Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menn i Banrehagen

NYTT TEMA
BigRed23

BigRed23
12.02.08 14:21
http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2008/Februar/Mannesatsingen-feilet/

At den såkalte satsingen på menn i barnehagen er mislykket bør ikke komme som noen overraskelse for noen. Menns interesseorganisasjon i barnehagen MIB har vært totalt fraværende de årene jeg har jobbet i barnehage. Kun et par ganger har de mannlige annsatte fått tilbud om å være med på samlinger, foredrag, kurs osv i MIB`s regi. Kan man skylde den mislykkede satsingen ene og alene på MIB? Selvfølgelig ikke, men en mer synlig og aktiv organisasjon som hadde hatt en trygg og godt befestet posisjon blant de mannlige barnehageannsatte, kunne bidratt til å øke rekrutteringen.

Så er det heller ikke slik at man uten videre kan bytte ut de som allerede er ansatt for å ansette menn, og det skal heller ikke være meningen, men jeg tror det er for lett å gjemme seg bak en slik holdning. I dag så er det slik i bhg sektoren at det er politisk korrekt å si at vi trenger menn i barnehagen som rollemodeller osv. Det svært få dog gjør er å jobbe aktivt for å få menn inn i barnehagene.

Det å tilpasse stillingsannonser å vise til mangfoldigheten innenfor barnehageområdet er ting man kunne gjort. Det holder ikke å vise bilder av unger som klatrer i trær, sitter ved bålet eller spikker med kniv. Ikke alle menn synes slike ting er interessant... Legg heller vekt på opplevelsene, mangfodligheten, at ingen dager er like og utviklingsmuligheter for å tiltrekke og holde på de mannlige ansatte som allerede er der. På den måten kan man kanskje stabilisere og deretter øke prosentandelen menn som jobber i barnehage.

Valde

Valde
12.02.08 14:29
BigRed23 skrev:
Så er det heller ikke slik at man uten videre kan bytte ut de som allerede er ansatt for å ansette menn, og det skal heller ikke være meningen, men jeg tror det er for lett å gjemme seg bak en slik holdning. I dag så er det slik i bhg sektoren at det er politisk korrekt å si at vi trenger menn i barnehagen som rollemodeller osv. Det svært få dog gjør er å jobbe aktivt for å få menn inn i barnehagene.
------------
Med den kraftige barnehageutbyggingen som er nå + en forholdsvis stor utskiftning av personal, så handler det ikke akkurat om å sparke noen for å ansette menn.

Jeg er ikke enig i at det gjøres lite for å ansette menn, men det som gjøres er kanskje feil. Jeg har selv vært med som foreldrerepresentant i slike vurderinger og det var jammen ikke enkelt å få ansatt den første mannen. Uansett hva vi gjorde så landet mennene hele tiden på det faktum at de ville være eneste hankjønn. Etter vi fikk "lokket" til oss en mann, kom de neste litt enklere. Dessverre var mennene mer ustabile og sluttet kjappere enn kvinnene. Noen jobbet bare et år før de fant en grønnere gren å sitte på. Dette rett og slett fordi lønnen vi kunne tilby var for lav. Menn føler fortsatt en vist forsørgeransvar. Det var som en av dem sa det: "Jeg skulle gjerne fortsatt her i barnehagen, men jeg har ikke råd". Han begynte å studere på BI.

I de barnehagenettverkene jeg var tilknyttet, virket det som om "flere menn i barnehagen" ikke bare var fagre ord. Men veien er lang og vanskelig.
Matador_0

Matador_0
12.02.08 14:35
Lønnen i barnehagen er svært god. Finnes knapt noe bedre sted hvor totalt ufaglærte kan tjene såpass.

Men så er det dette med menn og barn som mange kvinner ikke kan akseptere....
Valde

Valde
12.02.08 14:53
Matador_0 skrev:
Lønnen i barnehagen er svært god. Finnes knapt noe bedre sted hvor totalt ufaglærte kan tjene såpass.
----------
Jeg vet lite om sammenligningsgrunnlaget, men opplevde at mange menn sluttet pga lønnen. De fikk seg bedre betalte jobber eller begynte å studere. Men mange av dem var innom for å hilse og ga uttrykk for at de savnet barna/ jobben.

------------
Det skal du ikke si. For mange kvinner er det et pluss at menn er flinke med barn.
BigRed23

BigRed23
12.02.08 15:02
Forsåvidt enig i forhold til lønn, men hvis du har råd til å studere på BI har du også råd til å jobbe i barnehage. Begynnerlønnen ligger i dag på drøye 300 tusen, så det er ikke så ille.
Det du nevne i forhold til stabilitet er nok en kjent problemstilling for mange, men jeg mener det er der man må gå inn å se hva som kan gjøres anderledes. Hvordan kan man holde på de som blir ansatt? Man må rett og slett gjøre det mer attraktivt å jobbe i barnehagen. Det er vi uansett tjent med.
Valde

Valde
12.02.08 15:15
BigRed23 skrev:
Forsåvidt enig i forhold til lønn, men hvis du har råd til å studere på BI har du også råd til å jobbe i barnehage. Begynnerlønnen ligger i dag på drøye 300 tusen, så det er ikke så ille.
Det du nevne i forhold til stabilitet er nok en kjent problemstilling for mange, men jeg mener det er der man må gå inn å se hva som kan gjøres anderledes. Hvordan kan man holde på de som blir ansatt? Man må rett og slett gjøre det mer attraktivt å jobbe i barnehagen. Det er vi uansett tjent med.
-----------
Selvfølgelig. Jeg tror også det gjøres et seriøst arbeide i mange barnehager på akkurat dette feltet. Det er en del tanker som må snus, men jeg oppfatter det slik at man er i god gang med det.

En av de viktigste tankene som jeg mener man må kvitte seg med er tanken om at det er de mannlige ansatte som skal stå for alt det fysiske med ungene. Vi måtte ta en diskusjon i barnehagen for det utviklet seg en struktur der kvinnene satte på plaster og stakkars "Rune" var den som måtte løpe rundt etter barna. "Rune" ble litt lei og sliten i lengden av å få en rolle som han ikke kunne komme seg ut av. Heldigvis sa han fra og det viste seg da også at en av de kvinnelige ansatte hadde mye mer lyst til å være fysisk enn å sette på plaster.

Mht lønn så er det nok ikke begynnerlønnen som er det største problemet, men manglende utviklings- og karrieremuligheter.
Byjente

Byjente
13.02.08 00:42
Valde skrev:
Mht lønn så er det nok ikke begynnerlønnen som er det største problemet, men manglende utviklings- og karrieremuligheter.

Tror du traff spikeren på hodet her, Valde.

Det - i tillegg til at det ikke er så veldig "mandig" å jobbe i barnehage, tror jeg.

Valde

Valde
13.02.08 09:53
Byjente skrev:
Det - i tillegg til at det ikke er så veldig "mandig" å jobbe i barnehage, tror jeg.
------------
Det skal du ikke si. I mange miljøer er det tøft å jobbe i barnehage. I hvert fall for en stund.

Snipp1

Snipp1
13.02.08 10:12
Matador_0 skrev:
----------------
Mitt inntrykk er at det er kvinner som roper mest om å få inn flere mannlige ansatte i barnehager.
BigRed23

BigRed23
13.02.08 14:51
Byjente. Kan du vennligst utdype hva du mener med at det ikke virker så veldig mandig å jobbe i barnehage?
Føler meg ærlig talt ikke mindre mandig fordi jeg jobber i barnehage, uten at jeg vil pensle debatten inn på dette sporet.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg