Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"menn er for dårlige - kvinner er flinkere" osv..

NYTT TEMA
forelderlikeverd

forelderlikeverd
03.03.08 01:31
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=504115

Mer mannsforakt fra mannspanelet.

"Tidenes avmaskuliniseringsarbeidsgruppe"?
gammelKaffe

gammelKaffe
03.03.08 01:45
Foreldrelikeverd - Det er gjort undersøkelser på menns og kvinners forhold til sin lege, og disse undersøkelsene viser at menn ikke går til legen så ofte som de burde og dermed dør av tullete sykdommer som kunne vært helbredet hvis de var oppdaget i tide.Kvinner derimot går oftere til legen (Noen vil nok hevde for ofte).

Dette handler ikke om å være flinkest eller dårligst - det handler om å ta vare på helsen sin. Menn har lavere gjennomsnitlig levealder enn kvinner. Kanskje en av årsakene er at mange dør av tullete sykdommer? Ville det ikke vært bra hvis menns gjennomsnitlige levealder ble lenger?

Du snakker om avmaskulinisering. Definerer du din maskulinitet etter sannsynlighet for å dø av en tullesykdom? Du sier mannsforakt - jeg vil påstå at dette er det stikk motsatte. At media forsøker å fremstille det som om menn skal EU-godkjennes på samme måte som biler er bare teit.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
03.03.08 01:52
Det var sitater! Kvinner er opptatt av trygghet - menn søker risiko! Menn og kvinner er ikke helt like! Jeg støtter at menn kalles inn til lege for sjekk - men ikke måten og tonefallet budskapet leveres på!
gammelKaffe

gammelKaffe
03.03.08 02:01
forelderlikeverd skrev:
Det var sitater! Kvinner er opptatt av trygghet - menn søker risiko!
---
Jah, tenk for et adrenalinkick det må være å få vite at du har tre måneder igjen å leve fordi du har langt fremskridende prostatakreft.

forelderlikeverd skrev:
Jeg støtter at menn kalles inn til lege for sjekk - men ikke måten og tonefallet budskapet leveres på!
---
Der kan du godt ha et poeng, men nå er det nå engang avisen som har presentert budskapet, og aviser er kjent for å ha en agena: selge mer. Tabloide overskrifter og "snerte" formuleringer skal visstnok hjelpe.
sistemann

sistemann
03.03.08 02:05
Nærtagende pingle.
LiKri

LiKri
03.03.08 10:23
Hvordan er det mannsforakt når menn sier de er for lite flink til å oppsøke lege og vil ha en innkalling av menn hvert femte år for en sjekk?

Turbolady

Turbolady
03.03.08 10:32
Det er mannsforakt, fordi det kommer fra det (hos enkelte) det forhatte mannspanelet må vite ;-)
Snipp1

Snipp1
03.03.08 11:22
forelderlikeverd skrev:
Mer mannsforakt fra mannspanelet.
---------------
Det som _virkelig_ er mannsforakt, er å avfeie betydningen av menns helse på den måten du gjør her.

Snipp1

Snipp1
03.03.08 11:24
forelderlikeverd skrev:
Kvinner er opptatt av trygghet - menn søker risiko!
---------------
Du må gjerne kalle det å "søke risiko" å leve usunt, som nok er hovedårsaken til menns dårligere helse.

guttemann

guttemann
03.03.08 11:38
Dette synes jeg var et godt innlegg fra mannspanelet. Dette er et problem, og det kan være at det er nyttig å se på løsninger. Det eneste jeg synes er tullete i denne saken er at tidligere inspill fra mannspanelet ikke har vært helt gode. Mannspanelet mangler mye tillit. Dette er noe som går igjen hos mange som driver med likestilling.

For eksempel så var det valg for ikke så lenge siden. AP lovet noe til menn, FrP lovet ikke mye til menn spesifikt. Jeg visste imidlertid at AP kom til å gjøre negative ting mot menn, og at FrP ikke kom til å støtte slike forslag. Så selv om AP mente at de var best for menn med likestilling, så stemte jeg FrP fordi at de hadde et bedre program for menn. Dette er paradoksalt fordi at i FrPs program så sto det ingenting om noen tiltak for menn. I APs så sto det mye om tiltak for kvinner som gikk på bekostning av menn.

Slik fungerer mistillitt til likestilling i praksis. Mange menn synes at likestilling bare er kamuflert feminisme. Dette stemmer i stor grad. Men, som sagt. Dette inlegget fra mannspanelet var ikke så verst.
Byjente

Byjente
03.03.08 17:48
Hvorfor så kritisk, foreldrelikeverd?

Det er flott at problemet blir satt fokus på ! Alt for mange menn venter alt for lenge med å gå til lege, og dødsraten ifbm prostatakreft og andre typiske manns-sykdommer kunne vært sterkt redusert dersom menn gikk til lege mye tidligere.

Det er bra at kvinner er relativt flinke til å kjenne etter og følge opp symptomer når de opplever at kroppen ikke er som den skal være.

Å lage dette til enda en kvinner mot menn-kamp er veldig dumt, for da eliminerer du det viktige budskapet.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
03.03.08 21:34
Den nedlatende tonen er ikke å ta feil av. Hvor er takknemligheten når menn bøter med både liv og helse for å bygge opp landet og forsørge familien på en gang?

I stedet for å fremstille mannen som dårligere og kvinnen som flinkere - kunne man bare foreslå en gavepakke til mannen som takk for innsatsen!

Men det er jo blitt så vanlig med offentlige ydmykelser av mannen i dette landet at ingen reagerer!
Snipp1

Snipp1
03.03.08 21:39
forelderlikeverd skrev:
I stedet for å fremstille mannen som dårligere og kvinnen som flinkere - kunne man bare foreslå en gavepakke til mannen som takk for innsatsen!
--------------
Herregud, du framstiller jo menn som hunder - som må ha en godbit for å gi labb, eller som småunger som ikke tør gå til tannlegen med mindre de får løfte om en leke.

Det må da _virkelig_ kunne gå an å diskutere menns til dels dårlige helse uten å samtidig måtte skryte av hvor flinke dere er? Mener du at helsetilbudet til kvinner også skal framstilles som en gavepakke til kvinnen som takk for innsatsen? For som du sikkert vet - kvinner risikerer også liv og helse.

Men det er jo blitt så vanlig med offentlige ydmykelser av mannen i dette landet at ingen reagerer!
--------------
Er du virkelig så sart at du føler deg "offentlig ydmyket" når det blir tatt opp at du tilhører en gruppe med generelt dårligere helse enn den andre store gruppen i landet?

Hva vil du egentlig? At vi skal feie helseproblemene under teppet?
Karmas_Bitch

Karmas_Bitch
03.03.08 22:08
forelderlikeverd skrev:
Tema: "menn er for dårlige - kvinner er flinkere" osv...

---KB svarer--
helt siden tidens morgen har mannen vært overlegen i samfunnet.... det at feminististen samen med homofile menn har på en eller anna måte kapret staten til å drive statsfeminisme er en kamp de vil tape i lengden, ingen land har råd til å kaste bort så mye penger på tull i lengden, og vi vet dette ikke vil fungere uten at staten blander seg direkte inn i familelivet.

selv etter så mye propganda, penge bruk på nye holdniger så har norge eit av europas mest kjønnsdelte arbeidsmarked.

"Tidenes avmaskuliniseringsarbeidsgruppe"?

---KB svarer--
hva hadde man forventa? det er tross alt en gruppe "menn" som er valgt av en av norges mest feminsitiske kvinnfolk, der ingen menn fra norges nest største parti ble valgt, selv om det er flest menn som stemer på det partiet. dette er eit spill for galeriet og en hån mot ekte mannen (snakker ikke om manne-kvinnen også kalt sosialistiske menn).... så debaten på TV2, selv homsen arve juritsen var mer mann enn den tullingen av mannspanel-leder.
Anouk

Anouk
03.03.08 22:45
---KB svarer--
helt siden tidens morgen har mannen vært overlegen i samfunnet....
**********************************************************************************
Dette får meg til å tenke på eventyret om haren og skilpadden!
Kanskje mannen har vært så trygg på sin suverenitet og overlegenhet at han har sovnet i timen?
Når han så våkner og innser at kvinnen er på oppløpsiden, kanskje i ferd med å løpe i fra, da klandrer han kvinnen i stedet for sin egen arroganse......
forelderlikeverd

forelderlikeverd
04.03.08 00:22
Du forvrenger hva jeg skriver til det uigjenkjennelige, Snipp1.
Snipp1

Snipp1
04.03.08 00:28
forelderlikeverd skrev:
Du forvrenger hva jeg skriver til det uigjenkjennelige, Snipp1.
---------------
Overhodet ikke. Jeg tar tak i det du selv skriver, og kommenterer det.

Ditt syn på menn er ganske skremmende.
lukrets

lukrets
04.03.08 02:36
LiKri skrev:
>Hvordan er det mannsforakt når menn sier de er for lite flink til å oppsøke lege og vil ha en innkalling av menn hvert femte år for en sjekk?

det er å si at menn ikke er i stand til å bestemme selv hva de mener er best for en. det er å fortelle menn at vi vet bedre enn deg. staten (gjennom legene) bør heller redusere innblandingen i borgernes liv. så får menn leve med de valgene de gjør.

det å oppsøke lege er ikke kvinnelig eller feminint. det er smart. det å la være å oppsøke lege er ikke mannlig eller maskulint. det er dumt.

ved å privatisere helsevesenet og gjøre helse til et personlig anliggende så kan man også sørge for i større grad at slik dumhet ikke rammer andre.

luc
LiKri

LiKri
04.03.08 09:20
Lukrets skrev.....

-- Aha! Så da er de innkallingene (eller påminnelsene) kvinner får til gynekologisk og mammografi egentlig kvinneforakt?

missChance

missChance
04.03.08 10:54
LiKri skrev:
Lukrets skrev.....

-- Aha! Så da er de innkallingene (eller påminnelsene) kvinner får til gynekologisk og mammografi egentlig kvinneforakt?

>Hmm, så det er statsmaskulinismen som gjør at jeg får dette morsomme brevet om GU hvert tredje år. De j.... - dette er undertrykkende kvinneforakt! De mener da at jeg ikke vet hva som er best for meg selv, de mener at de vet bedre enn meg! De tror jeg er så dum at jeg ikke klarer å besøke legen selv. Jeg krever oppreisning - nå!

Eller noe sånt ...
Yousof

Yousof
04.03.08 16:38
hahaha ingen vits å ta det "mann"panelet. Det består av menn som har underlagt seg feminister. menn må ikke la seg lure av denne agendaen. Vær Mann med M og vær stolt av det! Forstår ikke de plukker ut folk til et panel der alle er imot tradisjonelle, naturlige mannlige verdier. Dritt i hele panelet og la dem diskutere aksept for at menn skal få gå med mini skjørt og holde veska til damene.
Turbolady

Turbolady
04.03.08 17:06
Forklar gjerne hvordan en mann med stor M er. Hadde vært interessant å vite.
missChance

missChance
04.03.08 17:17
Og hva er de naturlige mannlige verdier? Er dette noe alle menn automatisk innehar, eller er det innlært?
Nemi_5

Nemi_5
04.03.08 18:49
Menn med stor M? hmm? Tja, hva er det, mon tro. Og viktig å være stolt av å være det? Høres relativt gammeldags ut da, men vel ...

Ellers: synd å se at menn kan more seg over et såpass viktig tema mannspanelet faktisk tar opp. Tror ikke det er rent få menn som har stupt (bokstavelig talt) fordi de ignorerer egen helse av grunner som panelet peker på. Er det noe å være stolt av?
Yousof

Yousof
04.03.08 19:11
Hadde norske kvinner datet annet enn "menn" som lar seg underkue og holde veska dems, hadde de visst hva en Mann er.
Yousof

Yousof
04.03.08 19:16
missChance skrev:
Og hva er de naturlige mannlige verdier? Er dette noe alle menn automatisk innehar, eller er det innlært?

- Ihvertfal ikke de du leser i kvinneblader. En Mann tar seg av familien, står opp for sine nære familie og venner i tykt og tynt, kan beskytte dama sin, ta avgjørelser og være handlekraftig, tørre å bli skitten på fingrene, og bevisst mot femenistisk agenda.
lukrets

lukrets
04.03.08 19:20
LiKri skrev:
>-- Aha! Så da er de innkallingene (eller påminnelsene) kvinner får til gynekologisk og mammografi egentlig kvinneforakt?

det er generalisering. årsaken til at de sender disse ut er nok at de tenker at noen kvinner ikke klarer å ta vare på seg selv men siden vi ikke helt klarer å plukke ut hvem det gjelder så gir vi beskjed til alle. det er akkurat samme fenomen som gjelder f.eks. spilleautomater. vi vet at 1-10% av befolkningen ikke vil takle det men siden vi ikke klarer å sette inn tiltak mot bare disse 1-10% så forbyr vi hele greia.

det er et symtom på at vi former samfunnet etter de svakeste. alle skal inn i samme mal. du blir ikke vurdert som individ men som en del av en stor gruppe: kvinner.

det eneste vi mangler nå er at det vil bli påbudt å gå til legen.

luc
Nemi_5

Nemi_5
04.03.08 19:21
Det var en pussig syn på norske kvinner, Yousof? Kan du forklare mer konkret hvordan du kan trekke en slik konklusjon?
Yousof

Yousof
04.03.08 19:23
Hvis femenister får det som de vill går menn fra

Dette

http://digilander.libero.it/macs_73/Chuck.jpg

til dette

http://home.earthlink.net/~omargosh/suge/purse3.jpg

trist utvikling:(
lukrets

lukrets
04.03.08 19:24
hvis jeg var kvinne så ville jeg reagert på dette. staten burde heller sørge for at de individene som kommer ut av enhetsskolen faktisk er så oppegående at de vet hvor fordelaktig det kan være å oppsøke lege og foreta undersøkelser avhengig av kjønn, sykdomshistorikk, arvelige faktorer osv.

luc
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg