Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mødre hindrer besteforeldre kontakt med barnebarn

NYTT TEMA
forelderlikeverd

forelderlikeverd
03.02.08 19:14
[urlhttp://fpn.dk/liv/article1252718.ece[/url]

Fedre er i gang med å organisere seg - nå kommer besteforeldrene etter - for å protestere mot mødres mulighet for å legge barnas forhold til resten av familien i ruiner!

De som lider mest - har desverre minst mulighet for å organisere en protest mot myndighetenes pliktforsømmelse og svik mot befolkningen.

Heia menneskerettighetsforekjempere! La oss forandre systematisk undertrykking og diskriminering av alle ikke-mødre til familierett for alle!

Alle i familien har rett til et liv i kontakt med hverandre - ikke gi mødre all makten alene - det kommer der intet godt ut av!

Familien er verdens minste og viktigste samfunn - her må demokrati, rettferdighet, likeverd og jevnbyrdig maktbalanse være standarden for at oppvoksende generasjoner skal kunne videreføre disse verdier!

joplina

joplina
03.02.08 19:22
foreldrelikverd skrev:

"Fedre er i gang med å organisere seg - nå kommer besteforeldrene etter - for å protestere mot mødres mulighet for å legge barnas forhold til resten av familien i ruiner! "

Og snart organiserer mormor og morfar seg også - for å protestere mot fedrenes mulighet for å legge barnas forhold til resten av familien i ruiner!....og deretter organiserer tanter og onkler seg - og fettere og kusiner - og faddere og naboer - og familiens kjæledyr.....og til slutt organiserer de ville dyren i skogen seg for å protestere...osv osv osv
forelderlikeverd

forelderlikeverd
03.02.08 19:38
Latterliggjøring av et alvorlig menneskerettighetsrelatert samfunnsproblem!

Vi aner ikke hvilken skade det var å slippe kvinnesakskvinnene løs i det departementet som skulle ha tatt vare på barnas, begge foreldrenes og hele kjernefamiliens velbefinnende i et samfunn hvor regulering preger adferden til de grader som tilfellet er i Norge!
jotul

jotul
03.02.08 21:23
jeg har selv en mor som aldri får treffe et par av barnebarna sine. men i det tilfellet er det aktuelle ekteparet hjertens enige om å stenge henne ute.

dog, jeg lurer på hvor lenge ekteskapet deres ville vart om han hadde begynt å si henne imot.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
03.02.08 23:25
Uff-da! Se det. Maktubalansen kan forplante seg og sette mange i knipe - og barna blir brukt som verktøy, redskap og våpen på flere sett! Hvis han sier ho imot - risikerer han sitt eget forhold til ho - og dermed til barna - og han har ikke noe valg. Der har foregått et rollebytte. Kvinnen er ikke lenger i et fengsel - det er mannen og barna derimot.

Derfor går jeg så sterkt inn for likeverd - fullstendig likeverd! Maktbalanse - terrorbalanse.

Kvinnen skal ikke avgjøre barnas skjebne alene - mannen og kvinnen må sammen forhandle seg frem til enighet og dermed få frem det beste i mannen og det beste i kvinnen - i fellesskap - akkurat som tilfellet ofte er med genene i barna de får sammen!
Byjente

Byjente
04.02.08 00:21
Det er forkastelig av foreldre å hindre nær familie å ha kontakt med barna - så fremt der ikke er tungtveiende grunner til at det kan være skadelig.

Det er alt for mange barn som ikke har regelmessig kontakt med sine besteforeldre, og de går glipp av en utrolig viktig kontakt og kunnskapsbase.

Dette skjer i alt for stor grad i familier der foreldre fremdeles er gifte - ikke bare der barn bor hos mor eller far.

jotul

jotul
04.02.08 08:59
> Uff-da! Se det. Maktubalansen kan forplante seg og sette mange i knipe - og
> barna blir brukt som verktøy, redskap og våpen på flere sett!

uten å ta stilling til saken for øvrig, så er dette en korrekt analyse av saken i min egen familie. hun har i grunnen vært imot svigermor helt fra begynnelsen, men om dette kun har med henne å gjøre eller om hun har klingt videre på hans (den gang moderate) familieopprør, er egentlig uvisst. men én ting er hvertfall sikkert: med en annen og mer fredsommelig kone ville han sluttet fred med familien og fint greid å samarbeide på tvers av interessekonflikter. tror de to er den verst tenkelige kombinasjonen ever....

og -- selvsagt -- blir barna brukt som verktøy og våpen. de visste jo godt hvor glad min mor er i sine barnebarn, og kunne derigjennom få inn noen sårende fulltreffere. i ettertid har jeg bare ett ord om alt sammen: ondskap.

men det er kjipt å la en tråd handle om enkelttilfeller og min tragiske familie. hadde faktisk en egen tråd om dette på Familie-forumet for noen år siden, da alt sto på som verst.
yess_9

yess_9
04.02.08 09:12
Byjente skrev:
Det er forkastelig av foreldre å hindre nær familie å ha kontakt med barna - så fremt der ikke er tungtveiende grunner til at det kan være skadelig.
----
Jeg er så enig med deg.
----
Det er alt for mange barn som ikke har regelmessig kontakt med sine besteforeldre, og de går glipp av en utrolig viktig kontakt og kunnskapsbase.

Dette skjer i alt for stor grad i familier der foreldre fremdeles er gifte - ikke bare der barn bor hos mor eller far.
-----
Min datter er med i den kategorien barn som har for liten kontakt med to av sine besteforldre, men det er ikke uvennskap som er grunnen hos oss. Men avstand.

I min datters 4 første leveår bodde vi i Oslo, og da hadde hun ofte kontakt ed mine svigerforeldre, men da var det dårligere kontakt med mine foreldre - så flyttet vi til mitt hjemsted, og da ble det omvendt...

Men jeg må også si at mine svigerforeldre har vært her -1- gang siden vi flyttet, og det var i min stedatters konfirmasjon. Og det tar faktisk ikke mer enn ca 3 timer å kjøre hit med bil. Vi har forresten bodd her i over 7 år...

KnopfIer

KnopfIer
04.02.08 09:14
Ja, dette må vi virkelig skaffe hjelp utenfra til. Eller ikke. Slik skal løses innad familien, ellers klarer de ikke å løse det i det hele tatt.
KnopfIer

KnopfIer
04.02.08 09:14
Dubbel that is.
jotul

jotul
08.02.08 21:58
> Ja, dette må vi virkelig skaffe hjelp utenfra til. Eller ikke. Slik skal løses innad
> familien, ellers klarer de ikke å løse det i det hele tatt.

helt greit, bare man har den samme holdningen til hva som er "indre anliggender" - uansett kjønn. der har ikke akkurat kvinnebevegelsen vært de flinkeste i klassen, idet de har "outet" dårlige menn som et SAMFUNNSproblem og ikke som individuelle problemer (selv om det i mange tilfeller nok er snakk om det).
Turbolady

Turbolady
09.02.08 00:40
Hvordan definerer du dårlige menn?

Når er menneskers oppførsel innad i familien et samfunnsproblem og når er det et individuelt problem og for hvem?
jotul

jotul
09.02.08 00:44
personlig heller jeg til Gro-sitatet om at "alt henger sammen med alt", og at i grunnen alt er samfunnsproblemer. men jeg måtte bare kommentere den uttalelsen om det "indre anliggende". akkurat argumentet om "indre anliggende" er ikke mye verdt hvis det ikke kan speilvendes, i så fall sitter vi i grunnen igjen med enda et samfunnsproblem..
Turbolady

Turbolady
09.02.08 01:03
Jo, der er visse sammenhenger, men det blir for lettvindt å skylde på samfunnet når man får personilge problemer i et forhold.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
09.02.08 11:37
Når strukturelle normdannende føringer skapt av myndighetene fører til at det i all hovedsak er farfar og farmor barna hindres i å se - da er der all grunn til å se på i hvilken grad lover og regler er med på å drive utviklingen i en uønsket retning!
Turbolady

Turbolady
09.02.08 11:44
Vel, det finnes også familer hvor foreldrene ikke er skilte og som nekter besteforeldre å se barna. Er det myndighetenes strukturelle normdannende føringer sin skyld det også?
joplina

joplina
09.02.08 11:49
Selvfølgelig er det det Turbolady.

Når det gjelder verdensomspennende konspirasjonsteorier mot menn, så ender man opp med fiender (kvinner/feminister)....og nøster man litt til er det opplagt myndighetene med fientlige,ødeleggende strukturelle og normdannende føringer som velsigner det, og dermed er hovedfienden. Og så kan konspiratørene tilpasse det til hva som helst.

Hva er vel nytt under solen....?

Turbolady

Turbolady
09.02.08 11:57
Ja, uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er alle mellommenneskelige forhold som ikke fungerer ned til den minste detalj, kvinnens/feminismens og myndighetene som er gjennomsyret av disse,sin feil.

jotul

jotul
09.02.08 12:57
> Når strukturelle normdannende føringer skapt av myndighetene fører til at det i all
> hovedsak er farfar og farmor barna hindres i å se - da er der all grunn til å se på i
> hvilken grad lover og regler er med på å drive utviklingen i en uønsket retning!

Ja, men for å si det slik: hvis det ble kjent i utlandet at Norge trengte lover, regler og forordninger for å jevne ut samværet med begge par besteforeldre, så ville det være direkte flaut! Det ville være ett steg på veien mot å innrømme at den vestlige kultur har spilt fallit og overlevd seg selv - og (enda) et gratisargument til eldgamle islamske kulturer i Midtøsten og Afrika.

Dette BURDE folk klare på egen hånd, uten hjelp fra lover og regler. Dette går langt inn på den mellommenneskelige arena, der lover og regler i beste fall bare er til irritasjon.

Og i min families tilfelle: Selv om en lovendring kanskje kunne gitt min mor rett til å se sine barnebarn, så er jeg likevel ikke sikker på at det er rett å vedta en slik lov. Den vil uansett aldri kunne beskytte barna mot å bli lært opp til å hate sin farmor...
Turbolady

Turbolady
09.02.08 13:00
jotul skrev:
Og i min families tilfelle: Selv om en lovendring kanskje kunne gitt min mor rett til å se sine barnebarn, så er jeg likevel ikke sikker på at det er rett å vedta en slik lov. Den vil uansett aldri kunne beskytte barna mot å bli lært opp til å hate sin farmor...

Turbolady: Og der har du et godt poeng. Drittsekker er drittsekker uansett hvilke lover en måtte ha.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
09.02.08 13:49
Du spør som du har forstand til Turbo!

Lover og regler kan ikke forhindre at mennesker oppfører seg dumt - men med likeverdige regler vil i alle fall begge foreldre kunne legge forholdene tilrette for god kontakt med alle i familien. Dette handler om verdens minste demokrati - som er satt ut av spill av feminister i departementet som skulle ha tatt vare på barnas, begge foreldres og hele kjernefamiliens velbefinnende i storsamfunnet Norge som foretrekker gynokratisk diktatur.
joplina

joplina
09.02.08 14:26
..og du svarer som du har vett til...
forelderlikeverd

forelderlikeverd
09.02.08 14:31
Takk! :D
jakoline

jakoline
10.02.08 22:02

Forferdelig trist når barnebarn og besteforeldre nektes å treffe hverandre,-men er dette noe nytt?
Nå gis skilsmisser skylda,-men før var det andre grunner...

Sønner/døttre som ble totalt avvist av sine egne foreldre når de giftet seg med noen
under "sin stand"..
Døttre som kom hjem med "kul på magen" og ble jagd hjemmefra...

Tror ikke alt var "idyll" før skillsmissenes og "kvinnefrigjøringens" tid heller....i alle familier.

Byjente

Byjente
10.02.08 22:13
helt sant, jakoline

Men akk - så mye enklere å bare skylde på eneforsørgere - kvinnelige sådanne - som fratar fedre retten til å se barna - samt besteforeldrene.

Mye enklere det, vet du

Å finne syndebukker har alltid vært en drivkraft for mennesket
jotul

jotul
10.02.08 22:59
> Men akk - så mye enklere å bare skylde på eneforsørgere - kvinnelige sådanne -
> som fratar fedre retten til å se barna - samt besteforeldrene.

denne tråden handler jo like mye om foreldrepar, altså når man er to, men det likevel er en skjevhet.
Byjente

Byjente
10.02.08 23:09
vel jotul....
Her er trådstarterens innlegg:

Fedre er i gang med å organisere seg - nå kommer besteforeldrene etter - for å protestere mot mødres mulighet for å legge barnas forhold til resten av familien i ruiner!

De som lider mest - har desverre minst mulighet for å organisere en protest mot myndighetenes pliktforsømmelse og svik mot befolkningen.

Heia menneskerettighetsforekjempere! La oss forandre systematisk undertrykking og diskriminering av alle ikke-mødre til familierett for alle!

Alle i familien har rett til et liv i kontakt med hverandre - ikke gi mødre all makten alene - det kommer der intet godt ut av!

Familien er verdens minste og viktigste samfunn - her må demokrati, rettferdighet, likeverd og jevnbyrdig maktbalanse være standarden for at oppvoksende generasjoner skal kunne videreføre disse verdier

Og - etter å ha lest alle trådene til foreldrelikeverd tror jeg ikke jeg tar feil når jeg henviser til at her er det alenemødrene som det legges skylden på.

Dessuten - artikkelen han henviser til handler om svigerforeldre etc....

Håper foreldrelikeverd korrigerer meg dersom jeg tar feil :-)

Anouk

Anouk
10.02.08 23:22
Byjente!

Vær du trygg:)

Nei, gjeeesp, en ny uke venter.
En riktig god natt til deg og alle andre:)
Byjente

Byjente
10.02.08 23:29
*ler*

Regner med det, ja...

Sov godt :-)
og gratulerer med morsdagen !!!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg