Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kostelig om kvotering :D

NYTT TEMA
joplina

joplina
09.02.08 12:11
http://e24.no/makro-og-politikk/article2246434.ece

"Daværende næringsminister Ansgar Gabrielsen fikk kjeft av Kjell Magne Bondevik foran hele regjeringen, etter å ha krevd kvinner inn i styrene."

" Gabrielsen slapp bomben i VG 22. februar 2002: Krav om 40 prosent kvinner i styrene til allmennaksjeselskaper.
Torsdag fortalte han under et arrangement i Kristiansand i regi av lederutviklingsprogrammet for kvinner, Female Future, om hvordan han skapte historie. Der var Fædrelandsvennen og siterte Gabrielsen på følgende:

- Det var uhørt av en statsråd å presentere et slikt forslag i landets største avis uten å ha klarert det med statsministeren og egen partileder. Jeg visste imidlertid at forslaget aldri hadde blitt vedtatt, dersom det skulle ha blitt utredet på vanlig måte.

Gabrielsen sier motivasjonen ikke var feministisk, men at han som næringsminister måtte utnytte den ressursen som mange dyktige kvinner utgjør.

Både Høyre, NHO og statsministeren satt kaffen i halsen da utspillet kom: Det omstridte kravet om kjønnskvotering kom fra Høyre, en mann og attpåtil næringsministeren. "

"Det var sivil ulydighet, men jeg brukte det jeg hadde lært i militæret: Overraskelsesmomentet i krig skal ikke undervurderes, sier Gabrielsen.
Først ble han tilsnakket personlig av statsministeren, deretter ble Gabrielsens uortodokse saksbehandling tema på en regjeringslunsj i fullt plenum.
- Jeg fikk jo klar beskjed om at slik skulle man ikke saksbehandle, men har rygg til å bære det, sier Ansgar Gabrielsen.
Kjell Magne Bondevik sier det er helt greit å fortelle om oppvasken:
- Han ble irettesatt, men tilgitt, sier Bondevik.

Den daværende næringsministeren visste han satt på gode kort.
- Det var 19 medlemmer i regjeringen. Ni fra KrF og Venstre visste jeg var for. Ni fra Høyre visste jeg var mot. Og så var det jeg - som var for, og dermed var det flertall, sier Gabrielsen.

Ifølge avisreferater fra 2002 fikk Gabrielsen også kjeft på Høyres gruppemøte.
Undervisningsminister Kristin Clemet er og var prinsipielt mot statlig bestemt kvotering.

- Høyre er ikke for en slik statlig innblanding. Dette er symbolpolitikk og han fikk blant annet kritikk for ikke å ha gjort hjemmeleksen sin. De statseide selskapene han var ansvarlig for oppfylte jo ikke hans egne krav, sier Solberg"

"Loven var tema på en konferanse om «Women on Boards» i Paris i forrige uke. Etter at lovens ble satt i verk i januar 2006, raste det inn med internasjonale henvendelser om temaet norsk embetsverk og politikere.
- Helgemagasinet til New York Times hadde seks-åtte sider om dette der jeg ble intervjuet. The Guardian ringte nylig. To nederlandske aviser tok forleden kontakt. Det er jo fortsatt stor oppmerksomhet om saken."

***********************************************************************************************

- Jeg fikk i hvertfall en god latter når jeg leste dette.

Høyres Ansgar Gabrielsen var pådriveren som brukte overraskelstaktikk.

Motivasjonen var ikke feministisk - han fikk kjeft av statsministeren i plenum og en oppstrammer fra eget parti.....og kvinner i eget parti - Clemet og Solberg - støttet ikke hans mediastunt :D

Det var vel en godbit for dere mannfolk her inne....?

Sandviper

Sandviper
09.02.08 12:15
Jeg må si at jeg heier på Ansgar jeg :D
gammelKaffe

gammelKaffe
10.02.08 00:30
Ingenting om Gabrielsen i denne omgang, men jeg fant en bloggpost fra en dame som er kjønnskvotert i en rekke styreverv. Hun sier:

En studie fra ECON (av 600 styremedlemmer, 300 menn og 300 kvinner) viser at forholdet mellom menn som hadde fått styreverv via venner og kvinner i samme situasjon, er fem til en. Det kan synes som om uformelle mekanismer holder kompetente kvinner borte fra styrerommene; det er nok lettere for valgkomiteer å komme på kamerater fra jaktlaget først.
(bloggen: http://littwoon.googlepages.com/home )
Ergo er kanskje ikke kvotering så dumt likevel?
Snipp1

Snipp1
10.02.08 01:02
gammelKaffe skrev:
Ergo er kanskje ikke kvotering så dumt likevel?
---------------
Jo, kvotering er helt hinsides dumt.

Det er IKKE det offentliges jobb å legge seg borti hvem private eiere ønsker å la seg representere av.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
10.02.08 10:00
Derimot hadde det vært på sin plass å kvotere inn like deler far som mor i styret av den lille, men overordentlig viktige virksomheten som familien i realiteten er.

I dag er kvinner til de grader overrepresentert som ene og alene havende full kontroll over barna og alle rettigheter pluss velferdsgoder knyttet til dem. Jeg mener IKKE at vi skal kvotere inn like mange alenefedre med daglig omsorg som alenemødre - men jeg mener så absolutt at administrasjonen av familien og barnas oppvekstvilkår skal være like mye fars anliggende - som mors!

Men makteliten er vel mer opptatt av andre og "viktigere" styrer!
Snipp1

Snipp1
10.02.08 10:49
... å holde seg til tema er vanskelig, skjønner jeg.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg