er feil?
Snipp1

Snipp1
01.02.08 18:40
forelderlikeverd skrev:
"statistisk sett er fedre dårligere foreldre enn mødre når det gjelder vold, mener Eriksson"

Jeg er ikke ubetinget enig!
----------------
Sitatet viser vel hvor skummel statistikk kan være.

Det kan jo være noe å tenke på når du blindt bruker statistikk selv?

Snipp1

Snipp1
01.02.08 18:44
Anouk skrev:
Sitat: NOEN ganger er far en så dårlig forelder at barna ikke bør treffe han, mener sosiolog og voldsforsker Maria Eriksson fra Göteborgs Universitet.
--------------------
Vel, sosiologen og voldsforskeren burde vel dra fram at noen ganger er mor en så dårlig forelder at barna ikke burde treffe henne, også.

Jeg synes det er en skandale at voldsproblematikk blir gjort til et likestillingsissue. Det er et lite antall voldelige mennesker som er problemet - ikke kjønnet deres. Det er et blindspor å gjøre dette til en likestillingssak, det blir fort en meningsløs diskusjon om hvilket kjønn som er verst.

Det er riktig at menn er overrepresentert når det gjelder vold, men det er langt mer interessant å se på bakenforliggende årsaker - rus, psykiske lidelser, levestandard osv.
Anouk

Anouk
01.02.08 18:51
Snipp skrev:
Vel, sosiologen og voldsforskeren burde vel dra fram at noen ganger er mor en så dårlig forelder at barna ikke burde treffe henne, også.
Det er jeg helt enig med deg i.
Men det passer muligens bedre i en annen setting.
På krisesenteret for menn kanskje?
Snipp1

Snipp1
01.02.08 18:53
Anouk skrev:
Men det passer muligens bedre i en annen setting.
På krisesenteret for menn kanskje?
-----------------
Dette er publisert på Kilden. Jeg reagerer også ganske kraftig på denne typen svært kjønnsvinklede artikler.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.02.08 18:54
Det er ikke lenge siden at der sto å lese på forsiden i Dagbladet at "Mødre slår mest" - skal vi da konkludere at mødre statistisk sett er mindre egnet som foreldre?
Anouk

Anouk
01.02.08 18:56
Snipp1
Jeg synes heller ikke det er noen hyggelig lesning.
Men skal man la være å påpeke fakta av den grunn?
Anouk

Anouk
01.02.08 18:58
Jeg husker ikke helt den artikkelen.
Men mødre som slår barna sine er definitivt mindre egnet som forelder.

Bit-ten

Bit-ten
01.02.08 20:00
forelderlik.:

Alle artiklene du henviser til, bygger på samme forskningsrapport (NOVA).
Ut over dette, synes jeg det er fint at du har funnet frem dette stoffet. Jeg kan videre ikke tenke meg at noen vil bagatellisere funnene. Snarere tvert imot. Det er alvorlig.
Xanadu

Xanadu
01.02.08 20:17
Det er en kjent sak at krisesekretariatet og krisesentra er kuppet av ekstremfeminister - som Tove Smaadahl. Hun har ALDRI sagt ett godt ord om menn noensinne og man må jo undres hvorfor dette generaliserende mannshatet. Hun har skaffet seg fri tilgang til sendetid i NRK og får alltid siste ordet.
Ekstremfeministene i disse krisesekretariatene har utviklet hat og stigma mot menn til en kunstart. Trist men sant.

Anouk

Anouk
01.02.08 23:05
FVL
Puh, takk skal du ha men det hadde holdt med en...
Pliktoppfyllende som jeg er kikket jeg på alle sammen.

Som sagt, ingen som utøver vold mot barna sine er en god forelder,
mann eller kvinne.

Jeg synes likevel det er feil av deg å hevde at krisesenterene instrueres i fedres uduglighet. Det er en sterk overdrivelse.
Hun hevder kun at noen fedre er dårlig papir.
Hadde hun sagt at det også gjaldt noen mødre hadde du neppe reagert.
At det finnes dårlige foreldre av begge kjønn er dessverre et faktum.
poeten2

poeten2
01.02.08 23:22
Anouk skrev:
Jeg synes likevel det er feil av deg å hevde at krisesenterene instrueres i fedres uduglighet. Det er en sterk overdrivelse.

>>>Når det vinkles mot menn og kun menn, blir det da ikke riktig å si at dette er et problem som kun gjelder menn?

Poeten, forstår godt hvorfor FLV reagerte på dette.
Anouk

Anouk
01.02.08 23:34
Hei Poeten2

Får prøve å formulere meg anderledes.

Å tørre å si høyt at NOEN fedre er dårlige foreldre, er ikke det samme som å "reise rundt og instruere i at fedre er udugelige".

En mann som mishandler ungene sine er en dårlig forelder, i likhet med en kvinne som gjør likedan.
Nå holdt denne personen for kvinner som hadde søkt tilflukt på et krisesenter, og da var det naturlig nok mannens vold som stod i fokus.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.02.08 23:42
Prøv å les igjennom tråden. Du vil se at formålet med hele greia var å gjøre krisenterbevegelsen oppmerksom på at fedre nå engang er dårligere enn mødre - henvisende til at fedre slår mer enn mødre - men det var før en undersøkelse slo fast at mødre slår mest!
joplina

joplina
01.02.08 23:47
Drit nå i undersøkelsene. En far som banker ungene er uegnet som far. En mor som banker ungene er uegnet som mor. Sånn er det.
Anouk

Anouk
01.02.08 23:54
FLV
Jeg HAR lest hele artikkelen. Dette dreier seg ikke om å reise rundt på krisesentere og fortelle at ALLE menn er dårligere foreldre enn mødre.
Det dreier seg om at NOEN fedre ikke er bra for ungene.
Dersom de denger ungene sine, må det vel være lov å si at de er dårlige fedre?
Ingen vil vel benekte at en mor som gjør det samme er en dårlig foreldrer?
Nå har det nå seg en gang slik at de fleste kvinner som havner på krisesenter gjør det nettopp pga vold.
Når hun hevder at en voldelig far ikke er bra for barna, er det vel barnas beste hun har i tankene?
Eller mener du at dette bare er et nytt våpen for å straffe menn i barnefordelingssaker?
Ville du sendt ungene annhver uke til en person som hadde banket dem gule og blå ved flere anledninger?
joplina

joplina
02.02.08 00:02
http://www.nettavisen.no/innenriks/article1103647.ece

"Lillebroren skal ifølge nabokona ha sett deler av det som skjedde.
- Han fant broen sin liggende blødende på gulvet. Livet hans sto ikke til å redde, forteller Hovdal. "
"Moren befant seg på krisesenteret med parets fem år gamle datter da drapet skjedde. "

- Ingen vil at slikt skal skje i reprise.
I ettertid har det fremkommet at det ikke var mors første besøk på krisesentret - og at sønnen hadde et tilbud gjennom barnevernet, men skulle besøke faren.

Faren var voldelig i samlivet.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
02.02.08 00:17
Åh - joplina - det er slik det vanligvis er i den norske familien!?
joplina

joplina
02.02.08 00:21
Neppe foreldrelikverd. Men nå dreier ikke trådstart seg om den vanlige norske kjernefamilie heller.

Husker du...?

"Her instrueres altså krisesentrene i hvordan fedre i kraft av sitt kjønn er dårligere foreldre enn mødre!

Et ledd i det feministiske prosjektet?"
gammelKaffe

gammelKaffe
02.02.08 00:21
Skriver ikke du i åpningsinnlegget ditt om krisesentre, flv? Du legger jo føringen for debatten allerede der. Du skriver om mennesker som jobber på krisesentre og opplever familier i en ekstrem situasjon. De er på ingen måte representative for familier fleste. Person referert til snakker IKKE om familier flest. Hun snakker om familier hvor vold har vært et kjent problem og at hvis far denger ungene så er han ikke en god far. Er det så vanskelig?

Og nei - det er ikke bedre at mor slår. Foreldre som slår ungene sine er tapere.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg